Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Sett att flertalet nämnt laddning av mobilen nattetid. Det är inte rekommenderat. Inget trevligt att bli väckt av ett tjutande brandlarm i ett rökfyllt rum.

Ja, risken är väldigt liten. Men varför ens utsätta sig för den när man inte behöver?

Detta är något jag är skeptisk till när det gäller elbilar. Att låta dem ladda över natten när man sover.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag tycker det är lite väl drastiskt att kalla ett besök på en tankstation en till två gånger i månaden för en "besparing i vardagen". Om vi skulle ponera att bilarna i frågan är helt identiska i form, prestanda, etc. och att det inte skulle vara någon skillnad i kostnad på de två teknikerna. Det skulle helt enkelt finnas en Tesla Model 3 "Home Charge" och en Tesla Model 3 "Station Charge". Tror du då ärligt talat att majoriteten hade valt att spara 5 minuter i månaden i sin "vardag", men varje gång de ska köra en längre resa så får man stanna var 3:e timme för en matpaus?

Om de var pålästa så att de insåg att det inte handlar om en matpaus var 3e timme tror jag hellre de slipper “tanka” i vardagen. Sen är det klart att det alltid kommer vara en skillnad i kostnad, det kommer alltid vara dyrare att leverera högre effekt vilket ju ännu mer kommer få över folk på sidan där de slipper “tanka”.

Jag är helt övertygad om att det inte krävs några revolutionerande förändringar för att tekniken skall gå hem, det krävs bara att folk blir medvetna om hur det fungerar och att det blir billigare. Tekniken kommer såklart fortsätta att förbättras men om vi kikar på hur laddning/räckvidd fungerar på den nya Model S LR eller till och med Model 3 LR så är jag säker på att de allra flesta skulle vara nöjda med det.

Sen handlar det inte om 5 minuter varje månad, kanske för vissa som kör snåldiesel, har en mack precis rätt och är turbotankare. Har faktiskt på riktigt tagit tid på hur lång tid det tog att tanka och återvända till samma plats i rusningstrafiken och det var minst 10 minuter och ibland 15. Jag behövde också göra det 2-3 ggr per månad när vardagskörningen var drygt 100 mil/mån för jag vill att något skall hända när jag trycker på högra pedalen.

Skrivet av Blomman90:

Givetvis tar man någon paus på en lång resa. Men om vi tar Stockholm-Göteborg så brukar jag normalt sett inte ta en matpaus på den 4 timmar långa resan (annat än om resan infallet precis under de sedvanliga mattiderna). Om man ska besöka exempelvis släkt eller vänner på sin destination är det snarare vanligt att man vill äta måltiden gemensamt, när man ankommit sin destination, vilket innebär att ett matstopp på vägen då blir rent kontraproduktivt. Givetvis kan man planera sin resa så att det ändå är lämpligt med ett matstopp på vägen, men då planerar man egentligen sin vardag efter bilen och inte tvärt om.

Jag stannar inte för att äta om det inte är matdags, så det gör jag inte med elbilen heller. Nu brukar mina sådana resor infalla vid sedvanliga mattider så då blir det ett matstopp men i de fall de inte gör det så stannar jag inte för att äta. Kör jag Stockholm-Göteborg så stannar jag inte länge.

Skrivet av Blomman90:

Jag tycker lite att du silar mygg men sväljer kameler i din argumentation. Det är till och med en "fördel" med elbil eftersom du slipper flytta bilen innan du går in och äter. Det faktum att du är begränsad till när du reser, hur du reser, och vart du ska stanna, det spelar inte riktigt någon roll.

Klart det är en fördel att slippa ett moment och direkt gå dit jag skall. Jag tycker inte det är speciellt kul att stå och huttra på en mack i -15 på väg till fjällen innan jag får gå in och äta mat, då är det mycket trevligare att koppla in en sladd där jag parkerat och gå in. Sen visst är man begränsat till några olika ställen att stanna på för att äta men jag bryr mig inte direkt om vilken vägkrog/snabbmatsrestaurang man äter på, det är samma skit på alla. I övrigt är jag inte begränsad i när jag reser och hur jag reser, sätter mig i bilen och kör och har oftast flera val på var jag skall stanna.

Skrivet av Blomman90:

Ponera att du äter en gemensam lunch med din släkt innan du ska resa tillbaka Stockholm-Göteborg, gör du ändå ett matstopp efter 2-3 timmar? Eller du tar du bara extremt många piss- och kaffepauser?

Nej men jag brukar stanna för att pissa och köpa något att dricka efter 2-3 timmar och det är allt jag behöver för den korta sträckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag tycker det är lite väl drastiskt att kalla ett besök på en tankstation en till två gånger i månaden för en "besparing i vardagen". Om vi skulle ponera att bilarna i frågan är helt identiska i form, prestanda, etc. och att det inte skulle vara någon skillnad i kostnad på de två teknikerna. Det skulle helt enkelt finnas en Tesla Model 3 "Home Charge" och en Tesla Model 3 "Station Charge". Tror du då ärligt talat att majoriteten hade valt att spara 5 minuter i månaden i sin "vardag", men varje gång de ska köra en längre resa så får man stanna var 3:e timme för en matpaus?

Givetvis tar man någon paus på en lång resa. Men om vi tar Stockholm-Göteborg så brukar jag normalt sett inte ta en matpaus på den 4 timmar långa resan (annat än om resan infallet precis under de sedvanliga mattiderna). Om man ska besöka exempelvis släkt eller vänner på sin destination är det snarare vanligt att man vill äta måltiden gemensamt, när man ankommit sin destination, vilket innebär att ett matstopp på vägen då blir rent kontraproduktivt. Givetvis kan man planera sin resa så att det ändå är lämpligt med ett matstopp på vägen, men då planerar man egentligen sin vardag efter bilen och inte tvärt om.

Jag tycker lite att du silar mygg men sväljer kameler i din argumentation. Det är till och med en "fördel" med elbil eftersom du slipper flytta bilen innan du går in och äter. Det faktum att du är begränsad till när du reser, hur du reser, och vart du ska stanna, det spelar inte riktigt någon roll.

Ponera att du äter en gemensam lunch med din släkt innan du ska resa tillbaka Stockholm-Göteborg, gör du ändå ett matstopp efter 2-3 timmar? Eller du tar du bara extremt många piss- och kaffepauser?

Det är lite samma här som med föregående talare. Det handlar inte om (i vart fall för egen del) att kunna köra 8 timmar utan stopp med en båttrailer på i 180 km/h. Det handlar om att du inte kan göra en vardaglig resa Stockholm-Göteborg utan att göra ett relativt långt laddstopp, samt med ett behov att ladda mer eller mindre direkt när du ankommer din destination.

Det jag menar med att övernatta borta är att även om du har goda laddförutsättningar hemma (vilket långt ifrån alla har), så är det inte säkert att alla du besöker har det. Om de själva inte äger en elbil så har de med all sannolikhet inte en dedikerat laddbox. Då är man i så fall förpassad till Schuko, som ska användas med extrem försiktighet. Det kanske inte är så hög kvalité på eldragningen nere vid garaget, vågar man då slänga på en elbil som ska ladda hela natten? Om inte så är det första du får göra nästa dag att uppsöka en laddstation och sitta och titta när bilen laddar.

Det går liksom bra att måla upp en bild över hur fasansfulla de 5-10 minuterna man spenderar varje månad på att tanka en fossilbil är, men när man ska måla upp en bild av att vänta på att elbilen laddas i 40 minuter så är den istället fylld med vackra promenader i gröna landskap och serietittande i den luftkonditionerade bilen. Det går inte riktigt ihop om du frågar mig. Det verkar finnas en vurm bland elbilsförare för att även ta de faktiska nackdelarna med en elbil och försöka bända in något positivt i dem...

Jag är intresserad av en elbil, men jag skulle inte för en sekund dölja att jag är oerhört skeptiskt till hur roligt det är att åka långt med dem. Det är så oerhört många parametrar att försöka ta hänsyn till. Resväg, hastighet, förbrukning, SoC, laddpriser, laddhastigheter, destinationsladdare, etc. snurrar runt i huvudet. Att öka hastigheten med 10-15 km/h kan markant förändra resans karaktär och hur/var man måste/kan stanna och ladda. Detta är problem som överhuvudtaget inte existerar med en fossilbil och som jag ser som en väldigt stor nackdel, men som man eventuellt kan ha överseende med för att få de andra fördelarna.

Enligt undersökningar så är räckvidden en av de största "hindren" för att folk ska byta till elbil, så jag är tämligen övertygad om att i stort sett alla föredrar den flexibilitet man erhåller med att snabbt kunna stanna och erhålla maximal räckvidd igen, även om det betyder ett eller två besök i månaden. Den enda jag kan tänka mig som skulle föredra dagens elbilar är de som endera aldrig aldrig någonsin kör mer än batteriets räckvidd under en sammanhängande resa, alternativt de som bor i Norrlands inland och som har väääldigt väääldigt långt bara till en traditionell bensinstation (och således förlorar massa räckvidd endast för att ta sig till och från en laddstation).

Gällande din jämförelse med mobiltelefon så skulle jag säga att det är oerhört få (givetvis finns det undantag), som planerar sin dag/liv efter mobiltelefonens laddning. Mobilen bestämmer inte när du ska stanna eller hur länge. Det gör dock elbilen i dagsläget.

Du silar rätt mycket mygg och sväljer kameler själv här. Jag har ingen elbil själv, men bor i en stad där det har varit mer eller mindre standard i snart sju år. Jag har hört din argumentation tusen gånger förr av motståndarna, jag överdriver inte, seriöst. Hittils har INGEN av mina bekanta som köpt elbil sagt en enda negativ sak om vare sig de du oroar dig för, eller något annat än märkesspecifika saker. Alltså inte elbilen i sig, men märket, servicekvalitet osv. Men, platser att ladda måste självklart upp. Här har ju Tesla en jättefördel, men det ser ut som om i alla fall fd Statoil, nu Equinor, har tagit tag i saker och ting.
Jag har flera vänner som kört på semester i europa härifrån Trondheim, helt utan stress eller besvär.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Sett att flertalet nämnt laddning av mobilen nattetid. Det är inte rekommenderat. Inget trevligt att bli väckt av ett tjutande brandlarm i ett rökfyllt rum.

Ja, risken är väldigt liten. Men varför ens utsätta sig för den när man inte behöver?

Detta är något jag är skeptisk till när det gäller elbilar. Att låta dem ladda över natten när man sover.

Saken är den att moderna Elbilar har möjlighet att sätta ett laddstop på 80% och när den uppnår detta så är laddningen klar.

Även Wallboxes blir smartare och finns funktioner via appar att man önskar att ladda bilen mellan vissa tider för att utnyttja dom lägsta priserna så ganska stor skillnad mot dagens mobiler

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det verkar ju vara en grej att bilarna ska kunna ge tillbaka energi till elnätet, men är inte det att suboptimera elnätet och belasta batterier onödigt mycket? Eller är det en bra lösning som alla tillverkare borde anamma?

Målet är att man ska kunna ge tillbaka ström till nätet när belastningen är som högst vid strömpeakar och ladda vid låg belastningen för då kan man utnyttja dom lägsta tarifferna vid laddning och få bäst betalt för sin egna ström man delar.

Nissan Leaf har ett projekt just nu i UK med dessa laddare som klarar åt bägge vägarna och kunderna har fått betalt för att ladda sina egna elbilar.

Sedan hjälper också Elbilarna till med att stabilisera elnätet på detta sättet.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Målet är att man ska kunna ge tillbaka ström till nätet när belastningen är som högst vid strömpeakar och ladda vid låg belastningen för då kan man utnyttja dom lägsta tarifferna vid laddning och få bäst betalt för sin egna ström man delar.

Nissan Leaf har ett projekt just nu i UK med dessa laddare som klarar åt bägge vägarna och kunderna har fått betalt för att ladda sina egna elbilar.

Sedan hjälper också Elbilarna till med att stabilisera elnätet på detta sättet.

Jo så långt är jag med. Det jag inte är med på är om det bästa/enda sätter för att stabilisera nätet osv och hur det står sig mot batterierna och dess livscykel.
Känns ganska kontraproduktivt om batterier slits ut i förtid och du måste köpa nya, men det är kanske jag som missuppfattat något här.

Permalänk
Medlem

Något jag tror många missat är att högre spänning som 800-900V.

Innebär att man kan skicka högre effekter utan att behöva dra upp strömstyrkan och på så sätt inte behöva ha så tjocka kablar.

Tesla kan få ut 250 kW DC med sitt 400V-system redan idag så det krävs inte att man behöver gå upp till 900V för att få 300 kW som Lucid Air säger att dom lyckats med.

Porshe Taycan 800V får ut 264 Kw och ska bli spännande och se Hyundai Ionic 5 & Kia Imagine 800V.

Lägre strömstyrka med högre spänning är en fördel tycker jag iallafall

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Om de var pålästa så att de insåg att det inte handlar om en matpaus var 3e timme tror jag hellre de slipper “tanka” i vardagen. Sen är det klart att det alltid kommer vara en skillnad i kostnad, det kommer alltid vara dyrare att leverera högre effekt vilket ju ännu mer kommer få över folk på sidan där de slipper “tanka”.

Jag är helt övertygad om att det inte krävs några revolutionerande förändringar för att tekniken skall gå hem, det krävs bara att folk blir medvetna om hur det fungerar och att det blir billigare. Tekniken kommer såklart fortsätta att förbättras men om vi kikar på hur laddning/räckvidd fungerar på den nya Model S LR eller till och med Model 3 LR så är jag säker på att de allra flesta skulle vara nöjda med det.

