Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk

Enorma framsteg här sedan i morse. Nu står det "startar nedladdning" när jag trycker på Installera. Den startar inte nedladdningen, men det står åtminstone att den gör det. Inte en enda bit har laddats ner på hela dagen. Eftersom det är ungefär en biljon bitar som ska laddas ner hoppas jag att hastigheten så småningom överstiger 1 bit/dygn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag måste köpa mig en throtthle bara, blir yxigt att justera vissa sker med tangenbord och flyga med yoke men en sak i sänder hahaha

Jag har redan kraschat två gånger när jag kör med tangentbordet. Oerhört klumpigt styrsätt. Ska försöka greja med joysticken jag köpte och se om jag kan få bättre ordning med den istället.

Permalänk
Medlem

Har laddat ned och provat lite och det ser sjysst ut!
Men.... man måste tydligen mappa upp varenda knapp/funktion/axis på joysticken och det är tidskrävande som sjutton.
POV-switchen på joysticken är ju bra när man ska titta runt som i en virtuell cockpit, men vad sjutton ska man välja för "view" i spelet så att det fungerar som sig bör?! Hittar verkligen inte vad jag ska välja för assignment till det.....
Någon som vet vad man ska välja?

Har även problem med att throtteln går för långt tillbaka vid gasavdrag och man hamnar i reversering fast man bara vill ha tomgång

Tar tacksamt emot tips

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johbj37:

Har laddat ned och provat lite och det ser sjysst ut!
Men.... man måste tydligen mappa upp varenda knapp/funktion/axis på joysticken och det är tidskrävande som sjutton.

Det ingår profiler till ganska många vanliga joysticks, tror det är omkring 15 st som har stöd så. Resterande får man nog mappa in allt.

Skrivet av johbj37:

POV-switchen på joysticken är ju bra när man ska titta runt som i en virtuell cockpit, men vad sjutton ska man välja för "view" i spelet så att det fungerar som sig bör?! Hittar verkligen inte vad jag ska välja för assignment till det.....
Någon som vet vad man ska välja?

Menar du så att man håller in vänster så vrider den långsamt sig vänster, eller (som det är som standard) att du trycker POV vänster så hoppar den typ 90 grader direkt?
Det förstnämnda är "cockpit look (left|right|up|down)" (finns även fyra diagonala), och det sistnämnda (standard) är "cockpit quickview (left|right)" samt "(previous|next) pilot position" på upp/ned.

Citat:

Har även problem med att throtteln går för långt tillbaka vid gasavdrag och man hamnar i reversering fast man bara vill ha tomgång

Hm, det har jag inte varit med om. Jag drar den i botten på de flesta planen, och nästan botten på vissa där lägsta tomgången är väldigt låg (t ex Cessna 172).
Jag har mappat "Throttle axis" till slidern på min joystick, samt "Toggle throttle reverse thrust" till en knapp. Sen när jag landar de planen (A320/747) drar jag ner throttle till botten, trycker knappen, drar upp till max.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av johbj37:

Har även problem med att throtteln går för långt tillbaka vid gasavdrag och man hamnar i reversering fast man bara vill ha tomgång

Tar tacksamt emot tips

Hade precis samma problem som dig igår, kör med en vanlig Logitech Attack 3-joystick. Ska hem nu efter jobbet och fortsätta pilla och se om man kan reda ut key bindingsen. Var redigt trött inatt efter typ 3-4 timmars nedladdning i en dödsvarm lägenhet

Permalänk
Medlem

Som inkörd på Xplane och Zibo 737 så finner jag A320 i FS2020 som snudd på omöjlig att flyga. Hoppas det är en vanesak.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Har någon sett någon sajt som gjort ett prestandatest för olika grafikkort? Sweclockers själva brukar ju vara bra på det men jag förstår om man inte hunnit än.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Har någon sett någon sajt som gjort ett prestandatest för olika grafikkort? Sweclockers själva brukar ju vara bra på det men jag förstår om man inte hunnit än.

Kenneth håller ju på, han uttryckte ”glädje” i en annan tråd när han upptäckte nya nvidia drivaren som släptes för flight simulator.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kenneth håller ju på, han uttryckte ”glädje” i en annan tråd när han upptäckte nya nvidia drivaren som släptes för flight simulator.

Ah! Missade det. Då återgår jag till F5 en gång i kvarten då.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

kennedy international med new york i sikte verkar va ett bra stresstest. Snittar nog inte mer än 24 fps där med mitt 2080ti och slöare cpu förvisso. Mer ram på ingång så hoppas jag får smidigare låga fps åtminstone

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Ser inga andra plan, klickar jag i att det ska vara nameplates, ser jag ju massa folk. vilken altitude och vart dem är. Men själva planet syns inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nu är man igång. Ulta är absolut inga problem för ga ligger på min 60 CAP men städer lär va en annan femma. Gör första instruktionsflygningen men får bara hantera kameran och autopiloten har flygit upp 25 % av soppan och 30 min in. R plus för att öka sim rate tillåts inte. Den zoomar bara in bilden

Kan inte heller få fram kartan så jag kan se hur långt det är kvar.

Tror snarare att något buggat. Fick själv trilskas lite för att den skulle godkänna att jag faktiskt hittat hur man gör för att se sig omkring och gå vidare till nästa steg.

Dvs, man ska inte komma fram någonstans, men den går inte vidare till nästa steg förrän den faktiskt tycker att man klarat det första steget (att titta ut).

Lite irriterande när man helt uppenbart tittat ut men det bara inte plockats upp/godkänts och det då bara inte händer något, har märkt av liknande tendenser flera gånger även i andra träningsflygningar. (Ibland har jag noterat att om man gör det de säger att man ska göra direkt när de säger det så verkar det vara för tidigt för att räknas, vet inte om det är den huvudsakliga felkällan.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

Typ 15GB kvar innan jag äntligen kan sätta igång. Troligen någon gång i natt. Är jag för rastlös blir det att flyga lite inatt, annars kliva upp onödigt tidigt och förhoppningsvis flyga lite då.

Fattas bara att det kommer en "Warzone-patch" på 50GB som tvunget måste hämtas hem innan flygning...

Permalänk
Hedersmedlem

Discorden som Badmondy länkade har en MP-event ikväll kl 20 (och framåt förstås, man lär väl inte behöva komma exakt), dvs ungefär i skrivande stund.
https://discord.gg/N4AKtd
Det ser tomt ut med bara 4 pers just nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Fler än jag som inte får igång spelet, köpt via steam? Kraschar varje gång efter "press a key to start," gick bra lägga till konto men efter det så snurrar det bara vit några sekunder innan CTD, testat allt jag kommer på , verifierat, installerat om, uppdaterat alla drivers, tagit bort mappar, tömt appdata mm mm , blir nog refund på det snart tyvärr, hade verkligen sett fram emot spela men ingen lust lägga sp mycket pengar på något trasigt (och ja min dator är väl över minimum, i9 9900k, rtx 2080 mm )

Edit: Efter att ha hållit på i timmar och börjat ge upp har jag löst problemet; hitta en tråd på steam och det är as stupid as it gets, lösningen var att installera spelet på min HTPC (annan dator) och starta det där , logga in (samma konto), och då komma vidare och kunna acceptera EULA, dit kom det aldrig på min vanliga dator när jag loggade in tidigare, han som skrev lösningen på steam hade teori om kunde vara nån bugg som drabbar vissa och spelet typ letar efter den godkända EULA n som inte kunnat godkännas, och efter det fungerar det starta på min gameingrig, nu är det bara de lila nerladdningen av 95 gb kvar, vad mer kan gå fel tro?

Permalänk
Medlem

Hunnit med att kolla in det lite snabbt nu.

Prestandan är helt OK på mitt system. Kör High-End som utgångspunkt, men justerar sedan lite saker upp eller ner för att passa mina prioriteringar bättre. Som gammal användare av FSX, Prepar3D och X-Plane är jag van vid att man inte kan få 60 FPS med allt maxat, utan man får göra lite uppoffringar. Men man behöver inte heller samma blixtsnabba reaktionsförmåga som i t.ex. first person shooters, så 60 FPS är inget måste (om man inte kör VR). Det flyter ändå på bättre än Prepar3D v5 och nästan lika bra som X-Plane 11.5 med Vulkan.

Visuellt är det en väldigt blandad historia beroende på var man flyger. Det är synd att de använt Bing och inte Google maps, då Bing inte alls har lika många högupplösta områden tillgängliga. Många städer i Sverige har ganska dassiga, gråaktiga texturer utan fotogrammetri, med generiska, tråkiga autogenererade 3D-modeller. Många foton verkar ha varit tagna på vintern eller tidig vår, så de ser ännu mer deprimerande ut med total avsaknad av grönska. Östersund var ingen vacker syn, då det verkar ha varit täckt av moln när de tog fotona. Inte ens större svenska städer som Göteborg och Stockholm ser speciellt tilltalande ut. Detta är dock inget nytt - i P3D och X-Plane har jag också hållit mig till områden där tredjepartssceneri från t.ex. OrbX funnits. Antar att Sverige är för glesbefolkat för att någon utvecklare ska tycka det är värt att lägga alltför mycket energi på det.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Verkar amazing! Om man aldrig flugit sim innan men vill prova på, vad rekommenderar ni för joystick? Vill inte lägga enorma summor heller pga brist på tid men budget under tusing en, finns det något vettigt då? 😂

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Verkar amazing! Om man aldrig flugit sim innan men vill prova på, vad rekommenderar ni för joystick? Vill inte lägga enorma summor heller pga brist på tid men budget under tusing en, finns det något vettigt då? 😂

logitech extreme 3d pro duger gott som instegsmodell. Den verkar dock vara slutsåld på de flesta ställen.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att stänga av den irriterande musiken medans man väntar på nedladdningen?

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dragnet:

Finns det något sätt att stänga av den irriterande musiken medans man väntar på nedladdningen?

Jag stängde av den via "Volume Mixer" och sedan sätta mute på spelet.
Går att söka på direkt i startmenyn (eller sökfältet, använder den personligen aldrig) eller kanske enklast, högerklicka på ljud-ikonen i aktivitetsfältet för att komma åt mixern där.

Win+G, om den är aktiverad, bör det gå att inaktivera ljudet på spelet med också har jag för mig.

Permalänk

Varför går det inte att ändra i Nvidia kontrollpanelen. Det står att man måste ha administrationens rättigheter för att kunna ändra till maximal prestanda något konstigt som jag inte riktigt förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag stängde av den via "Volume Mixer" och sedan sätta mute på spelet.
Går att söka på direkt i startmenyn (eller sökfältet, använder den personligen aldrig) eller kanske enklast, högerklicka på ljud-ikonen i aktivitetsfältet för att komma åt mixern där.

Win+G, om den är aktiverad, bör det gå att inaktivera ljudet på spelet med också har jag för mig.

Ah, tackar!

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Är verkligen inte van med flygsimulatorer. Men är jag efterbliven när jag inte klarar av första tutorial? "Take a look through the window". Typ något sådant. Jag sitter och kollar åt alla håll och vinklar...

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Är verkligen inte van med flygsimulatorer. Men är jag efterbliven när jag inte klarar av första tutorial? "Take a look through the window". Typ något sådant. Jag sitter och kollar åt alla håll och vinklar...

Jag hänvisar till det jag skrev ett par inlägg tidigare: #18553548

Det är något som är lurigt med hur den känner av att man faktiskt tittat ut, jag fick försöka några gånger innan det räknades att jag faktiskt tittat ut.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

Någon annan som haft problem med att ladda ner spelet nu ikväll? Fastnat på fs-base-cgl-0.1.21.fspackage.025. Sett att den backade då den kommit längre. Men går trögt nu, trodde först jag slagit i någon cap med mitt 4G men allt annat fungerar bra. Blir att prova att starta om mobilen som agerar modem och spelet och be en stilla bön till simulator-guden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Combateer:

@Falcon: Jag får också samma meddelande. Har laddat ner via Game Pass men får bara "Sätt i skivan med Microsoft Flight Simulator" när jag försöker starta upp. Enerverande.

Testat samma, även stängt av Bitdefender.
Helt dött. Xbox beta drar ner 991MB och när jag startar "sätt in skiva"...

helvete...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Någon annan som haft problem med att ladda ner spelet nu ikväll? Fastnat på fs-base-cgl-0.1.21.fspackage.025. Sett att den backade då den kommit längre. Men går trögt nu, trodde först jag slagit i någon cap med mitt 4G men allt annat fungerar bra. Blir att prova att starta om mobilen som agerar modem och spelet och be en stilla bön till simulator-guden.

Jag har nog hållt på säg 1,5 timma nu men det är bara 1 GB kvar nu.

(500/500 fiber.)

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

Testat samma, även stängt av Bitdefender.
Helt dött. Xbox beta drar ner 991MB och när jag startar "sätt in skiva"...

helvete...

Vet inte om du såg diskussionen innan men du kör Insider-version av Windows 10? Verkar vara det som ger problemet. :/

Skrivet av Dragnet:

Jag har nog hållt på säg 1,5 timma nu men det är bara 1 GB kvar nu.

(500/500 fiber.)

Då är det nog bara något här som spökar, tack! Blir att felsöka så det kan ladda klart inatt.

Flyg försiktigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Visuellt är det en väldigt blandad historia beroende på var man flyger. Det är synd att de använt Bing och inte Google maps, då Bing inte alls har lika många högupplösta områden tillgängliga. Många städer i Sverige har ganska dassiga, gråaktiga texturer utan fotogrammetri, med generiska, tråkiga autogenererade 3D-modeller. Många foton verkar ha varit tagna på vintern eller tidig vår, så de ser ännu mer deprimerande ut med total avsaknad av grönska. Östersund var ingen vacker syn, då det verkar ha varit täckt av moln när de tog fotona. Inte ens större svenska städer som Göteborg och Stockholm ser speciellt tilltalande ut. Detta är dock inget nytt - i P3D och X-Plane har jag också hållit mig till områden där tredjepartssceneri från t.ex. OrbX funnits. Antar att Sverige är för glesbefolkat för att någon utvecklare ska tycka det är värt att lägga alltför mycket energi på det.

Exakt min känsla också!
Jag var inte särskilt övertygad nu när jag flugit Gbg/Sthlm, men att däremot flyga i skymning gör det otroligt mycket bättre så det är kanske lösningen för våra tråkiga miljöer (Bing-kartor).

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+