Tips på bra/prisvärd sub för max 6000kr?

Permalänk
Medlem

Tips på bra/prisvärd sub för max 6000kr?

Hej,
Önskar råd gällande sub för film. Har di dag två Dalifrontar som jag önskar komplettera med sub just för film.

Kan inget om subbar så önskar råd på en prisvärd och bra sub, rummet rummet är ca 20-24m2.

Permalänk
Medlem

Med din budget kan du faktiskt ha råd med en REL eller Sunfire. Mycket bättre än så blir det inte.

Permalänk
Medlem

Tack, vad säger ni om denna?
XTZ SUB 12.17 Edge för 5990kr

https://www.fyndborsen.se/Kampanjer/subwoofer-bast-i-test/xtz...

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag XTZ är väldigt prisvärda.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

https://www.hifiklubben.se/argon-audio-bass15-subbas/argbass1...

Denna är guld värd, testade XTZ innan jag hade denna och det var som natt och dag om man gillar bas. Denna går nästan inte ha på högsta för det blir för mycket bas.

Har dubbla 12tum i mina högtalare fram som redan spelade bra med bas men denna gjorde det brutalt bra.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

https://www.hembiobutiken.se/produkter/subwoofers/aktiv/25146...

Denna kör jag med till datorn, finns portad eller oportad beroende på vilket ljud du vill ha, jag kör oportad.

Riktigt bra sub

Permalänk
Medlem

@Chromatic: SVS ja, de borde jag nämnt i mitt tidigare inlägg. Grymt bra prylar.

Permalänk
Rekordmedlem

Leta i första hand begagnat i närområdet.
https://hifitorget.se/?s=sub&t=1

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Håller med om att i första hand leta på beg! Hifi slits ju inte särskilt och tekniken åldras väl, så det går att göra riktiga fynd. Jag köpte min Audio Pro Sub Focus för 500 kr i stället för nypris 3-4k.

EDIT: Annars håller jag med om att XTZ är prisvärda. Har inte lyssnat på någon av deras subbar, men några golvare och någon stativhögtalare. Dom lät bra för sitt pris. Jag tyckte dock dom hade lite "grumlig" ljudbild.

Permalänk
Medlem

tack för alla tips, lite att utvärdera

Permalänk
Medlem

Kör själv dali system som kompletteras med 2st lite äldre 12” xtz subbar , fungerar mycket bra .
Dom kräver endel inspelningstid för att släppa loss.

Kör mina kalibrerade med denon inbyggda setup program och körs på ca 15% av volymen. 🙂
Mitt bio rum är 3.6 x 7.2 m och basen räcker och blir över.

Glöm inte att läsa på ang rums akustik och lägg lite pengar där mer.
Gör väldigt mycket på ljudet..

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Inte hittat något bra begagnat tyvärr. Hur är Dynavoice t12 just nu för 4000kr?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av orrebus:

Inte hittat något bra begagnat tyvärr. Hur är Dynavoice t12 just nu för 4000kr?

Känner inte till den specifika modellen men märket brukar tillverka prylar i instegsklassen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Verkar vara helt ok gällande T12, ni som har sub justerar man dem mycket eller hur ser det behovet ut?

Permalänk

Själv brukar jag sträva efter att hitta ett läge som ”alltid” fungerar. Gör jag någon justering blir det i menyn på receivern.

Dock kör jag tvåkanal just nu så nu är det lite set and forget.

Om du däremot menar justera som i INjustera, så ja, man får räkna med lite laborerande innan man både får bra bas, och bra timing.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Har en Denon 2500 reciver och 2st golvare (oberon 5) som jag tänkte komplettera med sub för främst film. Så kommer köra med rumskorrigeringen, men frågan är om det är tillräckligt eller om man även göra inställningar på själva subben?

Permalänk

Ska du köra rumskorrigering rekommenderar jag att du lämnar delningen på subben så högt som möjligt (dvs högt värde) och volymen ganska neutralt till en början.

Men! Rumskorrigeringen kan bara rätta till utifrån rådande förutsättningar.. med bas har man mycket att vinna på att ha en grundläggande bra placering.

Flytta runt basen och provspela. Där den spelar djupt utan att låta ansträngt, samtidigt som den är nyanserad, typ man hör att det är olika instrument och toner, är en bra placering.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Synd du inte bor nära Östersund, säljer ena min Klipsch R115SW, har kommit till insikt att 2st 15" är för mycket i min 2a

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Fyndjägare

Har du plats så kan 2st Dynavoice Magic MW12 vara intressant. De brukar reas för 1995kr st. Dubbla 12" bör ge bra gung och förhoppningsvis jämnare bas i hela rummet. Utan en massa toppar och dalar beroende på vart man sitter. 2st 12" motsvarar ett 18" element i yta.
Prisjakt

Fick bra test nyligen i Hemmabiotidningen.

Själv kör jag SVS och det är annars min rekommendation, om du hittar en bra deal inom din budget.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

tack, låter bra. Mycket för pengarna.