Fast hur många elbilar menar du klarar 40+ mil på en laddning i motorvägsfart? Absolut att en Model 3 Long Range och en Model S klarar en bit över 40 mil, men inte mer än så (och vi kan inte förutsätta att alla kan gå ut och shoppar bilar för 700.000:- eller mer). Men alla andra elbilar, exempelvis Leaf, Kona, E-Niro, etc. kommer inte att kunna köra i närheten 40+ mil utan att ladda. Vidare så har många av dessa också en relativt begränsad möjlighet att ta emot ström. Kona tror jag maxar på 70-80 kWh, så de tar ganska lång tid att ladda också. Hence ett 40 minuters stopp ungefär var 3:e timme.

Jag köper helt och hållet att det är en kostnadsfråga. Att det är billigare att ladda hemma än på en publik laddstation. Det gör att det rent kostnadsmässigt är en fördel att ladda hemma, men här tycks man även försöka hitta massa andra fördelar. Fördelar som jag menar är väldigt ringa i förhållande till nackdelen samma teknik innebär.

Skrivet av Aktsu:

Sen handlar det inte om 5 minuter varje månad, kanske för vissa som kör snåldiesel, har en mack precis rätt och är turbotankare. Har faktiskt på riktigt tagit tid på hur lång tid det tog att tanka och återvända till samma plats i rusningstrafiken och det var minst 10 minuter och ibland 15. Jag behövde också göra det 2-3 ggr per månad när vardagskörningen var drygt 100 mil/mån för jag vill att något skall hända när jag trycker på högra pedalen.

Fast detta kan inte vara representativt för befolkningen på något sätt. Som jag tidigare nämnt så är jag övertygad om att de flesta passerar förbi en mack i sitt vardagliga liv (när de handlar, tränar, besöker vänner, hämtar barn, etc.). Att du hade en bil som behövde tankas 3 gånger på 100 mil innebär att du endera hade typ en 25-literstank eller ligger på ca 2 liter per mil. Att du dessutom på dessa 100 mil aldrig passerar en mack gör det än mer konfunderande. Körde du endast på skogsvägar utanför Pajala eller ligger du och snurrar
runt Gamla stan? Du tycker att det är icke-representativt att inte varje stanna var 30:e mil på motorvägen, men detta är representativt alltså?

Men visst, om du exempelvis reser på en av de stora resdagarna så kan det ju bli väldigt mycket folk och således kö på vissa bensinstationer/rastplatser. Men spontant så tänker jag mig att även detta är värre med en elbil. För om du kommer fram och inser att alla laddplatser är tagna så kan du ju få sitta x antal minuter och vänta på att en laddstolpe ens ska bli ledig.

Som anekdot minns jag från ViBilägares vintertest där de hade en Model 3 upp till Funäsdalen. På vägen hemåt så kommer en annan Tesla ikapp och det blir lite av ett race att hinna först till Sveg, som bara har 2 superchargers varav en var upptagen, så den som kom tvåa fick vackert vänta till någon av de andra var färdig.

Skrivet av Aktsu:

Jag stannar inte för att äta om det inte är matdags, så det gör jag inte med elbilen heller. Nu brukar mina sådana resor infalla vid sedvanliga mattider så då blir det ett matstopp men i de fall de inte gör det så stannar jag inte för att äta. Kör jag Stockholm-Göteborg så stannar jag inte länge.

Men om du ska stanna i 40 minuter för att ladda, och det inte är matdags, ser du det ändå som en ynnest att sitta där och vänta medans bilen laddas?

Skrivet av Aktsu:

Klart det är en fördel att slippa ett moment och direkt gå dit jag skall. Jag tycker inte det är speciellt kul att stå och huttra på en mack i -15 på väg till fjällen innan jag får gå in och äta mat, då är det mycket trevligare att koppla in en sladd där jag parkerat och gå in. Sen visst är man begränsat till några olika ställen att stanna på för att äta men jag bryr mig inte direkt om vilken vägkrog/snabbmatsrestaurang man äter på, det är samma skit på alla. I övrigt är jag inte begränsad i när jag reser och hur jag reser, sätter mig i bilen och kör och har oftast flera val på var jag skall stanna.

Fast det tar väl inte längre tid att stoppa tankmunstycket i bilen än vad det tar att stoppa i laddkontakten. De 3 minuterna det tar att fylla tanken kan med fördel spenderas i bilens uppvärmda innanmäte om så önskas. Så detta kan omöjligt vara ett problem för någon levande varelse.

Vi kan ta ett annat exempel som skulle kunna vara till nackdel för elbilen. Låt oss säga att bilen laddar snabbare än vad det tar att pausa (äta, gå på toa, etc.), då kan man tvingas gå ut att flytta sin bil från laddplatsen och således göra en hel extra tur ut i -15. Detta då det dels anses vara ganska oschysst att ta upp en plats men inte ladda, men vissa laddoperatörer tar dessutom ut en avgift per minut man står där, oavsett om man laddar eller inte.

Skrivet av Aktsu:

Nej men jag brukar stanna för att pissa och köpa något att dricka efter 2-3 timmar och det är allt jag behöver för den korta sträckan.

I 40 minuter då? Eller talar du endast i egenskap av att du med din Tesla på den sträckan inte behöver stanna längre än 10 minuter?

Skrivet av marcusOCZ:

Du silar rätt mycket mygg och sväljer kameler själv här. Jag har ingen elbil själv, men bor i en stad där det har varit mer eller mindre standard i snart sju år. Jag har hört din argumentation tusen gånger förr av motståndarna, jag överdriver inte, seriöst. Hittils har INGEN av mina bekanta som köpt elbil sagt en enda negativ sak om vare sig de du oroar dig för, eller något annat än märkesspecifika saker. Alltså inte elbilen i sig, men märket, servicekvalitet osv. Men, platser att ladda måste självklart upp. Här har ju Tesla en jättefördel, men det ser ut som om i alla fall fd Statoil, nu Equinor, har tagit tag i saker och ting.
Jag har flera vänner som kört på semester i europa härifrån Trondheim, helt utan stress eller besvär.

Du får jättegärna ge kritik, men du får gärna vara lite mer konkret med vad du menar. Hur exakt menar du att silar jag mycket mygg och sväljer kameler?

Det är jättebra att du har vänner som har elbilar som aldrig någonsin sagt en endaste liten negativ sak om deras bilar. Men frågar du mig så låter det inte särskilt sant. Jag har exempelvis massa negativt att säga om den fossilbil jag har idag, trots att jag verkligen gillar den och trivs att köra den. Men har man överhuvudtaget inget negativt att säga så har man endera extremt låga krav, alternativt så håller man inne med vad man tycker.

Det är nämligen också så att det jag talar om är inte strikt subjektiva åsikter, utan en del är ren fakta. En Polestar 2 beräknas komma kanske 30-35 mil i motorvägsfart. En resa jag genomför ett antal gånger per år är ca 65-70 mil (lite beroende på val av väg). Denna resa brukar normalt ta strax över 6 timmar för mig, då med ett stopp för att tanka och köra en drive-in. Detta brukar ta 10-12 minuter. Med en elbil är det HELT OMÖJLIGT att genomföra samma resa på samma sätt. Med en P2 blir det minst ett stopp á 40 minuter och ett på kanske 10-20 minuter (lite oklart utan att faktiskt ha testat). Detta är fakta och kan inte förnekas (annat än om jag har fel information gällande räckvidd och laddtid). Vad man sedan tycker om att behöva genomföra dessa två stopp är rent subjektivt och således upp till var och en att bedöma. För egen del kommer det att öka min restid ganska väsentligt, men jag kan vara beredd att svälja det till förmån för de andra fördelarna en elbil medför. Men jag räknar det definitivt inte som en positiv egenskap eller fördel med elbil!

Permalänk
Medlem

@Blomman90: Tar inte ens 3 minuter att fylla tanken. Tog faktiskt tid nu idag bara pga diskussionen här, 62 sekunder för 43 liter. Ska söla på jävligt mycket för att komma upp till 5-10 minuter som @snajk vill säga att det tar.

Underhållande också att någon som lämnat tråden argumenterad för att bensinpriset kommer gå upp rejält. Det var i maj och sen dess har priset gått ner drygt 20 öre på min mack jag passerar på varje pendlingsresa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast hur många elbilar menar du klarar 40+ mil på en laddning i motorvägsfart? Absolut att en Model 3 Long Range och en Model S klarar en bit över 40 mil, men inte mer än så (och vi kan inte förutsätta att alla kan gå ut och shoppar bilar för 700.000:- eller mer). Men alla andra elbilar, exempelvis Leaf, Kona, E-Niro, etc. kommer inte att kunna köra i närheten 40+ mil utan att ladda. Vidare så har många av dessa också en relativt begränsad möjlighet att ta emot ström. Kona tror jag maxar på 70-80 kWh, så de tar ganska lång tid att ladda också. Hence ett 40 minuters stopp ungefär var 3:e timme.

Du drog ju upp det hypotetiska scenariot där frågan var om någon ny revolutionerande teknik med 100 mils räckvidd och 3-4 minuters laddtid som inte kan laddas hemma skulle vara bättre för folk än nuvarande teknik, en Model S är nuvarande teknik så det är ju helt rimligt att jämföra med den. Hela min poäng är ju att det inte är något problem med dagens teknik rent tekniskt, den bästa eldrivlinan är bara dyr och det är inte tillräckligt stor variation av bilar och märken som använder den tekniken.

Så jag vidhåller att den teknik som finns idag skulle funka bra för de flesta och någon specialare som inte kan laddas hemma skulle vara sämre för dem just eftersom det inte är ett problem med vanligt körmönster. Det som krävs är som sagt lägre priser och mer valmöjlighet, vilket kommer komma med tiden tillsammans med konstanta mindre förbättringar.

Skrivet av Blomman90:

Fast detta kan inte vara representativt för befolkningen på något sätt. Som jag tidigare nämnt så är jag övertygad om att de flesta passerar förbi en mack i sitt vardagliga liv (när de handlar, tränar, besöker vänner, hämtar barn, etc.). Att du hade en bil som behövde tankas 3 gånger på 100 mil innebär att du endera hade typ en 25-literstank eller ligger på ca 2 liter per mil. Att du dessutom på dessa 100 mil aldrig passerar en mack gör det än mer konfunderande. Körde du endast på skogsvägar utanför Pajala eller ligger du och snurrar
runt Gamla stan? Du tycker att det är icke-representativt att inte varje stanna var 30:e mil på motorvägen, men detta är representativt alltså?

Ja man passarar mackar, men iaf i Stockholm är det inget man bara smiter in till i rusningstrafik, först skall det köas på avfarten, ofta köas på macken sen skall det köas vid påfarten vilket gör att man tappar rätt mycket tid (jag mätte det till 10+ minuter). Nu bor ju inte alla i Stockholm men en relativt stor andel gör det och kan tänka mig andra städer har liknande scenarion.

Och nej, jag hade en 54L tank och bilen drog runt 1L/mil, dvs vill man inte köra på ångorna och dessutom inte börjar varje månad med full tank så fanns det månader där man behövde tanka 3 ggr per månad om det blev drygt 100 mil. Var ungefär samma “räckvidd” i den Golf jag hade också så effekten blev likadan där. Kollar man Sveriges mest sålda bilar är det ju en hel del som har ungefär samma max “räckvidd” i en tank så det är ju inte orimligt iaf.

Skrivet av Blomman90:

Men om du ska stanna i 40 minuter för att ladda, och det inte är matdags, ser du det ändå som en ynnest att sitta där och vänta medans bilen laddas?

Innan det är dags att ladda 40 minuter (vilket är längre än jag oftast behöver ladda) så har det gått rätt lång tid så det brukar bli matdags då, man kan ju styra lite hur man vill göra men för mig blir första stoppet rätt kort på 10-15 min då jag bara går på toa och köper något att dricka (och sträcker lite på mig om det behövs) och andra stoppet blir så lång tid det tar att äta. Fjällen blir tvärtom, äta efter 2.5-3.5 timme sen ladda kort mot slutet (om det alls behövs).

Skrivet av Blomman90:

Vi kan ta ett annat exempel som skulle kunna vara till nackdel för elbilen. Låt oss säga att bilen laddar snabbare än vad det tar att pausa (äta, gå på toa, etc.), då kan man tvingas gå ut att flytta sin bil från laddplatsen och således göra en hel extra tur ut i -15. Detta då det dels anses vara ganska oschysst att ta upp en plats men inte ladda, men vissa laddoperatörer tar dessutom ut en avgift per minut man står där, oavsett om man laddar eller inte.

Visst det stämmer ju och det håller jag med om vore jobbigt. Däremot tar det oftast rätt lång tid att ladda till 100% så har aldrig haft det problemet då jag inte stannar speciellt länge. Även om bilen tekniskt sätt har tillräckligt med laddning för att köra vidare efter 20-30 minuter så kan man ju stå kvar.

Skrivet av Blomman90:

I 40 minuter då? Eller talar du endast i egenskap av att du med din Tesla på den sträckan inte behöver stanna längre än 10 minuter?

Pratar i egenskap av den bättre befintliga teknologin som finns, i dagsläget är det Tesla som har mest effektiv drivlina kombinerat med snabb laddning ja. Men andra är ju på G och det kommer bättre och bättre andra elbilar hela tiden. Det är också därför jag kör Tesla än så länge (även om bilar som Porsche Taycan börjar bli bra och lockar).

Permalänk
Avstängd

Jag beställde eqc:n utan att kunna ladda hemma.
Så jag kommer "få leva" med att åka förbi en snabbladdare då och då, såvidare inte mina kunder har laddmöjligheten hos dem. Men det kommer iaf bli mycket billigare än att tanka min förra bil som drog 1.0-1.4L/Milen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja man passarar mackar, men iaf i Stockholm är det inget man bara smiter in till i rusningstrafik, först skall det köas på avfarten, ofta köas på macken sen skall det köas vid påfarten vilket gör att man tappar rätt mycket tid (jag mätte det till 10+ minuter). Nu bor ju inte alla i Stockholm men en relativt stor andel gör det och kan tänka mig andra städer har liknande scenarion.

Personligen har jag aldrig köat för att köra in till en mack, kö ut pratar vi max 2-3 bilar som kör förbi på vägen farmför.
Kö fram till pumpen ungefär 2 ggr om året. Då kör jag kring 10000 mil om året och tankar 4 gånger i veckan på ställen som har 2-4 pumpar för bensin.

De som bor i stockholm är ju dock en liten minoritet om man ser på hela landet. Och läget på orter som lule, skeå, ume är inte ens nära det du beskriver (och såklart alla mindre ställen).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Personligen har jag aldrig köat för att köra in till en mack, kö ut pratar vi max 2-3 bilar som kör förbi på vägen farmför.
Kö fram till pumpen ungefär 2 ggr om året. Då kör jag kring 10000 mil om året och tankar 4 gånger i veckan på ställen som har 2-4 pumpar för bensin.

De som bor i stockholm är ju dock en liten minoritet om man ser på hela landet. Och läget på orter som lule, skeå, ume är inte ens nära det du beskriver (och såklart alla mindre ställen).

Ja självklart är det ju så att det är olika beroende på var man bor, men jag skulle nog påstå att det är fler som bor där det är lite trafik och människor än som inte gör det, det visar ju även statistiken över var folk bor. Det är dock rätt irrelevant för diskussionen om det är 5, 7 eller 10 minuter man tappar per tankning.

Poängen är att jag (som enligt alla jag känner “stannar för lite”) i princip aldrig behövt stanna bara för att ladda eller väntat på att bilen skall ladda klart på långresan (brukar stanna när passagerarna klagat ett tag). Med bensinbilen behövde jag däremot stanna och tanka i vardagen just eftersom den inte kunde tankas hemma/på jobbet. Alltså är det bensinbilen som jag upplever som den jobbigare eftersom det är den som tvingade mig att stanna enbart för att fylla tanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Jo så långt är jag med. Det jag inte är med på är om det bästa/enda sätter för att stabilisera nätet osv och hur det står sig mot batterierna och dess livscykel.
Känns ganska kontraproduktivt om batterier slits ut i förtid och du måste köpa nya, men det är kanske jag som missuppfattat något här.

Problemet har varit att enbart Chademo funkat och att få använder detta idag och först nu som CCS börjar få en lösning på att kunna skicka tillbaka El och såklart är Eloperatörer med i dessa testdelar innan man lanserar det skarpt.

Så är bra mycket tester och sedan när dessa är på plats så brukar biltillverkare hoppa på tåget.

Catl har nyligen visat ett nytt batteri som klarar 2 milljoner kilometer och Tesla ryktas visa ett batteri som klarar 1 miljon miles.

Så visst närmar det sig en lösning på detta problemet och så finns trådlös laddning ute på test i fältet både i UK & Norge på taxi bilar

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Aiways U5 63 Kwh test i Tyskland

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

https://teknikensvarld.se/dyr-resa-med-elbil-sa-mycket-kostar...

Är det någon som har tillgång som kan sammanfatta lite?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

https://teknikensvarld.se/dyr-resa-med-elbil-sa-mycket-kostar...

Är det någon som har tillgång som kan sammanfatta lite?

Vad det kostar ute på en långresa beror på vilka brickor man har och avtal för laddning.

Sedan beror det på vilken elbil du kör och förbrukningen av just den bilen.

Maingau var väldigt populärt på Ionity i Tyskland då det kostar 30 Euro/cent Kwh men tydligen försvinner detta från 1 September men i elbilskretsar så tipsar man varandra vad som är mest lönsamt.

Plugsurfing är dyrast

Billigaste inom Sverige måste vara Bee Charging 399 Sek obegränsat hela månaden via deras nätverk med laddare.

Hade du fått ett fast pris hos bensin macken antar jag att du valt den kedjan när du tanka bilen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

https://teknikensvarld.se/dyr-resa-med-elbil-sa-mycket-kostar...

Är det någon som har tillgång som kan sammanfatta lite?

Förmodligen räknar de på Ionity priser på nästan 8:- kWh och bilen drar 1,8 kWh/mil vilket blir runt 14:-/mil.
Tråkigt för Audi ägare som har dessa som märkesladdare men samma resa med Tesla kostar under 4:-/milen.
Det är lätt att skriva negativa artiklar om elbilar idag och tyvärr verkar rätt många motorjournalister fortfarande leva under en sten. Finns billigare alternativ än Ionity.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Har mailat Polestar 2 om möjligheter för provkörning. Men helt tyst.
Vet dom har/haft showroom i Stockholm och Göteborg. Men vet någon om det är möjligt med provkörning i Malmö?

Provkört Audi E tron och Tesla model 3, vill testa polestar också. Men tror den är för liten.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av lasseTM:

Förmodligen räknar de på Ionity priser på nästan 8:- kWh och bilen drar 1,8 kWh/mil vilket blir runt 14:-/mil.
Tråkigt för Audi ägare som har dessa som märkesladdare men samma resa med Tesla kostar under 4:-/milen.
Det är lätt att skriva negativa artiklar om elbilar idag och tyvärr verkar rätt många motorjournalister fortfarande leva under en sten. Finns billigare alternativ än Ionity.

Ja, alltså deras jämförelse blir lite som att säga "om man bara tankar bilen med bensin man köpt på dunk från K-Rauta så blir det jättedyrt... Jo jag tackar jag..

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Förmodligen räknar de på Ionity priser på nästan 8:- kWh och bilen drar 1,8 kWh/mil vilket blir runt 14:-/mil.
Tråkigt för Audi ägare som har dessa som märkesladdare men samma resa med Tesla kostar under 4:-/milen.
Det är lätt att skriva negativa artiklar om elbilar idag och tyvärr verkar rätt många motorjournalister fortfarande leva under en sten. Finns billigare alternativ än Ionity.

Verkligen inte tråkigt för Audi ägare som har obegränsat med laddning första året och efter året är över betalar dom 0.30 Euro/Kwh likadant med Volkswagen Id 3 fast dom har begränsat det till 2000 Kwh första året som är gratis.

Alla märken inom Ionity som är delägare har lägre priser vs Ej delägare betalar ett högre pris.

Men det är iallfall öppet och ej låst som Tesla infrastruktur

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd

Med min merca så kommer jag får ett ladda-kort där mercedes har avtal med i stort sett alla laddföretag i europa.
Dock så vet jag inte vad det kommer kosta att ladda med det kortet. Fördelen är att jag behöver bara ett kort för att ladda överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Verkligen inte tråkigt för Audi ägare som har obegränsat med laddning första året och efter året är över betalar dom 0.30 Euro/Kwh likadant med Volkswagen Id 3 fast dom har begränsat det till 2000 Kwh första året som är gratis.

Alla märken inom Ionity som är delägare har lägre priser vs Ej delägare betalar ett högre pris.

Men det är iallfall öppet och ej låst som Tesla infrastruktur

Ja det blir något billigare än diesel då, lite beroende på vilken bil man jämför (exkl första året då såklart).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Märks att biltillverkarna är pressade att få ner deras snitt inom EU för att undvika böter max 95 gram Co2 tills 2021 är inte lätt att uppfylla idag.

PSA har idag visat Citroen e-C4 liknande Opel Mokka och byggs på samma plattform som Peugeot E-208, 2008, DS 3 Etense, Opel Corsa-E

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

@Blomman90: Tar inte ens 3 minuter att fylla tanken. Tog faktiskt tid nu idag bara pga diskussionen här, 62 sekunder för 43 liter. Ska söla på jävligt mycket för att komma upp till 5-10 minuter som @snajk vill säga att det tar.

Underhållande också att någon som lämnat tråden argumenterad för att bensinpriset kommer gå upp rejält. Det var i maj och sen dess har priset gått ner drygt 20 öre på min mack jag passerar på varje pendlingsresa.

Glöm inte att du ska kolla oljan vid varje tankning (enligt instruktionsboken på de bilar jag ägt), där har du 30-60sekunder till i månaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Verkligen inte tråkigt för Audi ägare som har obegränsat med laddning första året och efter året är över betalar dom 0.30 Euro/Kwh likadant med Volkswagen Id 3 fast dom har begränsat det till 2000 Kwh första året som är gratis.

Alla märken inom Ionity som är delägare har lägre priser vs Ej delägare betalar ett högre pris.

Men det är iallfall öppet och ej låst som Tesla infrastruktur

Hur får du 2000kWh till obegränsat, det är ju knappt 1000 mil i en E-tron?
Dessutom medför detta en månadskostnad efter 1 år som gör att du måste åka rätt långt innan du når +-0 jämfört med om du laddar där utan avtal.

Skrivet av stgr:

Med min merca så kommer jag får ett ladda-kort där mercedes har avtal med i stort sett alla laddföretag i europa.
Dock så vet jag inte vad det kommer kosta att ladda med det kortet. Fördelen är att jag behöver bara ett kort för att ladda överallt.

Dessa laddkort gör det tyvärr ofta dyrare att ladda, visst är det bekvämt med ett kort eller en app men tyvärr får du stå för denna kostnad, ibland kan det vara nästan dubbelt så dyrt.
Vet dock inte hur merca står sig, men detta är sjukt synd.
Lite den missen polestar gjorde anser jag att skicka med ett plugsurfing kort som förmodligen är dyrast på marknaden men visst är det bekvämt.

Vet inte om detta varit uppe tidigare men helt klart intressant för oss med elbilar.
1:- extra per laddning kan man lätt betala för att få ett kort/bricka/app istället för 4-5st.
https://alltomelbil.se/sveriges-forsta-roamingnatverk-for-elb...

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Hur får du 2000kWh till obegränsat, det är ju knappt 1000 mil i en E-tron?
Dessutom medför detta en månadskostnad efter 1 år som gör att du måste åka rätt långt innan du når +-0 jämfört med om du laddar där utan avtal.

Tror iof det gällde WV id3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Tror iof det gällde WV id3.

Precis detta är begränsat till WV Id3 och därför jag skrev det också i min text.

Mercedes är också en partner till Ionity och dom kanske också har något erbjudande första året och bättre pris efter denna tiden så oavsett så skulla jag kolla upp detta med återförsäljaren för EQC400 ägaren här i tråden. @stgr

Polestar/Volvo har inte köpt sig in Ionity men detta har Hyundai/Kia, Ford & Bmw.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Jag tycker det är lite väl drastiskt att kalla ett besök på en tankstation en till två gånger i månaden för en "besparing i vardagen". Om vi skulle ponera att bilarna i frågan är helt identiska i form, prestanda, etc. och att det inte skulle vara någon skillnad i kostnad på de två teknikerna. Det skulle helt enkelt finnas en Tesla Model 3 "Home Charge" och en Tesla Model 3 "Station Charge". Tror du då ärligt talat att majoriteten hade valt att spara 5 minuter i månaden i sin "vardag", men varje gång de ska köra en längre resa så får man stanna var 3:e timme för en matpaus?

Jo många hade säkert valt den modellen, men jag tror att de hade gjort ett felaktigt val efter deras förutsättningar (om de har laddmöjlighet hemma alltså). Många har ett inbyggt motstånd mot att förändra sina vanor även om det sparar dem tid eller pengar just för att det krävs att man förändrar sitt beteende. Då är det förstås lättare att välja en lösning som är så lik den nuvarande som möjligt. Sannolikt är det också därför som många så gärna vill att vätgasbilar ska slå igenom trots att deras enda egentliga fördel är att de går att tanka snabbt.

Citat:

Givetvis tar man någon paus på en lång resa. Men om vi tar Stockholm-Göteborg så brukar jag normalt sett inte ta en matpaus på den 4 timmar långa resan (annat än om resan infallet precis under de sedvanliga mattiderna). Om man ska besöka exempelvis släkt eller vänner på sin destination är det snarare vanligt att man vill äta måltiden gemensamt, när man ankommit sin destination, vilket innebär att ett matstopp på vägen då blir rent kontraproduktivt. Givetvis kan man planera sin resa så att det ändå är lämpligt med ett matstopp på vägen, men då planerar man egentligen sin vardag efter bilen och inte tvärt om.

Den resan är ju lite för lång för att merparten av elbilarna ska klara den utan laddning, men det betyder inte att du måste ladda fullt på vägen utan det räcker ofta med ett hyfsat kort laddstopp, hur kort är förstås helt beroende på vilken bil du har.

Sen vet jag att det är en resa många gör hyfsat ofta, jag har också kört den, tur och retur på samma dag några gånger till och med, men det är ingen rolig resa. När jag jobbade på ett företag med kontor i Stockholm så valde jag uteslutande att ta tåget till våra möten och vad det nu var. Det var och är det snabbaste sättet att ta sig sträckan och det bekvämaste. Jag kunde jobba, äta och sova på tåget. Jag hade chefer som insisterade på att flyga när de skulle besöka mig och det tog inte bara längre tid utan var mycket mekigare på alla sätt och vis. Flera gånger var det exempelvis dimma så flyget landade någon annanstans, eller så fastnade de i köer genom säkerhetskontrollen så de missade flyget eller så.

Citat:

Jag tycker lite att du silar mygg men sväljer kameler i din argumentation. Det är till och med en "fördel" med elbil eftersom du slipper flytta bilen innan du går in och äter. Det faktum att du är begränsad till när du reser, hur du reser, och vart du ska stanna, det spelar inte riktigt någon roll.

Ponera att du äter en gemensam lunch med din släkt innan du ska resa tillbaka Stockholm-Göteborg, gör du ändå ett matstopp efter 2-3 timmar? Eller du tar du bara extremt många piss- och kaffepauser?

Men det är ju ett ganska konstgjort scenario. Om du äter lunch med din släkt så tror jag inte du kastar i dig maten och sticker liksom, utan det är kaffe, kramar och en massa diskussioner innan man kommer iväg och då borde man stanna för att äta igen på vägen. Någon undersökning som jag inte kommer ihåg var den kom ifrån visade att de allra flesta stannar åtminstone varannan timme när de kör längre sträckor privat (de med barn stannade ungefär en gång i timmen) och det är ju rätt skönt att sträcka på benen lite då och då. Med bra timing (och hyfsat stort batteri) skulle man kunna stanna och sträcka på benen tio minuter eller en kvart och ladda ett par gånger på sträckan och på så sätt klara hela resan utan att behöva äta. Men det är en femtimmarsresa så ett matstopp är förstås rekommenderat.

Men som jag har sagt tidigare så är det ett problem som uppstår ganska sällan och som i praktiken inte är ett så stort problem. Åker du ofta den vägen är tåget totalt överlägset, och (i alla fall för några år sedan) billigare om man köper ett SJ-kort. Åker man inte så ofta så bör det inte vara ett problem att stanna och käka på vägen. Eller varför inte göra lite sightseeing eller shopping? Stanna och titta på den stora potatisen i Mjölby, bada i Jönköping, köp lite polkagrisar i Gränna, gå på Ikea i Linköping eller nåt. De flesta av oss skulle må bättre av att inte stressa och hetsa så mycket.

Citat:

Det är lite samma här som med föregående talare. Det handlar inte om (i vart fall för egen del) att kunna köra 8 timmar utan stopp med en båttrailer på i 180 km/h. Det handlar om att du inte kan göra en vardaglig resa Stockholm-Göteborg utan att göra ett relativt långt laddstopp, samt med ett behov att ladda mer eller mindre direkt när du ankommer din destination.

Jag tror bara inte de flesta ser en non-stop bilresa den vägen som en vardaglig resa. Och att man behöver ladda när man kommer fram är sällan ett problem, speciellt inte om man kommer fram till en storstad, då det finns rätt mycket publika laddare i de flesta städer idag. Ska man bo på hotell så kan man välja ett som har parkering med laddning, de finns rätt många, och ska man inte det så är det bara att kolla på kartan vart närmaste laddning finns vid ens destination. Kör du en bensinbil 50 mil så lär du behöva tanka den också så det är ju inte någon jätteskillnad. Mackarna börjar också försvinna allt mer från innerstäderna då marken är så dyr att det inte lönar sig, och förstås för att politikerna inte vill ha sånt i sina "fina" centrala delar, P-hus däremot brukar det finnas gott och många av dem har laddare exempelvis.

Citat:

Det jag menar med att övernatta borta är att även om du har goda laddförutsättningar hemma (vilket långt ifrån alla har), så är det inte säkert att alla du besöker har det. Om de själva inte äger en elbil så har de med all sannolikhet inte en dedikerat laddbox. Då är man i så fall förpassad till Schuko, som ska användas med extrem försiktighet. Det kanske inte är så hög kvalité på eldragningen nere vid garaget, vågar man då slänga på en elbil som ska ladda hela natten? Om inte så är det första du får göra nästa dag att uppsöka en laddstation och sitta och titta när bilen laddar.

De flesta elbilar (alla?) har väl funktioner för att begränsa laddningen så att man inte överbelastar dåliga installationer? Men min poäng var väl att elen ofta räcker fram och tillbaka även om man sover över någonstans. Gör den inte det så får man ladda helt enkelt. Åker man till "landet" så brukar det ytterst sällan vara något problem att hitta ett eluttag i närheten av där man parkerar och åker man till en stad så finns det med största sannolikhet en publik laddare.

Citat:

Det går liksom bra att måla upp en bild över hur fasansfulla de 5-10 minuterna man spenderar varje månad på att tanka en fossilbil är, men när man ska måla upp en bild av att vänta på att elbilen laddas i 40 minuter så är den istället fylld med vackra promenader i gröna landskap och serietittande i den luftkonditionerade bilen. Det går inte riktigt ihop om du frågar mig. Det verkar finnas en vurm bland elbilsförare för att även ta de faktiska nackdelarna med en elbil och försöka bända in något positivt i dem...

Jo, precis som det finns en tendens hos "elbilsmotståndare" att hela tiden framhäva nackdelarna. Men ärligt talat så skiter ju jag i om du köper en elbil eller inte. Behöver du köra Stockholm-Göteborg ofta utan några längre stopp, eller Kalix till Umeå, så köp en diesel då. Allt jag säger är att de flesta har inte sådana behov och hade klarat sig utmärkt med hemmaladdning i vardagen året om, med något laddstopp på långresor som de flesta gör rätt sällan. Att elbilar hade passat de allra flesta, med laddmöjlighet hemma, bättre (och billigare) än en fossilbil. Jag har inte laddmöjlighet hemma eller på jobbet men är rätt säker på att nästa bil ändå blir en elbil exempelvis. Enda anledningen till att det inte blev det förra gången jag köpte bil, förra året, var att utbudet inte var alls lika bra då och förstås kostnaden. Men utbudet är redan större idag och jag räknar med att inköpspriset kommer att ha hamnat på mer rimliga nivåer då. Hade jag kunnat ladda hemma så hade ju det kompenserat mycket av inköpspriset redan idag, men publik laddning är fortfarande ganska dyrt.

Citat:

Jag är intresserad av en elbil, men jag skulle inte för en sekund dölja att jag är oerhört skeptiskt till hur roligt det är att åka långt med dem. Det är så oerhört många parametrar att försöka ta hänsyn till. Resväg, hastighet, förbrukning, SoC, laddpriser, laddhastigheter, destinationsladdare, etc. snurrar runt i huvudet. Att öka hastigheten med 10-15 km/h kan markant förändra resans karaktär och hur/var man måste/kan stanna och ladda. Detta är problem som överhuvudtaget inte existerar med en fossilbil och som jag ser som en väldigt stor nackdel, men som man eventuellt kan ha överseende med för att få de andra fördelarna.

Problemet är definitivt mindre med en fossilbil men du kan inte säga att det inte existerar. Jag har fått soppatorsk på E6:an för att jag gasade lite för mycket och inte nådde fram till macken jag hade tänkt exempelvis.

Citat:

Enligt undersökningar så är räckvidden en av de största "hindren" för att folk ska byta till elbil, så jag är tämligen övertygad om att i stort sett alla föredrar den flexibilitet man erhåller med att snabbt kunna stanna och erhålla maximal räckvidd igen, även om det betyder ett eller två besök i månaden. Den enda jag kan tänka mig som skulle föredra dagens elbilar är de som endera aldrig aldrig någonsin kör mer än batteriets räckvidd under en sammanhängande resa, alternativt de som bor i Norrlands inland och som har väääldigt väääldigt långt bara till en traditionell bensinstation (och således förlorar massa räckvidd endast för att ta sig till och från en laddstation).

Det är ju inte räckvidden i sig som är problemet utan folks oro över att räckvidden inte skulle räcka till. Men om man tittar på hur man faktiskt kör över ett år så är det sällan ett problem i praktiken. Normalbilisten i Sverige kör mindre än fem mil per dag, pendling, handling och så. Då och då kör man lite längre, 10-20 mil på en dag eller en helg med släktbesök, utflykter eller liknande, och en till två gånger per år kör man riktiga långresor, främst under semestern. Köper man inte en elbil med väldigt kort räckvidd så är det alltså ett par semesterresor per år där man behöver snabbladda. Jag tror inte de flesta skulle välja att försämra och fördyra hela året för att slippa stanna säg var tredje timme på de två långresorna man gör.

Citat:

Gällande din jämförelse med mobiltelefon så skulle jag säga att det är oerhört få (givetvis finns det undantag), som planerar sin dag/liv efter mobiltelefonens laddning. Mobilen bestämmer inte när du ska stanna eller hur länge. Det gör dock elbilen i dagsläget.

Well, mobiltelefoner har ju powerbanks som verkar vara rätt populära så man har ju en lösning där. Man borde kunna få till något liknande för elbilar, typ en liten släpkärra med en generator och en bensintank som kan vara inkopplad under körning, som skulle gå att hyra förstås. Jag vet bara inte om det hade varit en bra affärsidé för när folk väl hade börjat köpa elbilar, då denna lösningen stillade deras räckviddsångest, så hade de inte behövt hyra en särskilt ofta eller ens alls. Så det kanske borde mer vara en grej som typ VW skulle erbjuda sin elbilskunder eller så. Men inte så mycket för att de skulle användas egentligen utan mer för att det skulle öka deras målgrupp för elbilarna ganska rejält.

Skrivet av Gainsgoblin:

@Blomman90: Tar inte ens 3 minuter att fylla tanken. Tog faktiskt tid nu idag bara pga diskussionen här, 62 sekunder för 43 liter. Ska söla på jävligt mycket för att komma upp till 5-10 minuter som @snajk vill säga att det tar.

Att tanka tar mer tid än just tiden det för bränslet att pumpas över. Man ska köra till en mack, betala i automaten (eller ännu värre i kassan), tacka nej till erbjudanden om kaffe, spolarvätska, klubbmedlemskap och så på en rätt kass touchskärm, vänta på att din bank ska svara, vänta på att pumpen ska starta, tanka och sen köra tillbaka till vägen man var på väg på. Är det kö till macken, vilket det ganska ofta är i alla fall häromkring (än mer på billigare mackar typ Ingo), så ökar det ju på tiden ganska rejält också.

Jag säger inte att det är ett problem eller så, men tiden man lägger på tankning är inte försumbar speciellt inte om man kör mycket, och det krävs inte särskilt mycket tid för att det totalt sett ska bli mer än tiden man lägger på att snabbladda. Snabbladdningstiden är också generellt trevligare än tanktiden, inte minst för att 30 minuter i sträck är trevligare än fem minuter sex gånger liksom.

Citat:

Underhållande också att någon som lämnat tråden argumenterad för att bensinpriset kommer gå upp rejält. Det var i maj och sen dess har priset gått ner drygt 20 öre på min mack jag passerar på varje pendlingsresa.

Jo, vi får förstås se hur priset utvecklar sig framåt. Men det är ju en ganska speciell situation vi befinner oss i nu. Bensinpriset går normalt inte nedåt, mer än mindre tillfälliga sänkningar, och det är inte så att oljan blir lättare att plocka upp. Sen kan det förstås bli mer fluktueringar i framtiden, om fler väljer elbilar, slutar värma sina hus med olja och fler länder satsar allt mer på förnybar elproduktion och så, vilket kan sänka priset på världsmarknaden. Men det hade ju också gjort att fler mackar stängdes och sannolikt hade man fått betala mer skatt på bränslet om man är en av få som håller fast vid sin fossilbil när (om) elbilarna dominerar.

Permalänk
Medlem

@snajk: eller så kör man bara in på en mack man passerar då dom finns överallt. Sluta påstå att det tar 10 minuter att tanka, det krävs otroligt mycket mental gymnastik för att ta sig dit. Att du ens föreslår att gå in på en mack och betala om du enbart ska tanka och använder det som argument visar ju dock på en hel del mental gymnastik

Behöver man inte köra till en laddare? Betala där? Koppla in laddkontakten? Tiden det tar att ladda en elbil är garanterat mer OM man inte har tillgång till laddning hemma.

Jag har inte ens en stor tank men tar mig runt 70-80 mil, med en elbil skulle jag ta mig runt 40-50 vilket betyder att jag måste ladda dubbelt så många gånger per månad som jag tankar i dagsläget. Om jag tankar och vi leker med att ditt påstående på hutlösa 10 minuter per gång för en ICE stämmer så har jag lagt ner lika mycket tid på en månad att tanka min ICE som jag lägger ner på 1 enda laddning av en elbil. Om vi räknar med tiden det tar mig att tanka så är vi troligtvis under 10 minuter per månad på en mack.

Generellt tycker jag det är tråkigt att argumenten i den här tråden är så otroligt överdrivna. Att påstå att det tar 10 minuter att tanka för det tar så lång tid att fylla bensin, komma till macken och det är alltid kö är ju helt absurda argument.
Om något så är det väl vid superchargers det brukar vara kö för att ladda en elbil? Att laddare för elbilar inte finns i varje håla som en bensinmack gör?
Om man håller sig till vettiga argument och erkänner att det finns infrastrukturproblem för elbilar i dagsläget blir det en vettigare diskussion. Hade jag kunnat ladda utanför min bostad hade det självklart varit en fördel elbil, men alla kan inte det i dagsläget och att försöka påstå att det tar mer tid att tanka på en mack än att ladda en elbil är bara löjligt.