Xbox Series X uppges få prislapp om 6 500 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Frågan är hur Sony ser på PC. Vi har under något år nu sett fler och fler tidigare Playstation exklusiva titlar dyka upp på både PC och även Xbox. Men att vi får se något liknande Microsofts utveckling och tillbakagång på PC är jag tveksam till.

Nog lär försäljningen på PC även fått Sony att känna blodsmak. Finns pengar att tjäna trots allt.

Exakt. Finns inga pengar (eller väldigt lite) att tjäna på att sälja konsolhårdvara. Vinsterna eller marginalerna ligger i att sälja spelen, och tjänsterna runt spelen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja fast man måste ha en telefon idag, du måste inte ha en konsoll som enbart är till för underhållning.

Jag säger inte att det inte är prisvärt. Men ur en småbarnsförälders ögon är det betydligt mer lockande att köpa en Switch.

Man måste inte ha en telefon för 10 000.

Räcker med en för en tusenlapp.

Trots detta så säljer telefoner runt (och över) 10 000 som smör.

Sjukt? Ja, men så ser det ut.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Med tanke på att man också fick en riktigt kompetent blu-ray spelare så var priset egentligen inte så högt.

Tycker inte det fanns så mycket på BluRay på den tiden, och oftast de som fanns var till hutlösa priser.

När BD-skivor till slut passerade DVD-skivor i försäljning, och hade lika bra utbud, och vettiga priser, så låg BD-spelare på runt 800kr i inköp (början av 2010).

Tror personligen att BD/TV fokus hos PS3 skadade mer än gjorde nytta (lite som hände som när XB1 lanserades denna generationen). PS3 inte bara fördyrades pga av BD, men försenades även med ett år pga. av det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Exakt. Finns inga pengar (eller väldigt lite) att tjäna på att sälja konsolhårdvara. Vinsterna eller marginalerna ligger i att sälja spelen, och tjänsterna runt spelen.

Impopulär åsikt kanske men den bästa lösningen på exklusivitet i mitt tycke är att exempelvis Sony släpper sitt spel till Playstation-hårdvara men också till andra plattformar de tror spelet kan sälja och där tar den ersättning de behöver för att inte gå back. Sälj spelen där spelarna finns och där man kan tjäna pengar.

Vi har sett några sådanna saker på PC i nutid och jag tror personligen på det. Death Stranding och Horizon: Zero Dawn var betydligt billigare på Epic Game Store mot för Steam men då tar också Valve en större del av intäkten än Epic gör. I dag lanserade MS Flight Simulator 2020 går både att köpa på Microsoft Store, har man Game Pass ingår spelet i tjänsten utan extra kostnad, eller köpa det för ett högre pris på Steam. MS förlorar inte lika mycket pengar på försäljningen på Steam då de redan höjt priset på Steam men de som absolut måste köpa spelet på Steam kan göra det.

Jag vill se mer av detta, detta är något jag tror på. Men framförallt Game Pass, den hitills bästa modellen av spel som Software as a Service. xCloud har jag trott länge på, och den kommer ju ingå i Game Pass tjänsten. Personligen föredrar jag att ta en lunchpromenad på jobbet men att luta mig tillbaks och spela något spel på mobilen via xCloud en regnig lunch är något jag själv ser som lite lyx i tillvaron.

Händer mycket intressant nu, sen kanske jag läser in för mycket i vissa saker men ja.. vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Falcon: Eller hur, det var samma sak med PS2 och dess DVD-spelare. De var också dyra när den släpptes, och jag använde både den och PS3 till att titta på DVD/Blu-Ray i en tid när jag inte skulle köpt en separat spelare för det. Nu har jag förvisso köpt en spelare för UHD Blu-Ray på senare tid, men det är för att jag är cineast och inte tycker att Xbox One S/X gör jobbet tillräckligt bra. Och eftersom jag är en optisk media-vurmare kommer jag sannolikt ständigt ha en skiva i PS5 som jag inte vill mata ut varje gång jag ska se en UHD-film

Tycker BD-spelaren i PS3 var klart sämre än de dedikerade BD-spelare från LG och Samsung som jag köpte för runt 800 pix, så inte direkt bästa valet med PS3 för att se på film. Även PS2 var klart sämre än dedikerade DVD-spelare.

Själv tycker jag att UHD-spelaren i XB1S/X duger fint för mina ögon, men där får vi kanske vara lite oeninga. 😊

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Just sayin, enklare att motivera det för en telefon än en konsoll. En telefon är främst ett verktyg och underhållning i andra hand medans en konsoll enbart är för underhållning.

Det beror på olika personer. För "svensson" som inte är "gamer" så är det troligen en telefon de lägger mer pengar på, men de är nog inte målgruppen för Sony eller Microsoft (eller ens Nintendo).

Men för mig personligen, så kan jag lätt lägga 10 papp på en konsol, eller 35 papp på en PC.

Tycker dock, personligen, att det är sjukt att lägga 10 papp på en telefon.

Men vi är alla olika...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@martinot: det kan mycket väl varit så att PS2-spelaren var sämre än dedikerade DVD-spelare, men på den tiden fanns det inte en chans att jag skulle plonka ned tusenlappar på en dedikerad filmspelare. En spelkonsol som dessutom kunde spela DVD-filmer? Ja tack Samma sak med PS3, den kanske inte var bättre än dedikerade spelare men jag fick en bra spelkonsol som dessutom kunde spela Blu-Ray när det formatet kom igång. Jag såg exempelvis Final Fantasy VII: Advent Children på den och min då sprillans nya 1080p-tv, så nära en religiös upplevelse jag kunde få på den tiden

Jag hade Xbox One S i två år med det huvudsakliga syftet att spela Blu-Rays, men HDR-hanteringen var undermålig och varenda jädra gång jag skulle se en film skulle antingen DVD/BD-appen eller konsolen uppdateras. Till slut ruttnade jag och köpte en dedikerad UHD BD-spelare, är mycket nöjd med valet. Men så är jag mer av en cineast nu än jag var på PS2/PS3-tiden, hade jag haft en Xbox One S på den tiden hade jag säkert varit nöjd med den också (men inte med uppdateringshetsen).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Själv ställer jag mig frågan om jag får ut något av att ha Playstation eller Xbox om man har en kraftfull PC. I ärlighetens namn så är det ju bara en handfull titlar som är intressanta som också är låsta i exklusivitet. Spelbrist är ju knappast ett bra argument om man sitter på en PC. "Soffspela" gör jag ju redan med steamappen som är ett betydligt billigare alternativ än en konsol.

Jag köpte förvisso ett Nintendo men där fick man ju mobiliteten utöver massa exklusiva titlar också.

Är du nöjd med att spela på (enbart) PC, så fortsätt med det. Inga problem. 😊

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Kommer köpa den på avbetalning, ca 600kr i månaden under ett år har man råd med. Känns faktiskt surare att betala 6500kr på en gång än att dela upp det, är så det fungerar idag många gånger.

Lite OT för tråden, men för mig är det precis tvärt om!

Jag betalar gärna direkt, men ogillar lån (annat än till huset), och är väldigt försiktig med löpande tjänster/månadskostnader (för mig är det begränsat till mobil/ISP, Netflix, Spotify, Game Pass och några andra mycket få tjänster).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Najk: för mig handlar det som sagt om stabila FPS, det exakta antalet pixlar är mindre viktigt. Redan under PS4/Xbox One-generationen har utvecklare tagit fram riktigt kompetenta lösningar för bildrekonstruktion/checkerboarding/AA, och de lär bara bli än bättre med nästa generation. Om ett spel tuffar på i 60 FPS i 4K-upplösning och det ser bra ut bryr jag mig inte det minsta om det är äkta 4K eller något lägre upplösningar som skalas upp till 4K på ett sätt som inte skadar bildkvaliteten märkbart.

Men som sagt, det kommer variera mellan utvecklare och speltitlar. Vissa spel som siktar på äkta 4K med ray tracing och 30 FPS kommer nå en stabil bilduppdatering med bra bildkvalitet, andra kommer inte lyckas lika bra. Vissa kommer införa lyckad uppskalning av lägre upplösningar till 4K, andra kommer inte lyckas lika bra. Precis som att det inte har varit svart och vitt i den frågan på PS4/Xbox One kommer det inte heller vara svart och vitt på PS5/XSX/XSS.

