Veckans fråga: Vad blir årets stora inköp?

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en 3570k samt ett 660Ti. Jag behöver verkligen uppgradera. Måste säga att en dator som håller i 8 år är av bra kvalité. Det enda jag uppgraderat under dessa år är en SSD på 120 GB. Men jag inväntar Black Friday innan jag slår till. Har sparat undan en slant

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Finns en stor risk för en dyr höst/vinter. Ny GPU behövs verkligen och det har mumlats en del om en ny konsol också.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

En ny GPU
Och en ny skärm blir det nog.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Köpte en OLED55C9 istället för GPU, kände det var en bättre investering. GTX 1080 Ti får hänga med ett tag till.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk

”Villhöver” ett nytt grafikkort, o då jag sitter på en gsyncskärm lär det bli ampere.
Sen uppgraderade jag från en 4770 till ryzen 3600x i vintras med tanken att uppgradera till fler kärnor när ryzen 4000 kom.

/Johan

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk
Medlem

Tveksamt om det blir några större teknikinköp i år, om inget går sönder.

Har funderingar på att köpa en äldre 15" MacBook Pro med Retinaskärm, de äldsta borde börja falla i pris nu kan man tycka och förhoppningsvis blir fallet större när ARM-Mac kommer.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Xbox series X
Playstation 5
LG Oled B9 65”

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Blev en dykarutrustning för mig. PS5 är ett givet köp när de finns ett spel jag verkligen vill ha, lanseringstitlarna intresserar mig inte tillräckligt. 🙂 Kanske PS5 blir en investering för 2021.

Permalänk
Medlem

"This will be the greatest war the world has ever seen. We need the greatest warrior"

Tvn köpte vi på black friday 2019, nu inväntar vi PS5 för att göra vardagsrummet komplett

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

PS5, 4K TV och kanske en processoruppdatering.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Jag har förbokat HP Reverb G2, så det kanske blir mitt stora inköp för hösten. Jag är sugen på att uppgradera grafikkort också, men om Ampere-korten blir så dyra som ryktena säger och AMD inte kommer med något riktigt övertygande så får nog mitt 1080Ti hänga med ett tag till. Jag kryssade därför i "inget av dessa" (men ett VR-headset kanske ska räknas som en typ av skärm).

Permalänk
Medlem

Min 2600k med ett GTX 1060 6GB börjar bli bra trött som gaming dator framför tv:n nu, speciellt efter det blev en 4k tv.
Samtidigt börjar min 6700k bli lite trött som arbetsdator men håller gott och väl för spel än så länge. Ska därför bli spännande att se hur Zen 3 presterar, ganska säker på att det blir en Ryzen 4700 eller bättre. Tror dock jag kommer behålla mitt GTX 1080 till arbetsdatorn och lägga pengar på ett bättre till den som hamnar vid tv:n sitter mer och mer där och spelar nu för tiden. Önskvärt hade ju vart två nya grafikkort men tror jag avstår att sälja min själ till djävulen för att finansiera det.

Sedan har vi ju PS5 som också är högaktuell, blir en dyr vinter det här.

Permalänk
Medlem

Ska spara och förhoppningsvis investera mina pengar inför framtiden och samtidigt spara på miljön genom att inte konsumera förgänglig elektronik Köpte nyligen en stekpanna i rostfritt som jag kommer kunna laga en massa trevlig mat i resten av livet

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Jag är osäker hur tillgången kommer se ut, men Zen 3 garanterat. 8 kärnor räcker för mig. Vad gäller grafikkort så har jag en känsla att konsolerna möjligen kommer pressa ner grafikkortspriserna på sikt. Men säkerligen först under början av nästa år. Tvivlar på några prisvärda lanseringar i år. Kommer kanske köpa playstation 5 men antagligen inte direkt till lansering. Ny TV kan jag tänka mig till black friday.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Grafikkort men inte på launch day och till det en gaming-IPS 1440p

Permalänk
Avstängd

Eventuellt Oculus Quest 2 för min del. Skaffat en del lir. Ryzen 4600?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Hm, för osäkert än för att svara. Beror ju på hur sakerna är, inväntar lanseringar och tester.

Har väntat länge på att det ska komma stora och snabba skärmar innan jag byter till sådan och även köper ny dator, först nu i år har de börjat komma. Även tänkt att det snart bör vara dags att byta ut tv:n.

Det sägs ju att det inte är någon idé att vänta för att det alltid kommer nytt, men har väntat på de mer tydliga teknikstegen. Inte minst för skärm/tv som man i princip har tills de dör av ålder, att sälja är inte aktuellt då man knappt får något och de är svåra/dyra att frakta/skicka.

Har även varit i det läget att för ny dator behövs ny skärm (1080/1200 @ 60 duger ju inte riktigt i det läget) och skärmarna har inte varit bra (stora/högupplösta/snabba) nog, därför inte heller köpt ny dator. Med tv:n har det varit mer så att den gamla har fungerat, inte kunnat motivera ny för enbart serier och PS3. Ny konsol har i princip krävt ny tv och det har inte varit så attraktivt att skaffa PS4 när PS5 inte var alltför långt bort.

