Skrivet av Blomman90:
Jag tycker det är lite väl drastiskt att kalla ett besök på en tankstation en till två gånger i månaden för en "besparing i vardagen". Om vi skulle ponera att bilarna i frågan är helt identiska i form, prestanda, etc. och att det inte skulle vara någon skillnad i kostnad på de två teknikerna. Det skulle helt enkelt finnas en Tesla Model 3 "Home Charge" och en Tesla Model 3 "Station Charge". Tror du då ärligt talat att majoriteten hade valt att spara 5 minuter i månaden i sin "vardag", men varje gång de ska köra en längre resa så får man stanna var 3:e timme för en matpaus?
Jo många hade säkert valt den modellen, men jag tror att de hade gjort ett felaktigt val efter deras förutsättningar (om de har laddmöjlighet hemma alltså). Många har ett inbyggt motstånd mot att förändra sina vanor även om det sparar dem tid eller pengar just för att det krävs att man förändrar sitt beteende. Då är det förstås lättare att välja en lösning som är så lik den nuvarande som möjligt. Sannolikt är det också därför som många så gärna vill att vätgasbilar ska slå igenom trots att deras enda egentliga fördel är att de går att tanka snabbt.
Citat:
Givetvis tar man någon paus på en lång resa. Men om vi tar Stockholm-Göteborg så brukar jag normalt sett inte ta en matpaus på den 4 timmar långa resan (annat än om resan infallet precis under de sedvanliga mattiderna). Om man ska besöka exempelvis släkt eller vänner på sin destination är det snarare vanligt att man vill äta måltiden gemensamt, när man ankommit sin destination, vilket innebär att ett matstopp på vägen då blir rent kontraproduktivt. Givetvis kan man planera sin resa så att det ändå är lämpligt med ett matstopp på vägen, men då planerar man egentligen sin vardag efter bilen och inte tvärt om.
Den resan är ju lite för lång för att merparten av elbilarna ska klara den utan laddning, men det betyder inte att du måste ladda fullt på vägen utan det räcker ofta med ett hyfsat kort laddstopp, hur kort är förstås helt beroende på vilken bil du har.
Sen vet jag att det är en resa många gör hyfsat ofta, jag har också kört den, tur och retur på samma dag några gånger till och med, men det är ingen rolig resa. När jag jobbade på ett företag med kontor i Stockholm så valde jag uteslutande att ta tåget till våra möten och vad det nu var. Det var och är det snabbaste sättet att ta sig sträckan och det bekvämaste. Jag kunde jobba, äta och sova på tåget. Jag hade chefer som insisterade på att flyga när de skulle besöka mig och det tog inte bara längre tid utan var mycket mekigare på alla sätt och vis. Flera gånger var det exempelvis dimma så flyget landade någon annanstans, eller så fastnade de i köer genom säkerhetskontrollen så de missade flyget eller så.
Citat:
Jag tycker lite att du silar mygg men sväljer kameler i din argumentation. Det är till och med en "fördel" med elbil eftersom du slipper flytta bilen innan du går in och äter. Det faktum att du är begränsad till när du reser, hur du reser, och vart du ska stanna, det spelar inte riktigt någon roll.
Ponera att du äter en gemensam lunch med din släkt innan du ska resa tillbaka Stockholm-Göteborg, gör du ändå ett matstopp efter 2-3 timmar? Eller du tar du bara extremt många piss- och kaffepauser?
Men det är ju ett ganska konstgjort scenario. Om du äter lunch med din släkt så tror jag inte du kastar i dig maten och sticker liksom, utan det är kaffe, kramar och en massa diskussioner innan man kommer iväg och då borde man stanna för att äta igen på vägen. Någon undersökning som jag inte kommer ihåg var den kom ifrån visade att de allra flesta stannar åtminstone varannan timme när de kör längre sträckor privat (de med barn stannade ungefär en gång i timmen) och det är ju rätt skönt att sträcka på benen lite då och då. Med bra timing (och hyfsat stort batteri) skulle man kunna stanna och sträcka på benen tio minuter eller en kvart och ladda ett par gånger på sträckan och på så sätt klara hela resan utan att behöva äta. Men det är en femtimmarsresa så ett matstopp är förstås rekommenderat.
Men som jag har sagt tidigare så är det ett problem som uppstår ganska sällan och som i praktiken inte är ett så stort problem. Åker du ofta den vägen är tåget totalt överlägset, och (i alla fall för några år sedan) billigare om man köper ett SJ-kort. Åker man inte så ofta så bör det inte vara ett problem att stanna och käka på vägen. Eller varför inte göra lite sightseeing eller shopping? Stanna och titta på den stora potatisen i Mjölby, bada i Jönköping, köp lite polkagrisar i Gränna, gå på Ikea i Linköping eller nåt. De flesta av oss skulle må bättre av att inte stressa och hetsa så mycket.
Citat:
Det är lite samma här som med föregående talare. Det handlar inte om (i vart fall för egen del) att kunna köra 8 timmar utan stopp med en båttrailer på i 180 km/h. Det handlar om att du inte kan göra en vardaglig resa Stockholm-Göteborg utan att göra ett relativt långt laddstopp, samt med ett behov att ladda mer eller mindre direkt när du ankommer din destination.
Jag tror bara inte de flesta ser en non-stop bilresa den vägen som en vardaglig resa. Och att man behöver ladda när man kommer fram är sällan ett problem, speciellt inte om man kommer fram till en storstad, då det finns rätt mycket publika laddare i de flesta städer idag. Ska man bo på hotell så kan man välja ett som har parkering med laddning, de finns rätt många, och ska man inte det så är det bara att kolla på kartan vart närmaste laddning finns vid ens destination. Kör du en bensinbil 50 mil så lär du behöva tanka den också så det är ju inte någon jätteskillnad. Mackarna börjar också försvinna allt mer från innerstäderna då marken är så dyr att det inte lönar sig, och förstås för att politikerna inte vill ha sånt i sina "fina" centrala delar, P-hus däremot brukar det finnas gott och många av dem har laddare exempelvis.
Citat:
Det jag menar med att övernatta borta är att även om du har goda laddförutsättningar hemma (vilket långt ifrån alla har), så är det inte säkert att alla du besöker har det. Om de själva inte äger en elbil så har de med all sannolikhet inte en dedikerat laddbox. Då är man i så fall förpassad till Schuko, som ska användas med extrem försiktighet. Det kanske inte är så hög kvalité på eldragningen nere vid garaget, vågar man då slänga på en elbil som ska ladda hela natten? Om inte så är det första du får göra nästa dag att uppsöka en laddstation och sitta och titta när bilen laddar.
De flesta elbilar (alla?) har väl funktioner för att begränsa laddningen så att man inte överbelastar dåliga installationer? Men min poäng var väl att elen ofta räcker fram och tillbaka även om man sover över någonstans. Gör den inte det så får man ladda helt enkelt. Åker man till "landet" så brukar det ytterst sällan vara något problem att hitta ett eluttag i närheten av där man parkerar och åker man till en stad så finns det med största sannolikhet en publik laddare.
Citat:
Det går liksom bra att måla upp en bild över hur fasansfulla de 5-10 minuterna man spenderar varje månad på att tanka en fossilbil är, men när man ska måla upp en bild av att vänta på att elbilen laddas i 40 minuter så är den istället fylld med vackra promenader i gröna landskap och serietittande i den luftkonditionerade bilen. Det går inte riktigt ihop om du frågar mig. Det verkar finnas en vurm bland elbilsförare för att även ta de faktiska nackdelarna med en elbil och försöka bända in något positivt i dem...
Jo, precis som det finns en tendens hos "elbilsmotståndare" att hela tiden framhäva nackdelarna. Men ärligt talat så skiter ju jag i om du köper en elbil eller inte. Behöver du köra Stockholm-Göteborg ofta utan några längre stopp, eller Kalix till Umeå, så köp en diesel då. Allt jag säger är att de flesta har inte sådana behov och hade klarat sig utmärkt med hemmaladdning i vardagen året om, med något laddstopp på långresor som de flesta gör rätt sällan. Att elbilar hade passat de allra flesta, med laddmöjlighet hemma, bättre (och billigare) än en fossilbil. Jag har inte laddmöjlighet hemma eller på jobbet men är rätt säker på att nästa bil ändå blir en elbil exempelvis. Enda anledningen till att det inte blev det förra gången jag köpte bil, förra året, var att utbudet inte var alls lika bra då och förstås kostnaden. Men utbudet är redan större idag och jag räknar med att inköpspriset kommer att ha hamnat på mer rimliga nivåer då. Hade jag kunnat ladda hemma så hade ju det kompenserat mycket av inköpspriset redan idag, men publik laddning är fortfarande ganska dyrt.
Citat:
Jag är intresserad av en elbil, men jag skulle inte för en sekund dölja att jag är oerhört skeptiskt till hur roligt det är att åka långt med dem. Det är så oerhört många parametrar att försöka ta hänsyn till. Resväg, hastighet, förbrukning, SoC, laddpriser, laddhastigheter, destinationsladdare, etc. snurrar runt i huvudet. Att öka hastigheten med 10-15 km/h kan markant förändra resans karaktär och hur/var man måste/kan stanna och ladda. Detta är problem som överhuvudtaget inte existerar med en fossilbil och som jag ser som en väldigt stor nackdel, men som man eventuellt kan ha överseende med för att få de andra fördelarna.
Problemet är definitivt mindre med en fossilbil men du kan inte säga att det inte existerar. Jag har fått soppatorsk på E6:an för att jag gasade lite för mycket och inte nådde fram till macken jag hade tänkt exempelvis.
Citat:
Enligt undersökningar så är räckvidden en av de största "hindren" för att folk ska byta till elbil, så jag är tämligen övertygad om att i stort sett alla föredrar den flexibilitet man erhåller med att snabbt kunna stanna och erhålla maximal räckvidd igen, även om det betyder ett eller två besök i månaden. Den enda jag kan tänka mig som skulle föredra dagens elbilar är de som endera aldrig aldrig någonsin kör mer än batteriets räckvidd under en sammanhängande resa, alternativt de som bor i Norrlands inland och som har väääldigt väääldigt långt bara till en traditionell bensinstation (och således förlorar massa räckvidd endast för att ta sig till och från en laddstation).
Det är ju inte räckvidden i sig som är problemet utan folks oro över att räckvidden inte skulle räcka till. Men om man tittar på hur man faktiskt kör över ett år så är det sällan ett problem i praktiken. Normalbilisten i Sverige kör mindre än fem mil per dag, pendling, handling och så. Då och då kör man lite längre, 10-20 mil på en dag eller en helg med släktbesök, utflykter eller liknande, och en till två gånger per år kör man riktiga långresor, främst under semestern. Köper man inte en elbil med väldigt kort räckvidd så är det alltså ett par semesterresor per år där man behöver snabbladda. Jag tror inte de flesta skulle välja att försämra och fördyra hela året för att slippa stanna säg var tredje timme på de två långresorna man gör.
Citat:
Gällande din jämförelse med mobiltelefon så skulle jag säga att det är oerhört få (givetvis finns det undantag), som planerar sin dag/liv efter mobiltelefonens laddning. Mobilen bestämmer inte när du ska stanna eller hur länge. Det gör dock elbilen i dagsläget.
Well, mobiltelefoner har ju powerbanks som verkar vara rätt populära så man har ju en lösning där. Man borde kunna få till något liknande för elbilar, typ en liten släpkärra med en generator och en bensintank som kan vara inkopplad under körning, som skulle gå att hyra förstås. Jag vet bara inte om det hade varit en bra affärsidé för när folk väl hade börjat köpa elbilar, då denna lösningen stillade deras räckviddsångest, så hade de inte behövt hyra en särskilt ofta eller ens alls. Så det kanske borde mer vara en grej som typ VW skulle erbjuda sin elbilskunder eller så. Men inte så mycket för att de skulle användas egentligen utan mer för att det skulle öka deras målgrupp för elbilarna ganska rejält.
Skrivet av Gainsgoblin:
@Blomman90: Tar inte ens 3 minuter att fylla tanken. Tog faktiskt tid nu idag bara pga diskussionen här, 62 sekunder för 43 liter. Ska söla på jävligt mycket för att komma upp till 5-10 minuter som @snajk vill säga att det tar.
Att tanka tar mer tid än just tiden det för bränslet att pumpas över. Man ska köra till en mack, betala i automaten (eller ännu värre i kassan), tacka nej till erbjudanden om kaffe, spolarvätska, klubbmedlemskap och så på en rätt kass touchskärm, vänta på att din bank ska svara, vänta på att pumpen ska starta, tanka och sen köra tillbaka till vägen man var på väg på. Är det kö till macken, vilket det ganska ofta är i alla fall häromkring (än mer på billigare mackar typ Ingo), så ökar det ju på tiden ganska rejält också.
Jag säger inte att det är ett problem eller så, men tiden man lägger på tankning är inte försumbar speciellt inte om man kör mycket, och det krävs inte särskilt mycket tid för att det totalt sett ska bli mer än tiden man lägger på att snabbladda. Snabbladdningstiden är också generellt trevligare än tanktiden, inte minst för att 30 minuter i sträck är trevligare än fem minuter sex gånger liksom.
Citat:
Underhållande också att någon som lämnat tråden argumenterad för att bensinpriset kommer gå upp rejält. Det var i maj och sen dess har priset gått ner drygt 20 öre på min mack jag passerar på varje pendlingsresa.
Jo, vi får förstås se hur priset utvecklar sig framåt. Men det är ju en ganska speciell situation vi befinner oss i nu. Bensinpriset går normalt inte nedåt, mer än mindre tillfälliga sänkningar, och det är inte så att oljan blir lättare att plocka upp. Sen kan det förstås bli mer fluktueringar i framtiden, om fler väljer elbilar, slutar värma sina hus med olja och fler länder satsar allt mer på förnybar elproduktion och så, vilket kan sänka priset på världsmarknaden. Men det hade ju också gjort att fler mackar stängdes och sannolikt hade man fått betala mer skatt på bränslet om man är en av få som håller fast vid sin fossilbil när (om) elbilarna dominerar.