SSU om Amazon – får orättvisa konkurrensfördelar

Permalänk
Melding Plague

SSU om Amazon – får orättvisa konkurrensfördelar

På Expressens debattsida går SSU-ordförande Philip Botström till attack mot Amazons utnyttjande av kryphål i EU:s skattelagar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Vi vill återigen påminna om att nyheten berör Amazon och teknikbolags hantering av skatt. Personliga invändningar mot partipolitik eller sittande regering hör inte hemma i den här tråden. Vänligen håll er till ämnet, och konsultera SweClockers policy om politiska diskussioner om något känns oklart.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Så kallad "skatteplanering" är verkligen fult och borde inte vara lagligt i ett civilicerat samhälle. Låt arbetarna betala sin skatt, medans företag och dess ägare slipper undan. Fy!

Permalänk
Medlem

Kommer de inte betala svensk skatt så är det ju helt bisarrt att de kan ens få etablera sig här...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Haha det är ju otroligt (o)lustigt att SSU anmärker gentemot detta när det är deras moderparti som styr nationen för tillfället och har agerat för att detta skall kunna ske.

Det är som en fars, fast på riktigt

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Är långt från sosse, men detta stämmer.

Hur jävla värdelöst och impotent kan EU få vara egentligen?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur man inte bara kan förbjuda det. Man ska inte kunna flytta vinster ur ett land utan att skatta. Jag förstår alltså principen med att det bokförs som en utgift till ett annat bolag och så, men måste gå att förbjuda rakt ut. Ganska enkelt att se vad som är verksamheten och omsättningen i Sverige tänker jag

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning till varför jag aldrig använder Amazon... (Har faktiskt struntat i att köpa produkter som jag velat ha som inte finns någon annan stans än på Amazon) Tycka vad jag tycka vill om skatter, men har kollektivet bestämt att skatt ska betalas så tycker jag att den ska betalas.

Så jag kan knappast påstå att jag är positiv till att Amazon kommer in på den Svenska marknaden, nog för att jag vill ha billiga teknikprylar, men inte på bekostnad av arbetsförhållanden, skatteplanering etc. Betalar hellre mer för en pryl där jag vet att arbetsvillkoren är någorlunda ok. (Tja, inte bara Amazon jag undviker...)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk

SSU om Amazon Politiker – ett perverst hån mot skattebetalarna

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem

Är det inte samma med alla stora svenska företag som volvo tex har de betalat skatt? tror de flesta stora företag har skatteplanering så de kommer undan svensk skatt. Att amazon inte heller betalar skatt förvånar mig inte alls. Det som förvånar e väl att alla tycker det är ok.
Folk har en tendens att godkänna vad som helst utifall det skulle kunna skapa ett jobb (eller påstås skapa jobb)
(snubblande nära politik blir det i denna tråd)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Haha det är ju otroligt (o)lustigt att SSU anmärker gentemot detta när det är deras moderparti som styr nationen för tillfället och har agerat för att detta skall kunna ske.

Det är som en fars, fast på riktigt

Mvh

Regeringen, oavsett vem som styr, har begränsade möjligheter att vida denna typ av åtgärder eftersom det är en fråga som rör hela EU.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Vad är det perversa med att ett företag utnyttjar kryphål? Det perversa är att kryphålen existerar och att våra pantade politiker inte gör något åt saken.

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Haha det är ju otroligt (o)lustigt att SSU anmärker gentemot detta när det är deras moderparti som styr nationen för tillfället och har agerat för att detta skall kunna ske.

Det är som en fars, fast på riktigt

Mvh

normalt så brukar inte alltid ssu hålla med sitt "moderparti" utan brukar komma med egna förslag som på många sätt brukar användas av S på olika sätt

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Vi vill återigen påminna om att nyheten berör Amazon och teknikbolags hantering av skatt. Personliga invändningar mot partipolitik eller sittande regering hör inte hemma i den här tråden. Vänligen håll er till ämnet, och konsultera SweClockers policy om politiska diskussioner om något känns oklart.

Den här forumregeln är fortfarande ytterst anmärkningsvärd.

"Här kommer en politisk artikel som SSU vill pusha ut, men ni får inte kritisera den".

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Inaktiv

Det känns som att media blandat ihop AWS och ehandeln Amazon ganska ofta.
Jag har fattat det som att Cloudtjänsten AWS (också amazon förvisso) har fått fördelar för att etablera sig i Sverige. Gäller samma sak för den kommande ehandeln?

Permalänk
Medlem

Rimligen borde väl Svenska skatteregler gälla för den verksamhet Amazon har i Sverige? Eller går det slipa sådant bara man har sitt huvudkontor i s.k "skatteparadis"?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bra artikel!
Tyvärr är det inte bara teknikbranschen, idén att ge bidrag till företag är helt sjuk, etableringsstöd, krisstöd för corona etc. Noll transparens och korruption är ett faktum. Det är definitivt inte ett partis fel, detta är ganska jämt skägg i politiken, att vara mutbar gör att man känner sig viktig. Kanske måste införa en maxålder på politiker, stora kontaktnät är huvudproblemet, diplomati istället för politik.

Ur ett kapitalistiskt perspektiv är det helt invaliderande, en fri marknad kan aldrig fungera om det beroende på ens politiska kontakter innebär olika spelregler. En sk loose loose för kapitalister och arbetare men win win för politiker och storföretag.

Permalänk
Medlem

@ZamSha: Frågan är om det är politiker som styr samhället & om det inte är snarare storföretagen & ekonomin som styr ,både genom mutor bidrag hot om arbetslöshet neddragningar investeringar osv & lobby verksamhet. Så frågan är hur mycket dom kan göra oberoende av partitillhörighet. HM politik svårt att hålla sig från det i detta ämne! Som sagt så vid möjlighet av jobb så brukar folk kunna godkänna riktigt konstiga saker.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Det var ett himla malande om Amazon...

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Hattifnatten: Artikeln handlar om Amazon, storbolag och i vilken utsträckning de följer regionala skatteregler. Artikeln handlar inte om SSU, utan ett uttalande från en av deras representanter om artikelns ämne.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Finns ju två sidor av myntet, samt "flipside".
Om företag och/eller privatpersoner verkar som skatteskyldiga i två länder som inte har skatteavtal sinsemellan varandra, eller t.o.m. i vissa fall trots att länderna har skatteavtal, går skatteverken från olika länderna gladeligen in och driver in skatt, trots att skatt redan har betalats.

Känns därför som hyckleri att spy ut sin galla så fort nån utnyttjar regelverken till sin fördel när tillfälle ges medans man inte har några större invändningar mot att en privat/juridisk person dubbelbeskattas.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Inaktiv

Finns det kryphål så kommer de såklart utnyttjas. Mer passande vore om SSU istället för att gnälla på Amazon engagerade sig för att täppa igen kryphålen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Rimligen borde väl Svenska skatteregler gälla för den verksamhet Amazon har i Sverige? Eller går det slipa sådant bara man har sitt huvudkontor i s.k "skatteparadis"?

Etableringsstöd innebär att politiker förhandlar bort vissa skatter och avgifter, investerar i infrastruktur som företaget anses kräva och tom betalar ut kontant ersättning.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig...

Permalänk
Medlem

Amazon (EDIT: tillsammans med tung industri och datorhallar i allmänhet verkar det som, dvs inte unikt för Amazon, tack @Minimupp) har ~97% rabatt på elskatten i Sverige, ordnat av svenska politiker. De betalar alltså ett halvt öre skatt per kWh. Jämför gärna det med skattesatsen på din egen elräkning...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

@Ozzed: alla stora företag har väl egna skatteregler som de kommer överens med staten om.
Detta för att tex Volvo inte ska flytta sin tillverkning utomlands där skatten och lönerna är lägre. Detta får arbetstillfällen att stanna i Sverige till bekostnad av skattelättnader.

Edit: Om det är rätt eller fel eller hur man löser detta har jag inte en aning om, men det är ju bra att jobben finns kvar i Sverige men suger ju att alla inte spelar med samma regler.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem

Om vi inte får diskutera sakligt kring politik och ämnet som berör Amazon och andra bolag som man påstår nyttjar helt korrekta och tillåtna lagar och regler i vår omvärld kan ni lika gärna stänga kommenterar kring artiklar och lämna röstalternativ åt oss om ni vill att vi enbart ska skriva

- Jag håller med
- Jag håller inte med

Vill ni hålla er borta från politik så får ni nog hålla er borta från att posta artiklar om allehanda dravel som speciellt kommer från en politiskt individ.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Rimligen borde väl Svenska skatteregler gälla för den verksamhet Amazon har i Sverige? Eller går det slipa sådant bara man har sitt huvudkontor i s.k "skatteparadis"?

Nej det går inte att slippa undan svenska skatteregler. Utländska företag som vill bedriva verksamhet i Sverige ska registrera filial och verksamheten ska vara självständig och avskiljd från moderbolaget.
Själva skatteplaneringen handlar snarare om hur pengarna flyttas och bokförs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Haha det är ju otroligt (o)lustigt att SSU anmärker gentemot detta när det är deras moderparti som styr nationen för tillfället och har agerat för att detta skall kunna ske.

Det är som en fars, fast på riktigt

Mvh

Varför det? Eller menar du att man inte ska påpeka orätvisor även om de kommer ifrån sina egna led?
Varför är det "(o)lustigt?

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Finns det kryphål så kommer de såklart utnyttjas. Mer passande vore om SSU istället för att gnälla på Amazon engagerade sig för att täppa igen kryphålen.

Om det gick eller fanns intresse för det skulle det varit gjort för länge sedan. Är det något våra politiker är bra på så är det att täppa till hål i skattelagstiftningen. I vissa fall kan dessutom ändringar gälla retroaktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Amazon (och FB/Google IIUC) har ~97% rabatt på elskatten i Sverige, ordnat av svenska politiker. De betalar alltså ett halvt öre skatt per kWh. Jämför gärna det med skattesatsen på din egen elräkning...

Det värsta är hur känns det tex för Elgiganten eller andra i samma bransch som måste betala hela elpriset eller hela skattesatsen...kan inte kännas rättvist eller schysst att konkurrera på olika vilkor.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.