Jag säger NEJ till Amazon!

Permalänk
Medlem

Världen kommer tas över av företag, det är bara omfamna

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aqua_HeaD:

Snacka om diskussioner. Orkar inte läsa allt, men jag ör för Amazon i Sverige. Kommer Fortsätta köpa mina prylar där det är billigast och där jag vet att jag får hjälp om något felar. Har köpt en del via Amazon och de få gånger något har strulat så har det löst sig problemfritt.

Känns lite som att många ser på exempelvis Inet och Webhallen som en kompis man inte kan säga något kritiskt om medans dessa är stora kedjor med väldigt stora ägare. Man räddar ingenting av att blint stödja dessa företag då Inet och Webhallen själva slagit ut andra mindre och lokala aktörer där de öppnat upp sina butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Känns lite som att många ser på exempelvis Inet och Webhallen som en kompis man inte kan säga något kritiskt om medans dessa är stora kedjor med väldigt stora ägare. Man räddar ingenting av att blint stödja dessa företag då Inet och Webhallen själva slagit ut andra mindre och lokala aktörer där de öppnat upp sina butiker.

Fokuset på Inet & Webbhallen etc tycker jag också är för stort, jag menar Amazon erbjuder ALLT mellan himmel och jord i sitt sortiment, väldigt många andra typer av fysiska eller elektroniska butiker i Sverige som riskerar att slås ut pga detta, eller tvingas in i Amazons sortiment dom själva.

"Butiksdöden" kommer förmodligen att eskalera till "Butiksslakten", att Amazon kommer hit kommer förmodligen vara en av de största sammhällsförändringarna vi har stått inför på lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

"Butiksdöden" kommer förmodligen att eskalera till "Butiksslakten", att Amazon kommer hit kommer förmodligen vara en av de största sammhällsförändringarna vi har stått inför på lång tid.

Är man lite äldre än runt 20 så är det inte första gången man har hört om butiksdöden, när köpcentrumen kom, när storköpen kom, när lidl kom med sin mjölk med en månadshållbarhet o.s.v. o.s.v. Världen förändras inget man kan stoppa, bättre att sitta i sin skinn-fåtölj och säga saker som ”det var bättre förr” och ”annat var det på min tid” och kanske ”på min tid pulsade vi barfota till skolan i meterhög snö”.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Är man lite äldre än runt 20 så är det inte första gången man har hört om butiksdöden, när köpcentrumen kom, när storköpen kom, när lidl kom med sin mjölk med en månadshållbarhet o.s.v. o.s.v. Världen förändras inget man kan stoppa, bättre att sitta i sin skinn-fåtölj och säga saker som ”det var bättre förr” och ”annat var det på min tid” och kanske ”på min tid pulsade vi barfota till skolan i meterhög snö”.

Jupp, jag tror att vi går snabbare och snabbare mot "medborgarlön" att alla oavsett jobb eller inte får en viss summa pengar ifrån staten varje månad, det kommer helt enkelt inte finnas jobb till alla som vill ha det till slut, den utvecklingen kommer säkert gå snabbare än man tror.

Säg att vi har tex Amazon i mitten av Sverige, med ett utbud som motsvarar mer än alla Svenska butiker ihop, med ett automatiserat lager mm sen med intåg av AI i fler och fler brancher tom transport branscherna etc..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

En bensinbil som gått 20-30 tusen mil drar ju mer soppa för att den blir äldre. Same same but different.

Är det sant (på en bil som blivit välskött) eller bara något folk antar? Inget jag själv upplevt i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

..emot globalisering och att storföretag kör över små europeiska länder? anmäld för antisemitism!

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Jo men det där är ju floskler så det stänker om det, Amazon & Facebook etc har ju då fått specialvilkor för att etablera sig i Sverige.

Du skriver "Där samtliga får spela på samma villkor" - BS så det skriker om det hahaha. En globaliserad värld där vissa spelare får bailouts istället för att låta marknadsekonomins grundläggande faktorer gälla, och andra får då just falla för marknadsekonomins regler för att de inte får bailouts.

Jo alla spelar verkligen på samma villkor du.

Stora företag och enklare jobbskapande växer inte på träd.
Klart som fan regeringen vill ha hit amazon och betalar för det. Då kan de skryta om hur de fixat nya jobb och få mer röster.
Allt handlar om makt och behålla makt.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk

Jag beställer en hel del från Amazon men bara grejer som bara finns där. Allt annat beställer jag från mina favoritbutiker. Beställde senast i lördags från Amazon.de, fick grejerna i tisdag.

Tror inte att vi behöver vara så oroliga för amazon. Sköter de sig så blir de kvar. Gör de inte det så försvinner de. Det är det som är fri konkurrens! MediaMarkt slog på stora trumman när de kom och slog ut de som redan balanserade på gränsen. Samma sak kan hända nu men jag tror att det stabiliserar sig sen.

Jag handlar där kundservicen är bra!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Jupp, jag tror att vi går snabbare och snabbare mot "medborgarlön" att alla oavsett jobb eller inte får en viss summa pengar ifrån staten varje månad, det kommer helt enkelt inte finnas jobb till alla som vill ha det till slut, den utvecklingen kommer säkert gå snabbare än man tror.

Säg att vi har tex Amazon i mitten av Sverige, med ett utbud som motsvarar mer än alla Svenska butiker ihop, med ett automatiserat lager mm sen med intåg av AI i fler och fler brancher tom transport branscherna etc..

OT: Nä, vi får helt enkelt hitta på annat att göra. Fram till vi når Star Trek nivå och vi arbetar med utforskning istället! Hade vi vurmat om det som varit så hade vi alla fortfarande varit bönder... eller lite senare fabriksarbetare o.s.v.! Kommer ihåg när farsan arbetade på en av de stora morgontidningarna. Datorn kom och alla som arbetade som typsättare blev uppsagda då deras arbete över en natt blev ”obsolete”. Saker och ting förändras. Är man inte villig att förändras själv är man snart en dinosaurie.

Det eller De som inte är under utveckling är under avveckling!
Vill du vara under utveckling eller avveckling?
(det ena är roligare än det andra kan jag berätta av egna erfarenheter)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LastNinjas:

Fokuset på Inet & Webbhallen etc tycker jag också är för stort, jag menar Amazon erbjuder ALLT mellan himmel och jord i sitt sortiment, väldigt många andra typer av fysiska eller elektroniska butiker i Sverige som riskerar att slås ut pga detta, eller tvingas in i Amazons sortiment dom själva.

"Butiksdöden" kommer förmodligen att eskalera till "Butiksslakten", att Amazon kommer hit kommer förmodligen vara en av de största sammhällsförändringarna vi har stått inför på lång tid.

Jo mycket möjligt. Jag är positiv till att Amazon kommer hit. Vi fick Mcdonalds och inte ens då förvandlades Sverige till USA sett till hur arbetsmarknaden ser ut. Över tid vill nog inte Amazon ha en massa människor i deras center utan mer och mer robotisering med. Enkla jobb är slöseri på resurser som jag ser det. Sen, speciellt i USA, bör man nog kanske vara en robot för att optimalt kunna utföra sitt jobb...

Precis, Inet med sitt minimala utbud är inte ens en konkurrent, inte heller Webbhallen som verkar bredda sig för vart år som går. Närmaste vi kan komma i Sverige bör väl vara Gekås? Eller om det nu finns något än större köpcenter idag.

Stora förändringar kommer ske, men inte bara utifrån Amazon utan hur världen utvecklas. Den gamla dåliga tiden när folk slet sönder sina kroppar i jobbet är förbi, nu sliter vi istället sönder våra hjärnor i en evig strävan efter högre effektivitet. Förr kunde en arbetstagare ha en enda simpel arbetsuppgift, idag ska varje arbetstagare göra väldigt mycket. Någon nämner medborgarlön och alltid intressant att se när det testas i verkligheten. Dock är jag inte jättepositiv ännu. Men digitaliseringen och automatiseringen ser jag själv inte att kommer stanna av.

Skrivet av Mindfighter:

Är man lite äldre än runt 20 så är det inte första gången man har hört om butiksdöden, när köpcentrumen kom, när storköpen kom, när lidl kom med sin mjölk med en månadshållbarhet o.s.v. o.s.v. Världen förändras inget man kan stoppa, bättre att sitta i sin skinn-fåtölj och säga saker som ”det var bättre förr” och ”annat var det på min tid” och kanske ”på min tid pulsade vi barfota till skolan i meterhög snö”.

