Amazons krav är inte populära bland svenska grossister

Permalänk

@ElonB: När gjorde du det? På svenska sidan eller .de? Jag trot inte det kommer vara samma priser som i .de på den svenska. Mycket pga regeringens kemikalieskatter osv.

Visa signatur

Golemtosh, medlem i Asgardgaming.se

Permalänk
Medlem

@Golemtosh: I fredags, var på amazon.de. Ville främst se skillnaden mellan handel i Tyskland v Sverige, priserna var ungefär samma i Tysklands onlinebutiker så som Amazon.de. Kommer bli en 10st threadrippers från tyskarna.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem
Skrivet av raoul_duke:

Så länge det är billigt skiter jag fullständigt hur de gör business

Så är det nog för majoriteten av konsumenterna.

Hur många är det egentligen som funderar på allt bakomliggande istället för att bara jämföra priserna på de produkter som är intressanta?

Som ett dåligt exempel kan man ju nämna att jag oftast väljer bort sådant på mataffären som är märkt med "ekologiskt", eftersom det har ett högre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är väl upp till arbetarna om dom väljer att jobba där eller inte?

Det är absolut fel på de som jobbar där och inte företaget ifråga.....

Låt mig gissa. Det är äldres fel att de utnyttjas till större grad än yngre också?

Skrivet av kozmos:

Så du tycker man ska låta svenska arbetsgivare göra lite som de vill bara för att folk har fria valet att söka något annat?

Eller hur? Om man låter ett företag bete sig som Amazon gjort i USA så är det inte långt borta innan en majoritet av företagen börjar med detta... och då är det inte "bara att inte jobba där" direkt utan då har man inget val.

Skrivet av Chromatic:

Ja? Är dom en dålig arbetsgivare så lär ju inte Amazon klara sig särskilt bra.

Spoken som någon som aldrig suttit i en sits där det är detta eller inget. En aning naivt kan man ju tycka.

Skrivet av DasIch:

Det är inte Amazon som ska beskyllas för det, utan våra korrupta politiker.

Dumheter. Det är absolut Amazon som ska klandras för det.

Skrivet av Chromatic:

Inte helt säker att jag förstår vad du menar.
Så du tror att om Amazon torterar sina arbetare och sedan drar sig ut ur Sverige så kommer arbetsvillkoren i resten av Sverige bli sämre?

Du kan ju seriöst inte missa personen ifrågas röda tråd?

Skrivet av C.Nordlund:

@LeonHart: Dummaste jag hört. Det sista steget ligger alltid på arbetarna.
Om du går med på dåliga vilkor, är det inte företaget som felat.

Du verkar inte riktigt förstå detta med hur samhällen utvecklas om företag får helt fritt spelrum. En av de största orsakerna till varför svensk arbetsrätt är så stark i Sverige är dels pga. den organiserade arbetarörelsen men dels också pga. att företag blivit starkt reglerade genom kollektivavtal och arbetslagar. Så nej det ligger inte alltid hos arbetaren och att beskylla arbetaren för vad oseriösa företag gör är i sig skrattretande. Klassisk victimblaming helt enkelt.

Skrivet av kozmos:

Känns som det saknas en skopa allmänbildning.
Det finns en anledning till att en anställd har relativt bra skyddsnät i Sverige jämfört med många andra länder och det är inget man ska ta lättvindigt eller ta för givet.

Ett vinstdrivande aktiebolag som saknar medmänsklighet kommer alltid göra allt för att maximera utdelningen till ägarna.

Tyvärr är den ren och skär bortskämdhet. Folket som kommer med påståenden som "Det är arbetarens ansvar.." är oftast folk som jobbar inom yrken där folk mer eller mindre jobbat arslet av sig för att göra så säker som den är idag och därför behöver personen ifråga inte lyfta ett finger för att andra har tagit fighten åt honom.

Men de som suttit i en sits där man varit ekonomiskt beroende av en oseriös aktör inser snabbt hur snabbt det kan gå åt helvete om man börjar resonera som dessa människor. Och så fort man börjar jämföra hur det ser ut i många andra länder så får man direkt ett perspektiv.

Skrivet av Ibymafayhas:

Det blir väl rätt svårt att leva ett liv över huvud taget då klädindustrin är rätt rutten också, ser inte så många springa runt nakna så de verkar missat något.
All elektronik börjar med urkassa villkor i någon rutten diktatur, ändå verkar folk sitta vid sin dator och använda sin smartphone glatt.

Går fortsätta lista min blir rätt meningslöst.

Kan ju ha och göra med att folk inte är svart och vit i sitt tänk. Det finns faktiskt sämre och bättre alternativ inom alla sektorer... allt man behöver göra är att läsa på lite och välja de som är "minst onda".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Tänk dig ungefär som åkerinäringen där utlänningar kör med blank däck och skiter i sömnen, riskerar andra trafikanter, men så är det som krävs för att konkurrera.

Detta är dock en konsekvens av att svensk polis inte gör sitt jobb ute på vägarna. Efter mycket förhalning från staten så kom ju till sist reglerna om att utländska fordon som inte följer reglerna kan beslagtas, men det hjälper ju föga när de får fortsätta rulla obehindrat.

Permalänk
Vägledare

Alla dessa storföretag som ska roffa åt sig marknadsandelar gör mig innerligen orolig. Vi behöver inte något Jävla Amazon i Sverige bara för att gemene man ska spara någon korna hit eller dit! Det är denna snålhet som gör att stadskärnorna dör för att man istället kan köpa något för 100kr billigare på ett köpcentrum eller nätet. Undrar om folk ens tänker på vad de långsiktiga konsekvenserna blir av detta? Antagligen är de att de inte ens kommer att ha råd att köpa något för 800kr istället för 900kr i framtiden när de inte har något jobb att gå till...

Permalänk
Medlem

Ser fram emot detta. Bryr mig inte så mycket om det blir billigare, jag hoppas mer på varor som oftast inte säljs i Sverige.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Förr i tiden hade jag nog gjort annorlunda men jag har nog blivit mer otålig med åldern så jag kommer fortsätta handla datorgrejer primärt från de lokala butikerna (Inet, Webhallen, Netonnet) så länge de har vettiga priser och sakerna i butikslagren. Den lilla skillnaden som jag tycker det oftast är vägs upp av att slippa vänta flera dagar på posten. Tror marginalerna redan är så små att Amazon inte kommer kunna chocka med mycket lägre priser. (Mediamarkt kom ju in och chockade mest med högre priser på datorgrejer )

Däremot mindre vitvaruprodukter och enklare hemelektronik kan de säkert lättare slå sig in på då man kan oftare se priser som skiljer mycket mellan butiker varpå jag förutsätter att man har högre marginaler. Så kedjor som Kjell.com och Mediamarkt samt CDON kan säkert få det jobbigare.

Annars ser jag bara fram emot att kunna beställa sådant från Amazon som jag annars alltid fick gå till Ebay eller Aliexpress för att köpa och sen vänta 4v för att betala 75:- till postnord och vänta 2v till .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är absolut fel på de som jobbar där och inte företaget ifråga.....

Låt mig gissa. Det är äldres fel att de utnyttjas till större grad än yngre också?

Eller hur? Om man låter ett företag bete sig som Amazon gjort i USA så är det inte långt borta innan en majoritet av företagen börjar med detta... och då är det inte "bara att inte jobba där" direkt utan då har man inget val.

Spoken som någon som aldrig suttit i en sits där det är detta eller inget. En aning naivt kan man ju tycka.

Dumheter. Det är absolut Amazon som ska klandras för det.

Du kan ju seriöst inte missa personen ifrågas röda tråd?

