Krönika: Amazons påverkan på den svenska marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag hoppas att personen i fråga som du nu försöker ge dåligt samvete ger blanka f-n i dina åsikter, du är dryg så att det räcker och blir över.

@Zyces

Stort grattis till din anställning och hoppas du gör en fin karriär.

Tack. Jag kommer troligtvis göra de flesta svenskar glada för vad jag gjort...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är fel att svenska staten har gått in och gett rabatter till ett stort vinstdrivande företag.

Man får några tillfälliga jobb under uppbyggnade och några få jobbtillfällen sedan.

Samtidigt som artikeln är inne på riskerar man slå ut mindre aktörer.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Rabatt är väl bra, då får man ju sälja. Utan rabatt betyder att priset troligtvis är för högt och det går inte att sälja tyvärr.

Rabatt är bara ett annat ord för att justera ner något till aktuellt marknadspris.

Permalänk
Medlem

"Håller du med eller tycker du att jag pratar i nattmössan? Vilka tror du är "vinnarna" eller "förlorarna" vid Amazons intåg?"

Huvudet på spiken. Delar din genomgång och analys av amazons.se fullt ut.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Ni som brukar handla på tyska amazon, brukar det alltid vara billigare där jämför med att köpa i Sverige? Jag gick in och skulle kolla om jag kunde få en OnePlus Nord billigare men då blev det kanske 100kr bara.

Oftast inte några större skillnader gällande elektronik. Det är däremot lättare att hitta mer nischade saker.

Gällande andra saker, som tex. fiskeprylar, bilprylar, så kan man göra lite bättre priser. Specielt gällande vissa varumärken kan det vara stor skillnad.

Har tex. köpt tillbehör för min köksassistent, KitchenAid, för halva priset i Tyskland. Exempel på glassmaksinstillbehör, köttkvarn, och pastamaskintillbehör (vissa köpte jag dock inte på amazon.de, utan direkt hos tyska detaljisters nätbutiker som hade ännu bättre priser än amazon.de).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Oftast inte några större skillnader gällande elektronik. Det är däremot lättare att hitta mer nischade saker.

Gällande andra saker, som tex. fiskeprylar, bilprylar, så kan man göra lite bättre priser. Specielt gällande vissa varumärken kan det vara stor skillnad.

Har tex. köpt tillbehör för min köksassistent, KitchenAid, för halva priset i Tyskland. Exempel på glassmaksinstillbehör, köttkvarn, och pastamaskintillbehör (vissa köpte jag dock inte på amazon.de, utan direkt hos tyska detaljisters nätbutiker som hade ännu bättre priser än amazon.de).

Hur står de sig mot de tyska bildelsgrossisterna då som exempelvis autodoc?
Bildelar är ju alltid billigt i Tyskland, har handlat mycket därifrån i säkert 12år

Permalänk
Medlem

Jag beställer en del saker från Amazon.de , och tidigare mest amazon.co.uk när de hade fri frakt även därifrån, i huvudsak saker jag antingen inte hittar i Sverige, eller hittar 20-50% billigare på Amazon. Typ så. Lägger ju ingen beställning från Amazon om Webhallen eller inet (jag har båda nära) har liknande saker till ungefär samma pris (jag betalar gärna lite extra för att få sakerna direkt i butik).

Däremot köper jag mestadels endast saker som antingen säljs direkt av Amazon eller är "fulfilled by Amazon", då blir det billigare/gratis frakt och man slipper strul med konstiga företag som skickar sakerna från Kina istället för från Tyskland. (Hände mig när det gällde en julklapp, tog väl en månad innan den kom fram dessutom).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle1884:

2% i svensk skatt är vad dessa företag i snitt betalar.
2%

Hur kan man se det som rättvis konkurrens?

Hur mycket betalar "svenska" företag som IKEA, Volvo och Biltema i skatt, då?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle1884:

@Zyces: Företaget som betalar dig använder all infrastruktur som svenska skattebetalare finansierat samtidigt som man skatteplanerar ner sina egna skatter till någon enstaka procent.

Om alla företag använt Amazons skatte-strategier hade samhället inte funnits, stör det inte dig att du jobbar för ett företag som kan jämföras med en fästing?

Hint; det är precis det som alla större företag i Sverige utnyttjar redan idag (oavsett amazon.se vara eller inte).

Skyll inte på Amazon för vårt svenska skattesystem; skyll på våra politiker och väljare.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Hur står de sig mot de tyska bildelsgrossisterna då som exempelvis autodoc?
Bildelar är ju alltid billigt i Tyskland, har handlat mycket därifrån i säkert 12år

Har mest köpt lite specildelar till min Tesla som jag inte kunde hitta i Sverige, eller alternativ till Teslas högt prissatta originaldelar. Köpte tex. en del i konsolen som byttes ut för att kunna ladda mobilerna trådlöst istället för via kabel, och det var ca 30% av pristet som Tesla.se skulle ha.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har mest köpt lite specildelar till min Tesla som jag inte kunde hitta i Sverige, eller alternativ till Teslas högt prissatta originaldelar. Köpte tex. en del i konsolen som byttes ut för att kunna ladda mobilerna trådlöst istället för via kabel, och det var ca 30% av pristet som Tesla.se skulle ha.

Okej okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hur mycket betalar "svenska" företag som IKEA, Volvo och Biltema i skatt, då?

Förmodligen inte mycket.
Personligen tycker jag det är ett stort problem med Sverige att stora drakar som har råd att betala för sig blir typ "subventionerade" medans fåmans och medelstora bolag som föder landet blöder pengar och som dessutom ofta har en mer sund relation till sina anställda.

Jag vill ju tro att om man gav dessa bolag lite möjlighet att florera så hade det gynnat oss men det är rena spekulationer.