Här lokalt var det just när saluladorna kom, och vad som ganska fort blev ett köpcentrum. Man behöver inte ens ta sig in i staden längre utan allt folk behöver finns utanför. Förstörde för småbutikerna och mindre kedjor totalt vilket gav tomma affärslokaler. Många klagade men åkte likförbannat och handlade i ladorna. Sedan kom Lidl även här och då jävlar blev man rädd för sin lokala mjölkverksamhet. Som även den försvann med tiden, dock inte enbart pga Lidl. Många gnällde på Lidl men dröjde inte länge innan alla ändå var där och handlade.

Hur vi handlar har förändrats över lång tid och kommer även fortsätta förändras. Går inte hejda utvecklingen, vill man verkligen inte röra sig i någon riktning så får de starta sin egna Svenska Amish-sekt och på något vis pausa tiden där man inbillade sig att det var bra.

Att vi skulle sluta med att vi bara har en enda återförsäljare kvar, en världsomspännande Amazon som slagit ut all handel via hela världen och där allt går via Amazon, i äkta Apple-anda, tror jag inte på. Lite för Cyberpunkigt att jag skulle kunna tro på en sån utveckling.

Jeff beezos började från inget, 1994, och skapade Amazon. Såvida inte den sista människan med lite driv och ideer är född så lär vi se liknande saker igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Oklart om det är mig du åsyftar, men mina 5 senaste ordrar har fraktkostnaden varit högre än produktvärdet.
Att handla över disk går inte för dom lokala butikerna har stängt sen länge.
Ja, jag tycker att det är en tråkig utveckling.

Och nej, jag har inga problem med att köpa blöjor, frukt eller betala för doktorn

Nej jag syftade inte på någon speciell men jag läste ditt inlägg strax innan jag skrev mitt så kanske exempelsiffrorna jag skrev vart lika dem i ditt inlägg av den anledningen?

Jag beklagar att det är så för dig. Är orsaken till det att du bort långt ifrån butiker eller köper du nischade produkter som inte finns att få tag på alls här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jo mycket möjligt. Jag är positiv till att Amazon kommer hit. Vi fick Mcdonalds och inte ens då förvandlades Sverige till USA sett till hur arbetsmarknaden ser ut. Över tid vill nog inte Amazon ha en massa människor i deras center utan mer och mer robotisering med. Enkla jobb är slöseri på resurser som jag ser det. Sen, speciellt i USA, bör man nog kanske vara en robot för att optimalt kunna utföra sitt jobb...

Precis, Inet med sitt minimala utbud är inte ens en konkurrent, inte heller Webbhallen som verkar bredda sig för vart år som går. Närmaste vi kan komma i Sverige bör väl vara Gekås? Eller om det nu finns något än större köpcenter idag.

Stora förändringar kommer ske, men inte bara utifrån Amazon utan hur världen utvecklas. Den gamla dåliga tiden när folk slet sönder sina kroppar i jobbet är förbi, nu sliter vi istället sönder våra hjärnor i en evig strävan efter högre effektivitet. Förr kunde en arbetstagare ha en enda simpel arbetsuppgift, idag ska varje arbetstagare göra väldigt mycket. Någon nämner medborgarlön och alltid intressant att se när det testas i verkligheten. Dock är jag inte jättepositiv ännu. Men digitaliseringen och automatiseringen ser jag själv inte att kommer stanna av.

Här lokalt var det just när saluladorna kom, och vad som ganska fort blev ett köpcentrum. Man behöver inte ens ta sig in i staden längre utan allt folk behöver finns utanför. Förstörde för småbutikerna och mindre kedjor totalt vilket gav tomma affärslokaler. Många klagade men åkte likförbannat och handlade i ladorna. Sedan kom Lidl även här och då jävlar blev man rädd för sin lokala mjölkverksamhet. Som även den försvann med tiden, dock inte enbart pga Lidl. Många gnällde på Lidl men dröjde inte länge innan alla ändå var där och handlade.

Hur vi handlar har förändrats över lång tid och kommer även fortsätta förändras. Går inte hejda utvecklingen, vill man verkligen inte röra sig i någon riktning så får de starta sin egna Svenska Amish-sekt och på något vis pausa tiden där man inbillade sig att det var bra.

Att vi skulle sluta med att vi bara har en enda återförsäljare kvar, en världsomspännande Amazon som slagit ut all handel via hela världen och där allt går via Amazon, i äkta Apple-anda, tror jag inte på. Lite för Cyberpunkigt att jag skulle kunna tro på en sån utveckling.

Jeff beezos började från inget, 1994, och skapade Amazon. Såvida inte den sista människan med lite driv och ideer är född så lär vi se liknande saker igen.

Jag tror det är så att kritkerna till amazon vill knuffa världen åt ett annat håll snarare än att inte knuffa den alls.
Att låta bli att bry sig om förändringar alls bara för att det (förhoppningsvis) kommer komma en människa som vrider världen åt rätt håll igen känns väl riskabelt tycker jag.

Flera människor som haft stor inverkan på världen har kommit från en väldigt spartansk bakgrund men det gör väl ingentnig bättre? Eller hur menar du med den meningen?

Se bara på en handful av de militära ledarna / diktatorena vi alla läst om i grundskolan. Mao, Hitler, Mussolini osv. Dem kom alla från relativt simpla hem och hade stor inverkan på världen. Visst brann inte hela världen upp ändå men visst hade det vart skönt att kunna hejda dem innan dem gick bananas helt?
Nu är personerna ovan extrema exempel och bör inte likställas Mr. Bezos såklart. Vad jag menar är att det är bättre att förekomma än förekommas och speciellt i den globala värld vi lever i där man i princip kan veta allt om vad som händer överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Det förstår jag, det skulle inte jag heller gjort. Men Vart står det att Amazon inte har kollektivavtal i sverige?

Citat från tidningen Arbetet:
Även svenska fack har farhågor inför en Amazon-etablering i landet, menar Handels tillförordnade ordförande Linda Palmetzhofer.

– Det är utifrån erfarenheter vi har från våra fackliga kamrater runt om i världen som ganska tydligt har berättat för oss hur arbetsvillkoren ser ut. Att företaget har en väldigt antifacklig hållning, att det är svårt att få till och teckna kollektivavtal, säger hon.

Hon menar dock att facken i Sverige har varit bra på att förmå multinationella företag att teckna kollektivavtal, trots att de inte har gjort det i andra länder och lyfter leksaksjätten Toys r us och klädkedjan Uniqlo som exempel.

– På så sätt känner jag att vi har en modell som fungerar och det är det vi hoppas att vi ska kunna använda av oss i samband med en Amazonetablering i Sverige

Har ni haft någon kontakt med Amazon?

– Nej det har vi inte eftersom det finns inte någon utpekad svensk representant och eftersom det varit så hemligt.

https://arbetet.se/2020/08/04/kritiserade-amazon-kommer-till-...

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Jag har rensat tråden på politiska sidospår som inte har med tråden att göra öht och även otrevliga inlägg, kan man inte hålla sig till ämnet utan att dra in onödiga diskussioner eller vara otrevlig mot andra medlemmar kan man låta tangentbordet vila!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är det sant (på en bil som blivit välskött) eller bara något folk antar? Inget jag själv upplevt i alla fall.

Nä den brukar bli mer soppasnål, för ACn pajjar så man slutar köra med den

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

När det gäller Facebook så börjades bygget 2011, då satt inte nuvarande regering

https://www.ncc.se/vara-projekt/serverhall-facebook-lulea/

Nä usch! Det där inlägget får du ta bort. Det passar inte Last Ninjas politiska agenda.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av WackWack:

Och vad tror du händer när Amazon har monopol om något år?

Skillnaden kommer vara att vi betalar mindre skatt per köp och får mer för pengarna, precis som i alla andra länder som Amazon har funnits i åratal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Stöttar aldrig företag som saknar kollektivavtal. Aldrig.
Därför jag inte handlar av fodoora .

fast varför inte ? jobbar själv på en firma utan kollektivavtal nämligen men även om firman hade skaffat det så hade det inte ändrat något alls för min del. visserligen en mindre firma med ca 35-40 anställda bara

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av norrby89:

fast varför inte ? jobbar själv på en firma utan kollektivavtal nämligen men även om firman hade skaffat det så hade det inte ändrat något alls för min del. visserligen en mindre firma med ca 35-40 anställda bara

Beror på vad för firma de är, större jättar brukar utnyttja folk

Permalänk
Medlem

Ni som arbetar utan kollektivavtal och anser det är bra, vad är det för jobb ni har?
Tänker mig att det är viss skillnad på ert och lagerarbetare på Amazon.
Hoppas att jag har fel.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Jag köper av den butik som passar mig bäst, ibland är det lägst pris, ibland att jag får grejer fort, ibland vill jag gå runt och känna på produkterna.

Skrivet av Nioreh83:

Nä den brukar bli mer soppasnål, för ACn pajjar så man slutar köra med den

Fast även när av inte gått sönder så tycker jag inte det stämmer att bilen drar mer pga slitage, eller menar de kanske omärkbara mängder typ 0,01 l/milen ?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

inet 4ever.. kommer aldrig handla av amazon.
Jag SKA ha min pingvinstång lakritsmint.

Visa signatur

Hej alla barn !

Permalänk
Medlem

Medel Svensson som tjänar 18-20k kommer köpa ifrån Amazon så är det bara. Ingen köper ifrån NK när samma finns på Stadium för 15k!

Säger JA till billigaste jag med.

Hoppas Amazon RÖR OM DET REJÄLT. Vi betalar för mycket i Sverige. Har alltid gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyLO:

Välkomnar Amazon till 100%. Dags att Elgiganten och alla andra företag tuffar till sig lite. Varit så slappt då de har kunnat samarbeta med varandra. Siba/Elgiganten/NetOnNet. Vi har våran lilla klick av bolag som tar för höga priser och sånt. För simpla saker som man kan få billigt på amazon. Dessutom gratis frakt om man har amazon prime, de har prime days och sådär. Det är ju finemang och bra. Att ni är emot kollektiv avtal och därför bojkottar dem är ganska löjligt. De måste följa svensk lag som vilket annat företag som helst. Löjligt att bråka om bara. Att säga nej till att handla där för att arbetarna "kanske" blir utnyttjade är ganska löjligt också. Du kan fortsätta att gå till elgiganten och betala 50% mer för ett grafikkort om du vill. Det är din rätt. Men kom inte och klaga på att det kostade 50% mer sen då också.

Kan du nämna ett grafikkort som är 50% billigare på amazon?
Gärna 2070S/2080S.

Permalänk
Medlem

Hjälpa Amazon att etablera sig? Vad pratar du om TS? Kuehne Nagel har hyrt in sig i en lagerbyggnad som redan var byggd och vem som helst som inte fått ett näringsförbud får starta verksamhet som filial som betalar moms eller genom att registrera ett företag.

Amazon finns redan i Sverige i den mån att de betalar moms och säljer varor hit, tidigare fanns det även så man kunde returnera varor via adress i Sverige vilket togs bort, hoppas de skärper sig på den delen nu även om man handlar från Amazons övriga sidor i Europa. Amazons verksamhet i landet är förhållandevis liten till en början och är en plattform för andra handlare också, om handlare flyttar från CDON och Fyndiq spelar inte så stor roll för mig och bör inte påverka nämnda butiker nämnvärt. Grossist och dist får passa sig lite, men Amazon har plats att växa på andra marknaden än IT och hemelektronik.

Permalänk
Medlem

Kanske kan tillägga att jag inte ser Amazon som platsen för billigaste möjliga pris.

Permalänk
Medlem

Jag stödjer lokala webbshoppar!

Permalänk
Medlem

Gagnat svenska butiker? Webhallen ägs av Komplett och Komplettkoncernen är Norsk. Elgiganten är även det Norskt och Media Markt är Tyskt. Inet är den enda svenska butiken du nämner och även de sålde sig till ett massivt investmentbolag. Kvar blir ett gäng skal av ex-svenska butiker som alla skinnar svenska konsumenter med sina priser.

Har höga förhoppningar på Amazon och får väl köpa dubbelt för att kompensera för någon av er här (som absolut ALDRIG kommer köpa någonting på Amazon /s).

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag är rätt intresserad av Amazons etablering. Dock är jag ju inte exalterad över att kunna köpa de varor som jag redan kan köpa här i Sverige. Utan jag ser snarare fram emot ett större utbud.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