Fredagspanelen 199: Intel Architecture Day, Epic mot Apple och Copyswede utreds

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 199: Intel Architecture Day, Epic mot Apple och Copyswede utreds

Vi hälsar helgen välkommen med diskussioner kring Intels nya arkitekturer och regeringens utredning av privatkopieringsavgiften.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Föredetting

Min telefon hörde det här, nu har jag reklam för något Avengers-spel på Facebook.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Vilken fin CPU kartong ni har där i hyllan

Permalänk
Medlem

Trodde inte det skulle bli nån iom förra fredagens MINI, tummen upp för denna 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jonas åldras som ett fint vin. Vad är hemligheten?

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk

Även om Epic är ett girigt skitföretag med tveksam ägarstruktur som ändrar inte det på att Apples hantering av appstore inte är ok och bra för oss konsumenter. Samma sak med steam, det finns många steamdyrkare här på Sweclockers som verkar tillbe Gabben som någon halvgud. Apple, Steam och Google är alla exempel på företag som lyckats skaffa sig så starka positioner på respektive plattform att de kan kräva något som närmar sig beskyddar-pengar utan att behöva lägga någon större summa på förbättringar och tjänster i gengäld. Ja, man har byggt en bra produkt/plattform men man fortsätter att suga ut pengar utan att ge något tillbaks. Därför är det intressant att man i USA tittar på detta i kongressen.

Permalänk
Medlem

Nu e jag kanske lite gammaldags men själv gillar jag nvidias kontrollpanel ser ut som en fakta baserad panel utan mobilt lull lull mao. du ser det du behöver (funktioner e en annan sak ) men hatar allt mobil telefon liknande skit (helt enkelt)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Tycker det ser ut som ni har en fin AMD ryzen 7 kartong precis bakom Jonas där i hedersplats på hyllan apropå vem sparar på kartonger!
& 2 snett ner till höger i bild så e det bara reklamsyfte eller vem sparar på kartonger?
Ytterligare en liten kartong i mitten nertill ifrån Intel som för det mesta är skymt av Kenneth.
I övrigt så ser jag fram mot FP varannan freda då.
Epic game kontra Apple & google (som jag verkligen ogillar) Tycker det är intressant det epic gör det sorgliga är att inte användarna av apple store & google gjort samma sak men handlar väl om möjlighet att göra det oxå! (minns Kritiken mot steam)
Skärmstorlek själv har jag gått upp i steg på storlek14-17-21- 24-27-30-40 skulle aldrig kunna gå ner igen när man väl vant sig e ä det svårt & gå tillbaks till mindre skärm igen går fort att vänja sig betydligt fortare än löneökningen om man säger som så.
Ni borde göra en test rec. på intels egen Nuc variant den ser bra ut men otroligt dyr dock.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Tycker det ser ut som ni har en fin AMD ryzen 7 kartong precis bakom Jonas där i hedersplats på hyllan apropå vem sparar på kartonger!
& 2 snett ner till höger i bild så e det bara reklamsyfte eller vem sparar på kartonger?
Ytterligare en liten kartong i mitten nertill ifrån Intel som för det mesta är skymt av Kenneth.
I övrigt så ser jag fram mot FP varannan freda då

Jag brukar spara småkartonger kartonger. Har ändå plats i förrådet, praktiskt att ha ifall man säljer/ger bort grejerna då slipper man leta upp en passande kartong ifall det ska skickas. Slänger däremot större till ex tv apparater eller möbler.
Jag tror inte de ställer de där för att få betalt av AMD/intel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Var bara en kommentar på vem sparar kartonger?

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

@JonasT
Vad gäller DCH måste jag ändå kommentera att visst, kontrollpanelen är paketerad som en sån MSStore-applikation, men den installeras ju per automatik när man installerar drivrutinspaketet.

Så för den genomsnittliga användaren (mer än så skulle jag hävda, i princip för alla användare) spelar det ju ingen som helst roll, kontrollpanelen finns att klicka på på samma sätt som vanligt utan extra steg efter installationen av drivrutinspaketet, det är en teknikalitet hur den installerats.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Jonas åldras som ett fint vin. Vad är hemligheten?

Fukta huden, håll skägget ansat, klipp dig åtminstone varannan månad, ligg inte på ett kaloriöverskott, sov ordentligt och träna.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt OK att Amazon vill tjäna så mycket pengar som möjligt - precis som Apple och Google vill göra med sina (digitala) butiker.

