Är det dags för SSD som krav för spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Det är väl ingen som använder en HDD år 2020 som primär spel disk?

Det finns det många som gör. De har en liten SSD för OS och inte så mycket mer. Allt annat, inklusive spel, på en större HDD.

Permalänk
Hjälpsam

240-500GB SSD + 1-4TB HDD är den vanligaste konfiggen av nya speldatorer som säljs hos oss i alla fall.

WoW, RDD2, GTAV. Blir många stora SSD's om man ska ha några av de tyngre titlarna installerade.

För tidigt med SSDkrav på stora titlar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BM-Mods:

Har provat flera gånger att köra på HDD för att det är billigare men hamnar alltid på SSD igen, då HDD är så fruktansvärt segt, sen kan det vara för att min dator aldrig står igång om jag inte använder den (Kör självklart OS på SSD, är spel jag försökt få över till HDD)

Sen vetten fan om det är så smart att sätta 64GB som mini, vist alltid kul med RAM, men hur många spel idag behöver 64GB ram, eller ens mkt mer än 16GB? Ser då hellre att man sätter krav på SSD

Ram eller snarare omodernare versioner på prom är lösningen, varför ska man behöva en ssd, det intressanta är om man kan slippa ladda in saker i ram och i stället bara ha en typ av icke flyktig lagring ddär man lägger in datan en gång och inte mer och så låter man ram i dagens bemärkelse bli en sorts cadche.
Det är nya typer av lagring som tar bort skillnaden vi behöver och inte att snabbare kunna utföra datatranporter som inte borde behövas.

Säg att man i stället levererade mjukvara på ett permanent primärminne så att man helt undvek att behöva ladda in den utan att den fanns där likt att den redan fanns i det vi idag kallar ram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Njoaoaa... då ska priset på SSD sjunka först. Som många redan sagt, SSD blir snabbt full med dagens mastodantspel. Sen vill man ju helst inte sitta och avinstallera ett spel heller för att få plats med ett annat med tanke på storleken. Säg att man får för sig att spela GTA V som man tidigare avinstallerat... då måste du sitta och vänta på nerladdning bra länge också, ännu värre för dom som sitter på ADSL.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ram eller snarare omodernare versioner på prom är lösningen, varför ska man behöva en ssd, det intressanta är om man kan slippa ladda in saker i ram och i stället bara ha en typ av icke flyktig lagring ddär man lägger in datan en gång och inte mer och så låter man ram i dagens bemärkelse bli en sorts cadche.
Det är nya typer av lagring som tar bort skillnaden vi behöver och inte att snabbare kunna utföra datatranporter som inte borde behövas.

Säg att man i stället levererade mjukvara på ett permanent primärminne så att man helt undvek att behöva ladda in den utan att den fanns där likt att den redan fanns i det vi idag kallar ram.

Intel Optane ska ju komma även i RAM-konfiguration!
Kan bli spännande, om man kan köra en kanal med RAM (32-64 GB), en kanal med Optane (256-512 GB), sedan nvme-ssd i botten för TB+
Windows behöver nog en update eller två innan det fungerar hierarkiskt som det är tänkt dock.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Snart är next gen konsolerna här och dom har den unika fördelen att SSD är standard som ger enorma fördelar för utvecklarna. Problemet är dock att alla(?) tredjepart spel kommer inte kunna utnyttja fördelen pga av att spelen ska utvecklas till PC.

Min fråga: Är det inte dags för spelutvecklare att kräva SSD? Dom är relativt billiga så det är inte ett speciellt hårt krav. PC spelare är vana vid att behöva följa systemkrav, varför inte ha SSD som ett krav. Problemet är bara att SSD's har olika läshastigheter men precis som när vi kollar vilken intel processor eller Ryzen processor vi behöver är det bara och skriva ut vilken läshastighet SSD'n behöver.

Vad tycker ni? Är det dags att slänga ut gamla HDD's och välkomna SSD's?

Min 1TB HDD flyttade ut ur min dator år 2012, bara kört SSD's sen dess så JA! bort med de gamla sega hårddiskarna...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Här krävs ingenting! -Rekommenderas däremot...

Först på agendan vore isåfall att kräva prissänkningar på SSD's så att de kommer i någorlunda motsvarande prisklasser och storlekar som nuvarande HDD's.

För i takt med att spelen blivit snyggare och drar nytta av ny teknik har även kraven på utrymme höjts avsevärt.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Hjälpsam

DirectStorage, heter något som sägs användas i X-Box, skall också komma till PC i någon form sägs det.

Exakt vad det är och gör vet jag inte, men misstänker ett nytt API, som möjliggör spel att koppla upp sig direkt mot en disk, eller partition och på så sätt slippa en massa overhead från Windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av The Kristoffer:

Intel Optane ska ju komma även i RAM-konfiguration!
Kan bli spännande, om man kan köra en kanal med RAM (32-64 GB), en kanal med Optane (256-512 GB), sedan nvme-ssd i botten för TB+
Windows behöver nog en update eller två innan det fungerar hierarkiskt som det är tänkt dock.

Optane persistent är väl det, jag förstår inte riktigt varför man skulle använda ssder om det sprider sig för de bli ännu meningslösare då eftersom de är så små och dyra jämfört med hdd och inte ger nån prestandafördel jämfört med ram, vi får väl bara hoppas på att de gör större moduler för ddr5 socklar än dagen gräns på 512 Gbyte, DC minnena har ju idag 2TiByte som maxstorlek och det hade ju varit lagom för en skrivbordsdator.

What is the difference between Intel® Optane™ Persistent Memory and standard DRAM?
Intel® Optane™ persistent memory (PMem) has some similarities with DRAM in the following ways; Packaged in DIMMS, resides on the same bus/channels as DRAM, and can act in the same way as DRAM storing volatile data.
Where Intel® Optane™ persistent memory (PMem) differs with DRAM is that it offers many new and exciting features. PMem comes in much higher capacities than traditional DRAM. PMem modules come in 128GB, 256GB and 512GB capacities, vastly larger than DRAM modules that typically range from 4GB to 32GB, though larger capacities exist. PMem also can operate in a persistent mode storing data even without power applied to the module which comes with added security to keep the data safe. Although PMem modules are not quite as fast as DRAM modules, on a cost/GB basis and the ability to increase the capacity to beyond that of DRAM, the TCO story is greatly improved over DRAM.

https://www.intel.com/content/www/us/en/architecture-and-tech...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker gott att SSD kan bli standard, men att man segmenterar utbudet ytterligare.

Idag märker vi knapppt någon skillnad i att ladda spel på SATA-diskar och NVMe, trots 5-10 gånger så hög bandbredd. Och det beror förstås på dålig optimering i stor utsträckning.

Men saken är den att jag hade nog varit nöjd med en SSD som hade strax över dubbla läshastigheten som en vanlig hårddisk, så länge latensen hade bibehållits som en "vanlig" billig SSD.
För ärligt nu, det hade varit jätteschysst med en 4TB SSD som kostar en tusenlapp och bara är hälften så snabb som en vanlig SATA-disk.
För det är fortfarande tokmycket snabbare än en HDD.

I kombination med sådana här lagringslösningar så hade cachelösningar kunnat göra ännu större nytta.
Typ en 2-10TB ganska slö SSD, men med hygglig latens, och en 120-500GB SSD med extremt låg latens och hög IOPS & bandbredd som read only-cache.

Permalänk
Medlem

HDDer är lika föråldrade som kassettspelare.
Visst funkar det för NAS bruk men de kommer aldrig in en HDD i min dator igen
Vibrationer
Oljud
Långa söktider
Låg överföringshastighet

Nej tack, detta är faktiskt 2020

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Kan inte hålla med där, spela på PC är dyrt, alla är medvetna om att det är en dyr hobby. ...

Behöver inte kosta mer än en spelkonsol, och spelen till PC är ofta lite billigare.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Optane persistent är väl det, jag förstår inte riktigt varför man skulle använda ssder om det sprider sig för de bli ännu meningslösare då eftersom de är så små och dyra jämfört med hdd och inte ger nån prestandafördel jämfört med ram, vi får väl bara hoppas på att de gör större moduler för ddr5 socklar än dagen gräns på 512 Gbyte, DC minnena har ju idag 2TiByte som maxstorlek och det hade ju varit lagom för en skrivbordsdator.

What is the difference between Intel® Optane™ Persistent Memory and standard DRAM?
Intel® Optane™ persistent memory (PMem) has some similarities with DRAM in the following ways; Packaged in DIMMS, resides on the same bus/channels as DRAM, and can act in the same way as DRAM storing volatile data.
Where Intel® Optane™ persistent memory (PMem) differs with DRAM is that it offers many new and exciting features. PMem comes in much higher capacities than traditional DRAM. PMem modules come in 128GB, 256GB and 512GB capacities, vastly larger than DRAM modules that typically range from 4GB to 32GB, though larger capacities exist. PMem also can operate in a persistent mode storing data even without power applied to the module which comes with added security to keep the data safe. Although PMem modules are not quite as fast as DRAM modules, on a cost/GB basis and the ability to increase the capacity to beyond that of DRAM, the TCO story is greatly improved over DRAM.

https://www.intel.com/content/www/us/en/architecture-and-tech...

Vad som är ok för en skrivbordsdator varierar ju oerhört och Optane är än så länge dyrt som ***.
Optane kan fortfarande inte jämföra sig med RAM vilket föranleder ett behov av snabbt primärminne. Just nu är RAM-tekniken det som ligger i framkant, dock volatil lagring.

Optane på 256-512 hade varit en ypperlig cache-lösning om det suttit och gosat på egna CPU-lanes.
Mitt behov överskrider dock 2TB en hel del, har fortfarande 4 snurrdiskar i redundant RAID i datorn +(!) en NAS som speglar den mest väsentliga informationen står i garderoben.

Till det har jag ändå ca 2TB i SSD-utrymme. Då skulle jag nog lätt kunna tänka mig att kasta in 2TB ssd till. Lagring har verkligen stagnerat i pris/GB. Jag upplever att utvecklingen stannat av nästintill.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Det kan jag tycka, men samtidigt är problemet som jag förstår det att just PS5 har en speciell implementering* som vi inte än har tillgång till på PC som gör att nuvarande bästa PC implementation fortfarande kan vara en flaskhalls... Som jag förstår det, inte 100% insatt då jag inte är så insatt i de kommande konsollerna.

*Om jag kommer ihåg rätt direkt tillgång till SSD via GPU samt HW accelererad komprimering?

Som denne mannen skriver, det är långt fler flaskhalsar på PC som behöver lösas för att få i närheten av dom hastigheter Xbox series X och PS5 kan nå.
Sony har som sagt byggt en egen specifik I/O krets för allt detta som är överlägsen den hårdvara vi har på PC idag. I alla fall när det gäller hur minneshanteringen fungerar för spel.

PS5 I/O

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd

@The Kristoffer: Ja att SSD-utvecklingen verkar stagnera behöver kanske inte vara till allt för stor nackdel heller.

När det handlar om spelindustrin så kan jag tänka mig att vissa utvecklare anammar lösningar som liknar Flight Simulator, alltså strömmad data.
Visserligen skulle det kräva en nätverksuppkoppling som heter duga, men tillräckligt bra nätverk kan förstås lösa många saker med premisser. 4TB SSD är ändå ganska överkomligt i pris, om man verkligen behöver det, och det räcker en bra bit.
Så lokal hantering av basstruktur och strömning av extrema detaljer tror jag kan vara ett fungerande sätt att lösa saken på.

Om inte annat så låter internet i hjärncellerna som en kul idé. Resten av cellerna också, för den delen.
Tacka Han som gör att det blir för att vi ens kan kommunicera om saker, istället för att leva i ett helt oförståeligt brus.

Permalänk
Medlem

Ett spel som börjar utvecklas idag mot nya konsoler och PC bör absolut kunna förvänta sig och ha en SSD som krav. Min gamla core2quad hade SSD och samma med alla datorer sedan dess. Mobiler idag har till och med snabba diskar.

Det är extremt stor skillnad om hela banan behöver rymmas i RAM för att gå att rendera till exempel eller om man kan anropa efter en textur i början av en frame från disk och ha den redo innan den går till grafikkortet.

Det behövs ingen extrem bandbredd, det skiljer ju dock extremt i latens, även med många billiga ssd. Varför ska man vara begränsad till vad som finns i RAM? Helt sjukt att inte kunna räkna med en SSD idag.

Finns det ens laptops med hårddisk fortfarande?

Det handlar alltså om att ge utvecklare frihet att inte längre behöva begränsa sig till extremt segt roterande media, och det är ju verkligen inte så att alla kommer gå över på en dag. Vilken dator med en i7/ryzen ens idag har ingen SSD? Handlar det bara om att man behöver 100GB SSD utrymme till så får man väl se det som en del av avgiften när man köper spelet för 500kr. Det är trots allt främst AAA titlar som kommer gå över först, dessa går ändå inte att spela på en potatis och spelet kommer kosta mångfalt mer än diskutrymmet

Permalänk
Medlem

Den dag jag kan köpa en 1TB SSD och få samma prestanda som min HDD ger utan att betala en djävulsk summa pengar - absolut. Men så länge en vettig 1TB SSD kostar mer än 4TB HDD så känns det rätt självklart att man väljer HDD framför SSD. Jag kör flera spel som med alla DLCer och alla modpacks installerat rör sig upp mot 300-400GB rå jäkla data och där blir det lite för dyrt att köra en enda SSD per spel.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hjemrdeil:

Den dag jag kan köpa en 1TB SSD och få samma prestanda som min HDD ger utan att betala en djävulsk summa pengar - absolut. Men så länge en vettig 1TB SSD kostar mer än 4TB HDD så känns det rätt självklart att man väljer HDD framför SSD. Jag kör flera spel som med alla DLCer och alla modpacks installerat rör sig upp mot 300-400GB rå jäkla data och där blir det lite för dyrt att köra en enda SSD per spel.

Skaffa Primocache och avsätt en liten men bra SSD till att vara read-only cache för din stora HDD.

Tro mig, du kommer gilla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Skaffa Primocache och avsätt en liten men bra SSD till att vara read-only cache för din stora HDD.

Tro mig, du kommer gilla det.

@Hjemrdeil:

Eller bara avinstallera spelen man inte använder för stunden?

Dessutom kommer ju alla nu existerande spel fortfarande fungera med hårddiskar, det är spel som är minst 2-5år bort som börjar sin utveckling för nya konsolerna som kanske kan ens tänka på det.

Annars förespråkar man ju att konsoler ska få ha en bättre spelupplevelse än PC, helt enkelt för att nya lösningar fungerar där men inte på PC för att folk som lägger 10k+ på en dator prioriterar att spara några hundra på lagringen...

Detta är den typen av beslut som kan påverka hela arkitekturen av en spelmotor och dess resurshantering. Helt klart dags att släppa snurrskivor för annat än passiv media och gamla spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Njoaoaa... då ska priset på SSD sjunka först.

Verkligheten är nog sådan att oavsett hur billiga SSDs någonsin blir så kommer det sitta någon allmänt motvalls och tröska med hårddiskar och tycka att "de é fö dyyt", därför kan inte branschen ta hänsyn till alla ytterligheter utan får nog fokusera på vad den breda massan använder.

Jag tror inte det är någon risk att spelutveckling kommer fastna på att ta hänsyn till hårddiskars latenser heller, särskilt inte när SSD t.o.m. blir standard på spelkonsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Håller inte PCIe disk för de då?

Skrivet av SanyaIV:

Vet inte? Som jag förstår det nej men jag är inte expert på detta, tror denna video är rätt relevant även om den innehåller lite fluff runtomkring en tidigare video.
https://www.youtube.com/watch?v=4ehDRCE1Z38

Enligt Sony själva så krävs ungefär 7-8 GB/s för att kompensera för kontroller samt styrkretsarna i PS5:an.
Så det är möjligt med PCI-e 4.0.
Vanliga M2-enheter är vad som kommer användas för att utöka lagringen i PS5:an.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

@Hjemrdeil:

Eller bara avinstallera spelen man inte använder för stunden?

Med tanke på hur lång tid det kan ta att ladda ner stora spel så är det inte så "bara".

Permalänk
Medlem

Dock har inte xbox samma snabba lagring vad jag minns, utan 3.5GB/s dvs samma som en samsung m.2 evo.
hastigheten på ps5-lagring lär ju inte sättas som pre-req för något rent tekniskt som då utesluter det att fungera på xbox, kanske någon udda ps5-exklusiv titel.
Förutom lagringen har ju de nya konsolerna en svag cpu, 1Ghz lägre klockad än nuvarande desktop-ryzen, med en medioker gpu. Ser inte sannolikt ut att lagringen magiskt skulle bli en kritisk komponent i ett övrigt svagt budget-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

De var tvungna att ta bort funktionen som visade vem som fortfarande laddade in banan eftersom det var painfully obvious när någon hade spelet på en HDD och tvingade alla andra att vänta i 5-10 gånger så länge som om alla körde på SSD. Ledde snabbt till vote kicks i lägen som tillät det. Problemet förekommer var och varannan match och har inte åtgärdats mer än att man inte längre det vems fel det är.

Haha, spelade för ca en vecka sedan efter ca 2 års avbrott, vet inte om det kanske är skillnad i Ranked, men i quick play syns det fortfarande klart och tydligt vem som tar längst tid på sig att ladda in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Dock har inte xbox samma snabba lagring vad jag minns, utan 3.5GB/s dvs samma som en samsung m.2 evo.
hastigheten på ps5-lagring lär ju inte sättas som pre-req för något rent tekniskt som då utesluter det att fungera på xbox, kanske någon udda ps5-exklusiv titel.
Förutom lagringen har ju de nya konsolerna en svag cpu, 1Ghz lägre klockad än nuvarande desktop-ryzen, med en medioker gpu. Ser inte sannolikt ut att lagringen magiskt skulle bli en kritisk komponent i ett övrigt svagt budget-system.

Den officiella siffran för Xbox Series X verkar vara 4,8 GB/s läshastighet. Med tanke på att Seagate är Microsofts partner för primärlagringen, och att de redan har PCIe 4.0-enheten Firecuda 520 med snarlik läshastighet så är det nog inte omöjligt att det är ett derivat av den modellen.

Permalänk
Medlem

SSD kommer garanterat bli standard i samband med att konsolerna får det som standard. I dagsläget så känns det som att det dock är väldigt få spel där laddtiderna blir långa med mina WD Black diskar så dom får leva vidare ett tag till. Men planen för min del är att köpa en 1TB Gigabyte Gen3 till min dator inom närmaste månaden då priset är 1.59:-/GB samt en TBW på 1600

Permalänk
Medlem

Klart man vill ha så snabb lagring som möjligt, på huvuddatorn lägger jag "viktiga" spel på 1TB 970 Plus NVMe(3.5GB/s read), Steam katalogen är på en vanlig 2TB SSD.

På andradatorn ligger Steam katalogen på en 1TB Kingston A2000 NVMe, systemdisk är en 950 Pro.

På tredjedatorn ligger spelkatalogen på en snurrdisk, Toshiba 3GB, fungerar faktiskt överraskande bra. Laddtiderna är hyfsat ok, men så är det en helt modern snurrdisk med 7200 rpm.

Övriga datorer har inga spel installerade.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ricerunner:

Skaffa Primocache och avsätt en liten men bra SSD till att vara read-only cache för din stora HDD.

Tro mig, du kommer gilla det.

Kör själv med Primocache, helnöjd, funkar också som cache för flera HDDr..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Kör själv med Primocache, helnöjd, funkar också som cache för flera HDDr..

Eller hur?
Att rappa iväg 30 GB RAM som cache för 1TB SSD-lagring där alla spelen huserar är en fröjd i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Dock har inte xbox samma snabba lagring vad jag minns, utan 3.5GB/s dvs samma som en samsung m.2 evo.
hastigheten på ps5-lagring lär ju inte sättas som pre-req för något rent tekniskt som då utesluter det att fungera på xbox, kanske någon udda ps5-exklusiv titel.
Förutom lagringen har ju de nya konsolerna en svag cpu, 1Ghz lägre klockad än nuvarande desktop-ryzen, med en medioker gpu. Ser inte sannolikt ut att lagringen magiskt skulle bli en kritisk komponent i ett övrigt svagt budget-system.

Titta på presentationen av PS5. Det är inte bara SSD'n som behöver vara snabb. PC är inte i närheten av detta ännu.

Tim Sweeney (Epic Games):
"Sony's storage system is absolutely world class," Sweeney says. "Not only the best-in-class on console, but also the best on any platform. Better than high-end PCs. I think it's going to enable the types of immersion that we could only have dreamed of in the past. The world of loading screens is over. The days of pop-in, geometry pop-in as you're going through game environments, are ended."

PS5 I/O

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.