Samsung Galaxy Note 20 Ultra – startskottet för variabel bildfrekvens i mobilen

Permalänk
Melding Plague

Samsung Galaxy Note 20 Ultra – startskottet för variabel bildfrekvens i mobilen

Låg latens och 120 Hz är inte de enda nyheterna i Galaxy Note 20 Ultra, vilken även introducerar variabel bildfrekvens i mobilen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte dåligt har saknat variabel uppdatering sen min gammla lg telefon det ökade batteri längden rejält.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Variabel bildfrekvens låter perfekt för läsning.

Men hur fungerar det? Säg att du läser en helskärm med text. Det tar en liten stund och går då i 10 Hz. (förmodar jag)
Sen skrollar du. Då i 60 Hz. Tar det lång tid att gå ned i 10 Hz?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

kanske först av samsungs telefoner, men razer phone 2 har även den åtminstone variabel refresh liknande g-sync/freesync där skärmen synkar med gpun

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Är det endast hårdvarurelaterat? Skulle vara bra om S20 serien skulle kunna implementera något liknande i efterhand.

Permalänk
Medlem

Visst är det kul med sån här teknologi, men tycker fortfarande allt kring de här telefonerna surnas när vi måste nöja oss med Samsungs egna underlägsna Exynos 990-processor istället för SnapDragon 865+ som vissa andra regioner får i sina lika dyra Note 20 Ultra.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Om bara Samsung kunde anammat Snapdragon för EU så hade jag nog övergett Iphone o Ipad och gått tillbaka till Samsung o Android ;O

Permalänk
Medlem

Hur står sig kamerasystemet mot S20 och S20 ultra? Har den typ större sensor eller är det samma system?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Visst är det kul med sån här teknologi, men tycker fortfarande allt kring de här telefonerna surnas när vi måste nöja oss med Samsungs egna underlägsna Exynos 990-processor istället för SnapDragon 865+ som vissa andra regioner får i sina lika dyra Note 20 Ultra.

Du slipper dock 400+ säkerhetshål

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Chris_Kadaver: Det är samma system, men de har kompletterat systemet med laserbaserat autofokus vilket löser problemet med att kameran "jagade fokus" som S20-telefonerna led av. Fokusjakt kan förekomma i video, men är inte lika allvarligt som med S20/Ultra. Det var de största problemen med de telefonerna, så sett enbart till kameradelen är Note 20 Ultra riktigt imponerande.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
99:e percentilen

Bara jag som tolkade rubriken som motsvarande FreeSync? Nåväl, ska bli kul att prova detta. Får ju till exempel inte vara så att telefonen anser att det "inte behövs" 120 Hz när man scrollar i webbläsaren och liknande. (Mer grafiskt avancerade spel än Wordfeud är för mig fullständigt ointressanta på mobilen.)

Tror iPad Pro använder en liknande princip som beskrivs i artikeln.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

trist att de övergav VR. min Note8 börjar bli gammal men då de inte stödjer VR längre kommer jag hålla fast vid den rätt länge till.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Bara jag som tolkade rubriken som motsvarande FreeSync? Nåväl, ska bli kul att prova detta. Får ju till exempel inte vara så att telefonen anser att det "inte behövs" 120 Hz när man scrollar i webbläsaren och liknande. (Mer grafiskt avancerade spel än Wordfeud är för mig fullständigt ointressanta på mobilen.)

Tror iPad Pro använder en liknande princip som beskrivs i artikeln.

Freesync och G-sync är inte samma sak. Förenklat sett så ser de teknologierna till att man slipper bl.a screen tearing när fps:en sjunker och stiger. Variabel bilduppdatering är helt enkelt att telefonen sänker och höjer den faktiska Hz:en på skärmen beroende på vad du gör. Så om du läser en sida text utan att skrolla, då sänker telefonen snabbt Hz:en till 10, för att sedan dra upp den snabbt så fort du skrollar (annars skulle det bli rejält ryckig skrollning ).

Och ja. Ungefär samma som på iPad Pro-modellerna.

Permalänk
Skrivet av ZecretW:

trist att de övergav VR. min Note8 börjar bli gammal men då de inte stödjer VR längre kommer jag hålla fast vid den rätt länge till.

Är lite pinsamt faktiskt. Massor med bra funktioner som Airview, IR-sändare, termometer, VR, m.m. som bara försvinner så där. Det känns som att Samsung håller på att bli en sån där självdestruerande koloss.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Vaneriuz:

Freesync och G-sync är inte samma sak. Förenklat sett så ser de teknologierna till att man slipper bl.a screen tearing när fps:en sjunker och stiger. Variabel bilduppdatering är helt enkelt att telefonen sänker och höjer den faktiska Hz:en på skärmen beroende på vad du gör. Så om du läser en sida text utan att skrolla, då sänker telefonen snabbt Hz:en till 10, för att sedan dra upp den snabbt så fort du skrollar (annars skulle det bli rejält ryckig skrollning ).

Ja, jag vet. Men när jag läste "variabel bildfrekvens" i rubriken tänkte jag adaptiv synk, vilket hade varit rätt banbrytande på en telefon.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Är lite pinsamt faktiskt. Massor med bra funktioner som Airview, IR-sändare, termometer, VR, m.m. som bara försvinner så där. Det känns som att Samsung håller på att bli en sån där självdestruerande koloss.

Ja, min Note4 har en väldigt bra sensor för UV ljus. Jag tar med den telefonen till stranden så jag inte får sand i min "vanliga" telefon. Man bara riktar den mot solen så talar den om vilken solskyddsfaktor som är lämplig idag.
Den har dessutom IR sändare så man kan ha den till TVn, utbytbart batteri och VR stöd. Och bäst av allt, den har INTE infinity skärm.
Tyvärr så slutade de ju uppdatera den och när en telefon inte funkar med bankID längre så är den i princip värdelös.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd

Är det Note eller tab som man ser på bilden?

Sjuka priser för detta pris kunde man få tre mobiler.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, jag vet. Men när jag läste "variabel bildfrekvens" i rubriken tänkte jag adaptiv synk, vilket hade varit rätt banbrytande på en telefon.

Ahh. Nu hänger jag med.

Och du har fan rätt.. SweClockers har skrivit helt fel.
Variabel bildfrekvens är Freesync/G-Sync etc.

Detta måste väl snarare kallas Adaptiv bildfrekvens? Eller dynamisk bildfrekvens.

Skärpning. Ändring av artikeln tack

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller har nya Androidlurar blivit väldigt fula? Samma gamla design med ett hål i skärmen och ergonomi som ett spikförband. Finns det ingen kreativitet kvar?

Saknar gamla lurarna när det var vilda västern med jättehakor, trackballs, tangentbord, jumbobatterier från tredje part, kameraknappar, stereohögtalare och inbyggda joysticks. Vad hände med alla dessa fritänkande ingenjörer?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Djhg2000:

Är det bara jag eller har nya Androidlurar blivit väldigt fula? Samma gamla design med ett hål i skärmen och ergonomi som ett spikförband. Finns det ingen kreativitet kvar?

Saknar gamla lurarna när det var vilda västern med jättehakor, trackballs, tangentbord, jumbobatterier från tredje part, kameraknappar, stereohögtalare och inbyggda joysticks. Vad hände med alla dessa fritänkande ingenjörer?

Alla vill väl ha maxad skärm på det de bär med sig i fickan så det är väl förståligt att alla mobiler ser likadana ut.

Jag blev mest överraskad över att man inte kan köra 120hz i full upplösning. Känns som falsk marknadsföring.

Och för min del åtminstone skulle jag hellre vilja att mobilen har en lägre upplöst skärm i det fallet. De skalar kanske ner på ett proffisgt vis att det ser 100% lika bra ut som en native lägre upplöst skärm vad vet jag, men det där att skala ner skärmen från native upplösning är inget som faller mig i smak.

Permalänk
Medlem

Synd bara att Samsung fortsätter köra variabel CPU också viket är främsta skälet att jag nu övergett dom...

Permalänk
Medlem

För ett par år sedan hade jag vart eld och lågor när denna telefonen släpptes. Nu tycker jag det är helt ointressant faktiskt. Visst, det är lite nyheter på denna mot den gamla men det mesta är ju ganska ointressant.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon56869:

Jag blev mest överraskad över att man inte kan köra 120hz i full upplösning. Känns som falsk marknadsföring.

Utan att ta ställning i frågan om falsk marknadsföring vill jag bara upplysa om att detta gäller alla Samsungs telefoner med 120 Hz-skärm (S20 etc).

Citat:

Och för min del åtminstone skulle jag hellre vilja att mobilen har en lägre upplöst skärm i det fallet. De skalar kanske ner på ett proffisgt vis att det ser 100% lika bra ut som en native lägre upplöst skärm vad vet jag, men det där att skala ner skärmen från native upplösning är inget som faller mig i smak.

Nej, det kan jag lova dig att du inte skulle vilja. PenTile vid den pixeltäthet skärmen då skulle ha är inte roligt. Vinsterna med högre fysisk pixeltäthet för att dölja subpixelmönstret är (åtminstone i denna kontext) mycket större än vinsterna med native upplösning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Alla vill väl ha maxad skärm på det de bär med sig i fickan så det är väl förståligt att alla mobiler ser likadana ut.

Ja fast nej. Väldigt många tror att de vill ha maxad skärm, inklusive jag för några månader sedan, men nu när jag bytte till en PinePhone måste jag säga att jag egentligen inte bryr mig om att ha så stor skäm som möjligt. Det är faktiskt lite skönt att ha kanter kvar och lite marginal så man inte är orolig för glaskross när man är lite oförsiktig med telefonen.

Det må vara en liten innovation men att ha små strömbrytare under batteriluckan (ja, den har utbytbart batteri! ) för kamerorna och så är trevligt att ha. Det finns också expansionspinnar med en öppen standard så att vem som helst kan göra tillbehör till den. Det finns till och med ett tangentbord till den under utveckling i prototypstadiet, och de har en väldigt öppen process med att bestämma designen.

Sedan är det ju extremt skönt med lite omväxling från Android men det är ju egentligen inte en egenskap av hårdvaran.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av loevet:

@Chris_Kadaver: Det är samma system, men de har kompletterat systemet med laserbaserat autofokus vilket löser problemet med att kameran "jagade fokus" som S20-telefonerna led av. Fokusjakt kan förekomma i video, men är inte lika allvarligt som med S20/Ultra. Det var de största problemen med de telefonerna, så sett enbart till kameradelen är Note 20 Ultra riktigt imponerande.

nä, enbart S20 Ultra som lider av "jaga fokus" S20/S20+ har inte samma system, utan kör Dual Pixel autofokus.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C