Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem

VFR kartan kan orsaka prestanda problem beroende på spec. Dom jobbar med en fix för det. Testa å stänga ner den (om ni har dem uppe å se om det förbättrar FPS. Det drabbar dock inte alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

VFR kartan kan orsaka prestanda problem beroende på spec. Dom jobbar med en fix för det.

Går det att se någonstans vilka buggar dom jobbar på? Eller hur känner du till detta?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Går det att se någonstans vilka buggar dom jobbar på? Eller hur känner du till detta?

Bästa källan är https://forums.flightsimulator.com/, där finns också instruktioner hur man rapporterar buggar med zendesk tickets. Dom har en liten sektion med known issues, men för "mindre" problem så är det ofta användare som uppdaterar med info från deras tickets.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilrah:

Okej.. låter ju skitskumt, testade smart look igår, funkade ej. Hur menar ni med piltangenterna? Titta ut först med joysticken och sen trycka på nån av piltangenterna? För när jag sket i joysticken och bara tryckte på pil så hände inte ett skit.

Först tittade jag bara ut med hjälp av joystickens knapp för att titta åt sidan, då blev det grönt för den delen. Sen kom det bara upp en punkt i objectives-fönstret, då tryckte jag på en av dom vanliga pilarna på tangentbordet och kom vidare på det sättet.

Skrivet av ronz:

Någon som vet varför mitt plan hela tiden drar åt höger? Nästan som att styrspaken alltid är aktiverad litegrann åt höger fast den gör inte det i andra spel.
Styr med Xbox Dosa.

Samma problem här, men trodde att det berodde på att jag inte kalibrerat den. Ska göra det och återkommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Någon som vet varför mitt plan hela tiden drar åt höger? Nästan som att styrspaken alltid är aktiverad litegrann åt höger fast den gör inte det i andra spel.
Styr med Xbox Dosa.

Vilket plan har testat med? Testa med ett jetplan och se om det fortfarande drar åt höger

Permalänk
Medlem

Nyfiken om någon testat 16 gb vs 32 gb ram?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nyfiken om någon testat 16 gb vs 32 gb ram?

Såg någon på Avsim som skrev att han märkte noll skillnad

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med att få spelet att rulla på GeForce MX150?

Permalänk

Finns det någon karta ingame där man kan se namnet på byar och städer som man passerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Vilket plan har testat med? Testa med ett jetplan och se om det fortfarande drar åt höger

Samma med alla

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Nyfiken om någon testat 16 gb vs 32 gb ram?

Mitt använder 23gig ibland. Ligger oftast på 20 ca och aldrig under 16.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Nu ska jag klaga lite.
Dem avatar som finns att välja bland ser fruktansvärt dåliga ut. På gräns till löjliga. Nej föresten, inte på gräns. Dem är löjliga. Ser ut att vara oduschade och urvakna. Hittar inte en enda som jag vill välja.

Permalänk

Knepigt att dra igång spelet. Verkar låsa sig flera gånger (har väntat länge ibland). Startar om, och då vill spelet ta hem ytterligare data - så den har alltså hämtat i 2 eller 3 steg, liksom. Ska det vara så? Känns även lite laggigt vid själva starten, man klickar och sen..ja.. jag vet inte. Har ni upplevt samma sak med SSD och bra burk?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av edvinnn:

Någon annan som har problem med att få spelet att rulla på GeForce MX150?

Sannolikt alla som har testat, tyvärr. Det är ett ganska krävande spel och MX150 är sämre än den integrerade grafiiken i vissa CPU:er.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

Sannolikt alla som har testat, tyvärr. Det är ett ganska krävande spel och MX150 är sämre än den integrerade grafiiken i vissa CPU:er.

Trodde det var ett trollinlägg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Knepigt att dra igång spelet. Verkar låsa sig flera gånger (har väntat länge ibland). Startar om, och då vill spelet ta hem ytterligare data - så den har alltså hämtat i 2 eller 3 steg, liksom. Ska det vara så? Känns även lite laggigt vid själva starten, man klickar och sen..ja.. jag vet inte. Har ni upplevt samma sak med SSD och bra burk?

Ja emellanåt så stannar det vid 50 % laddat. Då kan man lika gärna avsluta och börja om och hoppas på bättre lycka nästa gång. Har testat se en serie emellan och de stod kvar på 50 %

Vid starten när det laddas är det alltid laggigt sen släpper det efter ett litet tag. SSD spelar nog inte så stor roll annat än att det släpper lite fortare förhoppningsvis då de laddar snabbare.

Apropå karaktärerna inte reagerat på att de ser otvättade ut men lite udda att det är 90 % mörkhydade sen 5 % asiatiska drag och 5 % vithyade.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hedersmedlem

På tal om laddningstider, hur ser era ut (när det funkar) och med vilken hårdvara? Jag tänker mig att SSD och bandbredd är viktigast, men CPU/RAM (ffa om man cachat tidigare laddningar) kan väl spela roll också.
En kille på reddit påstod att det laddade på runt minuten för stora städer och långt kortare (hälften och ibland mindre) för små ställen/över vatten. Jag har inte varit i närheten av något sånt.
Specs i signatur, + Bahnhof 1 Gbps. Spelet ligger på SSDn.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Först tittade jag bara ut med hjälp av joystickens knapp för att titta åt sidan, då blev det grönt för den delen. Sen kom det bara upp en punkt i objectives-fönstret, då tryckte jag på en av dom vanliga pilarna på tangentbordet och kom vidare på det sättet.

Samma problem här, men trodde att det berodde på att jag inte kalibrerat den. Ska göra det och återkommer

Pilarna funkade för mig, stort tack!

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Sannolikt alla som har testat, tyvärr. Det är ett ganska krävande spel och MX150 är sämre än den integrerade grafiiken i vissa CPU:er.

Jag fick igång det första dagen efter release några gånger och lyckades få igång ett bildspel. Morgonen därpå kom en Nvidia drivrutinsuppdatering och sedan dess kraschar spelet medan det laddar/läser in...

Permalänk

Wow vilket spel! Jag blir sugen på att införskaffa en joystick och dra igång. Fungerar det så att det går att lyfta från vilken flygplats som helst och flyga valfri rutt (med tankning vid behov)?

Ser ut som att alla nätbutiker har slut på "instegs"-joysticks för flygsims. Undrar varför? Det ser ut som att jag får vänta ett tag med detta.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ghostfenix:

Wow vilket spel! Jag blir sugen på att införskaffa en joystick och dra igång. Fungerar det så att det går att lyfta från vilken flygplats som helst och flyga valfri rutt (med tankning vid behov)?

Ja, bara i Linköping finns både Malmen och Linköpings flygplats med

Permalänk
Sjusovarn

Någon som kan flyga över Växjö Airport en snabbis och ta en printscreen/video på det?

Permalänk
Medlem

Stött på en bugg. Lekte med developers mode för att kolla fps. Nu kan jag inte få bort fps mätaren om jag inte är i developers mode. Där kan jag välja den på eller av. Vet inte om de finns någon hotkey för detta?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av My2nd:

Någon som kan flyga över Växjö Airport en snabbis och ta en printscreen/video på det?

Är inge vidare på att ta bilder, men...
https://imgur.com/a/ufIc5CY

EDIT: Upps...
https://i.imgur.com/B0ziuU6.png

Permalänk
Sjusovarn

@anon42512: Hot dog! Tack

Permalänk

Försöker starta spelet i game pass men det säger att jag är för tidigt ute. Någon med samma problem?

Permalänk
Medlem

Jag är förundrad över hur stabilt spelet går för mig. Från installationsögonblicket fram tills nu när jag har 10timmars flygtid att det har aldrig kraschat eller betett sig konstigt. Klockrent. Kör spelet i 2560x1440 på high-end inställning och ligger i runda slängar mellan 40-70fps. Har även spelat det på ultra vilket också funkar klockrent. Jag var lite orolig att min processor skulle dra ner upplevelse men det funkar klockrent.

Just "nu" håller jag på att avsluta Nevada Bush trip och hat avverkat 21 av 25 leg. Gillar verkligen dessa lägen då jag är mer styrd till att flyga på ett visst sätt och hoppas att det kommer fler sådana här lägen. Jag har två Bush trips kvar efter Nevada men ändå 🙂

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag är förundrad över hur stabilt spelet går för mig. Från installationsögonblicket fram tills nu när jag har 10timmars flygtid att det har aldrig kraschat eller betett sig konstigt. Klockrent. Kör spelet i 2560x1440 på high-end inställning och ligger i runda slängar mellan 40-70fps. Har även spelat det på ultra vilket också funkar klockrent. Jag var lite orolig att min processor skulle dra ner upplevelse men det funkar klockrent.

Just "nu" håller jag på att avsluta Nevada Bush trip och hat avverkat 21 av 25 leg. Gillar verkligen dessa lägen då jag är mer styrd till att flyga på ett visst sätt och hoppas att det kommer fler sådana här lägen. Jag har två Bush trips kvar efter Nevada men ändå 🙂

Lyckas du utan back on track? Jag brukar komma halvvägs sen villar jag bort mig

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist:
Aaaabsolut, än så länge har jag inte behövt använda den. När jag började rundresan så fattade jag inte hur själva simläget var så då använde jag back on track mest för jag inte fattade men startade sedan om från början och har sedan dess inte använt det igen 🙂 supercoolt

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Lite blandade nyheter, dom jobbar på en patch, mer info när den ska släppas kommer om en vecka
https://www.flightsimulator.com/august-20th-2020-development-...