Tycker faktiskt att Apple och Google, om något, är betydligt girigare än Amazon när det gäller att ta betalt, och suga ut sina leverantörer som säljer genom deras butiker. Hutlösa vinstmarginaler, för väldigt lite arbete, för Apple och Google.

Dessutom; som kund kan jag välja mellan att handla av Amazon, eller hundratals andra nätbutiker.

Som användare av iPhone/iPad så har jag inget som helst val; kan bara välja mellan Apples butik eller ingen. Snacka om virtuellt monopol!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Frågan är väll om appstore, playbutik, playstationstore, windows store ... etc. ska ha monopol / det enda tillgängliga sättet att lägga in applikationer? Eller skall man likt windows och android tillåta att installera appar utanför den egna butiken?

Är det okej om de låser in oss på youtube music och itunes gällande strömmande musik?

Det har väll varit ganska mycket surr om hur microsoft tvingat oss på internet explorer förr i tiden. Jag kommer själv ihåg windows updateringen då man blev informerad / fick välja firefox opera chrome mfl. som webbläsare.

Fortnite har väll under lång tid fått installeras som extern app på android innan det kom till playbutik och kan väll även så fortsättningsvis.

Permalänk
Medlem

Uppenbart att det finns blandade åsikter om Epic och Apple, vilket ändå förvånar mig. Även om Epic givetvis inte är någon hjälte så är det på tiden att någon faktiskt tar Apple till domstol, något som ett småföretag aldrig hade haft resurser till att göra. Det är uppenbart att Epic gör allt för att tjäna mer pengar men det är lätt att glömma bort att ett utfall till Epic fördel skulle leda till en förändring för alla utvecklare på Apples plattform.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddogmoffit:

Även om Epic är ett girigt skitföretag med tveksam ägarstruktur som ändrar inte det på att Apples hantering av appstore inte är ok och bra för oss konsumenter. Samma sak med steam, det finns många steamdyrkare här på Sweclockers som verkar tillbe Gabben som någon halvgud. Apple, Steam och Google är alla exempel på företag som lyckats skaffa sig så starka positioner på respektive plattform att de kan kräva något som närmar sig beskyddar-pengar utan att behöva lägga någon större summa på förbättringar och tjänster i gengäld. Ja, man har byggt en bra produkt/plattform men man fortsätter att suga ut pengar utan att ge något tillbaks. Därför är det intressant att man i USA tittar på detta i kongressen.

Jag är allt för mer konkurrens. Så länge de inte är låst. Jag kommer aldrig installera Epic-clienten på min burk dock, en launcher är en för mycket. Nä, i min värld hoppas jag GoG tar över allt och lägger ner skräpet kallat Steam/Epic/Origin och fan hans moster.

Men lite competition är ju bra. Synd att ingen av dem kan spela rent. Så mitt intresse där är i botten. Helst vill jag inte ha launchers alls.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Avstängd

Feldagspanelen var ett grymt namn!

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem

@JonasT @Kenneth
Kunde inte hålla mig från att reagera på ämnet kring utseendet på AMD's och Nvidia's kontrollpaneler

Jag håller inte alls med er i diskussionen. Ni pratar ofta om i BIOS-sammanhang att ni har bäst erfarenheter av ASUS eftersom deras UEFI är delvis avskalat, inte bjuder på massa lull-lull och framförallt påminner om gränssnitt från gamla BIOS. Den åsikten köper jag rakt av!

Därför undrar jag varför ni inte har samma erfarenheter av Nvidias's kontrollpanel som är just detta - avskalad, inte massa flashiga effekter utan snarare lättnavigerade menyer med välsbeskrivna funktioner kring vad alla reglage gör.

Jag blev däremot måttligt besviken på att se AMD's utveckling av deras kontrollpanel när jag för någon vecka sedan stötte på den. Kontrollpanelen var sönder-temad med gaming-brands och jag kände allt utom ett professionellt intryck, snarare hade jag svårt att hitta bland alla undermenyer. Jag ägde för några år sedan ett AMD-kort, men är glad att jag gick över till den grönare sidan, där datorkomponenter inte nödvändigtvis behöver ha en gaming-stämpel

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Då inte MS skärminställningar inte stöder att en sätt PC läge, inte heller geforce experience.
Då kommer, alt fungera bara.

//

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av evil penguin:

@JonasT
Vad gäller DCH måste jag ändå kommentera att visst, kontrollpanelen är paketerad som en sån MSStore-applikation, men den installeras ju per automatik när man installerar drivrutinspaketet.

Så för den genomsnittliga användaren (mer än så skulle jag hävda, i princip för alla användare) spelar det ju ingen som helst roll, kontrollpanelen finns att klicka på på samma sätt som vanligt utan extra steg efter installationen av drivrutinspaketet, det är en teknikalitet hur den installerats.

Grejen är att vi har haft problem med att DCH-drivrutinen alltså inte installerar kontrollpanelen automatiskt, utan istället slänger upp en notifikation att man kan installera den manuellt från Windows Store.

Skrivet av YamahaDGX630:

@JonasT @Kenneth
Kunde inte hålla mig från att reagera på ämnet kring utseendet på AMD's och Nvidia's kontrollpaneler

Jag håller inte alls med er i diskussionen. Ni pratar ofta om i BIOS-sammanhang att ni har bäst erfarenheter av ASUS eftersom deras UEFI är delvis avskalat, inte bjuder på massa lull-lull och framförallt påminner om gränssnitt från gamla BIOS. Den åsikten köper jag rakt av!

Därför undrar jag varför ni inte har samma erfarenheter av Nvidias's kontrollpanel som är just detta - avskalad, inte massa flashiga effekter utan snarare lättnavigerade menyer med välsbeskrivna funktioner kring vad alla reglage gör.

Jag blev däremot måttligt besviken på att se AMD's utveckling av deras kontrollpanel när jag för någon vecka sedan stötte på den. Kontrollpanelen var sönder-temad med gaming-brands och jag kände allt utom ett professionellt intryck, snarare hade jag svårt att hitta bland alla undermenyer. Jag ägde för några år sedan ett AMD-kort, men är glad att jag gick över till den grönare sidan, där datorkomponenter inte nödvändigtvis behöver ha en gaming-stämpel

Jag uppskattar verkligen avskalade gränssnitt, och på så sätt är Nvidias panel trevlig. Menar inte att de behöver sminka upp den till månen och tillbaka, men mer enhetlighet med designspråket från Windows 10, en lite mer överskådlig uppdelning under 3D-inställningarna samt ett något rappare gränssnitt hade inte varit fel. Varje gång jag öppnar panelen nu får jag flashbacks till 1999 när jag överklockade mitt Geforce 256 via dåvarande Detonator-drivers.

Skulle inte säga att AMD är några direkta förebilder här. Det är kul att de försöker göra något nytt, men tycker fortfarande att det är rätt rörigt och svåröverskådligt. Det blev i alla fall något bättre i senaste gränssnittsrenoveringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Grejen är att vi har haft problem med att DCH-drivrutinen alltså inte installerar kontrollpanelen automatiskt, utan istället slänger upp en notifikation att man kan installera den manuellt från Windows Store.

Okej, då är jag med.
För min del har det du beskriver aldrig hänt, men uppenbart finns det ju något läge där det sker istället för den automagiska installationen. Vore intressant att veta vad som gör skillnaden, men det är kanske lättare sagt än gjort att sätta fingret på.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag uppskattar verkligen avskalade gränssnitt, och på så sätt är Nvidias panel trevlig. Menar inte att de behöver sminka upp den till månen och tillbaka, men mer enhetlighet med designspråket från Windows 10, en lite mer överskådlig uppdelning under 3D-inställningarna samt ett något rappare gränssnitt hade inte varit fel. Varje gång jag öppnar panelen nu får jag flashbacks till 1999 när jag överklockade mitt Geforce 256 via dåvarande Detonator-drivers.

Skulle inte säga att AMD är några direkta förebilder här. Det är kul att de försöker göra något nytt, men tycker fortfarande att det är rätt rörigt och svåröverskådligt. Det blev i alla fall något bättre i senaste gränssnittsrenoveringen.

Tack för svar, då är jag helt med på banan!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jonas nämnde "game pass" och "gratis"? Har dålig koll. Är det microsofts streamingtjänst eller måste man dra hem och installera spelen?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jonas nämnde "game pass" och "gratis"? Har dålig koll. Är det microsofts streamingtjänst eller måste man dra hem och installera spelen?

Om man redan är en prenumerant på Xbox Game Pass PC (45 kr/månad) så ingår Flight Simulator där. Det är en "ladda ner och spela lokalt"-tjänst. Senare i september kommer Microsoft att integrera sin Project Xcloud-tjänst i Xbox Game Pass Ultimate (135 kr/månad) och då kommer det finnas möjlighet att strömma utvalda spel till Android-baserade telefoner.