Ny laptop med dåligt batteri vs uttalad tid

Permalänk
Medlem

Ny laptop med dåligt batteri vs uttalad tid

Hej!
Jag köpte nyligen en laptop som står att den har batteri för över 10h kontorsarbete och 9h full hd local videos. Jag laddade den över natten och hade ett zoom möte kl 11:00 idag och 12:15 slutade jag mötet med 57% batteri. Det står att den har 2:47h kvar i batteri. Klockan är nu 12:24 i skrivande stund och den har 54% och 2:32h i batteri. Förstår att man ej kan lita 100% på estimat etc men det är ju otrolig skillnad på ca 4h vs 10h.
Datorn är 10 dagar gammal btw, Huawei D14.

Vad finns det för typ av garantier/möjligheter angående batteritider? Är det vanligt att man får defekta batterier? Byter de enkelt ut dessa?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dessa angivelser är med minimalt med saker igång samt med skärmen på lägsta styrka.
Testa att sänka ned ljusstyrkan max och fimpa allt vad blåtand/wifi mm heter.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

@shabik: Hade ni max-ljusstyrka på :)?
Högtalare igång eller hörlur?
Finns säkert massa små saker som drar energin från batteriet.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Det heter "upp till 10 h"...

https://www.trustedreviews.com/reviews/huawei-matebook-d-14#:....

Om det var så att en körde windows update i bakgrunden så går det mkt batteri...

Estimat mätaren i Windows ändras ganska drastiskt...om du låter datorn vila 5 minuter o kollar sen, så kanske den säger 8 h....

Ökad ljusstyrka på skärmen suger mycket batteri

Tror inte det är ngt fel på den

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Dessa angivelser är med minimalt med saker igång samt med skärmen på lägsta styrka.
Testa att sänka ned ljusstyrkan max och fimpa allt vad blåtand/wifi mm heter.

Segt att använda en dator utan wifi. Har ej möjlighet till ethernet.

Det positiva var att amazon ordnade en upphämtning och ska undersöka men samtidigt så om ni menar att det antagligen inte är nåt fel så kanske det bara är ett slöseri med tid.

Jag hade som sagt ett zoom-möte, ingen update var i bakgrunden men visst, ljusstyrka var nog på högsta etc och den review som länkades ovan skrev ju att de fick ut 9h vilket jag ANTOG var under normalt användande.

Visa signatur