Du verkar inte riktigt förstå detta med hur samhällen utvecklas om företag får helt fritt spelrum. En av de största orsakerna till varför svensk arbetsrätt är så stark i Sverige är dels pga. den organiserade arbetarörelsen men dels också pga. att företag blivit starkt reglerade genom kollektivavtal och arbetslagar. Så nej det ligger inte alltid hos arbetaren och att beskylla arbetaren för vad oseriösa företag gör är i sig skrattretande. Klassisk victimblaming helt enkelt.

Tyvärr är den ren och skär bortskämdhet. Folket som kommer med påståenden som "Det är arbetarens ansvar.." är oftast folk som jobbar inom yrken där folk mer eller mindre jobbat arslet av sig för att göra så säker som den är idag och därför behöver personen ifråga inte lyfta ett finger för att andra har tagit fighten åt honom.

Men de som suttit i en sits där man varit ekonomiskt beroende av en oseriös aktör inser snabbt hur snabbt det kan gå åt helvete om man börjar resonera som dessa människor. Och så fort man börjar jämföra hur det ser ut i många andra länder så får man direkt ett perspektiv.

Kan ju ha och göra med att folk inte är svart och vit i sitt tänk. Det finns faktiskt sämre och bättre alternativ inom alla sektorer... allt man behöver göra är att läsa på lite och välja de som är "minst onda".

Yup pretty much.

Det är ju arbetare i Sverige som sen långt tillbaka och än idag har förhandlat fram många av de lagar, skyddsnät och förmåner många har idag.
Glömmer befolkningen bort det och börjar ta allt för givet så kan det mycket väl raseras i framtiden även om det är långsökt men inte omöjligt.

Sverige är absolut inte perfekt i någon mening och många saker tåls att kritiseras men vi har det ändå jävligt bra här och jag vill att det förblir så!

Finns mycket man vill uttrycka men försöker hålla mig till swec regler 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Ser fram emot detta. Bryr mig inte så mycket om det blir billigare, jag hoppas mer på varor som oftast inte säljs i Sverige.

Legitim anledning, förmodligen så får vi väl samma kassa utbud av mer udda saker misstänker jag iallafall

Permalänk
Avstängd

Amazons förhandlare frågade säkert vid första förhandlingen, "We studied your history and you seemed to have some very cost-efficient workers known as 'trälar'. Now, where can we find these impeccable workers known as 'trälar' here in Sweden?"

Den skrattretande ironin att herr Be-sås stödjer BLM medan arbetsvillkoren på Amazon alltid står och flörtar med USA:s historiska slaveri på andra sidan ån.

Skrivet av Baxtex:

Staten kan säkert göra ett undantag för Amazon, "dom kommer skapa så många nya jobb ju!"

Det är kul att folk här inte vill stödja Amazon pga dåliga avtal och liknande. Med den logiken borde ni aldrig gå ut och äta då restaurangbranschen är riktigt rutten gällande sådant. Inga kollektivavtal, ingen tjänstepension, inga scheman, dålig lön, knappt något ob, får köpa arbetsutrustning själv osv.

Jag har aldrig fattat grejen med att betala för vad som i Sverige är värdelös serviceupplevelse hos restauranger för knappt mat på fatet bara för att någon kan laga den fler gånger mört än vad du kan bara att du inte investerade en vecka med att lära dig laga köttet mört själv.

Du behöver inte bli en skrikande Gordon Ramsey för att kunna laga en god köttbit! Googla en snabbkurs, skaffa en automatisk elgrill och experimentera dig fram!

Med andra ord besöker jag aldrig restauranger så tillvida inte det är alkohol som står på huvudmenyn. Däremot är jag för pizzerior.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Äh ni behöver inte vara oroliga för Amazons intåg, Pingvinstängerna kommer knäcka dem så är det...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Ser fram emot detta. Bryr mig inte så mycket om det blir billigare, jag hoppas mer på varor som oftast inte säljs i Sverige.

Skrivet av kozmos:

Legitim anledning, förmodligen så får vi väl samma kassa utbud av mer udda saker misstänker jag iallafall

Ni hittar dom sakerna på Amazon redan idag. Ni behöver inte vänta på en Svensk version. Finns t o m valutaomvandlare

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Eller hur? Om man låter ett företag bete sig som Amazon gjort i USA så är det inte långt borta innan en majoritet av företagen börjar med detta... och då är det inte "bara att inte jobba där" direkt utan då har man inget val.

Är ju så otroligt mycket bättre här i Sverige där vi har massarbetslöshet hos unga och lågutbildade medan handelsföretagen håller en handfull anställda och låter resten av arbetet falla på en obetald karusell av praktikarbete (icke-meriterande såklart).

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att låta bli att gå med på kraven. Passar det inte så får dom väl öppna någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ni hittar dom sakerna på Amazon redan idag. Ni behöver inte vänta på en Svensk version. Finns t o m valutaomvandlare

Väl medveten om det men leveranstiderna brukar skilja sig och sen hade vi en period när kronan va otroligt svag så jag har inte handlat utanför EU:s gränser på väldigt länge 😅

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kozmos:

Glömmer befolkningen bort det och börjar ta allt för givet så kan det mycket väl raseras i framtiden även om det är långsökt men inte omöjligt.

Skrivet av RaZman:

Är ju så otroligt mycket bättre här i Sverige där vi har massarbetslöshet hos unga och lågutbildade medan handelsföretagen håller en handfull anställda och låter resten av arbetet falla på en obetald karusell av praktikarbete (icke-meriterande såklart).

Kozmos, en stor del av befolkningen har redan tagit dessa saker för givet ett bra tag (det gjorde jag också när jag studerade på universitetet och var allmänt ung och naiv), och precis som RaZman påstår så har det redan lett till tråkiga konsekvenser. Sedan vet jag inte om det råder så stor "massarbetslöshet hos unga och lågutbildade" som RaZman ger intryck av. Allt är relativt förstås, och det finns ett stort antal länder där man skulle önska att det fanns bättre möjligheter för unga och lågutbildade, så jag vet inte om just Sverige sticker ut så mycket på den punkten, men det är ju de typiska populistiska argumenten som inte bryr sig så mycket om fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Visst, det är saker man kan kan konkurrera om, men kostnaden för alla de sakerna kommer i slutändan komma ifrån någonstans, och det är antingen i form av dyrare varor eller billigare arbetskraft. Så i slutändan blir det priset man konkurrerar med iallafall.

Men jag håller med dig att människor i grupp sällan motiveras av den större positiva effekten för gruppen när de ska ta individuella beslut, men att påstå att vi inte ska vara moralpoliser som konsumenter tycker jag är helt fel. Det är precis det vi ska vara, ju fler av oss som röstar med plånboken och stödjer företag med en positiv attityd desto bättre. Sen så innebär ju inte det att man ska behöva sitta och göra research inför varenda inköp man gör, men om man får reda på att ett företag gör något riktigt uselt så tycker jag man ska göra vad man kan för att inte stödja den sortens beteende, genom att helt enkelt spendera sina pengar någon annanstans om alternativet finns.

Just när det gäller Amazon så har man ju väldigt länge vetat om att de haft extremt dåliga förhållanden för arbetare i USA. Långt innan det var tal om att de skulle etableras i Sverige.

Och det handlar inte om att hytta med näven och säga "fy skäms du som handlar på Lidl/Amazon/Wish" och skambelägga männniskor. Utan mer om att som arbetare själv, vad vill man ha för villkor när man knegar? Vill man att man ska behöva ha 14 timmars kamera-övervakad arbetsdag med en kombinerad toa-mat-rast och 7 dagars arbetsvecka där man har dygnet runt jour eller vill man att människor ska kunna arbeta lugnt och trivsamt. Jag väljer att rösta med min plånbok, det kostar mig några kronor extra då och då.

Permalänk

Kan detta verkligen bli bra för alla i slutändan?
Den här affärsmodellen anser jag luktar skit från början till slut och alla förlorar utom ägaren av Amazon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Är ju så otroligt mycket bättre här i Sverige där vi har massarbetslöshet hos unga och lågutbildade medan handelsföretagen håller en handfull anställda och låter resten av arbetet falla på en obetald karusell av praktikarbete (icke-meriterande såklart).

Hur är det ens i närheten av relevant till diskussionen? Oberoende hur hög arbetslöshet Sverige har så har man fortfarande en arbetstrygghet på arbetsmarknaden genom t.ex. LAS.

Skrivet av anon78208:

Kozmos, en stor del av befolkningen har redan tagit dessa saker för givet ett bra tag (det gjorde jag också när jag studerade på universitetet och var allmänt ung och naiv), och precis som RaZman påstår så har det redan lett till tråkiga konsekvenser. Sedan vet jag inte om det råder så stor "massarbetslöshet hos unga och lågutbildade" som RaZman ger intryck av. Allt är relativt förstås, och det finns ett stort antal länder där man skulle önska att det fanns bättre möjligheter för unga och lågutbildade, så jag vet inte om just Sverige sticker ut så mycket på den punkten, men det är ju de typiska populistiska argumenten som inte bryr sig så mycket om fakta.

Beror väl på hur man definierar "lågutbildade" MEN av de som har en gymnasieutbildning så ligger arbetslösheten på 5,6% 2019. Alltså innan Corona.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/arbetsmarknad/arbetsloshet/...

Det kan jämföras med samma utbildningsnivå i USA där den låg på just över 10%.

https://www.statista.com/statistics/232942/unemployment-rate-...

Det kan jämföras med att EUs snitt av arbetslöshet låg på just över 6,5% under samma tid. SÅ Sverige låg både under världen i stort men framförallt EU snittet när det kom till arbetslöshet hos lågutbildade personer med iallafall gymnasial utbildning.

Men som sagt. Det är högst irrelevant till diskussionen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv

Jag minns när jag var tonåring så använder jag en sajt som hette QXL.no

Sajten fungerade utmärkt, perfekt med auktionsmöjligheter. Sen så var den gratis att använda och generellt väldigt populär och välanvänd.

Varför är det så att vi nu, närmare 20 år senare inte har sådana alternativ längre?
Det är knappast så att sajterna blivit svårare att bygga. Hårdvaran som krävs för att köra en sådan sajt kostar en bråkdel av vad den gjorde då. Internetuppkopplingen ska vi inte ens prata om.

Istället ska vi acceptera helt hutlösa priser från ebay, amazon, blocket mfl.

Globalistbolag som pungslår det lilla folket. Inte bara det, sajterna är riktigt dåliga också, i vartfall blocket som är så basalt som det går. Den enda anledningen de är stora är pga. all gratisreklam de fått genom moderbolaget schibsted.

Jag skulle gärna samarbeta med någon om att bygga upp ett alternativ där huvudsyftet inte är att tjäna pengar utan att lansera en väl fungerande produkt som är etiskt okej. Vem betalar 30kr för att sälja något för en hundring? Borde vara sjukt lätt att konkurrera med dessa blodsugare om man kör rätt marknadsföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Hur är det ens i närheten av relevant till diskussionen? Oberoende hur hög arbetslöshet Sverige har så har man fortfarande en arbetstrygghet på arbetsmarknaden genom t.ex. LAS.

Beror väl på hur man definierar "lågutbildade" MEN av de som har en gymnasieutbildning så ligger arbetslösheten på 5,6% 2019. Alltså innan Corona.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/arbetsmarknad/arbetsloshet/...

Det kan jämföras med samma utbildningsnivå i USA där den låg på just över 10%.

https://www.statista.com/statistics/232942/unemployment-rate-...

Det kan jämföras med att EUs snitt av arbetslöshet låg på just över 6,5% under samma tid. SÅ Sverige låg både under världen i stort men framförallt EU snittet när det kom till arbetslöshet hos lågutbildade personer med iallafall gymnasial utbildning.

Men som sagt. Det är högst irrelevant till diskussionen.

Det är relevant för att den teoretiska "arbetstryggheten" och de fina "arbetsvillkoren" är fullständigt irrelevanta när jobbet du frivilligt kunde tänka dig utföra inte längre finns. Att du får gratisjobba på företag med fantastiska villkor som säger att du kan ta 2 timmar rökrast om dagen spelar ingen roll.

För övrigt fint trolleri med statistiken där. Arbetslösheten bland åldersgruppen 15-24 (det vill säga de som mest gynnas av dessa jobben) ligger på 20%, märkbart högre än motsvarande i USA (8,4%).

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Dumheter. Det är absolut Amazon som ska klandras för det.

När våra politiker erbjuder särskilda privilegier för de stora tech-bolagen så är det politikerna, och inte bolagen, som är korrupta. Gillar du inte korporatism, rösta inte för det. Allt annat är dumheter.

Permalänk
Medlem

Otroligt tråkigt att Amazon ska få etablera sig här.. Visst, kul med lägre priser men till vilket pris? De svenska återförsäljarna (speciellt inom elektronik) har redan väldigt små vinstmarginaler så det här kommer bara leda till en sak på sikt.. Konkurs för de små medan stora Amazon bara kommer bli rikare..

Visa signatur

3570K | ASUS P8Z77-V | 16 GB RAM | ASUS 1070 GTX | ACER XB27IHU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Är väl upp till arbetarna om dom väljer att jobba där eller inte?

Man vill gärna hålla lägsta ribban rätt högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrillo:

Om du nu vet om att ett företag utnyttjar sina anställda med värdelösa avtal för att kunna pressa ut en produkt till dig för att du ska spara 5% på kostnaden så tycker jag det är din förbannade skyldighet att inte stödja ett sådant företag med pengar. Man stödjer den värld man vill leva i, sen så är det ju givetvis så att för vissa så är de här extra 200kr en kännbar summa så de har inte råd att ta det bättre moraliska beslutet. Av samma anledning köper man inte kött från andra länder än Sverige, ägg från frigående höns etc.

Och nä, i online-handel så finns det inte så mycket mer att konkurrera med än pris.

Antar att du inte använder bomullsprodukter i ditt liv? Bara lokalodlade hampakläder? För klädbranschen VET vi att den är smutsig som fan med sämsta avtal i världen samt giftiga kemikalier för arbetarna.... Ändå fortsätter vi handla på H&M och liknande butiker.

Så Amazon vet att folk inte bryr sig om världen, bara om sin egen plånbok

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Betalar hellre lite extra för en vara om jag vet att deras support funkar och är smidigt. Speciellt på datordelar som har en tendens att paja. Handlat någon gång från Amazon i Tyskland men främst varor som inte fanns i Sverige, kan inte minnas att jag varit direkt imponerad av priserna. Men blir intressant att se, skulle vara kul om de börjar sälja byggvaror för där behövs konkurrens och bättre priser i Sverige.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Rätt less på sveriges påhitt runt kemikalieskatt och copyswede avgift och vad mer de kan hitta på. Fine att tull o moms är bland de högsta i världen det är som de är av en anledning.

Permalänk
Medlem

Jag tänker i alla fall inte köpa ifrån Amazon, VVA (Våga Vägra Amazon). Om man har någon nypa moral i kroppen så sätter man inte en fot hos Amazon.

Det går inte att förklara bort att man handlar där nu eller när de etablerar sig i Sverige.

Tack och hej

Permalänk
Medlem

Kommer att undvika Amazon i den mån det går, och istället stötta svenska ÅF.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.