Quake II gratis under begränsad tidsperiod

Skrivet av [SmR]BMF:

Bra att veta men det dröjer nog tills jag skaffar ett grafikkort som orkar ro Q2 med strålspårning. Kör min istallation frå -97 tills vidare

Mina kommentarer är alltså att man inte är tvungen att använda raytracing i Quake 2 RTX, går bra att köra OpenGL och få de andra fördelarna av den uppdaterade motorn, samt att det fortfarande ser ut som Quake 2.

Skrivet av Sveklockarn:

Mina kommentarer är alltså att man inte är tvungen att använda raytracing i Quake 2 RTX, går bra att köra OpenGL och få de andra fördelarna av den uppdaterade motorn, samt att det fortfarande ser ut som Quake 2.

Det finns många motorer till Q2, får en lite tid över får en väl kolla upp den här också

Skrivet av [SmR]BMF:

Det finns många motorer till Q2, får en lite tid över får en väl kolla upp den här också

Jag kan ärligt säga att jag inte spelat Quake 2 på ca 20 år, så jag har inte testat något annat och inget att jämföra med, men Quake 2 RTX känns välgjort. Andra kul grejer att jämföra med sena 90-talet är bara hur inställningarna i spelet ändrats, där det numera går att välja vilken FPS man vill ha (givetvis med ett visst bortfall av kvalitet) på en slider, och sen funkar det automagiskt... det känns oerhört långt ifrån hur det var när man satt och försökte tweaka sin framerate manuellt.

Jag installerade faktiskt Quake 2 via Bethesda Launcher häromdan, men det kändes inte riktigt som att det hade åldrats med värdighet. En annan insikt i hur mycket annorlunda spel blivit sedan dess, och en påminnelse om hur mycket PC-gaming mognat sedan dess, med allt från Steam som installerar och underhåller ditt spel utan att du som spelare behöver göra någonting manuellt... till att spelet själv klarar av att hitta en balanserad inställning som ser så bra ut som möjligt på din befintliga hårdvara utan att offra FPS.

Oftast när man diskuterar detta så märker man att många inte förstår hur bra PC-gaming har blivit utanför aspekten "bättre grafik". Det är verkligen en annan värld idag!

Skrivet av Sveklockarn:

Jag kan ärligt säga att jag inte spelat Quake 2 på ca 20 år, så jag har inte testat något annat och inget att jämföra med, men Quake 2 RTX känns välgjort. Andra kul grejer att jämföra med sena 90-talet är bara hur inställningarna i spelet ändrats, där det numera går att välja vilken FPS man vill ha (givetvis med ett visst bortfall av kvalitet) på en slider, och sen funkar det automagiskt... det känns oerhört långt ifrån hur det var när man satt och försökte tweaka sin framerate manuellt.

Jag installerade faktiskt Quake 2 via Bethesda Launcher häromdan, men det kändes inte riktigt som att det hade åldrats med värdighet. En annan insikt i hur mycket annorlunda spel blivit sedan dess, och en påminnelse om hur mycket PC-gaming mognat sedan dess, med allt från Steam som installerar och underhåller ditt spel utan att du som spelare behöver göra någonting manuellt... till att spelet själv klarar av att hitta en balanserad inställning som ser så bra ut som möjligt på din befintliga hårdvara utan att offra FPS.

Oftast när man diskuterar detta så märker man att många inte förstår hur bra PC-gaming har blivit utanför aspekten "bättre grafik". Det är verkligen en annan värld idag!

Jag är nog ett undantag men jag tycker att q2 fortfarande känns fantastiskt Inte många moderna spel som känns lika bra i mouseinput, rörelse osv som quakespelen, görs väl iofs inga comptetive arena shooters längre, får se se hur Diabotical utvecklas och om det får tillräckligt med spelare för en sund gemenskap. Jag förstår vad du menar med menyer och annat och det har givetvis blivit mycket bättre än det var på 90 talet, däremot i tävlingsinriktade spel där spelare testar sig fram med olika inställningar föredrar jag at droppa ner en console och ändra inställningar på det viset, det går mycket snabbare. Vissa förbättringar i ekosystem (allt från installers, inbyggd chat, match making m.m) har i mitt tycke urholkat lite av den sociala aspekten i spelandet, förr anslöt man till en server och hängde där hela kvällar, kväll efter kväll och lärde känna folk, utbytte kontakter (irc kanaler där allt möjligt diskuterades, däribland de BÄSTA settings som fanns! ) och fick i vissa fall vänner för livet, idag ansluts du till en server för en match och sedan är du tillbaka i klienten, ingen direkt tid att lära känna folk, chansen är liten att man hamnar på samma server med samma spelare i nästa match... Jaja, en är ju en gammal gubbe nuförtiden xD

Skrivet av [SmR]BMF:

Vissa förbättringar i ekosystem (allt från installers, inbyggd chat, match making m.m) har i mitt tycke urholkat lite av den sociala aspekten i spelandet, förr anslöt man till en server och hängde där hela kvällar, kväll efter kväll och lärde känna folk, utbytte kontakter (irc kanaler där allt möjligt diskuterades, däribland de BÄSTA settings som fanns! ) och fick i vissa fall vänner för livet, idag ansluts du till en server för en match och sedan är du tillbaka i klienten, ingen direkt tid att lära känna folk, chansen är liten att man hamnar på samma server med samma spelare i nästa match... Jaja, en är ju en gammal gubbe nuförtiden xD

Jag tror det är mer av en åldersfråga. Idag är ju VOIP tillgängligare än någonsin, och kanalerna för att prata med folk på ett sätt som inte kräver att du släpper spelkontrollerna för att skriva finns ju lätt tillgängliga. Jag har gått med i WoW-klaner i vuxen ålder och chattat mig in i gemenskapen på ett mycket enklare sätt än vad man gjorde förr, däremot är väl mitt intresse för att lära känna randoms ganska mycket lägre idag p.g.a. bristande tid.

Den äldsta i senaste WoW-klanen var 69 år för övrigt. Ingen är för gammal för att spela och vara social.

Som BMF nämner så finns det en upNcomming quake titel i betastadie just nu. Diabotical.
Det är closed beta just nu, men är ni personer som gillar quake så kommer ni gilla Diabotical, om
inte så har de iallafall ett härligt community med ett gäng dank memes

Q2 ger härliga minnen, framförall moddarna. Tex AQ2

"Lights, camera... Action!"

edit: Slänger upp en till för mer nostalgitrippande