SSU om Amazon – får orättvisa konkurrensfördelar

Permalänk
Medlem

Det är ju lätt att gnälla på Amazon, men det finns ju en enkel lösning på problemet och det är att vägra handla därifrån. Då lär de inte finnas kvar i Sverige särskilt länge.

Problemet är att folk är så förbannat snåla. Man åker till Elgiganten för att klämma och känna på en produkt, sedan åker man raka vägen hem och beställer fraktfritt på nätet även om det kanske skiljer någon ynka hundralapp och glömmer bort att bilresan till och från butiken åt upp hela förtjänsten. Ska erkänna att jag har gjort så själv någon gång, men jag har börjat tänka om.

Däremot tycker jag att man borde ta ut en extra skatt på varor som handlas över nätet från företag som inte har fysiska butiker. Det måste kännas hopplöst att ha en butik och försöka konkurrera med näthandeln. Lite off topic, men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Hur mycket jag än ogillar Bezos och Amazon så är detta ett problem som EU och politikerna som representerar Sverige och övriga länder har skapat helt frivilligt.

När man valde att lyfta in Malta och Cypern i EU visste man att detta skulle skapa skattemässiga frihamnar. Nederländerna har 0% skatt på royalties, Irland är som en enda stor Schweizerost när det gälle bolagsskatt.

Skyll inte på bolagen, skyll på makthavarna som inte ser till att täppa till kryphålen.

Exakt Varför driver inte andra länderna på för att avveckla skatteparadisen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Vi vill återigen påminna om att nyheten berör Amazon och teknikbolags hantering av skatt. Personliga invändningar mot partipolitik eller sittande regering hör inte hemma i den här tråden. Vänligen håll er till ämnet, och konsultera SweClockers policy om politiska diskussioner om något känns oklart.

Om det nu är så, varför väljer SweClockers att ha en artikel som hänvisar just till ett politiskt parti i regeringen och inte någon annan opolitisk källa som säger samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Philip är nog den siste att orera om "slöseri"... 8000 av våra skattepengar för en taxiresa till ett möte han aldrig dök upp till utan söp till i en bar istället. Härlig kille.

Är ju inte förvånad, så länge någon annan betalar så kan man alltid vara ett svin och gnälla på andra som är svin.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Exakt Varför driver inte andra länderna på för att avveckla skatteparadisen?

Förmodligen för att de som bestämmer inom EU har sina egna pengar där.

Permalänk
Inaktiv

För de som glömt, svenska bolag brukar inte betala skatt heller: https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sveriges-storsta-bolag-nol...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Etableringsstöd innebär att politiker förhandlar bort vissa skatter och avgifter, investerar i infrastruktur som företaget anses kräva och tom betalar ut kontant ersättning.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig...

Skrivet av leverbrock:

@Ozzed: alla stora företag har väl egna skatteregler som de kommer överens med staten om.
Detta för att tex Volvo inte ska flytta sin tillverkning utomlands där skatten och lönerna är lägre. Detta får arbetstillfällen att stanna i Sverige till bekostnad av skattelättnader.

Edit: Om det är rätt eller fel eller hur man löser detta har jag inte en aning om, men det är ju bra att jobben finns kvar i Sverige men suger ju att alla inte spelar med samma regler.

Skrivet av DasIch:

Nej det går inte att slippa undan svenska skatteregler. Utländska företag som vill bedriva verksamhet i Sverige ska registrera filial och verksamheten ska vara självständig och avskiljd från moderbolaget.
Själva skatteplaneringen handlar snarare om hur pengarna flyttas och bokförs.

Ja i så fall så blir det väl en avvägning för staten om de får in mer pengar på att ett företag driver verksamhet i Sverige i utbyte mot skattelättnader och annat eller om man tjänar mer pengar på att låta bli att ge stödet, och då riskera att etableringen uteblir.

SSU som andra borde rimligen tycka det är bra att sysselsättningen ökar och det blir mer klirr i kassan.

Just Amazon däremot är ju inte direkt kända för att ha bra löner och schyssta arbetsvillkor, och om de börjar kräva att folk inte skall få vara fackligt anslutna, inte vill ha kollektivavtal etc så kan jag förstå vreden, men något sådant har jag inte sett än.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Hattifnatten: Artikeln handlar om Amazon, storbolag och i vilken utsträckning de följer regionala skatteregler. Artikeln handlar inte om SSU, utan ett uttalande från en av deras representanter om artikelns ämne.

Sorry men nej. En hänvisning till en artikel med rubriken "Sverige hjälper världens rikaste man fly från skatten" är inget annat än ren intressepolitik och i kombination med ett förbud mot diskutera politik kan jag inte se det som annat än ett rent ställningstagande för S/SSU. Den så kallade artikeln här består dessutom till störtsa delen av rena citat/utdrag från den debattartikel som finns hos Expressen.

Permalänk
Skrivet av ZamSha:

Vad är det perversa med att ett företag utnyttjar kryphål? Det perversa är att kryphålen existerar och att våra pantade politiker inte gör något åt saken.

Det är smått olustigt att "Staten och kapitalet" och "Den ena handen vet vad den andre gör" fortfarande är lika aktuella.. Någon borde göra en nytolkning av låten och släppa ut på nytt!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Jag handlar inte ifrån Amazon ändå så jag kommer inte hjälpa dem undvika skatter som dom borde betala.

Permalänk
Inaktiv

Är lite förvånad över artikeln där SSU:s åsikter kring Amazons etableringen tas in. Har jag kommit till Aftonbladet eller en sida om teknik. Jag undra rom det här är nya inriktningen på Sweclockers? Sen får man inte diskutera politik när artikeln i sig är politisk propaganda. Nä, ni får göra bättre ifrån. Er. Jag är helt övertygad om att medarbetarna på Sweclockers kan skriva en artikeln utan inblandning av partiers åsikter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det här borde gå att lösa tänker jag.
Krav på att företaget visar vilken omsättning de har i landet, samt krav på vinstredovisning för hela företaget.
Titta på hur stor andel det är av hela företagets omsättning.
Applicera den andelen på hur stor vinst företaget har gjort globalt.
Och sätt 22% skatt på den delen (eller hur mycket skatt man nu ska använda - kanske till och med kan sänka skatten lite om man får på plats ett fungerande system för det här).
Done deal.

Alltså man skiter i vad varje enskilt land visar för marginaler på respektive marknad. Andel av helheten gäller.

Räkneexempel:
Omsätter företaget 2 miljard i sverige och 100 miljarder globalt så står svenska marknaden för 2% av deras omsättning.
Gör företaget 20 miljarder i vinst så innebär det att 400 miljoner (alltså 2%) av vinsten räknas ha kommit från sverige.
Beskatta 400 miljoner med 22% skatt.
Klart.

Samma metod går att tillämpa på alla helsvenska företag också så det behöver inte bli dubbla system.

Det här skulle innebära att det blev väldans svårt att skatteplanera bort vinsterna.
Det skulle också vara surt för de företag som gör bra vinster i vissa länder - och faktiskt inte gör någon vinst i andra länder. Ja - i know.
Men det låter som en rimlig uppoffring att ta ställt till hur omfattande problemen är med rådande skatteplaneringsupplägg som nästan alla globala företag sysslar med nu för tiden. Inga skatteupplägg är perfekta. Alla har brister. Frågan är vilka som är sämre än andra.

Eller har jag missat nån relevant del som gör detta upplägg omöjligt månne?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har SweClockers blivit annonssida för SSU?

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

Varför sweclockers sprider SSU propaganda är min stora fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Det är ju lätt att gnälla på Amazon, men det finns ju en enkel lösning på problemet och det är att vägra handla därifrån. Då lär de inte finnas kvar i Sverige särskilt länge.

Problemet är att folk är så förbannat snåla. Man åker till Elgiganten för att klämma och känna på en produkt, sedan åker man raka vägen hem och beställer fraktfritt på nätet även om det kanske skiljer någon ynka hundralapp och glömmer bort att bilresan till och från butiken åt upp hela förtjänsten. Ska erkänna att jag har gjort så själv någon gång, men jag har börjat tänka om.

Däremot tycker jag att man borde ta ut en extra skatt på varor som handlas över nätet från företag som inte har fysiska butiker. Det måste kännas hopplöst att ha en butik och försöka konkurrera med näthandeln. Lite off topic, men ändå.

Varför inte en skattelättnad för fysiska butiker istället?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@improwise: du har så klart rätt att tolka saker som du vill, men det är en felaktig slutsats. Vi skriver om ett ämne som är aktuellt nu, och hänvisar till att en namnkunnig aktör uttalar sig om ämnet. Det skulle vi gjort om det var en representant för MUF, en branschorganisation, ekonom eller annan individ/grupp/organisation av betydelse som uttalar sig om ämnet.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Vi vill återigen påminna om att nyheten berör Amazon och teknikbolags hantering av skatt. Personliga invändningar mot partipolitik eller sittande regering hör inte hemma i den här tråden. Vänligen håll er till ämnet, och konsultera SweClockers policy om politiska diskussioner om något känns oklart.

Ni bryter ju mot er egen policy:

"Vad som inte hör hemma här är ämnen som skatter, försvar, skola, ekonomi, lag & ordning, välfärd, integration, invandring- & flyktingpolitik."

Har du läst policyn?

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@improwise: helt enkelt för att detta uttalande kommer från en politisk organisation. Om vi hade sett ett liknande uttalande från en annan politisk grupp, företag, branschorganisation eller dylikt hade vi rapporterat om det. Om du har nyhetstips att dela med dig av välkomnas det varmt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Det kommer med krav på att anställda ej ska vara fackligt anslutna(internt) Bara kolla på alla protester som varit i tyskland (Amazon anställda)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

@loevet: Tycker ni klart hänvisar till att detta är ett politiskt uttalande men att det är av intresse pga att amazon s etablering är av intresse för sweclockers medlemmar men som märks detta är en farlig tråd Men nyhetsvärde har det MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Svensk bolagtskatt är på 21%. Företaget gick 15 miljarder dollar med vinst. Det är 150 miljarder kroner. 21% på detta är

Givetvis ska ingen behöva betala 31.5 miljarder i skatt. Tänk dig själv om någon snor 31.5 miljarder av dig. Till detta tillkommer väll en drös andra skatter.

Skulle jag tjäna så mycket att staten kräver att jag ska betala 31 miljarder skatt+ så skulle jag också byta land illa kvickt. Tycker att ett skatte tak är befogat på max 1 miljard i skatt oavsett inkomst. Det skulle inte påverka dig eller mig. Men ingen ska behöver betala 31.5 miljarder.

Tragiskt att se att något parti tror på det själv.

150 000 000 000 / 12 = 12 500 000 000

Lite kul ändå

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av TTEX:

150 000 000 000 / 12 = 12 500 000 000
https://i.imgur.com/Zr9ghiG.png

Lite kul ändå

Hur skall stackaren överleva?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@RekiN: Policyn skrevs inför våra intervjuer med riksdagspartierna inför valet 2018, och skatter omnämndes specifikt för att vi visste att det skulle bli svårt för vissa att läsa om politik utan att det skulle bli pajkastning mellan olika politiska övertygelser.

Den här nyheten handlar om teknikbolag och deras skatteflykt, och då är givetvis skattefrågan i allra högsta grad aktuell för den här diskussionen. Jag är övertygad om att de flesta förstår vad det innebär att hålla sig till ämnet, om de verkligen vill.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loevet:

@RekiN: Policyn skrevs inför våra intervjuer med riksdagspartierna inför valet 2018, och skatter omnämndes specifikt för att vi visste att det skulle bli svårt för vissa att läsa om politik utan att det skulle bli pajkastning mellan olika politiska övertygelser.

Den här nyheten handlar om teknikbolag och deras skatteflykt, och då är givetvis skattefrågan i allra högsta grad aktuell för den här diskussionen. Jag är övertygad om att de flesta förstår vad det innebär att hålla sig till ämnet, om de verkligen vill.

"Vi har en policy, men vi följer den bara om vi vill."
Är det någon som ser nåt annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@improwise: helt enkelt för att detta uttalande kommer från en politisk organisation. Om vi hade sett ett liknande uttalande från en annan politisk grupp, företag, branschorganisation eller dylikt hade vi rapporterat om det. Om du har nyhetstips att dela med dig av välkomnas det varmt.

Helt ok, här är ett nyhetstips som också handlar om Amazon och Jeff Bezos, denna gång från Timbro

https://timbro.se/smedjan/kronikor/jeff-bezos-fortjanar-varen...

(Kan tillägga att jag själv ser båda som politiska partsinlagor och tycker att båda har rätt i vissa saker och fel i andra)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Haha det är ju otroligt (o)lustigt att SSU anmärker gentemot detta när det är deras moderparti som styr nationen för tillfället och har agerat för att detta skall kunna ske.

Det är som en fars, fast på riktigt

Mvh

Det är inte första eller sista gången en av ungdomsföreningarna går emot moderpartiet. Kan inte komma på ett enda parti som inte har haft en sådan konflikt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Tröttsamt när Sweclockers inte ens följer sin egna policy. Ett misstag att posta denna nyhet tycker jag.

Permalänk
Medlem

@Mithras: Det är endast skådespel och bröd, om någon på allvar tror att ett ungdomsparti kan påverka moderpartiet i någon större utsträckning så är det dags för ett uppvaknande.

Jag skulle vilja påstå att det är en form av kontrollerad opposition.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Den här nyheten handlar om teknikbolag och deras skatteflykt, och då är givetvis skattefrågan i allra högsta grad aktuell för den här diskussionen. Jag är övertygad om att de flesta förstår vad det innebär att hålla sig till ämnet, om de verkligen vill.

Handlar om teknikbolag till 10%, i princip där deras namn nämns och resten är politiskt dravel kopplat till en politisk union och länder som drar nytta av lagar och regler fattade av politiker i dess egna länder och det vet ni.

I princip samtliga stora globala bolag sysslar med samma sak och det är fullt tillåtet enligt konstens regler. Apple vann nyligen ett mål mot EU om just detta där kommissionen försökte få dem på fall i Irland.

Finns inget nyhetsvärde i denna artikel kopplat till teknik eller någon form av substans i närheten av teknik förutom skatterättsliga frågor som hör hemma hos politiker och dess underhuggare

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@RekiN: Policyn skrevs inför våra intervjuer med riksdagspartierna inför valet 2018, och skatter omnämndes specifikt för att vi visste att det skulle bli svårt för vissa att läsa om politik utan att det skulle bli pajkastning mellan olika politiska övertygelser.

Den här nyheten handlar om teknikbolag och deras skatteflykt, och då är givetvis skattefrågan i allra högsta grad aktuell för den här diskussionen. Jag är övertygad om att de flesta förstår vad det innebär att hålla sig till ämnet, om de verkligen vill.

Ämnet, enligt rubiken är: "SSU om Amazon - ett perverst hån mot skattebetalarna" (min markering). Alltså är diskussionen kring vad SSU råkar tycka. Inte Amazons skatteflykt. Som ni frågar får ni svar.

Det blir fortfarande tokigt när triggern till denna nyhet är en debattartikel, där dess upphovsmakare som har en häst i med racet uttalar sig men diskussionen får inte röra sig kring den som har gjort uttalandet, och därmed stå oemotsagd. Framför allt eftersom debattören själv gjorde sig skyldig till ett antal rubriker för något år sedan gällande just hån mot skattebetalare, då var det dock upphovsmakaren som var hånet.

Det ni har valt att dela som sanning är någons debattartikel, och det fick åtminstone jag lära mig när jag gick i skolan var till för att driva en viss ståndpunkt - en politisk fråga [Wikipedia om debattartikel]. Det eran nyhet baseras på är inte en artikel som ska vara saklig och neutral, utan det är en debattartikel. Där skribenten har en viss politisk övertygelse, syftet med artikeln är att driva denna övertygelse. Delar ni sådana debattartiklar som nyheter samtidigt som politiska diskussioner förbjuds blir det (i mitt tycke) en aning inkonsekvent.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.