Håller med i mycket. Oavsett PC, Xbox eller PS; jag tar personligen hellre ett spel i en lite lägre men stabil FPS, än ett spel som som har högre FPS i genomsnitt, men som varierar, eller dippar mellan varven. Tveklöst.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@martinot: det kan mycket väl varit så att PS2-spelaren var sämre än dedikerade DVD-spelare, men på den tiden fanns det inte en chans att jag skulle plonka ned tusenlappar på en dedikerad filmspelare. En spelkonsol som dessutom kunde spela DVD-filmer? Ja tack Samma sak med PS3, den kanske inte var bättre än dedikerade spelare men jag fick en bra spelkonsol som dessutom kunde spela Blu-Ray när det formatet kom igång. Jag såg exempelvis Final Fantasy VII: Advent Children på den och min då sprillans nya 1080p-tv, så nära en religiös upplevelse jag kunde få på den tiden

Jag hade Xbox One S i två år med det huvudsakliga syftet att spela Blu-Rays, men HDR-hanteringen var undermålig och varenda jädra gång jag skulle se en film skulle antingen DVD/BD-appen eller konsolen uppdateras. Till slut ruttnade jag och köpte en dedikerad UHD BD-spelare, är mycket nöjd med valet. Men så är jag mer av en cineast nu än jag var på PS2/PS3-tiden, hade jag haft en Xbox One S på den tiden hade jag säkert varit nöjd med den också (men inte med uppdateringshetsen).

När PS3 lanserades fanns ju inget bra utbud av BD-filmer, eller till vettiga priser (de få som fanns var omotiverat svindyra). Runt 2010 när utbud och priser på BD äntligen började bli vettiga, så kostade de BD-spelare jag köpte 700-800 kr (inklusive från Sony själva!). Trots det så presterade de mycket bättre bildkvalitet än BD-spelaren i PS3!

Nej, BD-spelaren i PS3 var bortkastat, och en strategisk miss som tom. Sonyfolk erkänt i efterhand (det var den missen som gjorde att Microsoft fick en chans att etablera sig som en seriös spelare och allvarlig konkurrent på konsolmarkanden).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@martinot: nej precis i början var merparten av filmerna DVD-filmer, vilket successivt togs över av BD. Men för mig var det inte ett alternativ att inte köpa en PS3, och i och med att jag fick en BD-spelare på köpet skulle jag inte köpa en dedikerad spelare. För Sony var satsningen på BD helt klart en strategisk miss, men en förståelig sådan i och med att det var ett starkt säljargument för PS2. De trodde nog att Blu-Ray skulle bli större än vad det blev, men det är lätt att vara efterklok PS3 var en fantastisk spelkonsol och BD-spelare för mig, men för Sony representerade den helt klart några felberäkningar. Precis som Xbox One varit för MS.

Ironiskt nog var anledningen till att jag köpte en Xbox One S att Sony inte inkluderade UHD BD-stöd med PS4 Pro

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tycker inte det fanns så mycket på BluRay på den tiden, och oftast de som fanns var till hutlösa priser.

När BD-skivor till slut passerade DVD-skivor i försäljning, och hade lika bra utbud, och vettiga priser, så låg BD-spelare på runt 800kr i inköp (början av 2010).

Tror personligen att BD/TV fokus hos PS3 skadade mer än gjorde nytta (lite som hände som när XB1 lanserades denna generationen). PS3 inte bara fördyrades pga av BD, men försenades även med ett år pga. av det.

Skrivet av martinot:

Tycker BD-spelaren i PS3 var klart sämre än de dedikerade BD-spelare från LG och Samsung som jag köpte för runt 800 pix, så inte direkt bästa valet med PS3 för att se på film. Även PS2 var klart sämre än dedikerade DVD-spelare.

Själv tycker jag att UHD-spelaren i XB1S/X duger fint för mina ögon, men där får vi kanske vara lite oeninga. 😊

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=573241

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=449728

Dessa var alltså spelare som släpptes ett par år efter PS3, och som oftas fortfarande kostade mer än vad den gjorde då, för att sen ev gå att köpa på en utförsäljning ytterligare ett par år senare. Alltså fyra år efter..

Så det finns ju inte på kartan att nypris på spelare 2010 var 800kr. Än mindre att de under 2000 kunde mäta sig med PS3,
vilken åtminstone enligt merparten av cinefiltestarna var ansedd som en av de bättre spelarna, även en god tid efter att det fanns alternativ. För samma pris.

Precis som att varken PS4 eller XBO var särsklilt bra alls. Särskilt XBO drogs ju dessutom i flera år med alla möjliga problem att inte kunna mata ut vare sig korrekta bild eller ljudformat.

Ibland minns man vad man vill minnas liksom.

Skrivet av loevet:

@martinot: nej precis i början var merparten av filmerna DVD-filmer, vilket successivt togs över av BD. Men för mig var det inte ett alternativ att inte köpa en PS3, och i och med att jag fick en BD-spelare på köpet skulle jag inte köpa en dedikerad spelare. För Sony var satsningen på BD helt klart en strategisk miss, men en förståelig sådan i och med att det var ett starkt säljargument för PS2. De trodde nog att Blu-Ray skulle bli större än vad det blev, men det är lätt att vara efterklok PS3 var en fantastisk spelkonsol och BD-spelare för mig, men för Sony representerade den helt klart några felberäkningar. Precis som Xbox One varit för MS.

Ironiskt nog var anledningen till att jag köpte en Xbox One S att Sony inte inkluderade UHD BD-stöd med PS4 Pro

I början var bluerayfilmerna ofta inte mycket bättre än DVD, så det hjälpte kanske inte intrycket, och med det etableringen. Detta var dock särskilt illa i Europa.

Hursomhelst hade det antagligen istället gått ännu värre att sätta en DVD i PS3 istället. Då hade även den fått dras med XB360 näst största problem efter RROD. Den högljudda och skivsvarvande spelaren, som också stod för många % av reklamationerna. Så i detta alternativuniversum hade det kanske gått att vara efterklok för det misstaget istället.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tycker inte det fanns så mycket på BluRay på den tiden, och oftast de som fanns var till hutlösa priser.

När BD-skivor till slut passerade DVD-skivor i försäljning, och hade lika bra utbud, och vettiga priser, så låg BD-spelare på runt 800kr i inköp (början av 2010).

Tror personligen att BD/TV fokus hos PS3 skadade mer än gjorde nytta (lite som hände som när XB1 lanserades denna generationen). PS3 inte bara fördyrades pga av BD, men försenades även med ett år pga. av det.

Det är möjligt att utbudet var kass, men det var ju inte det vi diskuterade.
En blåstråle när PS3 kom gick för 4-5k.
Sonys BD i PS3 var överlägsen långt efter release, för 4,5k.

Men vi tar en Pippi och tjolahopp bror <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Exakt. Finns inga pengar (eller väldigt lite) att tjäna på att sälja konsolhårdvara. Vinsterna eller marginalerna ligger i att sälja spelen, och tjänsterna runt spelen.

De stora vinsterna finns ligger i att spel och tjänster säljs - för den plattform man äger.

Sony äger inte ett dyft inom PC världen och då inser man rätt fort att det är potentiellt väldigt kontraproduktivt att sälja på andra plattformar än den egna.

Mao, det är inte så enkelt som "de kan tjäna pengar på att släppa till pc oxå". Och av just den anledningen är Sonys närvaro på PC, fortfarande, väldigt begränsad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

När PS3 lanserades fanns ju inget bra utbud av BD-filmer, eller till vettiga priser (de få som fanns var omotiverat svindyra). Runt 2010 när utbud och priser på BD äntligen började bli vettiga, så kostade de BD-spelare jag köpte 700-800 kr (inklusive från Sony själva!). Trots det så presterade de mycket bättre bildkvalitet än BD-spelaren i PS3!

Nej, BD-spelaren i PS3 var bortkastat, och en strategisk miss som tom. Sonyfolk erkänt i efterhand (det var den missen som gjorde att Microsoft fick en chans att etablera sig som en seriös spelare och allvarlig konkurrent på konsolmarkanden).

MS satsning på HD DVD var inte precis någon succé heller. Jag var dock väldigt nära att köpa en enhet till min 360 när formatet redan var dött då spelaren kostade 99 och filmerna också såldes ut, och en tystare optisk enhet hade ju varit ganska trevligt, men jag hade inte ens en HDTV på den tiden så det kändes lite som slöseri (var student också så jag hade inte så mycket pengar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

De stora vinsterna finns ligger i att spel och tjänster säljs - för den plattform man äger.

Sony äger inte ett dyft inom PC världen och då inser man rätt fort att det är potentiellt väldigt kontraproduktivt att sälja på andra plattformar än den egna.

Mao, det är inte så enkelt som "de kan tjäna pengar på att släppa till pc oxå". Och av just den anledningen är Sonys närvaro på PC, fortfarande, väldigt begränsad.

Försäljning är möjliga intäkter och vinster oavsett om man äger "plattformen" eller inte.

Se bara på Steam och EA.

Sony kommer garanterat att fortsätta på den inslagna vägen (aktieägarana kommer om inte annat att kräva det). Det är där vinstmarginalerna finns.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Det är möjligt att utbudet var kass, men det var ju inte det vi diskuterade.

Varför köpa hårdvara som inte har något utbud att använda den till?

Av samma orsak som 8K-TV är helt ointressant för mig idag (i framtiden när 8K är vanligt så är det mer värt att sasta på).

Det var min poäng (eller vad jag "diskuterade").

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

MS satsning på HD DVD var inte precis någon succé heller. Jag var dock väldigt nära att köpa en enhet till min 360 när formatet redan var dött då spelaren kostade 99 och filmerna också såldes ut, och en tystare optisk enhet hade ju varit ganska trevligt, men jag hade inte ens en HDTV på den tiden så det kändes lite som slöseri (var student också så jag hade inte så mycket pengar).

Absolut inte!

Fördelen var dock att man inte var tvungen att köpa den (till skillnad från med PS3, eller Kinnect med XB1).

Man kan säga att Sony vann BD/HD-kriget, men att de förlorade på konsolsidan genom att släppa in Microsoft till att bli deras störst motspelare. Även om Sony leder försäljningen än idag så har de numera både Nintendo och Microsoft som två stora konkurrenter att slåss med.

Hade de prioriterata PS framför BD (och skippat att bundla BD med PS3) så tror jag inte Microsoft hade lyckats så väl med XB360 (kom ihåg att de var mycket små på konsolmarknaden med första XB-generationen, och även mycket värmeproblem med XB360).

Nu gjorde de tvärt om; priortierade BD-kriget framför konsolkriget.

Det försenade lanseringen av PS med över ett år (för att BD-tekniken inte var klar när SP3 var klar), och gjorde dessutom konsolen mycket dyrare, så fler köpte XB360 även när den lanserades ett år försenat.

Jag är iofs tacksam för att Sony gjorde det misstaget; vi har utmärkt konkurrens på konsolmarknaden idag som gynnar oss alla (oavsett vilken konsol vi föredrar eller köper), men sett från sidan av Sony som företag var det ett helt klart strategiskt felbesult.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Absolut inte!

Fördelen var dock att man inte var tvungen att köpa den (till skillnad från med PS3, eller Kinnect med XB1).

Man kan säga att Sony vann BD/HD-kriget, men att de förlorade på konsolsidan genom att släppa in Microsoft till att bli deras störst motspelare. Även om Sony leder försäljningen än idag så har de numera både Nintendo och Microsoft som två stora konkurrenter att slåss med.

Hade de prioriterata PS framför BD (och skippat att bundla BD med PS3) så tror jag inte Microsoft hade lyckats så väl med XB360 (kom ihåg att de var mycket små på konsolmarknaden med första XB-generationen, och även mycket värmeproblem med XB360).

Nu gjorde de tvärt om; priortierade BD-kriget framför konsolkriget.

Det försenade lanseringen av PS med över ett år (för att BD-tekniken inte var klar när SP3 var klar), och gjorde dessutom konsolen mycket dyrare, så fler köpte XB360 även när den lanserades ett år försenat.

Jag är iofs tacksam för att Sony gjorde det misstaget; vi har utmärkt konkurrens på konsolmarknaden idag som gynnar oss alla (oavsett vilken konsol vi föredrar eller köper), men sett från sidan av Sony som företag var det ett helt klart strategiskt felbesult.

Jo absolut. Men det är ju inte ovanligt med lite konstiga beslut inom denna branschen. Kinect och MS satsning på mediafunktioner exempelvis. Sega CD. Nintendos deal med Sony som de sen sket i (och därmed skapade sin största konkurrent). 3DS (3D funktionen alltså). Etc.

Vi får se hur det går denna generationen. Jag tror mer på XB då den har mer kraft och det brukar ju ge bättre spelupplevelser. Sony har en del exklusiva titlar dock, och deras satsning på Force Feedback (eller vad de kallar det) kan ju bli ganska häftig om den används av utvecklarna och är bra. Snabb SSD är ju trevligt men jag tror inte Sonys ännu snabbare SSD kommer att göra någon jätteskillnad. Visst var deras video med hoppen mellan världarna rätt cool (mycket inspiration från Valerian tror jag), men det känns mer som en spelmekanik designad för att just framhålla fördelarna med SSD:n än något som faktisk gör spelet bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut. Men det är ju inte ovanligt med lite konstiga beslut inom denna branschen. Kinect och MS satsning på mediafunktioner exempelvis. Sega CD. Nintendos deal med Sony som de sen sket i (och därmed skapade sin största konkurrent). 3DS (3D funktionen alltså). Etc.

Absolut!

Att tvinga på folk Kinect var en lika stor dundermiss av Microsoft med denna generationens konsoler, och det har de sannerligen förlorat stort på. Även om de insåg det sent om sider, och tog bort Kinect med introduktionen av ersättaren XB1S (och XB1X) ett antal år senare, så var skadan redan gjord, och Sony hade redan vunnit en klar förstaplats denna generationen.

Att Nintendo bröt deras avtal med Sony var en fantastiskt stor strategisk blunder av episka proportioner.

Spelade inte handhållet innan (nu har jag/vi två Switch, och två Switch Lite, i hemmet), men också uppfattat att Nintendo gjorde bort sig med 3D-satsningen?

Även Wii U gick ju inte riktigt hem, och var nog också lite av en felsatsning av de.

Men blir en spännande höst, och får se om någon gör bort sig, eller om de bägge statsar rätt och fokuserat (tror på det senare)!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av StegeSWE:

Ang: lagrings hastigheter xbox vs Play boxen. så är detta bara spekulationer.
Innan vi får en oberoende källa att göra en indept review av bägge konsolerna så är detta oklart..
Sony har dock pushat en hel del för att deras system ska vara snabbast.. Men bara framtiden kan utvisa detta..
I november vet alla vad som är vad.

Isåfall är skillnaden i GPU kraft också bara rena spekulationer?

Nä, vi antar vilken som är snabbast på vad baserat på hur hårdvaran är byggd och vilka siffror som presenteras. Baserat på det så ser Xbox ut att få snabbare GPU och PS ser ut att ha snabbare fart från beräkning via transport til skärm.

Hur detta upplevs får vi däremot se när någon oboroende testar dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Isåfall är skillnaden i GPU kraft också bara rena spekulationer?

Nä, vi antar vilken som är snabbast på vad baserat på hur hårdvaran är byggd och vilka siffror som presenteras. Baserat på det så ser Xbox ut att få snabbare GPU och PS ser ut att ha snabbare fart från beräkning via transport til skärm.

Hur detta upplevs får vi däremot se när någon oboroende testar dom.

Jo, håller med. Hur stor skillnad dessa saker (disk, processor, grafik) påverkar spelupplevelsen måste vi nog vänta med tills att vi kan testa de praktiskt i verkligheten.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@martinot: nej precis i början var merparten av filmerna DVD-filmer, vilket successivt togs över av BD. Men för mig var det inte ett alternativ att inte köpa en PS3, och i och med att jag fick en BD-spelare på köpet skulle jag inte köpa en dedikerad spelare. För Sony var satsningen på BD helt klart en strategisk miss, men en förståelig sådan i och med att det var ett starkt säljargument för PS2. De trodde nog att Blu-Ray skulle bli större än vad det blev, men det är lätt att vara efterklok PS3 var en fantastisk spelkonsol och BD-spelare för mig, men för Sony representerade den helt klart några felberäkningar. Precis som Xbox One varit för MS.

Ironiskt nog var anledningen till att jag köpte en Xbox One S att Sony inte inkluderade UHD BD-stöd med PS4 Pro

Jo, det var lite märkligt och ironiskt att Sony själva (som äger patent/tekniken) bakom UHD BD inte själva kom med det i PS4.
Trodde sedan att det absolut skulle komma i Pro-versionen, och blev ganska förvånad när så inte skedde.

Angående ovan med PS3 som blev både ett år försenad pga av beslutet att vänta in att BD-tekniken var klar, och mycket fördyrad i tillverkningspris, så såg jag precis idag en bra video som lite berör detta. Den tar upp missen att Sony just tog med BD-spelaren, även om det knappt fanns filmer för det på marknaden (när PS2 släpptes så fanns mer DVD på marknaden), och att det fördyrade maskinen och försämrade mottagandet av PS3 hos spelare. Tycker den mycket bra tar upp det som jag kommenterade.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@martinot: Har också sett den, The Gaming Historian gör mycket bra innehåll! 👌 Jo Sony ville ju använda PS3 som ett verktyg för att vinna formatstriden, den situationen befann de sig ju inte i med PS2 och DVD. För mig personligen var det alldeles utmärkt med BD-spelare eftersom jag ändå skulle köpa konsolen oavsett pris (tokfrans, jag vet), men sett till konsolgenerationen var det helt klart ett mindre bra drag från Sonys sida.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas