Uppgradera äldre dator eller köpa nytt?

Permalänk
Medlem

Uppgradera äldre dator eller köpa nytt?

Har en lite föråldrad stationär dator som står i förråd efter att något med operativsystemet gav upp och jag inte orkade fixa med det under en flytt. Men nu börjar jag bli sugen på att plocka fram den, men funderar på om det är värt att bygga vidare på den datorn eller köpa något nytt?

Den senaste komponentlista jag har just nu:
Asus P6T Deluxe V2
Ati HD Radeon 4890
3x2gb Corsair 1333mHz ddr3
Corsair HX850W
i7 920
Fractal Design chassi (minns ej modell)

Jag spelar inte jättemycket spel (mest WoW, SC2 och CSGO) så det behöver inte vara något prestandamonster. Men skulle vilja ha något som klarar av en del nyare spel om jag får för mig att köpa något nytt.

Budget jag kan tänka mig är runt 8,000kr just nu, men prioriterar gärna så att datorn går att uppgradera i framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag tror att GTX 1060, 1070 och 1080 ska fungera med äldre BIOS. Och de är fortfarande användbara grafikkort beroende på vad man ska göra (även om du byter resten av datorn)

Windows 10 kan mycket väl fungera att installera gratis om du haft legit windows-installation "på moderkortet" tidigare.

Annars är det inga problem att återanvända chassi och PSU för en ny dator i ditt fall.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Ah, kanske kan kolla på ett grafikkort av den kalibern innan jag börjar byta ut en massa saker helt enkelt.

Och problemet med operativsystemet är nog lätt löst med en ominstallation som sagt, jag orkade mest inte ta tag i det när det hände.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara instämma med @Igelkott. i7-920 funkar bra för många spel om man kombinerar det med ett hyggligt grafikkort. Min gamla dator har en i5-750, och i kombination med ett gammalt GTX970 så har det fortfarande hygglig spelprestanda, särskilt om man överklockar processorn.

Så - för att summera, sätt in ett 1060 eller 1070, överklocka processorn så har du spelprestanda så att det räcker och blir över.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

i7 920 funkar för spel men du bör överklocka den om du inte redan har. Min bror sitter på en i7 930 fortfarande vilket han tycker fungerar (jag tycker den är trög dock)

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!
Får kolla på att köpa ett 10XX kort och klocka upp processorn lite helt enkelt. Sen fortsätta spana och göra en större uppgradering när behovet uppkommer

Permalänk
Medlem

Oh yeah, alla hade inte SSD:er 2009

Skaffa absolut en trevlig SATA SSD om du inte redan har, så kommer den också att vara användbar även om du byter PC helt.

Även om vi rör oss mer och mer till NVMe-SSDer framförallt för "systemdisken" så ställer jag mig frågan om någon på swec har klagat över att ha en 2,5" SSD för mycket?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N