Permalänk

Dator problem

Hejsan idag köpte jag en ny dator på Netonnet och har haft problem med den. Installerade den som vanligt och laddade ner drivrutiner till grafikkortet som datorn rekommenderades. Nu till problemet. Det hela börjar med att jag ska spela league of legend, då hör jag att datorn börjar att låta högt (fläktarna) sen hör jag hur mina hörlurar kopplas ur och musen kopplas ur, sedan ser jag att internet slutar fungera, däremot kan jag typ trycka cntrl alt dlt som vanligt. Sen stänger jag av datorn och då funkar allt som vanligt, sätter igång spelet och samma sak händer igen.
Innehåll:
AMD Ryzen 5 3400G processor
256 GB SSD & 8 GB RAM
NVIDIA GeForce GTX 1650 4 GB
ASUS Aura Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albin1340:

Hejsan idag köpte jag en ny dator på Netonnet och har haft problem med den. Installerade den som vanligt och laddade ner drivrutiner till grafikkortet som datorn rekommenderades. Nu till problemet. Det hela börjar med att jag ska spela league of legend, då hör jag att datorn börjar att låta högt (fläktarna) sen hör jag hur mina hörlurar kopplas ur och musen kopplas ur, sedan ser jag att internet slutar fungera, däremot kan jag typ trycka cntrl alt dlt som vanligt. Sen stänger jag av datorn och då funkar allt som vanligt, sätter igång spelet och samma sak händer igen.
Innehåll:
AMD Ryzen 5 3400G processor
256 GB SSD & 8 GB RAM
NVIDIA GeForce GTX 1650 4 GB
ASUS Aura Sync

Vad sitter det för ett nätagg i datorn? Vilket operativsystem använder du, har du köpt det i samband med datorn eller är det något som du har sedan tidigare?

Permalänk

@puttefnasket
Det står typ 300 watt 80 plus certifing Windows 10 ska det vara

Permalänk
Medlem

@Albin1340:

Är det en OEM dator? typ HP, dell, asus etc etc.
Eller har du byggt ihopa den själv med delar från netonnet?

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk

@tazadar
Asus. Har inte byggt den själv utan köpte den som den var. https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albin1340:

Asus. Har inte byggt den själv utan köpte den som den var. https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Mest troligt är det ett riktigt dåligt nätagg som sitter i den datorn, öppna datorn och skriv vad som står på specifikationen på nätagget, hur mycket det klarar av att leverera på 12V, 5V och 3V?

Permalänk
Hedersmedlem

Se till att uppdatera alla drivrutiner. Det finns program som kan hjälpa dig med det. Jag brukar använda Driver Booster, men jag ser till så att det inte startar när jag startar datorn utan jag drar igång det när jag tycker att det behövs.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@puttefnasket får kolla det imorgon isf, har inte datorn på plats för tillfället

Permalänk

@giplet okej jag ska kolla på det!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Puttefnasket:

Mest troligt är det ett riktigt dåligt nätagg som sitter i den datorn, öppna datorn och skriv vad som står på specifikationen på nätagget, hur mycket det klarar av att leverera på 12V, 5V och 3V?

Köper man en färdig dator så ska det funka tillsammans, så inget man ska behöva kolla.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Köper man en färdig dator så ska det funka tillsammans, så inget man ska behöva kolla.

Varför föreslår du inte att han tar kontakt med Netonnet då? Det är ju faktiskt dom som skall åtgärda eventuella fel som datorn har, det åligger inte alls att köparen av datorn skall göra det. Datorn är ju alldeles ny och då skulle jag ha tagit kontakt med butiken ifråga och bett dom felsöka den. Som du säger, köper man en färdig dator så skall det bara fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albin1340:

Hejsan idag köpte jag en ny dator på Netonnet och har haft problem med den. Installerade den som vanligt och laddade ner drivrutiner till grafikkortet som datorn rekommenderades. Nu till problemet. Det hela börjar med att jag ska spela league of legend, då hör jag att datorn börjar att låta högt (fläktarna) sen hör jag hur mina hörlurar kopplas ur och musen kopplas ur, sedan ser jag att internet slutar fungera, däremot kan jag typ trycka cntrl alt dlt som vanligt. Sen stänger jag av datorn och då funkar allt som vanligt, sätter igång spelet och samma sak händer igen.
Innehåll:
AMD Ryzen 5 3400G processor
256 GB SSD & 8 GB RAM
NVIDIA GeForce GTX 1650 4 GB
ASUS Aura Sync

Börja inte felsöka själv, lämna tillbaka datorn.

Permalänk
Medlem

Kan inte va så att du kopplat på fel grafikutgång?
När spelet drar igång så hoppar den över på nvidiakortet och sitter inte kabeln där i så dör ju bilden.
Bara en tanke.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Skrivet av The_St1g:

Kan inte va så att du kopplat på fel grafikutgång?
När spelet drar igång så hoppar den över på nvidiakortet och sitter inte kabeln där i så dör ju bilden.
Bara en tanke.

Den var redan inkopplad när jag köpte den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albin1340:

Den var redan inkopplad när jag köpte den

Satt skärmkabeln redan i när du köpte den?
Det tror jag inte.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Skrivet av The_St1g:

Satt skärmkabeln redan i när du köpte den?
Det tror jag inte.

Läste fel, trodde du menade om jag kopplat grafikkortet fel

Permalänk

Som sagt. Nätagget talar om matnyttig info behöver veta för att härleda det vidare men jag hoppas vid det här laget att du lämnat tillbaka datorn för retur eller felsökning, beroende på vad tomtarna kommer fram till förstås.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare