Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

Vad är att föredra av Steam och Microsoft Store?

Mina tidigare erfarenheter av Microsoft Store har varit att spelen där har varit extremt begränsade när det gäller inställingingsmöjligheter, installationsplats o.s.v. Men Steam kanske bara agerar som en "wrapper" i det här fallet så man ändå får precis samma produkt med ytterligare ett lager ovanpå?

Microsoft Store I Mitt tycke, speciellt om du redan har Game Pass då spelets standardutgåva ingår där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Vad är att föredra av Steam och Microsoft Store?

Mina tidigare erfarenheter av Microsoft Store har varit att spelen där har varit extremt begränsade när det gäller inställingingsmöjligheter, installationsplats o.s.v. Men Steam kanske bara agerar som en "wrapper" i det här fallet så man ändå får precis samma produkt med ytterligare ett lager ovanpå?

Jag har fortfarande 2 veckor Game pass via MS Store efter någon pryl jag köpt och fått det med på köpet. Då kan jag testa det "gratis" och så får jag se hur jag gör sen.
Utan Game Pass hade jag nog fortsatt med Steam som för mina flesta andra spel.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

@anon5930:

Jag har genom Game pass, det jag undrar är om jag köper spelet genom microsoft store. Uppdateras endast min licens eller får jag ladda ner det igen, haha ?

Permalänk
Medlem

Äntligen är jag igång och flyger lite.
Laddade ner Deluxe Premium versionen i natt på MS store.
Mycket inställningar att pilla med nu i början men det flyter på riktigt bra det lilla jag provat.
Startade på Landvetter med Icon A5 och låg på
50-55fps med Ultra-inställningar i 1440p.
Blir säkert lägre fps med större plan i större städer men är nöjd om det håller sig över 30fps.
Pc-specs: I7 7700K@5ghz, 1080TI, 16gb ram och ssd hd.

Visa signatur

CPU: Intel I9 11900K | RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600 Mhz 32 GB | Moderkort: MSI MAG Z590 Tomahawk WIFI | GPU: MSI RTX4090 Gaming X Trio | PSU: Seasonic Focus GX 850W | Kylare: Noctua NH-U12A | Fläktar: Noctua NF-A14 IPPC-3000 | Chassi: INET Taurus R2 Miditower | OS: Windows 10 | SSD1: Samsung 860 EVO 1TB SSD2: Samsung 970 EVO 1TB | Monitor: LG Ultragear 38GN950 | VR Headset: HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Microsoft Store I Mitt tycke, speciellt om du redan har Game Pass då spelets standardutgåva ingår där.

Verkar som Steam använder MS Store för installationen också, med tanke på att många klagar om det där.
https://store.steampowered.com/app/1250410/Microsoft_Flight_S...

En länka ett supportärende som rekommendera ett par tips för att få igång installationen.
https://flightsimulator.zendesk.com/hc/en-us/articles/3600157...

Permalänk
Skrivet av Combateer:

@Falcon: Jag får också samma meddelande. Har laddat ner via Game Pass men får bara "Sätt i skivan med Microsoft Flight Simulator" när jag försöker starta upp. Enerverande.

Inaktiverade den inbyggda brandväggen i Windows och nu hoppade det igång.

Permalänk
Medlem

När släpps spelet på Game Pass? Jag är medlem men kan inte ladda ner spelet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Verkar som Steam använder MS Store för installationen också, med tanke på att många klagar om det där.
https://store.steampowered.com/app/1250410/Microsoft_Flight_S...

En länka ett supportärende som rekommendera ett par tips för att få igång installationen.
https://flightsimulator.zendesk.com/hc/en-us/articles/3600157...

Använder nog inte MS Store, vad jag kan föreställa mig. Däremot låter det väl möjligt att man måste logga in med Xbox-konto.

Det väl på sitt sätt rimligt att launchern laddar ner själva spelet från samma ställe (som väl rimligen inte har något med MS Store att göra) oavsett, eftersom de nu valt det här upplägget med att spelet sköter sina egna installationer/uppdateringar av komponenter.

Sedan att det får den här effekten att de bränner prövotiden man får i Steam är ju beklagligt. Kanske inte så genomtänkt på just den punkten.

Vad gäller att få igång installationen är mitt intryck att lösningen helt enkelt är att alt-f4 och starta om MSFS tills den inte fastnar på den här "flygplan med blå progressbar"-skärmen. Krävdes åtminstone 10 försök för min del, så mitt intryck av installationen är ju att den är rätt skakig (vet inte om det var att deras servrar var överbelastade eller om det bara är buggigt som tusan).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

När släpps spelet på Game Pass? Jag är medlem men kan inte ladda ner spelet.

Då är något fel, fanns på gamepass redan innan släppet (bara att det inte gick att starta launchern förrän släpp).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jaha. Sista lektionen med navigering solo blev tydligen för mycket. Precis när jag landat och fått godkänt, men innan "godkäntskylten" så kraschar spelet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cooling23:

När släpps spelet på Game Pass? Jag är medlem men kan inte ladda ner spelet.

Det ska som sagt helt klart funka. Sök på "flight simulator" så borde du få 3 relevanta resultat, varav ett har det lilla märket för "included with game pass".

Jag fick lite problem nyss också. Fick en frame per 1.3-3 sekunder på kartan ett tag, sen när jag gick tillbaka till menyn omkring 7-8 fps. CPU typ 20%, GPU lägre. Hm. Stängde av och testar igen sen, behöver ändå fixa lite annat nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Vad är att föredra av Steam och Microsoft Store?

Mina tidigare erfarenheter av Microsoft Store har varit att spelen där har varit extremt begränsade när det gäller inställingingsmöjligheter, installationsplats o.s.v. Men Steam kanske bara agerar som en "wrapper" i det här fallet så man ändå får precis samma produkt med ytterligare ett lager ovanpå?

Jag har det på Steam, och som det ser ut så startar det direkt ur Steam utan att öppna MS store. Ända grejen är att jag har behövt logga in med mitt Microsoft konto första gången jag startade det men det var i simulatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det ska som sagt helt klart funka. Sök på "flight simulator" så borde du få 3 relevanta resultat, varav ett har det lilla märket för "included with game pass".

Jag provade och det funkade! Tack så mycket!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Jag såg videon nedan där ett par personer lekte runt med bushplanes i Kanada, landade på små sandremsor osv, såg sjukt kul ut!
https://www.youtube.com/watch?v=UvnDHpvjndo

Det är riktigt imponerande hur all AI-bearbetad landmassa ser ut.
Metropolerna, berömda byggnader som pyramiderna och sydneys operahus, och de handgjorda flygplatserna i all ära, men det som lockar mig är just att planlöst glida runt. Flyga längs med norges kust, stockholm och göteborgs skärgård, försöka landa på minsta sandremsan i kanada, landa på knepiga berg, försöka ta mig över alperna utan att crasha pga nerisning av vingarna etc

Yes!
Har följt ekorren väldigt mycket. Gillar hans videos
Det skulle vara riktigt kul att flyga ett gäng och prata om vilka hastigheter, flaps och trim man använder för att klara av vissa moment

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

https://discord.gg/N4AKtd Blev inbjuden till denna förut, tänker det blir kul om fler kommer in. Endast svenskar :). Så vi kan styra upp lite flygningar när folk fått ordning på sina nedladdningar.

Permalänk
Medlem

@Spicebeast:

Jag har spelat ett par timmar redan Detta är ett fruktansvärt bra spel!

Jagmåste köpa mig en throtthle bara, blir yxigt att justera vissa sker med tangenbord och flyga med yoke men en sak i sänder hahaha

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

För det första:
Landade ett plan i full storm med mellan 3 och 7 fps. Just flygsim är den enda genren där bilder per sekund spelar liten roll, då föregående bildruta inte ändrat sig extremt till nästa.

Så ett tips är att dra på ögongodiset tills datorn börjar lukta bränt. Allt över 30fps är typ meningslöst vid en vanlig landning. Akrobatflygning däremot...

För det andra:

Även den enklaste joystick med roder är minst tio gånger bättre än mus. Vill man bara testa kan man börja där. Flaps/gas funkar typ okey på tngbord.

Vill man ha någorlunda realism är det bara Honeycomb som håller måttet(i sin prisklass) och är tio gånger roligare än alla fancy joy+gas.
Köp denna först:
https://www.komplett.se/product/1146982/gaming/spelutrustning...

Sen, när du är helt såld och vill utöka så köper du denna:
https://www.komplett.se/product/1146981/gaming/spelutrustning...

Mycket bättre att gå den vägen istället för att bara sitta och drömma om en hel cockpit. En "riktig" yoke får dig att känna dig som en pilot oavsett på vilken nivå du spelar på. Enormt mycket spelglädje i de 4.9 kilo den väger.

Länkade till komplett, då den är slut överallt utom där, så passa på!

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

@griid:

Jag är på vilket som

Skriver här så kan ni lägga till mig. HOTFLYER heter jag

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fredag:

För det första:
Landade ett plan i full storm med mellan 3 och 7 fps. Just flygsim är den enda genren där bilder per sekund spelar liten roll, då föregående bildruta inte ändrat sig extremt till nästa.

Så ett tips är att dra på ögongodiset tills datorn börjar lukta bränt. Allt över 30fps är typ meningslöst vid en vanlig landning. Akrobatflygning däremot...

För det andra:

Även den enklaste joystick med roder är minst tio gånger bättre än mus. Vill man bara testa kan man börja där. Flaps/gas funkar typ okey på tngbord.

Vill man ha någorlunda realism är det bara Honeycomb som håller måttet(i sin prisklass) och är tio gånger roligare än alla fancy joy+gas.
Köp denna först:
https://www.komplett.se/product/1146982/gaming/spelutrustning...

Sen, när du är helt såld och vill utöka så köper du denna:
https://www.komplett.se/product/1146981/gaming/spelutrustning...

Mycket bättre att gå den vägen istället för att bara sitta och drömma om en hel cockpit. En "riktig" yoke får dig att känna dig som en pilot oavsett på vilken nivå du spelar på. Enormt mycket spelglädje i de 4.9 kilo den väger.

Länkade till komplett, då den är slut överallt utom där, så passa på!

Nog blir man lite sugen allt. Hade de haft ett paket med båda till nedsatt pris hade det nog blivit ett köp direkt faktiskt.

Med lite "tur" fungerar inte min X52 Pro längre, och då vankas det uppgradering.

Permalänk
Medlem

Någon som vet utifall ens gamla saitek produkter går att få att fungera på fs2020 yoke n fungerar men inte bip en eller flight switch panel har kollat runt i inställningar men ej lyckats ännu nån som vet hur om det går tacksam för hjälp/svar MVH Arne övrigt så måste jag säga att det är otroligt snyggt även de lokala små segelflygfälten finns på plats & ser ut som på riktigt.(P.s har laddat ner logitechs drivisar)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ase:

Någon som vet utifall ens gamla saitek produkter går att få att fungera på fs2020 yoke n fungerar men inte bip en eller flight switch panel har kollat runt i inställningar men ej lyckats ännu nån som vet hur om det går tacksam för svar MVH Arne övrigt så måste jag säga att det är otroligt snyggt även de lokala små segelflygfälten finns på plats & ser ut som på riktigt.

Bör fungera, iallafall X52-produkterna. Logitech som äger Saiteks produkter idag så kolla där om det finns uppdaterad mjukvara, om du inte redan varit dit och kollat.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Laddade ner drivisar igår det är ie i fs som jag ej hittar nåt sätt att välja dom enheterna förutom yoke (ratt/joystick) den fungerar felfritt utan övriga instrument som saitek hade bip n som är status indikering (ie lampor) & switch nåt e (motorer landningställ osv ) Sen har jag ej hittat åt mina flight instrument panel ännu (i garderoben någonstanns) men gissar att jag får samma problem med dessa. Avvaktar med inköp av resten innan jag vet att dessa funkar.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

@griid:

Jag är på vilket som

Skriver här så kan ni lägga till mig. HOTFLYER heter jag

Jag lägger till så fort jag byggt dator. Min nuvarande är inte mycket att hänga i granen
Hör av mig när det är klart och ser om det finns plats, men gissar det kommer finnas en discord-kanal om detta spel i sweclockers regi om det inte redan finns?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

För det första:
Landade ett plan i full storm med mellan 3 och 7 fps. Just flygsim är den enda genren där bilder per sekund spelar liten roll, då föregående bildruta inte ändrat sig extremt till nästa.

Så ett tips är att dra på ögongodiset tills datorn börjar lukta bränt. Allt över 30fps är typ meningslöst vid en vanlig landning. Akrobatflygning däremot...

För det andra:

Även den enklaste joystick med roder är minst tio gånger bättre än mus. Vill man bara testa kan man börja där. Flaps/gas funkar typ okey på tngbord.

Vill man ha någorlunda realism är det bara Honeycomb som håller måttet(i sin prisklass) och är tio gånger roligare än alla fancy joy+gas.
Köp denna först:
https://www.komplett.se/product/1146982/gaming/spelutrustning...

Sen, när du är helt såld och vill utöka så köper du denna:
https://www.komplett.se/product/1146981/gaming/spelutrustning...

Mycket bättre att gå den vägen istället för att bara sitta och drömma om en hel cockpit. En "riktig" yoke får dig att känna dig som en pilot oavsett på vilken nivå du spelar på. Enormt mycket spelglädje i de 4.9 kilo den väger.

Länkade till komplett, då den är slut överallt utom där, så passa på!

varför inte ett sista steg
https://www.komplett.se/product/1149720/gaming/spelutrustning...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Besviken, flygplatsen och staden där jag bor finns inte. Bara träd eller slätta.
Aja får hitta något annat land

Visa signatur

Spel-|i7 2600k| Hydro H110 | P8Z68V-pro | MSI r9 280x/ 7970 Crossfire | DDR3 8GB 1600MHZ | 840 EVO | RM 850 |
TV-|i5 2500k| Hydro H100 | P8Z68V-pro | tx650w | DDR3 8GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Snabb testrunda från JFK över Manattan. 1080P Ultra med Ryzen 2700 och RTX 2070 Super. Inga överklockningar.

Klart väder med få moln.

På flygplats: 20-25 fps
Över Manhattan, 1000 ft: 30 fps med en sekundsdipp till 20
Över Manhattan, 2-5000 ft: 40 fps.

Hann inte testa mer justn nu.

Permalänk
Medlem

Får testa manhattan framöver men 1440p på ultra fungerar bara fint med det jag testat så långt. I stort aldrig under 40 fps med 172 skyhawk som ju ändå har instrumentpanelerna. Testade VNKL (Lukla) och den var mycket bekant som väntat jämfört med min payware version för FSX med Beechcraft 350. Äver 40 även där. Böjen där uppe kändes avig och inte lika naturlig som FSX versionen så jag tror väl den kanske ändå är vassare.

Jösses vilken landning man gjorde. Tyckte jag hade för hög airspeed så drog ner max men glömde hur lite lyftkraft man har för 350n drog på grymt vid starten men jag lyckades på något sätt få ner den. Sen så har jag bromsen mappad till en axel bredvid rodrena så det är klurigt att bromsa och använda roder samtidigt. Får nog ge upp den mappingen och ha broms till knapp på yoken istället

Testade även hemstaden umeå (ESNU) och det var som väntat inte super. