Veckans fråga: Vad blir årets stora inköp?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad blir årets stora inköp?

Lanseringarna kommer att hagla i höst och vinter. Vi vill vet vilken som har störst chans att få er att lätta på lädret.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Redan köpt en helt ny dator som gick lös på närmare 35k.
Köpte dum som jag var en 4k/60hz skärm som ska bytas ut mot en 1440p.

Permalänk
Konsolgrävare

Sparat hela året för två julklappar till mig själv.
Playstation 5 och en LG OLED65CX. 🎅

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Föredetting

Jag försöker låta bli att köpa grejer just nu. Med andra ord blir det förmodligen ett Ampere-kort och en ordentlig monitor.

Min 3900X borde hänga med, men om 4900X eller 4950X visar sig vara vassare vid videorendering blir jag säkert tvungen att uppgradera på den fronten också.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Ampere, RDNA2, PS5, XS(S/X), Switch, OLED på BF, Zen3, Renoir (utanför OEM), Intel 10nm, DG2, CP2077, ... listan är nästan oändlig

Permalänk
Medlem

PS5 är definitivt spikat... förutsagt att jag får en vid launch och de inte tar slut. Har bokat förra året.

RTX 3000 är en ganska stark maybe. Vill ha främst ha det för ny NVENC, men hade inte skadat att ha ett tystare grafikkort också, men tycker kraften av mitt 1080 Ti räcker till ännu så vet inte. Kanske ett "3060" i bästa fall. Vill helst inte lägga 5 siffrigt på ett grafikkort.

Sen ryktas det om att iPhone "12" kommer bli kantig som de äldre telefonerna vilket jag kommer ha väldigt svårt att stå emot.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i Nvidia tråden, kommer helt klart vänta med inköp tills allt är släppt, prisatt och recenserat, därefter tar jag mitt beslut.

Så jag fick helt enkelt kryssa i alternativet "inget av dessa står på inköpslistan". Dock så blir det antingen konsoll + ny TV eller ett Grafikkort beroende på prissättning & prestanda.

Permalänk
Medlem

Tror (eller snarare hoppas) att Big Navi kan överraska och i alla fall vara nära 3080ti, då skulle framtiden se bättre ut för PC spelande

Permalänk
Medlem

Blir definitivt något ur Ampere releasen, åtminstone om de stödjer HDMI 2.1.

Behöver något att driva min nya skärm (tv) LG OLED48CX med.
PS5 blir nog svårt att stå emot också, men det bränner inte lika varmt i plånboken.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Lite svårt att veta om man köper ngt av de ny grafikkorten. Pris/prestanda kommer avgöra det.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte ny dator vid årsskiftet så den lär inte bytas ut i år.
Kastade en hög pengar på robotgräsklippare och kamera nu i sommar istället eftersom uppgraderingssuget är lågt just nu.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Är sugen på att uppgradera till Zen3 för en lite mer modern plattform överlag. Var också intresserad av att uppgradera grafikkortet och inväntade både RTX 3000 & RDNA2, men när man läser ryktes-nyheterna här känns det som att jag kommer få vänta bra länge på kort i min prisklass (4-4.5k).

Bockade dock bara i Zen 3, men hoppas på en ersättare till 5700xt i liknande prisklass men det lär väl kanske ta ett tag dock.

TV står på inköpslistan, men inte pga datorköp så den skippade jag också i omröstningen

Permalänk
Medlem

Uppgraderade datorn tidigt i år, så det blir de nog inte, kanske en ny mus som nästa inköp.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag planerade att köpa ett 3090. Men det blir kanske inget av de om det ska kosta 17k+.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Då jag ofrivilligt sparat semester- och resepengar i år pga Coronan så kommer det iaf bli ett Ampere kort, sen får jag se om resten av datorn uppgraderas i år eller under nästa år

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Playstation 5 blir det definitivt. Ampere är rätt troligt och Ryzen 4000 "Vermeer" likaså.

Permalänk

Stora teknisk inköp var datorn i sign och ny datorskärm, annars är de väl ny tv som kommer nästa LG CX65 tum. Det som är kvar att köpa i år är PS5 och 3090

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

PS5:an är iaf bokad sedan länge men vet inte om jag kommer att behålla den. TV har jag i kikaren. Tänker mig en LG OLED77CX. Har den under bevakning. Skulle inte tro att den får jättestor rabatt under Black Friday utan snarare droppar i pris omkring mars nästa år.

Permalänk
Medlem

Det lutar åt ett Ampere, men jag kommer att vänta in cyberpunk 2077's prestandatester innan jag öppnar plånkan.

Permalänk
Medlem

Det hänger också mycket på vad det blir för priser på sakerna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

3060 eller 3070 står helt klart på inköpslistan, men beroende på hur/när de lanseras kanske det blir tidigt nästa år med.

Permalänk
Medlem

Kanske Ryzen 4000 och ett Amperekort (i så fall 3080 Ti), men känns relativt onödigt när jag mest spelar CS. Det som är 100% att jag köper (givet att det lanseras) blir någon form av Mac med ARM CPU, gissningvis en Macbook Pro 13” eller liknande.

Permalänk
Medlem

Möjligtvis nytt grafikkort MEN det ska kännas någorlunda motiverat och inte lämna plånkan tom. Vilket märke är skitsamma. Brukar prioritera CUDA men tror inget jag kör i nuläget drar så hemskt mkt nytta av det utan kan lira well enough på OpenCL.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Tveksamt. 2080 är fortfarande grymt.

Permalänk
Medlem

Ny GPU blir det nog. Ampere eller RDNA2, det får benchmarks visa sen när båda finns att köpa. Lutar åt RDNA2 dock då jag gillar AMD bättre.

Min huvudskärm är bara 3 år gammal och 1440p 144Hz så den hänger nog med ännu.

Permalänk
Medlem

Ps5 är förbokad sen förra året, så den blir det absolut till julen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig allt förutom konsollerna blir så otroligt less på hypen sen har jag absolut ingen nytta av dom heller. Gör inte om misstaget att köpa konsoll igen blir mediaspelare istället.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

3080Ti känns kittlande, men vi får se hur prissättningen blir först.

Permalänk
Medlem

I år kommer mina inköp att vara BBB-nivå. Bostad, bil och barnvagn då alltså... Så blir nog tunt på elektronikfronten.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

RTX3090 med vattenblock.