Permalänk
Medlem

Hjälp med skärmval.

Tjena, tänkte höra med er proffs om tips till en ny skärm.
Jag har läst i timmar på nätet och även här om vilka skärmar som verkar bra, men jag kommer inte vidare. De flesta sidor säger olika om vilken som är bäst.
Så vad ska den användas till?
-Spel, alla slags spel, det ända jag gör typ. Men jag spelar inte seriöst online och behöver inte ha den snabbaste skärmen.
-Bildkvalitet går före blixtsnabba Hz för mig. Men 60Hz duger inte!
- 27” eller 32”? Hmm...
-1440-skärm är ett krav. Har en oled CX 65” där jag kommer avnjuta vissa spel i 4k men kommer oftast sitta vid skärmen.
-Priset får gärna ligga mellan 5k till 8k?
-G-sync, är det något som jag behöver tror ni?

Spelar just nu på följande specs:
-2080Ti
-i7 10700k
-32GB 3600Mhz
Så jag tror jag kan maxa typ alla spel i 1440p och som jag sa tidigare så går ögongodis före överdrivna FPS.

Skärmar jag har kikat på är:
-Samsung Odyssey G7 27” och 29”
-Asus TUF VG27BQ
-AOC Agon AG352UCG6
-MSI 27" Optix MPG27CQ2

Vilken skärm rekommenderar Du och varför?

Tack på förhand

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
99:e percentilen

Med tanke på prisidé, specs, användningsområde och din beskrivning av vad som är viktigt för dig på en skärm är jag tvungen att åtminstone lyfta 4K-skärmar som XV273K (som jag har) för diskussion. Märkligt nog kostar just den skärmen hela 10 500 kr nu, trots att den tidigare har gått för runt 8 000:-, eller till och med lägre på rea. Därmed är den kanske inte det roligaste köpet just nu.

Men med dina specs tycker jag rent allmänt att du kan och bör fläska på med skärmen och att det vore lite tråkigt att nöja sig med 1440p. Sådana skärmar har ju ändå funnits med IPS-panel och hela baletten i fem år vid det här laget, och när man ändå är uppe och nosar på de priserna tycker åtminstone jag personligen att 4K är mer värt generellt sett.

Tilläggas bör att XV273K, och flera andra liknande skärmar, bör betraktas som en 4K-upplöst 120 Hz-skärm som också kan spela rollen som 1440p-upplöst 144 Hz-skärm vid behov. Du kan inte driva den i 4K @ 144 Hz utan kompromisser. Själv spelar jag i 1440p @ 144 Hz och kör 4K @ 120 Hz annars. (Har bara ett 2060 Super.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers