Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Jag visste inte vad du valt för extra lagring, jag hade skippat den helt men din man kanske vill ha hela sitt Steam-bibliotek nedladdat.
Den största skillnaden är väl att jag valde marknadens just nu bästa kylare och ett nätaggregat med högre kvalitet, inte sexigt men jag valde också ett chassi om om man gillar RGB både är snyggt och presterar mycket bra. Personligen föredrar jag luftkylare men då kan man inte få det monterat färdigt skickat, vissa val är pga Inets utbud och "datorbyggare". Hade jag bytt något hade det varit CPU till en 10700K men det är slightly overkill, minnen jag valt anser jag vara lagom, speciellt om den ska hålla 5 år.

Att välja bra kylare och nätaggregat är för livslängd (på samtliga komponenter) och för en behagligare ljudnivå.

Ah ok, då är jag med på hur du tänkt! Tusen tack!

Permalänk
Skrivet av Aizu:

Så kan bygget se ut, ändra grafikkortet till 3070/3080.

Just nu får man Steam-pengar om man köper moderkortet med processorn. (https://www.webhallen.com/se/campaign/8471)

https://www.webhallen.com/api/cart-img/236123,302707,320148,174002,302424,225157,304349,321964,305422,311286

Köpte detta med annat chassi och "Be Quiet, Dark Rock 4 Pro" istället.
Tack och åter igen tack för all respons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Värmlandsjänta:

Hej igen, Sveklockarn.
Gillar att du detaljrikt förklarade och motiverade förslagen, lät som att du är väldigt kompetent inom området, så känner att jag skulle behöva din hjälp ytterligare.

Avbeställde datorn från sharkgaming p.g.a kändes som lite prestanda för priset. (https://sharkgaming.se/shark-bloodlust)
(Slutnota på 19 600, med extra lagringsutrymme, ram-minne, annat chassi och invändig led.)

Skulle vilja ha hjälp med att ANTINGEN hitta mer prestanda för den pengen.
ELLER billigare för samma prestanda.

Vill att mannen ska kunna spela på den minst 5 år framöver utan att behöva känna att han måste uppgradera något.
(Nu måste ju dock datorn vara kompatibel med skärmarna.. Haha, blev bakvänd ordning denna gång. 😅)

Hoppas du har ork och tid att hjälpa mig. 🙂

Hej, tack för de fina orden. Jag är inte särskilt aktiv med att försöka ge köpråd, hittade den här tråden av en slump bara. Skärmarna du valde ut är kompatibla med både AMD och Nvidia så det är inget problem att byta ut i efterhand.

Nu har du fått en del hjälp i tråden redan men annars har Sweclockers en aktiv och bra avdelning för köpråd:
https://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-kopra...

Jag rekommenderar att välja en något billigare dator och ett något bättre grafikkort, och det verkar ju stämma in hyfsat i byggena som rekommenderats här.

Att bygga en dator som ska hålla i minst fem år är väldigt svårt p.g.a. att det är omöjligt att veta vart utvecklingen tar vägen. Jag la drygt 40000 kr på min dator jag köpte hösten 2015, och den är ungefär lika aktuell som alla andra datorer som är 5 år gamla nu.

Det hade gett mig mer att köpa två datorer för 20000 kr, med 2½ års mellanrum.

Skrivet av Lifooz:

I5 till en dator som skall hålla i antal år och prestera bra, blir lite fundersam,
I5 är väl förpassat till kontorsdatorer nu för tiden.

i5-10600K passar inte in i den segmenteringen.

Skrivet av Lifooz:

AIO till en dator som skall ticka på i minst 5 år är väl lite vågat, bättre med luftkylare.

Håller helt med, och förutom att de är mindre komplexa så är de dessutom tystare på allt utom de mest extrema systemen med högt överklockade processorer.

Noctua NH-U14S är bland de absolut bästa när det gäller både hög prestanda och låg ljudnivå, utan att kosta en förmögenhet. NH-U12S är ett alternativ om man inte vill ha en lika stor kylare, som också presterar väldigt bra.

Skrivet av Lifooz:

Till syvene och sist så är bräda från Asus att be om problem, bättre att välja en tillverkare som tar kvalitét på allvar.

Vad är det för kvalitetsproblem du syftar på då?

Asus har ju legat i framkant med att designa moderkort med väldigt vettig layout och som har allt man behöver inbyggt i UEFI sedan länge. Det man kan kritisera dem för är deras mjukvara för att reglera grejerna under Windows, som lämnat väldigt mycket att önska.

Skrivet av Aizu:

Så kan bygget se ut, ändra grafikkortet till 3070/3080.

Just nu får man Steam-pengar om man köper moderkortet med processorn. (https://www.webhallen.com/se/campaign/8471)

Intel i5-10600K presterar dock bättre för gaming än den AMD-processorn.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Ja, men det höjer budgeten eller sänker GPU:n till 2070s för att hålla budgeten.

Sen har AMD plattformen bra möjlighet till framtidsuppgraderingar om det skulle behövas, som upp till 4950x processor och minnen upp till 5000MHz samt den extra bandbredden som PCI-e 4.0 har.

Visst, Intel är bättre i vissa spel men inte alla och det gäller med likadan grafikkort men hur blir det om AMD systemet öppnar upp för bättre GPU. Leder fortfarande Intel??

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

@Sveklockarn: Ja, men det höjer budgeten eller sänker GPU:n till 2070s för att hålla budgeten.

Fair enough. Burken kommer såklart att vara bättre skaffad att spela med ett 2080 än med ett 2070.

Skrivet av Aizu:

Sen har AMD plattformen bra möjlighet till framtidsuppgraderingar om det skulle behövas, som upp till 4950x processor och minnen upp till 5000MHz samt den extra bandbredden som PCI-e 4.0 har.

Det är nog just PCIe 4.0 som är den avgjorda fördelen idag, men det lät å andra sidan inte riktigt som att det var frågan om att uppgradera datorn riktigt så snart som till Ryzen 4000-serien.

Skrivet av Aizu:

Visst, Intel är bättre i vissa spel men inte alla och det gäller med likadan grafikkort men hur blir det om AMD systemet öppnar upp för bättre GPU. Leder fortfarande Intel??

Jag håller med om att Intel tyvärr är handikappade av att de i praktiken fortfarande kör ut nya nya CPUer på vad som mer eller mindre är Skylake-plattformen som kom ut för fem år sedan. För själva grafikkortets skull tror jag inte att PCIe 3.0 kommer att utgöra någon bromskloss med tanke på att dagens modeller kan köras på 8x PCIe 3.0, däremot finns det andra intressanta grejer i form av väsentligt förbättrad lagringsteknologi som man missar.

Med det sagt så tvivlar jag på att spelen kommer att förändras markant under närmaste framtiden. Jag menar inte att man sitter i sjön med en 3700X heller, var mest intresserad av hur du resonerade kring det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Noctua NH-U14S är bland de absolut bästa när det gäller både hög prestanda och låg ljudnivå, utan att kosta en förmögenhet. NH-U12S är ett alternativ om man inte vill ha en lika stor kylare, som också presterar väldigt bra.
Vad är det för kvalitetsproblem du syftar på då?

Asus har ju legat i framkant med att designa moderkort med väldigt vettig layout och som har allt man behöver inbyggt i UEFI sedan länge. Det man kan kritisera dem för är deras mjukvara för att reglera grejerna under Windows, som lämnat väldigt mycket att önska.
Intel i5-10600K presterar dock bättre för gaming än den AMD-processorn.

Ja den är bra, själv sitter jag på en NH-D14 som får hålla den aningen törstiga I7 2600 i schack.

Ja designen kan jag inte klaga på, däremot på deras mjukvara men också deras kvalitétsproblem.

Vissa har haft tur med deras produkter, men jag och väldigt många andra har inte haft det.

Asus var bland det bästa du kunde få, men från 2011 och framåt så har kvalitétsproblem uppenbarat sig, där bland annat jag har haft en rätt bra hög med komponenter från dem som rasat långt i förtid.

Det har lett till att jag gått över till MSI, som jag har funnit vara det "nya Asus" eller hur man skall uttrycka det.

För min del som utan större tvek kan sitta på rätt gammal hårdvara och använda denna under många år så måste saker hålla och där har jag lärt mig att Asus inte håller måttet.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/