Permalänk
Medlem

Jag har tänkt skaffa en UPS men har absolut ingen erfarenhet av dessa sen innan. Minst 800VA (räknat på 14 st sata diskar, 1050ti, i5 8600T...) men gärna någonstans i 1000-1200VA spannet för att kunna uppgradera exvis processor.

Den ska kunna skicka information till unraid. Verkar vara en djungel bland kvalité och tillverkare.
Räcker ~3000kr?

Även jag har lite problem med hardlinks men har fått tipset att mappa om lite i mina dockers för det.
Ex couchpotato har jag min share som heter filmer mappad såhär
/filmer/downloads/ mappad till /root/download/
/filmer/links/ mappad till /root/filmer/

Tipset jag fick som jag inte testat ännu är att bara mappa
/filmer/ till /root/media/

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@LudvigLindell: Unraid har bra stöd för APCs UPSer. Jag kör en APC 1500VA där min unraid har en idle load på 80w och kan hålla maskineriet i drift i 2 timmar.

Permalänk
Medlem

@cosmo_k: Ja APC har jag förstått ska vara utmärkt för unraid Vilken modell är det? Det verkar dyka upp ett par stycken när jag söker på APC 1500VA.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Jag har tänkt skaffa en UPS men har absolut ingen erfarenhet av dessa sen innan. Minst 800VA (räknat på 14 st sata diskar, 1050ti, i5 8600T...) men gärna någonstans i 1000-1200VA spannet för att kunna uppgradera exvis processor.

Den ska kunna skicka information till unraid. Verkar vara en djungel bland kvalité och tillverkare.
Räcker ~3000kr?

Även jag har lite problem med hardlinks men har fått tipset att mappa om lite i mina dockers för det.
Ex couchpotato har jag min share som heter filmer mappad såhär
/filmer/downloads/ mappad till /root/download/
/filmer/links/ mappad till /root/filmer/

Tipset jag fick som jag inte testat ännu är att bara mappa
/filmer/ till /root/media/

Själv använder jag en APS Back-UPS1400 UI, som driver min Unraid och två servrar till, det brukar var en totalförbrukning på mellan 110-150W.
Det är kanske inte världens bästa UPS, men den räcker gott för att hinna stänga av allting ordentligt.

Såhär ser det ut för tillfället:

Permalänk
Medlem

@No_Jah: ser ju intressant ut! Är det denna? 140GBP

https://www.amazon.co.uk/APC-Back-UPS-BX-BX1400UI-Uninterrupt...

Edit: såg att den inte går att få till Sverige.
Denna?
https://www.kontorsgiganten.se/apc-back-ups-1400va-230v-avr-p...

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

@No_Jah: ser ju intressant ut! Är det denna? 140GBP

https://www.amazon.co.uk/APC-Back-UPS-BX-BX1400UI-Uninterrupt...

Edit: såg att den inte går att få till Sverige.
Denna?
https://www.kontorsgiganten.se/apc-back-ups-1400va-230v-avr-p...

Här ser du var den går att köpa, har för mig att jag köpte den hos proshop eller computersalg:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3001282

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Här ser du var den går att köpa, har för mig att jag köpte den hos proshop eller computersalg:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3001282

Drog en dum slutsats att det inte fanns på prisjakt när min googling på produkten inte gav mig en länk till prisjakt

Hur är det med ljud på denna?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Den är ljudlös under nätdrift.

Permalänk
Medlem

@LudvigLindell: Smart UPS 1500VA. Dock kommer du inte i närheten av din budget med den, ville mest flika in att APC är bra grejjer och funkar klockrent med Unraid.

Permalänk
Medlem

Drar en chansning att kunna få hjälp här.

Har satt upp en "2 gamers 1 cpu" dator här hemma och nästan allt funkar toppen just nu (lär väl hitta små saker under användning ). Men en extremt irriterande sak som plågar mig är att jag inte kan casta från chrome till mina home minis längre utan får bara meddelande "Casting tab audio is not supported on this device".

Har suttit i några dagar och försökt allt möjligt men inget har hjälpt. castar man hala skrivbordet till tvn så kommer ljudet med.

Är det någon som har en aning om vart jag ska fortsätta för att eventuellt lösa det här?

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Det är ju inget problem!
Det är ju mer en hjälp att komma undan googles hjärntvätt

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Hej
Jag undrar när det kommer till instick kort som
https://www.inet.se/produkt/5406538/asus-xg-c100c-10-gbps?utm...

Är det bara montera in eller måste man köra drivers och sånt för OS?

Fundera på att uppgradera till 10gb mellan min server och dator.

Tsck för svar

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Hej
Jag undrar när det kommer till instick kort som
https://www.inet.se/produkt/5406538/asus-xg-c100c-10-gbps?utm...

Är det bara montera in eller måste man köra drivers och sånt för OS?

Fundera på att uppgradera till 10gb mellan min server och dator.

Tsck för svar

Jag vet inte vad det kortet har för chip, men generellt brukar Intel vara att rekommendra iom, att de är kompatibla med det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Jag vet inte vad det kortet har för chip, men generellt brukar Intel vara att rekommendra iom, att de är kompatibla med det mesta.

Okej då kanske man ska kolla på Intel istället tack för tipset

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Hej
Jag undrar när det kommer till instick kort som
https://www.inet.se/produkt/5406538/asus-xg-c100c-10-gbps?utm...

Är det bara montera in eller måste man köra drivers och sånt för OS?

Fundera på att uppgradera till 10gb mellan min server och dator.

Tsck för svar

Enligt unraids forum så är det inga problem, dem har stöd i kärnan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Enligt unraids forum så är det inga problem, dem har stöd i kärnan.

alltså när du säger kärnan så menar du core kärnan? eller?

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Skrivet av minh:

alltså när du säger kärnan så menar du core kärnan? eller?

En icke så så insatt Linux-människa skulle tippa på att han menar: Linux kärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

En icke så så insatt Linux-människa skulle tippa på att han menar: Linux kärna

okej men hur kan man kolla på om det finns stöd?

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk

@minh: Tja, som sagt så är jag inte så insatt i Linux som jag önskar att jag vore....

Men eftersom jag kör Unraid själv så kan jag rekommendera deras forum, nästan lika bra som detta med väldigt hjälpsamma människor.

+ så var det väl någon som redan hade kollat upp den saken så det verkar vara biff.

Permalänk
Medlem

Hallå forumet!
Jag ska bygga ny unraid-server och skulle gärna ta lite input får er här! Har skapat en tråd i köpråd-delen men tror att den skulle kanske gjort sig bättre här på server-forumet istället.

#18624333

Funkar ryzen och unraid bra? Läste förut att det var strul med det, men borde vara löst.

Permalänk
Medlem

@guvvan: Har ett svagt minne av att jag läst att någon haft problem med att köra 2x NVME-diskar och Unraid. Googla lite på det så kanske du hittar.

Jag kör själv AMD (Ryzen 5 2600) och det går jättebra och även kör jag liknande containers som du tänker göra.
Det som kommer med nästa version av Unraid (v6.9) är att man kan ha multipla pooler så jag har två olika cache-pooler för olika shares.
Värt att veta baserat på hur du ska konfigurera lagringen.
Jag har en mirror (2x 500GB) där jag har VM's och AppData och sedan en annan cache-pool som är striped (2x 1TB) och är till för att flytta och jobba med aktiva filer.

Så min take på att köra AMD är: Kör på!
Räcker det med 6x SATA-portar? Annars köp ett LSI-kort också på eBay.

Mycket nöje!!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

@guvvan: Har ett svagt minne av att jag läst att någon haft problem med att köra 2x NVME-diskar och Unraid. Googla lite på det så kanske du hittar.

Jag kör själv AMD (Ryzen 5 2600) och det går jättebra och även kör jag liknande containers som du tänker göra.
Det som kommer med nästa version av Unraid (v6.9) är att man kan ha multipla pooler så jag har två olika cache-pooler för olika shares.
Värt att veta baserat på hur du ska konfigurera lagringen.
Jag har en mirror (2x 500GB) där jag har VM's och AppData och sedan en annan cache-pool som är striped (2x 1TB) och är till för att flytta och jobba med aktiva filer.

Så min take på att köra AMD är: Kör på!
Räcker det med 6x SATA-portar? Annars köp ett LSI-kort också på eBay.

Mycket nöje!!

Okej! Tack för feedback! Googla lite med kunde inte hitta så mycket om problem med just speglade nvme-cache! Men ja det är precis som du, tänkt att köra appdata från.
Kan köra den gamla vanliga sata-ssdn som cache om det skulle strula.

Just nu kör jag 5st sata-diskar. Behöver jag fler portar kan jag som du säger köpa till HBA-kort vid behov. Finns det någon annan fördel med att köra separat HBA-kort istället för inbyggda annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

okej men hur kan man kolla på om det finns stöd?

Om du googlar så har den frågan kommit upp i deras forum där det framkommer att det fungerar utan problem.
Deras forum är riktigt bra, är du osäker och behöver fråga så är det ett hett tips, googla dock innan så ingen annan ställt samma fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

Okej! Tack för feedback! Googla lite med kunde inte hitta så mycket om problem med just speglade nvme-cache! Men ja det är precis som du, tänkt att köra appdata från.
Kan köra den gamla vanliga sata-ssdn som cache om det skulle strula.

Just nu kör jag 5st sata-diskar. Behöver jag fler portar kan jag som du säger köpa till HBA-kort vid behov. Finns det någon annan fördel med att köra separat HBA-kort istället för inbyggda annars?

Beroende på vilket chip som är integrerat på mobo så kanske ett HBA är att föredra men det som jag råkat missa och ska fixa är att inte köra SSD's via HBA-kortet då TRIM inte fungerar då. Eller i alla fall inte med det jag har och jag har förstått att det finns fler som inte klarar det. Jag har mitt kort för jag behöver fler SATA-platser helt enkelt och andra kort (som DeLock) är väldigt opålitliga att fungera med Unraid.
Har inte läst på supermycket om det än

Jag är väldigt nöjd med hastigheterna på min striped cache (Samsung QVO) och känner inte alls att jag har ett behov av snabbare (såsom NVME).

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Hallå! Det här kanske är liite off topic, men jag prövar här först

Nybörjare på unraid som försöker få igång delugevpn-container med OVPN. Någon här som lyckats och kan peka mig i rätt riktning? Svårgooglat iom att folk kortar ner OpenVPN till OVPN

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Hallå! Det här kanske är liite off topic, men jag prövar här först

Nybörjare på unraid som försöker få igång delugevpn-container med OVPN. Någon här som lyckats och kan peka mig i rätt riktning? Svårgooglat iom att folk kortar ner OpenVPN till OVPN

Jag har inte haft några problem, fyll i custom vpn provider, dina uppgifter och lägg sedan .conf-filen du laddar ner från ovpn i appdata\binhex-delugevpn\openvpn

Edit: Nu antar jag kanske felaktigt att du kör binhex container. Men det enda jag inte såg när jag skulle sätta upp det var var man måste lägga conf-filen.

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av mornn:

Jag har inte haft några problem, fyll i custom vpn provider, dina uppgifter och lägg sedan .conf-filen du laddar ner från ovpn i appdata\binhex-delugevpn\openvpn

Edit: Nu antar jag kanske felaktigt att du kör binhex container. Men det enda jag inte såg när jag skulle sätta upp det var var man måste lägga conf-filen.

Tack! Det funkar bra, och använder binhex-containern. Tror det är jag som är het på gröten efter att ha startat containern bara. Får ERR_CONNECTION_REFUSED när containern är nystartad, misstänker att det är undertiden vpn:n ansluter och håller på.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Ny till unRAID

Hallå där!

Har inom snar framtid tänkt att byta ut mina två Synology NASar (DS216+II & DS415+) mot en unRAID-burk mest p.g.a. förmågan att när som helst kunna kasta in en disk till om behovet finns. Har kollat lite på vilken hårdvara jag kan tänkas behöva men behöver här lite hjälp då jag har dålig koll på vad unRAID "kräver".
Funderar först och främst på huruvida det skulle vara "värt det" att köpa något begagnat framför att köpa något nytt.
Har främst kollat lite på helt nya delar för att slippa beställa saker från t.ex. ebay och samtidigt få saker som har mycket låg energiförbrukning. Kollat på nått random mATX-kort, extra SATA-kontroller, en nyare pentium eller i3a kombinerat med 8/16GB RAM.
Detta system kommer antagligen endast användas för lagring för en extern Emby-server som just nu kör på en NUC (7i5BNK). Det bästa vore om det gick att flytta över servern direkt till unRAID såklart, men då kommer även ytterligare frågor om prestanda. Det sker en del transcoding på NUCen via Quicksync och detta verkar funka rätt bra, även om den kan börja svettas rätt bra vid 2-3 4K streams. Skiljer sig Quicksync något mellan NUCens Iris Plus 640 och t.ex. UHD630 som verkar sitta i samtliga nyare desktop cpuer?

Såg nu att detta blev en rätt stor vägg med text men det jag söker är tips och kunskap kring vad unRAID egentligen kräver vid olika scenarion och om det skulle vara värt det att köpa något nyare för att komma åt lägre energiförbrukning eller om det inte spelar så stor roll i verkligheten och gammal serverhårdvara är att föredra.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bouxer:

Hallå där!

Har inom snar framtid tänkt att byta ut mina två Synology NASar (DS216+II & DS415+) mot en unRAID-burk mest p.g.a. förmågan att när som helst kunna kasta in en disk till om behovet finns. Har kollat lite på vilken hårdvara jag kan tänkas behöva men behöver här lite hjälp då jag har dålig koll på vad unRAID "kräver".
Funderar först och främst på huruvida det skulle vara "värt det" att köpa något begagnat framför att köpa något nytt.
Har främst kollat lite på helt nya delar för att slippa beställa saker från t.ex. ebay och samtidigt få saker som har mycket låg energiförbrukning. Kollat på nått random mATX-kort, extra SATA-kontroller, en nyare pentium eller i3a kombinerat med 8/16GB RAM.
Detta system kommer antagligen endast användas för lagring för en extern Emby-server som just nu kör på en NUC (7i5BNK). Det bästa vore om det gick att flytta över servern direkt till unRAID såklart, men då kommer även ytterligare frågor om prestanda. Det sker en del transcoding på NUCen via Quicksync och detta verkar funka rätt bra, även om den kan börja svettas rätt bra vid 2-3 4K streams. Skiljer sig Quicksync något mellan NUCens Iris Plus 640 och t.ex. UHD630 som verkar sitta i samtliga nyare desktop cpuer?

Såg nu att detta blev en rätt stor vägg med text men det jag söker är tips och kunskap kring vad unRAID egentligen kräver vid olika scenarion och om det skulle vara värt det att köpa något nyare för att komma åt lägre energiförbrukning eller om det inte spelar så stor roll i verkligheten och gammal serverhårdvara är att föredra.

Tack på förhand!

Hej!

Satt ungefär i samma sits som du.

Du får själv kolla upp quicksync och de olika egenskaperna mellan generationerna, samt vilka olika codecs du generellt kör. Men skulle spontant säga att Desktop ditos har fler CU's och klarar högre klockfrekvenser.

Unraid har egentligen ganska låga prestandakrav allt beror på hur många dockers och VM's du ska köra samt vad kravet för att snurra runt dem är, ram kan man alltid utöka med men jag klarar mig bra på 8 gig. Skall du bara köra Unraid och använda som ren lagringsserver så kan du köra vad som helst egentligen (i3 / modernare pentium)

Jag ville konsollidera allt till en maskin så jag körde på nedan.

H310 ITX Moderkort
8 gig DDR4 2400 (kör bara några få dockers och inga VM's)
i5 8400 (räcker för mina Plex behov - kör en lätt undervolt för lite bättre temps och lägre ljudnivåer)
LSI SAS 9207-8i 2 kanaler med 4 sata portar per kanal (glöm inte att köpa en SAS -> Sata kabel) PM'a om du vill veta exakt vem jag köpte av (tog cirka 4 veckor från Honk Kong)

Allt ovan gick för cirka 2850 kr med en vettig Noctua (LP) kylare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hejsan! Har nu efter en lång tids funderan äntligen byggd ihop en maskin som jag tänkte köra Unraid på. Fick den klar i helgen och var ivrig att komma igång.

Men nu till mitt problem när jag skall boota Unraid kommer jag bara till detta läge.
Loading /bzimage.... OK
Loading /bzroot....

Istället för att komma ok på den andra börjar timern om igen och så håller det på. Tänkte främst var jag skall börja felsöka. Har testat laga om usb stickan flera gånger.

Mitt system är AMD athlon x2 4200+, Asus m2n-sli deluxe, 3gb ddr2 (1st 1gb Kingston 667mhz + 1st 2gb Kingston 800mhz) 2x 4tb, 1 2tb hdd samt en SSD

Tänkte testa att ta ur etta ram minnet när jag kommer hem ikväll. Är ju kanske inte det bästa när de är av olika modell. Detta är en gammal dator som jag använde förut så är inget jag köpt specifikt till detta. Har endast skaffat nya diskar till den.