Cooler Master Masterbox NR200P – ett genomtänkt Mini ITX-chassi

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master Masterbox NR200P – ett genomtänkt Mini ITX-chassi

Jonas tar en titt på Cooler Masters chassi Masterbox NR200P, vilket ska erbjuda bra ventilation och expansion i ett litet format.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Sjusovarn

Sett fram emot detta! Beställde mitt tidigare idag!

Permalänk

Gjordes inget test med stående grafikkort och den perforerade sidan? Det känns inte helt ärligt att sätta sämre temperatur i stående position som nackdel när du får både en perforerad plåtsida och en glassida att välja mellan.

Permalänk
Medlem

Intressant chassi med tanke på priset, dock tycker jag det är lite för stort med sina 18 liter. Ett Dan Case A4 är endast 7,25L. Visst de är två helt olika chassin. Men ett Ncase M1 är väldigt likt och lyckas hålla sig till endast 12,7L. Hoppas på att CM till verkar en lillebror till detta chassit.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Jag tycker faktiskt att chassin år 2020 borde annama USB-C anslutning i fronten. Utvecklingen behöver gå framåt!
Det är även något jag tycker att ni borde lyfta i fördelar/nackdelar då det är en sak som gör att olika chassin nu skiljer sig åt ännu mer.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av misosoups:

Gjordes inget test med stående grafikkort och den perforerade sidan? Det känns inte helt ärligt att sätta sämre temperatur i stående position som nackdel när du får både en perforerad plåtsida och en glassida att välja mellan.

Hade ingen oärlig baktanke här, utan jag missade helt enkelt att precisera den detaljen under nackdelar (står i både brödtexten och pratas om i videon att det handlar just om stående kort i kombination med härdat glas). Korrigerade beskrivningen under nackdelar så det är solklart vad det syftas på.

Permalänk
Medlem

Sida 2, tredje stycket har det smugit sig in en 4:a.

"NR400P som vi kikar på idag levereras istället med dubbla 120 mm-fläktar samtidigt som det ingår en extra sidopanel av härdat glas och en PCI Express-förlängare för den som vill montera grafikkortet stående."

Tack för en fin recension!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av holter:

Sida 2, tredje stycket har det smugit sig in en 4:a.

"NR400P som vi kikar på idag levereras istället med dubbla 120 mm-fläktar samtidigt som det ingår en extra sidopanel av härdat glas och en PCI Express-förlängare för den som vill montera grafikkortet stående."

Tack för en fin recension!

Kirrat!

Permalänk
Moderator
Moderator

Det blir nog ett köp, verkar riktigt genomtänkt det här, även om jag helst fortsatt skulle skippa stående chassi.
Blev lite orolig när jag läste max 155mm på CPU-kylaren när jag sitter med en Pure Rock på just 155mm nu men det redde ju Jonas ut så fint med just den kylaren att det går bra, finemang!

Har förgäves väntat i åratal på att Fractal Design ska uppdatera sin Core 500 som jag kör, med skrotad 5.25"-plats, bättre kylmöjligheter, dedikerat till SFX, cutout i mobo-plåten med mera men det verkar ju aldrig hända.
Men om Cooler Master håller koll på forum så kan man ju alltid drömma att de även gör något liknande på den ledden (Elite-lådorna är utdaterade).

Enda trista är väl att trots en helt ok prislapp känns det ändå lite onödigt att pröjsa för en glas-sida som man inte vill ha.

(Edit: Hade väl iofs även hellre sett separata 3.5"-jack.)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag har en fundering kring att förbättra kylprestandan för grafikkortet i stående position. Om man undervoltar grafikkortet till att börja med lär göra saken bättre. Samtidigt kör man en AOI- kylare med radiatorn i botten som har fläktarna riktade som insug, istället för som Jonas hade som utsug. Om man kombinerar en kompetent AOI-kylare, som Arctic Liquid Freezer II, med en inte så energikrävande CPU (i5a eller 3600 som exempel). Skulle det kunna tillföra tillräckligt kylt luftflöde, nerifrån och upp, för att förbättra grafikkortets temperaturer? Skulle vara intressant att se hur mycket som skulle förbättras/försämras med en sådan konfiguration.

Tack för recensionen, är otroligt sugen på att bygga ett system i den här.

Permalänk
Medlem

Härligt med ett chassi test det glädjer en varje gång det dyker upp ett test (har själv inte köpt ett på 10 år utan byggt eget men men.)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Ser väldigt intressant ut.
Jag kanske är blind men ser ut som att det är lite utrymme kvar efter att man har fläktar och en radiator i botten.
Skulle man få plats med en 60mm tjock radiator?

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Hade ingen oärlig baktanke här, utan jag missade helt enkelt att precisera den detaljen under nackdelar (står i både brödtexten och pratas om i videon att det handlar just om stående kort i kombination med härdat glas). Korrigerade beskrivningen under nackdelar så det är solklart vad det syftas på.

Åh, ursäkta mitt ordval. Väl korrigerat i alla fall, har ni någon ide om hur temperaturerna ser ut för den konfigurationen? Jag kikar nämligen precis på en high-end mITX-spec, men jag lutar mer åt en mATX eftersom det finns en mängd fördelar där temperaturen är en av dem.

Permalänk
Medlem

Är det fysiskt omöjligt att få in en AIO 240 eller 280 rad i toppen?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Är mer intresserad av icke-P-varianten, synd att den inte säljs här (än så länge). Anledningen till det är inte att spara pengar, P-varianten är billig som den är redan, utan att icke-P som default inte har de fula (och för mig totalt meningslösa) slotsen för vertikal grafikkortsmontering i baken. Dvs, den billigare varianten är bättre, i mitt fall.

@JonasT: Eller kommer P-varianten utan de vertikala slotsen där bak den också, som default, ur kartong?

Exempelbild på vad jag menar.

Det kliar rejält i fingrarna att beställa en, och bygga min första customloop med en 280mm-radiator på sidan, med pump + reservoar i botten (men då måste jag köpa itx-moderkort och sfx-nätagg också ... det blir ett kostsamt projekt). 😬😄

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Intressant storlek, men varken hackat eller malet känns det som. Inte mycket mindre än små matx-chassin som Raijntek Styx (25 liter vs 18 liter) men matx-formatet har ju flera uppenbara storlekar som fler minnes- och expansionsplatser och ofta betydligt lägre priser. Ska itx-vara värt det känns det då iaf för mig som att man ska ner under 10 liter.

Skulle vi rent hypotetiskt bygga omkring formatets 17x17 mm (i.e. maxlängd på grafikkortet på ca 17 cm) skulle ett chassi landa på omkring 6-8 liter, lite mer beroende på hur fläktar etc monteras.

Permalänk
Medlem

Gillar inte öppen topp på chassin. Skulle du spilla något över chassit så är det kört direkt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Vickypod:

Jag har en fundering kring att förbättra kylprestandan för grafikkortet i stående position. Om man undervoltar grafikkortet till att börja med lär göra saken bättre. Samtidigt kör man en AOI- kylare med radiatorn i botten som har fläktarna riktade som insug, istället för som Jonas hade som utsug. Om man kombinerar en kompetent AOI-kylare, som Arctic Liquid Freezer II, med en inte så energikrävande CPU (i5a eller 3600 som exempel). Skulle det kunna tillföra tillräckligt kylt luftflöde, nerifrån och upp, för att förbättra grafikkortets temperaturer? Skulle vara intressant att se hur mycket som skulle förbättras/försämras med en sådan konfiguration.

Tack för recensionen, är otroligt sugen på att bygga ett system i den här.

Med ett spänningssänkt grafikkort och lågeffektsprocessor tror jag definitivt att man skulle få fullt acceptabla temperaturer med stående montering. Jag kör mitt egna RTX 2080 undervoltat och vinner ungefär 40 W lägre effektuttag under belastning, vilket ger tydliga avtryck på temperaturerna.

Skrivet av Jollemj:

Ser väldigt intressant ut.
Jag kanske är blind men ser ut som att det är lite utrymme kvar efter att man har fläktar och en radiator i botten.
Skulle man få plats med en 60mm tjock radiator?

Kan mäta och ge exakta mått imorgon, men rent spontant tror jag att det är tajt med en 60 mm-radiator + 25 mm tjocka fläktar.

Skrivet av misosoups:

Åh, ursäkta mitt ordval. Väl korrigerat i alla fall, har ni någon ide om hur temperaturerna ser ut för den konfigurationen? Jag kikar nämligen precis på en high-end mITX-spec, men jag lutar mer åt en mATX eftersom det finns en mängd fördelar där temperaturen är en av dem.

Jag kastar på den perforerade sidopanelen imorgon och kör en mätning helt enkelt.

Skrivet av marcusOCZ:

Är det fysiskt omöjligt att få in en AIO 240 eller 280 rad i toppen?

Det är tyvärr för tajt för en AIO i toppen.

Skrivet av backfeed:

@JonasT: Eller kommer P-varianten utan de vertikala slotsen där bak den också, som default, ur kartong?

P-varianten har de vertikala expansionsplatserna förmonterade.

Permalänk
Medlem

Tycker Jonas får ge sig och erkänna det första toppklasschassit. Ser ju skitbra ut! Typ en enda nackdel - som dessutom försvinner på modellen med stålpanel

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk

@JonasT: Med Noctua NH-U12S så skriver du att det är minsta möjliga marginal, men är denna minsta marginal typ 2mm så man kan få in en Noctua D14 eller D15 istället....?
I värsta fall få värmeledningsrören sticka ut i meshen på något sätt...

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

@JonasT: Om grafikkortet monteras stående och man skippar glaset, använder istället den perforerade plåten med meshfiltret (eller finns det endast i den billigare modellen?), då lär väl temperaturen bli lägre - eller?

Permalänk
Medlem

Hur skiljer sig grafikkortets värmeutveckling i detta chassi jämfört med mer luftflödes inriktade ATX chassin?

Permalänk
Medlem

Sett endast starkt positiva recensioner på detta chassi.

Väldigt sugen på der till nästa bygge.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Vet inte hur många gånger jag suttit och lagt ett nytt AMD-system i kundvagnen, baserat på det här chassit. Har ingen anledning att göra det, utom att jag villhöver. Jag kommer inte få märkbart bättre prestanda, och jag kommer förmodligen få högre temperaturer eller ljudnivå. Men jag VILL!

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Trevligt chassi, synd att man inte kan sätta fläktar bakom moderkortet istället för i toppen & botten.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av Fenrisulvfan:

Trevligt chassi, synd att man inte kan sätta fläktar bakom moderkortet istället för i toppen & botten.


Varför hade du velat ha fläktar på baksidan av moderkortsplåten?

Permalänk

Mitt nästa chassi! Väntar bara på den nya generationen grafikkort och cpu, sen blir det en härlig custom loop i en vit nr200p 😍

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:


Varför hade du velat ha fläktar på baksidan av moderkortsplåten?

Inte på plåten, jag skulle föredra att man skippar plåten i största möjliga mån(2 skenor räcker), men om man har intagsfläktar som blåser rakt mot moderkortet och sedan utblåsfläktar bakom moderkortet så kommer moderkortet bombas med kall luft och den varma luften kommer krypa runt moderkortet och kyla ner det för att sedan flyga ut på motsatt sida av chassit.
Utrymmet runt fläktarna bakom moderkortet går ju då även att använda för kabeldragning.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Intressant storlek, men varken hackat eller malet känns det som. Inte mycket mindre än små matx-chassin som Raijntek Styx (25 liter vs 18 liter) men matx-formatet har ju flera uppenbara storlekar som fler minnes- och expansionsplatser och ofta betydligt lägre priser. Ska itx-vara värt det känns det då iaf för mig som att man ska ner under 10 liter.

Skulle vi rent hypotetiskt bygga omkring formatets 17x17 mm (i.e. maxlängd på grafikkortet på ca 17 cm) skulle ett chassi landa på omkring 6-8 liter, lite mer beroende på hur fläktar etc monteras.

Det finns många som det här är riktigt bra för. Chassin på under 10 liter är ju egentligen bara vettiga om du ska få in den på en väska. Om du vill ha en hemmadator som bara tar upp lite utrymme så gör det oftast ingen skillnad om chassit är 14 liter eller 10 liter, men den extra storleken kan ge betydligt bättre kylning, vara betydligt enklare att bygga i och betydligt tystare. Under 10 liter kräver oftast kompromisser, som stöd för väldigt små processorkylare, små grafikkort eller brist på stöd för vattenkylning eller chassifläktar.

I NR200 finns allt det, plus stöd för små mATX. Sen skulle jag själv kanske skalat av lite för att nå ner till typ 14 liter, men det är en mindre grej.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Helt klart ovärt att betala extra för glas och riser som jag inte är sugen på att använda i alla fall, men i övrigt en fin produkt!