ThinkCentre M920q - Problem med USB-C till DVI adapter

Permalänk
Medlem

ThinkCentre M920q - Problem med USB-C till DVI adapter

Halloj!

Petar in en text jag skriv på Lenovos forum, i hopp om att någon vänlig själ kan hjälpa mig med jobbdatorn.

I'm experiencing issues connecting my Lenovo M920q to my third monitor. HDMI and Displayport connection via the rear ports are working well. However, attempts at connecting my third monitor via a USB-C to DVI adapter has been unsuccessful. The monitor remains black, and I get a Windows pop up in the lower right corner, saying that there might be an issue with the compatibility of a DisplayPort device.

So far I've tried;
- allowing Lenovo's automatic update utility update my drivers, including the Intel OBGFX driver and the Thunderbolt driver.
- checking the Device Manager. I can only see an "USB Device" getting an error there.

TL;DR:
Får inte bild på min skärm när jag använder en USB-C till DVI-adapter. Tankar?

Spec sheet?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att USB-C-porten har stöd för att mata ut en DisplayPort-signal? Det är en förutsättning för att en sån där adapter ska fungera, och jag kan inte hitta något om att M920q ska ha stöd för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Är du säker på att USB-C-porten har stöd för att mata ut en DisplayPort-signal? Det är en förutsättning för att en sån där adapter ska fungera, och jag kan inte hitta något om att M920q ska ha stöd för det.

Hm, jag trodde att jag var säker på det. Dubbelkollade dock för säkerhets skull, och insåg att jag missat en sak i spec sheetet. Ser ut som att USB-C med DP endast är en tillvals-port, som ska sitta på BAKSIDAN. Med tanke på att det inte är tydligt beskrivet att porten är fronten stödjer DP, så kanske vi kan utgå från att den inte gör det?

Front ports (Std.)
one USB 3.1 Gen1 (Always On and fast charge), one USB 3.1 Type-C Gen 1, one microphone (3.5mm), one headphone / microphone combo jack (3.5mm)

*Rear ports (Std.)
2x USB 3.1 Gen2, 2x USB 3.1 Gen1, 1x ethernet (RJ-45), 1x DisplayPort, 1x HDMI

*Rear ports (Opt.)*
Two optional ports (mutually exclusive with PCIe card): Port 1 for VGA / 2nd DP / 2nd HDMI / serial / USB 3.1 Type-C Gen 1 with DP function); Port 2 for serial; Optional ports via PCIe card:2x USB 3.1 Gen1 via PCIe x1, 4x serial (9-pin) via PCIe x1, 1x Thunderbolt 3 (combo USB3.1 Type-C Gen 2 / DisplayPort) via PCIe x4 * Depending on many factors, actual data transfer speed may be lower than theoretical speed

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Med tanke på att det inte är tydligt beskrivet att porten är fronten stödjer DP, så kanske vi kan utgå från att den inte gör det?

Precis, om inget annat anges så saknar USB-C-utgångar möjlighet att mata ut bild, DP utan versionnummer är DP 1.2 och HDMI är HDMI 1.4. Man skulle kunna önska att tillverkarna var lite bättre på att specificera såna saker, men de är i alla fall ganska konsekventa gällande vilken information de utelämnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Precis, om inget annat anges så saknar USB-C-utgångar möjlighet att mata ut bild, DP utan versionnummer är DP 1.2 och HDMI är HDMI 1.4. Man skulle kunna önska att tillverkarna var lite bättre på att specificera såna saker, men de är i alla fall ganska konsekventa gällande vilken information de utelämnar.

Haha, ja det skulle man kunna önska. Aja, jag får lösa problemet genom att införskaffa en DP-hub helt enkelt.
Tack för hjälpen!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.