Nvidia Geforce RTX 3090 uppges få priser från drygt 17 000 kronor

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Det ska bli spännande att se tester på de nya Nvidia korten!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Fast då räknade man väl med att priset justerades när de visste officiella priset? Eller tog butikerna verkligen ut 20 för korten? Vet att vissa justerar i efterhand.

Jag har aldrig fått någon prisreduktion på förhandsbokningar med känd prislapp, betalade t.ex. löjligt mycket för Nintendo Classic Mini SNES.

Den prisnivån fortsatte t.o.m. ett antal veckor efter att korten kommit ut på marknaden, kollade precis några kurvor på Prisjakt där 2080 Ti kostade närmare uppåt 20k tills de plötsligt droppades till 13k dagarna före Black Friday.

Just detta att korten såldes till såna feta överpriser ger ju handlarna en signal om att marknaden står med vidöppna plånböcker och bara väntar på att bli rånade. Jag finner det fascinerande att gemene man inte verkar ha någon förståelse för denna marknadsmekanism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag håller bara inte med om det du säger. Tycker du prestanda/pris ökar för lite eller? Det var var ju en artikel nyligen som visade att xx60 serien också har bättre prestanda/pris. Visst, priserna ökar per serie, men prestanda /pris ökar, vilket är enligt mig är det viktigaste. Lägger du 6000:- som max kanske du får "gå ner" i serie från xx70 till xx60 säger vi, men du kommer få mer prestanda. Så varför är det så viktigt att alltid kunna få xx70 eller så för samma peng?

Sedan är ju 3090 helt ny liga. Xx90 vs xx80Ti.

Priserna är ett tydligt tecken på att Nvidia har monopol på högpresterande grafikhårdvara då de tar ut högre marginaler än företaget gjort förr. Det behövs konkurrens i segmentet. Därför hoppas jag att AMD kan börja konkurrera igen om prestandatronen. Senast de gjorde det var med 290/290X vilket är alldeles för många år sedan. Så ja, prestanda till ett givet pris ökar för långsamt sett till de senaste generationerna.

Men jag ser på det som en konsument. Aktieägaren Novdid ser ju gärna enormt höga marginaler såklart.

Permalänk
Medlem

Snarast ett tecken på att kronan blir alltmer värdelös. Lönerna lägre. Vinsterna högre. I realiteten.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

jag tyckte 9k kr för ett grafikkort var sjuka priser, var i tankarna på en uppgradering från mitt 1070 men 20k för ett kort? uhh... jag tror mitt 1070 funkar prima om det är såna priser man ska punga ut idag.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Tyckte att det 1080Ti jag skaffade för inte så länge sedan var dyrt nog, men det var i alla fall under 10kSEK.

Känns liksom inte riktigt motiverat med en så stor prisstegring, långt över inflationen.

Risken finns att det blir "hårdvaluta" på svarta marknaden med dessa kort.

Permalänk
Medlem

Kanske läcker högt falskt pris, och sen när verkliga priset visar sig vara lite lägre, sväljer folk prishöjningen, eftersom den var lägre än väntat. Klassiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Kanske läcker högt falskt pris, och sen när verkliga priset visar sig vara lite lägre, sväljer folk prishöjningen, eftersom den var lägre än väntat. Klassiker.

Haha, exakt. Det är den jag kör mot sambon.

-Jag har köpt lite Lego... för 14 000 kr.
-14 000?!?!
-Skojade, det kostade bara 8 000.
-Puh, okejrå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Haha, exakt. Det är den jag kör mot sambon.

-Jag har köpt lite Lego... för 14 000 kr.
-14 000?!?!
-Skojade, det kostade bara 8 000.
-Puh, okejrå!

Briljant

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Snarast ett tecken på att kronan blir alltmer värdelös.

Om vi bortser från att USD kostade närmare 10,40 SEK i mars och nu är nere närmare 8,60 SEK då?

Permalänk

Man blir ju inte alls förvånad längre, men det är idiotiska priser rent ut sagt.
Minns när man inhandlade ett HD6990 för dryga 6k om jag inte minns fel...

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770k @ 4.2GHz w/ Noctua NH-U14S (NF-A15x2 @900RPM) | GPU: RTX 2070 | MB: Asus Z87-DELUXE | RAM: 16GB Corsair Vengance 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 760W | Chassi: Fractal Design Define XL R2 | OS-disk: Samsung 850 pro 256GB | Media-disk: Samsung 850 pro 1TB | Lurar: Sennheiser HD 660S & Sennheiser IE 80 | Mikrofon: Samson C01U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om vi bortser från att USD kostade närmare 10,40 SEK i mars och nu är nere närmare 8,60 SEK då?

Shh.... Folk behöver något att skylla på. Ska man följa Forex valutakurser så har dollarn sakta sjunkit sedan i mitten av juli. Hela två kronor sedan 14:e juli t.ex.

Sedan att priserna inte skiljer sig markant från andra Europeiska länder som Tyskland och England verkar dock inte falla in i denna världsbild.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Sedan att priserna inte skiljer sig markant från andra Europeiska länder som Tyskland och England verkar dock inte falla in i denna världsbild.

Tja, det är en internationell marknad. När jag köpte mitt 2080 för 8000 kr så gick det få tag på billigare från Tyskland, det var bara inte värt besväret i jämförelse med smidigheten att kunna åka och hämta på Netonnet i stan.

Permalänk
Medlem

@Novdid: Äntligen någon som nämner att vi konsumenter får skylla oss själv.
Folk i tråden skriver "jävligt dyrt men köper ändå".
Så jäkla dåligt har ju inte RTX2xxx serien sålt, trots priserna. Folk tror verkligen att vi hade haft dessa priser om man "röstar" med plånboken.

Själv tror jag max 100 usd på MSRP mot 2000 serien.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tja, det är en internationell marknad. När jag köpte mitt 2080 för 8000 kr så gick det få tag på billigare från Tyskland, det var bara inte värt besväret i jämförelse med smidigheten att kunna åka och hämta på Netonnet i stan.

När jag tittade på ett RTX 2070 så tittade jag både på inhemska och svenska återförsäljare. Vid den tidpunkten skiljde det kanske 200-250:- i ursprungspris. Då var det inte, som du nämner det, värt det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

om 10 år kostar ett grafikkort 50,000

Permalänk
Medlem

Jaa, blir det 11 - 15k för ett vanligt 3080 så blir det konsoll och ny TV istället.

Hade tänkt att uppgradera mitt vanliga 1080 till ett 3080, men min smärtgräns är helt klart 10-11k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om vi bortser från att USD kostade närmare 10,40 SEK i mars och nu är nere närmare 8,60 SEK då?

Det har ingen som helst betydelse. Tyder bara på att USD blivit lite mer värdelös snabbare än kronan. Du måste titta på vad du får för pengarna. Relativt ädelmetaller sjunker pappersvalutorna som stenar. Allting blir dyrare. Samtidigt vill borgarna i år erbjuda 0% löneökning - i själva verket en stor lönesänkning.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Har egentligen ingenting emot att företag tar betalt men kom igen. Närmare 20k för en gpu. Börjar undra vad dom har för vinstmarginal per kort.
Håller tummarna för att AMD kan komma in på gpu fronten igen. Ge mig ett 9800pro igen 😉

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600
Moderkort: Gigabyte B550
Minnen: G.Skill Trident Z 2x8gb 3600mhz
GPU: MSI RX6800XT GAMING X TRIO
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic

Permalänk
Medlem

Vad roligt det vore om det skulle visa sig att 3090 skulle kosta 999$ & detta bara e ett rykte. tänkte på all ilska & alla kommentarer (mig själv inräknad i detta) Finns det nåt som säger att detta inte bara är ett rykte för som jag förstått saken så brukar väl nvidia bestämma priser precis innan konferansen/realeasen

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv

Tur att det är främst CPUn som är långsam i spel och inte GPUn

Permalänk
Avstängd

Det bildas plötsligt 100-tals nya företag i Sverige som massimporterar kortet momsfritt, kemikalieskattfritt & CopySwedefritt (ja, de vill väl påstå att man kan lagra musik i GDDR6X-minnen) från Tyskland!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

förstör inte tillverkarna lite för sig själv med dessa priser? om du måste betala dessa priser bara för gpu så torde många dra sig för att uppgradera och kanske köpa konsoll eller andra lösningar typ stadia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Det har ingen som helst betydelse. Tyder bara på att USD blivit lite mer värdelös snabbare än kronan. Du måste titta på vad du får för pengarna. Relativt ädelmetaller sjunker pappersvalutorna som stenar. Allting blir dyrare.

Ja, inflationen stannar oftast inte av, och gör den det så är Riskbanken där och vevar igång den igen. Jag konsumerar dock inte ädelmetaller så det är faktiskt ett rätt ointressant mått på ekonomin i det stora hela, framförallt om man ska köpa grafikkort prissatta i USD.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PHRA:

förstör inte tillverkarna lite för sig själv med dessa priser? om du måste betala dessa priser bara för gpu så torde många dra sig för att uppgradera och kanske köpa konsoll eller andra lösningar typ stadia.

Det är ju inte alls samma sak. Det är väl ok för äventyrsspel mm. men där också så hade det varit surt att gå ner till konsol/streama spel efter att ha blivit van med PC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ase:

Vad roligt det vore om det skulle visa sig att 3090 skulle kosta 999$ & detta bara e ett rykte. tänkte på all ilska & alla kommentarer (mig själv inräknad i detta) Finns det nåt som säger att detta inte bara är ett rykte för som jag förstått saken så brukar väl nvidia bestämma priser precis innan konferansen/realeasen

Senast Nvidia var rädd på riktigt fick vi 1080Ti. Så definitivt något att hoppas på. Finns faktorer som gör att Nvidia borde vara lite mer observant på marknaden nu.

Vi ser ju i blandannat denna tråd att många funderar på att gå över till nya konsolerna. Budgeten räcker inte riktigt hela vägen men nästan så man borde kunna få en XSX eller PS5 och en OLED-TV för priset av ett 3090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Kanske läcker högt falskt pris, och sen när verkliga priset visar sig vara lite lägre, sväljer folk prishöjningen, eftersom den var lägre än väntat. Klassiker.

Bra där. Kan nog ligga en del i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, inflationen stannar oftast inte av, och gör den det så är Riskbanken där och vevar igång den igen. Jag konsumerar dock inte ädelmetaller så det är faktiskt ett rätt ointressant mått på ekonomin i det stora hela, framförallt om man ska köpa grafikkort prissatta i USD.

Nej, det är inte ointressant. Pengar, grafikkort kan man trycka, men inte guld eller silver. Därför är det ett bra mått på pengars värde.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Samma här, var tänkt 1080Ti till 3080Ti eller vad motsvarande blir. Mitt kort kostade 7500kr, den tiden tycks vara förbi att få något i den prestandaklassen till fyrsiffrigt belopp.

Återstår att se hur korten blir, vad de kostar i butik och förstås hur RDNA2-baserade kort blir. Men har alltid haft alternativet att skippa en generation till och vänta in vettiga kort som faktiskt motiverar sitt pris.

Jag investerar hellre i min ekonomi än att göder gubben i svettig skinnjacka.

Frågan är hur bra dom presterar. vem vet det kanske är helt motiverat om ett 3090 slår 2080ti tri sli men det rror jag knappast. det kan bli ett guldläge för AMD att lägga sig med ett likvärdigt kort flera tusen under.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Någon som vet hur många NVIDIA kommer att varsla denna omgång på grund av att de inte gjorde tillräckligt med vinst vid lansering?

Hursomhelst så hoppas jag på ett lägre pris. Å andra sidan antar jag att prestandaskillnaden mellan 3080 och 3090 inte vara så himla värst stor eller har jag fått det om bakfoten?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |