Horizon Zero Dawn för PC – den stora tråden

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/horizon/comments/i9jaa0/horizon_zero...

"Hi everyone!
Our team has been working on a patch that addresses several issues with Horizon Zero Dawn Complete Edition for PC, which is available to download now.

We’re very grateful for all the reports and posts from our players so far! Some issues still need more investigation and testing, so our team is hard at work on the next patch which will go live next week.

If you are experiencing issues, please continue to send us your crash reports; additionally, you can go here to report any other problems you might encounter.

Although we are not able to get back to every report, we sincerely appreciate the continued support from our community. We care deeply about creating an enjoyable experience for everyone playing Horizon Zero Dawn, and we will continue to work on further enhancements based on your feedback.

Please find below some of the Known Issues we are continuing to investigate, as well as the patch notes describing the fixes that are now introduced with patch 1.01.

Patch 1.01
KNOWN ISSUES

In addition to the issues identified previously, we’re working on a number of high-priority issues:

Some players are experiencing startup crashes. Patch 1.01 fixes a few, but not all, of these crashes.

Some players are experiencing GPU-related hangs during gameplay. The improved diagnostic data collection added in Patch 1.01 is aimed at making it easier to track these down.

Some players are experiencing graphical settings issues, such as Anisotropic Filtering not working, 4K not displaying correctly, or HDR not working correctly.

Some players are experiencing performance issues on specific GPUs or hardware combinations.

We're aware of and continue to investigate all issues in this list on Reddit as well. Thank you to u/EvilMonkeySlayer for compiling this for us.

PATCH NOTES

Crash/Hang Fixes

Fixed an issue where the game would crash if the SteamUI didn’t initialize properly on startup.

Functionality Issue Fixes

Fixed an issue where Concentration and other slowdown mechanics wouldn’t work for everyone.

Fixed an issue where Windows/Steam profile names containing special characters would prevent some players from saving the game. We are still investigating other saved game issues as well.

Fixed an issue where Windows/Steam profile names containing special characters would prevent some players from saving screenshots in Photo Mode.

Other Fixes

Added improved diagnostic data collection when submitting a crash report.

Fixed several backend issues.

Fixed a video corruption issue for specific hardware. We’re continuing to look at other hardware configurations as well."

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hi everyone,

Thank you for all of your reports and posts; following Patch 1.01 our teams have been working hard to address more issues in Patch 1.02, which is now available to download.

This patch aims to resolve some of the more frustrating crashes we’ve been seeing since launch. We are aware that there’s still unresolved issues based on your feedback, so please know that we continue to investigate and work on solutions.

If you continue to experience crashes after Patch 1.02, please send us your crash reports, or alternatively go here to report any other problems you may encounter.

We sincerely appreciate all of your feedback even if we’re not able to respond to every single report. Please find below the Known Issues as well as the patch notes for update 1.02!

–Guerrilla

Known Issues

  • Some players are experiencing an out of memory error during the game optimization process.

  • Some players are experiencing GPU-related hangs during gameplay. The improved diagnostic data collection added in Patch 1.01 and Patch 1.02 is aimed at making it easier to track these down.

  • Some players are experiencing graphical settings issues, such as Anisotropic Filtering or HDR not working correctly.

  • Some players are experiencing performance issues on specific GPUs or hardware combinations.

  • Some players with a non-Latin-1 codepage may have had their save games missing after Patch 1.01; we have a script that can help relocate the missing save games. Please reach out to our team here using “Report Other Issue” for support.

  • We're aware of and continue to investigate issues on both the player-compiled lists by u/EvilMonkeySlayer and u/Rampage572 – thank you!

Patch Notes

Crash Fixes

  • Fixed an issue where some players would crash during their first game boot when the ‘game optimization’ screen is active and they ran out of disc space.

  • Fixed an issue where some players would crash if they updated their video drivers after the game was already optimized previously.

  • Fixed an issue where some players would crash during gameplay because of memory incorrectly being overwritten.

  • Fixed an issue where some players would crash during gameplay due to a texture unstreaming bug.

Game Improvements

  • Improved performance when auto-saving (e.g. when completing a quest step).

  • Fixed an issue where some players experienced that V-sync wouldn’t properly turn off in borderless mode

  • Fixed an issue where some players experienced out of sync facial animations due to them being locked at 30FPS.

  • Reduced memory used when streaming shaders.

Other changes

  • Improved crash report flow and messaging. Each crash now includes an identifier you can use to communicate with our Customer Support.

  • Added more features to improve diagnostic data collection when submitting a crash report.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Sen märkte jag att Norrmännen pröjsar 349 NOK för spelet, hur rättvist är det då
https://steamdb.info/app/1151640/

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Sen märkte jag att Norrmännen pröjsar 349 NOK för spelet, hur rättvist är det då
https://steamdb.info/app/1151640/

Epic store tar 349:-

Visa signatur

//Linus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cludden:

Epic store tar 349:-

Vad har Epic med SteamDB att göra?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vad har Epic med SteamDB att göra?

Du behöver inte vara dryg. Tänkte att du var ute efter bättre pris bara

Visa signatur

//Linus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cludden:

Du behöver inte vara dryg. Tänkte att du var ute efter bättre pris bara

Det var inte meningen att låta dryg, tyckte bara det var underligt att prisskillnaden inom Steam var så stor. Förstår Indien osv men Norge? Visst stämmer det dock att EGS version är billigast för oss Svenskar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ja man tycker ju att nordenländerna borde ha väldigt lika priser.

Visa signatur

//Linus

Permalänk
Medlem

Satan vad spelet glitchar för mig. Har testat att installera det på en mekanisk extern hårddisk som körs över USB 3.0. Kan det vara problemet? Vissa texturer läses in som om det vore ultra low. En del modeller ser sämre ut än typ playstation 1?! Kör på ett R9 290X.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jaha, där kom min första krasch sista uppdraget, kraschar i en cutscene. Kan inte klara ut spelet just nu bra skit.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cludden:

Ja man tycker ju att nordenländerna borde ha väldigt lika priser.

Gissningsvis så har det att göra med EU. Sverige och Danmark är med i EU, men inte Norge. Dumt men ja..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Jaha, där kom min första krasch sista uppdraget, kraschar i en cutscene. Kan inte klara ut spelet just nu bra skit.

Jag hade samma problem, andra gången fungerade det för mig

Visa signatur

//Linus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cludden:

Jag hade samma problem, andra gången fungerade det för mig

Provade att spela om det 4 gånger, utan lycka. Men provade att cappa fpsen till 30 innan filmen börja, och då kom jag vidare xD

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag upplever att flytet blivit bättre för mig efter 1.03 patchen. Även krasherna har försvunnit

Visa signatur

//Linus

Permalänk
Medlem

Har spelat spelet 15-20 timmat och jag har inte upplevt några problem av dem som så ofta beskrivs. Har tex inte haft någon crash. Kör med 1080ti, 32Gb minne och i7 8700 och allt flyter på bra. Har inte koll just nu vilka inställningar jag kör på men det är inte ultra utan mestadels steget under. Tycker det är väldigt snyggt iallafall. Stora problemet är att jag inte har tid över att spela tillräckligt. Älskar spelet!

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Något verkar hänt, antingen patch eller ny amd drivrutin för nu flyter spelet betydligt bättre på mitt vega.

var nere i 30 fps tidigare och ligger runt 50-60 nu i samma område.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

Körde igenom det på under tio timmar (ej i följd). Inget jag skulle betala mera än 250kr för.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

Något verkar hänt, antingen patch eller ny amd drivrutin för nu flyter spelet betydligt bättre på mitt vega.

var nere i 30 fps tidigare och ligger runt 50-60 nu i samma område.

Samma för mig, de senaste patcharna gjorde underverk. Tror de fixade lite minnesläckor

Visa signatur

//Linus

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av hakd:

Körde igenom det på under tio timmar (ej i följd). Inget jag skulle betala mera än 250kr för.

Riktigt snabbt ju! Du borde försöka dig på ett speedrun med den tiden

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Riktigt snabbt ju! Du borde försöka dig på ett speedrun med den tiden

Kör man bara mainQuest så går det fort. Blev dock otroligt svårt i slutet iom att Questen var långt över min lvl.
Redan i första Zonen kan man fixa mount ju.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Har nu klarat både huvudspelet och expansionen. Har inte gjort mer än tre hunts och har fortfarande lite samlande kvar, men det mesta är avklarat. 80h närmar sig sparfilen, men då spelet stått igång några timmar då jag gjort annat så uppskattar jag det till ca 65-70 timmar speltid.
Storyn var riktigt bra och många sidouppdrag hade också intressanta historier att berätta, dock finns även en hel del "open world crap", lyckligtvis går det mesta sådant att hoppa över om man bara vill köra huvudstoryn.

På min r5 3600, 2070s, 32gb minne samt installerat på en snabb nvme ssd flöt det hyffsat i 1440p, men hade tidvis problem med 0,5-1s långa frysningar som jag aldrig lyckades hitta vad de kunde bero på, ibland kommer det ett par sådana inom 2 minuter, ibland kunde jag spela 5-6 timmar utan en frysning. Spelade ingen roll vilka bakgrundprocesser som var igång, inte tid på dygn i spelet, inte heller riktigt var jag var i spelet eller om det var många NPCs/fiender i närheten (dock hade jag inga problem första 10-20 timmarna i spelet). Hade även problem med mycket microstutters en spelomgång i Frozen Wilds när det snöade, detta var dock som bortblåst senast när jag spelade igenom sista biten av expansionen. Har dessutom sett en hel del pilar och stenar svävat i luften, saknade/"blinkande" texturer på outfits och har även fastnat mitt i ett träd under en strid (detta fick lösas genom fast travel).

Summerat så kan man säga att det är ett av de bättre spelen jag spelat i år och värd de 349:- jag av för det, men porten till PC känns som den hade behövt mer tid för optimering då andra spel som i mina ögon ser ungefär lika bra ut (t ex AC:Odyssey) har känts betydligt mindre buggiga.

Horizon II kommer definitivt göra det svårt att hålla sig ifrån en PS5 nu.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Är det bara jag som får lite fler GFX-glitchar med den nya patchen?🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Jag har kört till level 22 och fungerat perfekt för mig. Legat stabilt på 60-70 fps med G-sync, var lite orolig att man skulle velat ha högre FPS egentligen. Jag drar ut på det en del och forcerar inte main story.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Är det värt ett köp för en som aldrig lirat spelet innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

Är det värt ett köp för en som aldrig lirat spelet innan?

Gillar du spel som Tomb Raider, Assassins Creed, både Odyssey och Origins? Då skulle jag säga att det definitivt är värt kring de 349:- som det kostar på Epic Games Store, dock skulle jag nog inte säga att det är värt Steams fullpris (mestadels på grund av att optimering inte var speciellt bra med ett antal mindre problem för mig).
Det är helt enkelt ett storyfokuserat open world action/äventyrsspel med rpg element (leveling och skills som du låser upp). En komplett genomspelning inklusive expansionen tar ca 60-80 timmar om du gör precis allt. Enbart huvudstory+expansionens huvudstory kan nog klaras av på 30 timmar om du inte gör mer än några få sidouppdrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

Är det värt ett köp för en som aldrig lirat spelet innan?

Har bara kört Ps4 verran men det är ett grymt kul spel och helt klart köpvärt! Var mycket buggar i början på Pc men nu vet jag inte hur det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

Har bara kört Ps4 verran men det är ett grymt kul spel och helt klart köpvärt! Var mycket buggar i början på Pc men nu vet jag inte hur det funkar.

Tycker det funkar bra, har ryzen 5(3600), RTX 2060 super, 16 gb ( 3600mhz ). Har det mesta på ultra märker inga buggar/ freezes osv.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det är för lätt?

Har ett step ifrån maximal svårhet. Det jag märker med svårigheten är att de tål mer och skadar mer, men är lika "dumma".
Man kan typ springa rundor med dem utan problem. Och de tänker inte "smart" typ att vi är 10 soldater och hon står ensam i en trappa, nej vi låter henne stå och skjuta på oss medans vi står på rad.

Skillnaden på svåraste är att det tar längre tid att döda dem, men svårare blir det inte.

Bara jag?

Ett uppdrag när jag ska smyga in och spränga förrådet, hoppar igenom typ 25-30 fiender genom att slänga mig frammåt, skjuter in en pil i förrådet bom. Mina allierade kommer och jag kan enkelt stå på avstånd och döda.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Badmondy: Mänskliga motståndare är lite ”dumma” även på högre svårighetsgrader, det kan jag hålla med om.
Om du tänker på ”arenan”-uppdraget så gjorde jag likadant, smög och snipe:ade tills larmet gick och sen tokrusade in

Dock har jag fortfarande problem med övriga motståndare som känns mer balanserade.
Men absolut hade man kunnat förfina AI:n på högre svårighetsgrader ytterligare

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord