Regeringen utreder alternativ till Copyswede

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått mig på privatkopieringsavgiften mer än som ett sätt att mjölka extra pengar på något du redan sålt eller som i nuläget att mjölka pengar för något du inte sålt men där användarna teoretiskt skulle kunna kopiera ett material du har till försäljning.
En avgift för en hypotetisk användning Mao. Jäklar om man kunde komma på något med ett så lönsamt upplägg själv...

Är lite kluven till utredningen som ska tillsättas. Samtidigt som jag välkomnar en genomlysning av en förlegad avgift så är min känsla att dessa utredningar i sista änden alltid leder till en ökad avgift på ett eller annat sätt.
Men vi får se...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja. Så har de resonerat. Och denna del har de också fått gehör för i svensk domstol.
https://www.sandart.se/om-oss/nyheter/nyheter/2019-01-09-vins...

Något är bannemig brutet på den fronten. Också!

Privatkopieringsersättningen är ju tänkt att ersätta intäktsbortfall som uppstår av att vi har rätten att göra kopior på verk.
Offlinelistor i spotify är på intet sätt ett intäktsbortfall. Tvärt om är det en del av den tjänjsten man redan betalar för. Denna funktion ingår enligt de avtal man gått med på.D
et borde absolut inte räknas som privatkopiering. Alls!

Så det här behöver verkligen ses över!

Vad matt jag blir bara av att tänka på den delen. Usch.

Så länge upphovsmännen får betalt för de spelningar som görs offline(?) så är det såklart svårt att se det som ett inkomstbortfall. Skulle faktiskt vara rikitgt intressant att höra hur man resonerar i frågan och hur man tänker kring att ersättningen väl ändå är tänkt som erättning för förlorade inkomster.

Permalänk
Medlem

Enda rimliga beslutet

Enda rimliga beslutet är att ta bort den helt. Den får en orimligt stor ersättning för något som idag inte sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Och här kommer ännu en som inte förstår vad som diskuteras. Det är ingen skatt. Pengarna går inte till staten.

Förlåt att jag inte förstår, de skulle ju aldrig kunna göra om det till en skatt.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Förr med kasett avgiften så hade vi ju rätt att ta 2 kopior för eget bruk tex mjukvara eller musik som backup utifall tex en cd skiva skulle gå sönder, nu med copyswede & nuvarande avgift så har vi ej rätt att göra detta längre fast vi betalar för det tycker personligen att nåt är riktigt fel med dessa regler /avgifter.
(dessutom är det konstigt att de inte är tvungna att ge oss en gratis skiva oxå utifall den i orginal har gått sönder, men som jag skrev förut konsumenternas rättigheter bryr man sig inte om längre utan det går ju alltid köpa en ny)

(obs politisk kommentar)
Skulle själv hellre gärna se avgiften som en skatt & att pengarna öronmärktes för kultur istället för att hamna i privata fickor /företag. & en del till artister kulturarbete. Har svårt att se varför vi ska betala avgift till ett privat företag med statlig sanktionering. (men detta e vad jag tycker sen kommer det finnas de som tycker det e bra oxå) Tänker mig en sony-chef som skrattande följer debatten efter alla uppköp av film & musikbolag förnöjd går hem & myser.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Högtravande och insinuant att tänka att tomt utrymme skulle ägnas just åt skivbolagens "alster" och sedan låta våldsmonopolet tvinga av folk pengar för det.

Går de inte runt får de väl justera priset på själva produkten istället, eller ändra produkten i sig, i det fall någon överhuvudtaget fortfarande lyssnar på de massproducerade dumheterna skivbolagen vevar ut. Men själva idén om kultur som kommersiell produkt negerar varje form av kulturinnehåll i sig. Går de omkull beror det inte på privatkopiering eller ens piratkopiering utan att ingen vill betala dem för det de gör.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Till er alla som tror att detta är en skatt så borde ni nog ta och läsa på lite. Staten får väldigt lite av denna skatt utan alla pengar går mer eller mindre in i en fond som i sin tur delas ut till diverse rättighetsinnehavare. Med andra ord... Staten har egentligen inget att vinna på denna lag. Och framförallt inte att höja på avgiften.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Mycket trevligt. Det känns ju tveksamt att en ny lösning kan bli sämre än den nuvarande.

med den inkompetenta regering vi har just nu så blir förvånad om detta inte slutar i att vi konsumenter kommer få betala mer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serdyllon:

Amazon lanserar i Sverige.

Plötsligt får Morgan myror i brallan och tillsätter en utredning om CopySwede.

Coincidence? I shall think not.

Faktiskt inte helt orimligt, nu när du skriver det.

Skrivet av Söderbäck:

Ja. Så har de resonerat. Och denna del har de också fått gehör för i svensk domstol.
https://www.sandart.se/om-oss/nyheter/nyheter/2019-01-09-vins...

Något är bannemig brutet på den fronten. Också!

Privatkopieringsersättningen är ju tänkt att ersätta intäktsbortfall som uppstår av att vi har rätten att göra kopior på verk.
Offlinelistor i spotify är på intet sätt ett intäktsbortfall. Tvärt om är det en del av den tjänjsten man redan betalar för. Denna funktion ingår enligt de avtal man gått med på.D
et borde absolut inte räknas som privatkopiering. Alls!

Så det här behöver verkligen ses över!

Vad matt jag blir bara av att tänka på den delen. Usch.

Det där är riktigt jävla vidrigt ärligt talat, det där måste det ändras på. Och säkert betalas tillbaks. Copyswede-folket kanske borde sitta inne för ekobrott på samma gång.

Skrivet av hulkenstrong:

För i tiden så spelade vi ju in från radio till kassettband och delade med oss av, ser inte hur det är annorlunda gentemot att spela in från tex Spotify och dela med sig.
Strömmande musik borde klassas som "radio" och vara fritt att spela in och dela med familj och vänner. Så börja använda tex audacity och spela in från Spotify och bygg upp "vänkretsen". Bara utnyttja det vi betalar för.

Sant det du skriver!
Frågan är hur många användare som inser hur de ska gå tillväga, men i detta fall är det nog bara bra att informera om möjligheten. En mer automatiserad lösning, finns säkert redan, hade inte varit dum, speciellt om det slutar med att denna sinnessjuka avgift klarar sig, vilket den förmodligen i slutändan ändå gör.

De som använder Spotify och spelar in måste vara en promille av användarskaran eller något sådant. Känns som den ändå relativt låga teknikribban är för hög för ganska många människor.

Permalänk
Skrivet av Ase:

@Clint Eastwood: Har för mig att copyswede är ett privatföretag (ägt av sony + andra storbolag inom film & musikindustri) som vi medborgare betalar skatt till, vem vet vi kanske skulle ta & betala skatt till apple & google oxå vi använder ju det ännu bättre betala skatt till allt vi använder. framförallt om vi redan betalat det en gång som vi gör gjort med musik, film & böcker osv.
(eller ännu bättre ta ut en skatt på allt vi laddar ner, skatt för varje byte/bit MB GB oberoende media, för någon lär ju ha rättigheterna på det)

Ja, det är onekligen ett sluttande plan. Det stör mig att folk är så relaxade om det. Några tior hit eller dit.., bla bla. Det är en principiell fråga för mig. Jag lyfter en god lön men att skatta för nåt man inte bett om stör mig hårt.

Permalänk
Avstängd

Jag tror att de kommer starta en Patreon.

Permalänk
Medlem

@Clint Eastwood: Håller med ! Dessutom som konsument inte ha några rättigheter alls. Detta är som att alla borde sitta i fängelse 1 år de kan ju begå brott eller möjligheten finns (några gör det) så alla ska/borde straffas.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Kan ju utreda ett alternativ till nuvarande regering.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Få företag skulle klara sig om de var lika sega på att utreda saker som regeringen.

Denna sinnessjuka straffskatt måste givetvis tas bort omedelbart!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Jo, jag fattar det med men jag tror du fattar vad jag menar. Dvs att dessa "utredningar" tar evigheter att slutföra. Otroligt inneffektivt och bara ett sätt att glömma detta problem några år och skjuta på problemet mest sannolikt. Jag blir förvånad om det blir klart på några månader, än mindre veckor, som det borde ta. Ställ lite kraf för fasen, det ska vara klart pronto! Slöseri med tid och pengar ju.'

För att inte tala om att deras slutsats blir garanterat något extremt krystat så pengarna kommer in. Detta är en grej det bara är att slopa, men det är väl inte ett acceptabelt resultat av undersökningen gissar jag.

Jag är med dig.:)

Det tar för lång tid ibland jag håller med. Men jag förutsätter inte att det blir skit igen förrän det är bekräftat att det blir skit.

Permalänk
Medlem

Privarkopiering existerar knappt alls idag så det enda rimliga är att avgiften tas bort och att all kopiering till familj och vänner istället förbjuds och får beivras av domstol.

Däremot är det väl så att Privatkopiering även innefattar sådan kopiering som inte innebär att du sprider det till någon anna, exempelvis att man kopierar en låt man själv köpt till en annan enhet, och det är ju helt sinnesrubbat att det någonsin har varit avgift på det, så sådan kopiering borde istället bli helt laglig och avgiftsfri, i den mån den nu förekommer. Vi musiker och andra upphovsmän har redan en massa andra orättvisa fördelar som ingen annan bransch har. så det är helt rimligt att avgiften och vidhäftad ersättning skrotas.

Dessutom är det helt fel att utbetalningarna skall gå via en organisation som kostar pengar. VD'n har ju t. ex marknadsmässig VD-lön, och de pengarna kommer ju också från avgiften, så grundtanken och hela systemet har alltid varit ruttet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Äntligen.

Hej,

Hoppas det blir rim och reson nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zemlan:

Jo, jag fattar det med men jag tror du fattar vad jag menar. Dvs att dessa "utredningar" tar evigheter att slutföra. Otroligt inneffektivt och bara ett sätt att glömma detta problem några år och skjuta på problemet mest sannolikt. Jag blir förvånad om det blir klart på några månader, än mindre veckor, som det borde ta. Ställ lite kraf för fasen, det ska vara klart pronto! Slöseri med tid och pengar ju.'

För att inte tala om att deras slutsats blir garanterat något extremt krystat så pengarna kommer in. Detta är en grej det bara är att slopa, men det är väl inte ett acceptabelt resultat av undersökningen gissar jag.

Mjaa. Hafsverk som inte följt konstens alla regler blir vanligen hårt kritiserade när det rör sig om skattepengar. Och anledningen att utredningar används är för att beslutsfattarna (politikerna) inte är experter på alla tänkbara områden i samhället. Det är en omöjlighet. Så det är ganska rimligt att det görs riktiga utredningar av områdesexperter som förbereder gediget underlag för beslut som ska fattas.
Det är i grunden en rimlig hantering.
I det här fallet kan man inte bara slopa avgiften. Det här är ett sådan bra exempel. Risken är att politikerna bara säger - det där slopar vi (om det nu är det som önskas) och så visar det sig att EU har en lag som kräver att varje land som tillåter privatkopiering också har ett ersättningssystem. I det här fallet är det faktiskt just så. Så vi får inte bara slopa avgiften.
Även om vi vill.
Så vad är bästa alternativet i så fall?
Ja ett alternativ är att förbjuda privatkopieringen helt. Det skulle göra att vi kan slopa allt rakt av. Men ja, frågan har inte varit uppe riktigt så det är inte så säkert att det skulle gillas riktigt. Det finns olika grupper som vill olika saker i den här frågan - kanske.
Om inte det skulle vara ett bra alternativ - vad är då bästa alternativen?
Här blir en utredning av värde.
Jag vill mest poängtera att utredningar inte behöver vara en dålig grej. Tvärt om säkerställer det bättre underlag för beslut. Ja besluten kan bli fel ändå. Men då finns iaf en djupdykning på området tillgängligt.

Med det sagt. Gud vad det ofta tar tid. Precis som du säger. Beställ dessa underlag med kortare deadlines. Jag håller med dig på den fronten ;).
Bara det att det tog två år från att alla partier var överens till där vi är nu. Hade ju kunnat ha 2 års utredning under den tiden som nu gått där det istället hänt... ingenting.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Copyswede kommer nog använda sina pengar till att påverka den här utredningen. Obegripligt en enda krona ska gå till den skurkverksamheten!

Permalänk
Medlem

30+ miljoner SEK går åt till kostnader på Copyswede, tydligen behöver de 2 tjänstebilar också, tydligen kräver en helautomatiserad process resande...

Ja de behöver bytas ut mot något annat, vad som helst då det inte kan bli värre än vad det redan är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Få företag skulle klara sig om de var lika sega på att utreda saker som regeringen.

Denna sinnessjuka straffskatt måste givetvis tas bort omedelbart!

Nja, ett företag driver inte hela Sverige vilket är komplicerat. Men visst är avgiften sinnessjuk.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@GuuFi: De måste ju kunna transportera sig själva till middagar, resor, mutor när de ska påverka beslutsfattare så kallad lobbyverksamhet

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

@yrfhar: ja precis som din profilbild man mår illa inombords av båda (bilden & avgiften)
(Absolut inte menat dig personligen, utan trump tänkte jag på, bara ett förtydligande)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Tycker den ska vara kvar, älskar att kunna privatkopiera med mina vänner på internet

Permalänk
Medlem

En fullständigt rimlig idé:

När jag köper varor så får jag kvitto på mitt köp där momssatsen tydligt framgår. Den är olika för olika varor/tjänster men den skall vara specificerad.

En rimlig förändring vore att ställa krav på att avgiften till Copyswede tydligt specificeras framöver.

Tänk vilken skillnad och insikt det skulle förändra hos gemene man.

Kan se annonserna ifrån Elgiganten mfl framför mig visa ett lågt pris följt av det extra tillägget (läs avgiften) till Copyswede.

I dagsläget är avgiften i princip helt osynlig för "vanliga människor".

Vad tror ni?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xophile:

En fullständigt rimlig idé:

När jag köper varor så får jag kvitto på mitt köp där momssatsen tydligt framgår. Den är olika för olika varor/tjänster men den skall vara specificerad.

En rimlig förändring vore att ställa krav på att avgiften till Copyswede tydligt specificeras framöver.

Tänk vilken skillnad och insikt det skulle förändra hos gemene man.

Kan se annonserna ifrån Elgiganten mfl framför mig visa ett lågt pris följt av det extra tillägget (läs avgiften) till Copyswede.

I dagsläget är avgiften i princip helt osynlig för "vanliga människor".

Vad tror ni?

Tycker detta är bra och viktigt. Alla dessa dolda straffavgifter blev tydligt visas så att kunden lättare ser hur mycket av priset detta är. Lika med exempelvis kemskatten.

Exempelvis pant listas, kan gott sånt här också listas.

Permalänk
Inaktiv

Med nuvarande regering kan vi vara säkra på en sak, utredningen kommer att ge ett förslag på hur vi kan ge ännu mer till kulturarbetare.
En skatt kanske som till SVT/SR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270778:

Med nuvarande regering kan vi vara säkra på en sak, utredningen kommer att ge ett förslag på hur vi kan ge ännu mer till kulturarbetare.
En skatt kanske som till SVT/SR.

I praktiken är det ju redan samma sak som en skatt.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Bizart att de tar 3 kr/gb för telefoner. Är de här ett skämt eller? De enda folk använder en telefons minne till är bilder/video och lite till appar/spel. Privat/pirat kopiering till en telefon... Groteskt...

Edit; plus offline musik eller film från streaming tjänster.

Permalänk
Medlem

Att Copyswede tar ut avgifter för att folk ska kunna kopiera media samtidigt som all media har kopieringsskydd, kryptering och DRM är ganska skrattretande. Hur har detta skämt inte lagts ned för 15 år sedan?