Amazon bekräftar svenskt intåg – söker marknadsplatschef

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Det är sossiga vänstermänniskor som har mycket förutfattade meningar *SNIP*

På tal om förutfattade meningar, skulle du kunna förklara vad du menar med detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Undrar om man som chef får lov att gå på toaletten när man vill och slippa kissa i en PET-flaska...

Är du rädd för att få råtta i pizzan också? 😂

Skrivet av AplAy:

Ja, det betyder att pengar kommer att sugas ut ur Sverige och kan inte exportnäringslivet i Sverige kontra detta så kommer det att kunna sluta illa ekonomiskt som en cocktailblandning av Venezuela och Grekland (mest dramatiska fallet som troligen är högst osannolikt).

Mediamarkt gjorde sin lilla skada och då kan jag knappt föreställa mig den skada Amazon kommer att göra med tanke på deras syn på människoliv. Jag hoppas innerligt att svenska demonstranter hajar biffen och kommer att demonstrera utanför för att väcka liv i svenska svensson att Amazon är som att "importera nationalekonomins egen COVID-19".

Om jag frågar så här då: varför Sverige av alla nordiska länder? Var Norge, Danmark och Finland för smarta eller tog deras myndigheter inte emot pengar under bordet? Kom ihåg att våra pengar kommer från någon annan. Min kommande lön kommer från andra människor, inte ett kontanttryckeri.

Jag är för att tjäna pengar så länge man skattar på det (ca 46% men inte mer och ingen förmögenhetsskatt för att straffa entreprenörer) så inget snack nu tack om att jag skulle vara emot kapitalism.

Det totala skattetrycket i Sverige ligger på runt 75%.

https://www.fplus.se/ny-rapport-sverige-tredje-samst-i-varlde...

Skrivet av Perkoff:

Det finns såklart historier om Amazon-anställda som får slita häcken av sig, o.s.v. Vi ska dock komma ihåg att arbetsförhållanden och löner i regel inte alltid är så jätteförmånliga i USA.

https://www.businessinsider.com/amazon-costco-walmart-target-...

Några timlöner för entry-level jobs i branschen...
Amazon $15
Costco $15
Target $13
IKEA $11.87
Walmart $11

Så man ligger bra till relativt konkurrenterna på hemmamarknaden. Det är ingen dans på rosor att arbeta i "den gamla ekonomins" lagerlokaler heller.

Tack.

Bra med lite fakta (alldeles för mycket okunniga människor som sprider påhittade skräckhistorier) på bordet!

Skrivet av Falistar:

Ja det är tyvärr inte ett helt orealistiskt scenario.

Det märkliga är, att många som nu applåderar Amazon, för att på årsbasis "spara" några tusen kronor, ofta har familj och framför allt barn, kortsynt tänkande utan direkt konsekvens analys. Sverige är populärt p g a låga kostnader för energi, så därav populärt lägga t ex datacenters i Sverige, vilket är helt galet. En handfull nya arbeten när väl center är driftklart, enorm energislukare.

Norge t ex har ett mycket ambitiöst program för att hela landet skall leva, och är mycket måna om att även landsbyggd skall fungera och leva.

En annan stor skillnad är att Norge först och främst prioriterar Norges väl.

Även lägre skattetryck är bra!

Skrivet av star-affinity:

Vilken tur då att allting av värde i livet inte enbart handlar om pengar.
Det finns också en aspekt av människan som handlar om nyfikenhet och utveckling och att resultatet av att lägga tid på dessa kan ge en tillfredsställelse som pengar inte kan. Själv har jag alltid sett större värde i att ha åstadkomit något själv jämfört med att ha kapital och kunna köpa saker, även om det senare absolut har ett värde det med.

Sorry, men ser inte vad detta har med amazon.se att göra? Intressant diskussion, men ta det gärna i en annan tråd.

Skrivet av anon78208:

Jag bor inte i närheten av Stockholm, Göteborg eller annan storstad, ändå har jag inom 20 minuters bilresa tillgång till NetOnNet (där jag gör de flesta av mina dator-relaterade inköp), MediaMarkt, ElGiganten, Kjell&Co, Clas Ohlson, Biltema, Jula, Ikea med flera. Tycker det är väldigt bekvämt att kunna sätta sig i bilen, och inom en timme är man hemma igen med den prylen man behöver i handen, inte sällan till ett pris motsvarande ungefär det lägsta på prisjakt. Inte för att jag har något emot de två dagar man oftast får vänta ifall man beställer något på nätet, det fungerar bra det också. Jag hoppas inte Amazon kommer göra det allt för svårt för ovanstående nämnda kedjor, men jag är orolig för att åtminstone några av dem kommer försvinna.

Jag har 20 min till alla de butikerna, och Inet och Webhallen, men beställer ändå hellre på nätet om jag vet vad jag skall ha. Mycket tid att spara sammanlagt, och skönt att slippa köra bil om man inte måste.

Skrivet av anon78208:

Men är det verkligen så? Varför har det blivit nästan dubbelt så dyrt att besiktiga bilen efter att den branschen privatiserades t.ex.?

Förmodligen konkurrens om arbetskraften som medför högre lönekostnader. Stora monopolistiska arbetsgivare (skolor, sjuukvård, etc.) brukar oftast leda till mindre konkurrens om löner för arbetarna, och håller ofta de nere (lärare, sjukvårdare, etc.).

Men i detta specifika fallet så är det inte fri konkurrens, utan regleras av våra politiker och myndigheter vilka företag som ackrediteras (och även hur de får jobba).

Men detta är ju rätt mycket utanför ämnet om amazon.se...

Skrivet av mrqaffe:

Va ? Det var en kommentar om att Ikeas laddbara batterier egentligen är Panasonic Eneloop men med Ikea namn.

Ok, då är jag med (tycker dock du har väldigt verklighetfrånvänd bild i många av dina andra inlägg, så missade det, kanske inte så konstigt). Jo, de är en favorit även hos mig!

Skrivet av olle1884:

@Bakgrund: Jag antar att du inte förstår skillnaden mellan en svensk lön, skattad och klar, och en amerikansk som ska täcka allt det som arbetsgivaravgifter i Sverige täcker?

Vad har detta med amazon.se att göra?

De kommer att behöva följa samma lagar och regler som alla andra företag som verkar i Sverige.

Vill du inte flytta till USA; varför bekymrar du dig så mycket?

Skrivet av Quorthon:

Apotea är ett svenskt företag, så att jämföra det med Amazon känns fel. Sen visst du får leverans från Apotea dagen efter eller så vågar du gå ut bland folk och få grejerna omgående och vips så har du gjort ett miljövänligt val - en frakt mindre och fått lite motion på köpet;)

Behöver du ta bilen till Apotea (många bor inte med det runt hörnet) så är det förmodligen mycket miljövänligare att det samfraktas på stora lastbilar (precis som det är miljövänligare när folk samfraktas på stora bussar istället för varsin bil).

Sedan känns det inte alls fel att jämföra Apotea.se med Amazon.se. Högst relevant jämfört med allt annat flummigt OT i tråden!

Skrivet av Petterk:

Det sagt, även innan nätapoteken kom så var mataffärer i mindre orter apoteksombud så att beställa till ombud och slippa åka 15 min x 2 är inget konstigt varken nu eller innan avregleringen.

Beställer du från apotea.se så hamnar det (iaf. för mig) hos exakt samma matbutik och ombud. Vad är då skillnaden?

Vad har det med amazon.se att göra f.ö. undrar jag?

Skrivet av madeofelias:

Priset var ett exempelpris, inget fast pris oavsett produktkategori.

Bättre om du anger % istället. 500 SEK kan både vara extremt mycket, eller menignslöst lite, beroende på vad du handlar.

Skrivet av torbjorn_75:

Fast Amazon går väl med vinst eller? Varifrån kommer Amazons enorma resurser om inte för att de tjänar väldigt mycket pengar? Aktien går i alla fall som tåget på börsen.

AWS

Skrivet av anon78208:

Motiverar det Amazon's 97% rabatt på elräkningen? Om nu fri konkurrens ska få råda, varför får inte konkurrenterna samma rabatt?

Och hur kommer det sig att det bara är de rika som ska slippa betala skatt?
https://youtu.be/oqSvRgu_Xzg

Har du synpunkter på detta så hjäper det inte att bjäbba på Amazon! Det är saker som våra politiker bestämt.

Du får gå till politikerna eller påverka deras väljare om du inte är nöjd med vårt nuvarande system i Sverige.

Inlägg sammanfogade, OT borttaget /Mod
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

En annan stor skillnad är att Norge först och främst prioriterar Norges väl.

Även lägre skattetryck är bra!

Motiverar det Amazon's 97% rabatt på elräkningen? Om nu fri konkurrens ska få råda, varför får inte konkurrenterna samma rabatt?

Och hur kommer det sig att det bara är de rika som ska slippa betala skatt?
https://youtu.be/oqSvRgu_Xzg

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av martinot:

Har inget emot IKEA (bra kommersiellt företag), och köper en hel del prylar där, men på vilket sätt tycker du att amazon.se skulle vara sämre på annat sätt än den något sämre hemsidan?

Va ? Det var en kommentar om att Ikeas laddbara batterier egentligen är Panasonic Eneloop men med Ikea namn.

Och snälla du använd citera flera funktionen så att man slipper en hel sida i följd med inlägg som bara gör det jobbigt att läsa om du nu önskar citera 15 inlägg i följd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Jag har 20 min till alla de butikerna, och Inet och Webhallen, men beställer ändå hellre på nätet om jag vet vad jag skall ha. Mycket tid att spara sammanlagt, och skönt att slippa köra bil om man inte måste.

Beror givetvis på vad ens egna förutsättningar är, men personligen förlorar jag ingen tid på det, och bilen (som gärna tar E85) tar jag ändå oavsett om jag åker till NetOnNet eller postutlämningsstället. Visst, är det sommar, fint väder, och ett litet och smidigt paket så tar jag cykeln, men det innebär också att man får vänta några dagar. Hursomhelst, alla har olika förutsättningar. När jag gick på universitetet för ett årtionde sedan t.ex. så hade jag ändå vägarna förbi dessa butiker när jag dagspendlade. Det har jag inte idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Beställer du från apotea.se så hamnar det (iaf. för mig) hos exakt samma matbutik och ombud. Vad är då skillnaden?

Vad har det med amazon.se att göra f.ö. undrar jag?

Jag kommentera MultiMans inlägg om näthandel, vad har ditt inlägg med diskussionen att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och snälla du använd citera flera funktionen så att man slipper en hel sida i följd med inlägg som bara gör det jobbigt att läsa om du nu önskar citera 15 inlägg i följd.

Visserligen väldigt off topic men jag kunde inte hålla med dig mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Och hur fick Amazon pengar till att börja med AWS.

Hur man än vrider och vänder på det har Amazon gått från storlek noll 1994 när företaget startade, då kan nog andra företag som Elgiganten, Mediamarkt osv. också expandera.

Tesla startade 2003 och är nu högst värderade biltillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Orginallinus:
"om man som chef får lov att gå på toaletten när man vill och slippa kissa i en PET-flaska..."

Är du rädd för att få råtta i pizzan också? 😂

Vet inte vad vandringssägner skulle ha att göra med arbetsförhållanden på Amazon? Men det kan Ni ju gärna få klargöra innan Ni spekulerar vilt kring en Person som Ni inte känner?

https://www.theverge.com/2018/4/16/17243026/amazon-warehouse-...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"