Så vad det blir får jag se, men räknar man ihop allt inser man att det kan bli rejält dyrt om siktet är inställt på någon av toppmodellerna bland årets grafikkort, samt skärm på liknande nivå, resten av datorn och ev ny stol m m lär ju tillkomma. Risken är ju att man kan vara uppe och nosa på uppemot 80-100k el mer, är ju inte så lite när man tänker efter..
Visst, det skulle ju gå utan problem (avbetalning vad är det?), men frågan om det är värt det el om det är bättre att spara el satsa på något annat. Inte lätt.
Tidigare huvudsakligen investerat, i aktier m m som mest gått ner.

Permalänk
Medlem

Har införskaffat ett MSI MAG X570 Tomahawk och väntar på att AMD 4000 ska släppas.
Sen kommer jag uppdatera minnen, låda och GPU när ekonomi tillåter.

Permalänk
Medlem

Byggde den för mig den ultimata XP x64 laptopen till slut. Zbook g2 15" (sista modellen med socket G3 istället för lödd processor och har CSM stöd) Bytte processor till en i7-4930MX, bytte graffakoret till ett 4gb Quadro M2200m och satte Grizzly kylpasta, installerade 32gb 2133mhz ram, två stycken 4tb Cruical 2.5 tums SSD och en M.2 på 512gb (2260). Bytte wirelessmodul till den enda jag kunde hitta som har 811.2 AC stöd för både Linux och XP samt Haiku-OS (ett broadcom modul i 4000 serien).
Som sidoutrustning har jag ett tjugotal TB extern mekanisk disk kabinett, trådlösa corsaid void hörlurar, och en Corsair Katar mus.
Det enda jag har kvar att köpa till detta nöje till femtontummars laptop är möjligtvis en såndäringa platta att ställa den på med inbyggd fläkt.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Hade uppgraderat GPUn om de inte varit för Nvidias ockerpriser, att I princip betala samma prestanda/kr som för 3 år sedan är idioti. Är iallafall Ryktet att det blir snuskigt dyrt.
Blir att vänta minst en generation till om inte AMD har något i bakfickan.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade huvuddatorn just med moderkort/ram/låda/cpu och skall gå på custom vattenkylning för första gången. (Som kostar en del)
Jag tänkte först gå på en Ps5 men beslutade mig för att lägga det på PCn istället. Skippar nog uppgraderingen från 2080 TI till 3090 och väntar en generation till istället.

Permalänk

Sommarjobbar på LKAB så behöver inte lägga undan för att ha råd med ps5, vart år jag jobbar här på sommaren så köper jag en dyr pryl till mig själv som plåster på såren att man måste lida där uppe. År 1, vart det en LG OLED55 B7 så skärm behövs ej till årets ps5a.

Permalänk
Medlem

Efter att ha fått ett par resor inställda i år så har jag mer pengar än vanligt över på "Kul kontot". Visst lockar en del av sakerna på listan men samtidigt så använder jag 95% av tiden en gamla secondhand BB från inrego. Så varför bränna massa pengar på något jag sällan kommer att använda i praktiken.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Beroende på hur fort jag hittar nytt jobb så blir det nog ny dator (plus skärm), ps5 och nya hörlurar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Just nu känns inte grafikkort så prioriterat. De nya är väldigt dyra och det känns inte som att det finns något större behov av det snnat än om man spelar i 4K och vill ha bra fps.
Saknar tunga speltitlar som verkligen står ut grafiskt och kräver bättre hårdvara, likt gamls tiders Crysis.

Just nu.är jag lite hypad för surfplattan.samsung galaxy S7+.
Väldigt dyr, men många features jag vill ha.

Galaxy watch 3 är jag också sugen på, men kan inte riltigt motivera mig än. Vad kan dessa smartklockor erbjuda som jag inte redan har på mobilen?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Brukar undvika att köpa bara för köpandets skull, och därmed bara satsa på vissa saker.

Då TVn pajade så kommer jag leta efter ny TV under Black Friday/Mellandagarna..
Sen har jag också blivit sugen på att gå över till det trådlösa med Samsung Buds Live. Men först måste jag prova hur de känns.

Permalänk
Medlem

RTX 3080 eller 3070 beroende på pris/prestanda

Sen är jag sugen på en LG Oled ihop med PS5, får se vad pengarna räcker till dock!
Mycket intressant höst, känns verkligen som nästa generation är på gång.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Datavetare

Det blir garanterat ett inköp av Ampere, däremot inte säkert att det händer innan detta år slut.

Vad som har absolut prio#1 är en MacBook Pro med Apples nya CPU. Har inga illusioner om att den kommer bli "billig" (det är Apple så >20k för en vettig konfig är garanterad) men är övertygad det kommer vara en helt ny nivå för bärbara datorer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Har redan köpt:
Asus VG278Q 27" 2490:-
Asus RT-AC86U 1690:-
Blir en stol till dator om jag hittar något som är prisvärt.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Lego Master

Tänker försöka stå under vattenfallet av avpolletterade RTX 2000-seriekort och grabba tag i nånting värt när alla #pappabetalar ska köpa loss bland RTX 3000.

Men jokes aside, det lär inte bli nånting nytt i den prisklassen. Redan investerat i en 34" ultrawide i år, samt ett nytt tgb bara häromveckan. Hela hösten är fullkomligt nedlusad med födelsedagar, så kommer inte ha ens tid att tänka på att köpa nåt till mig själv.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield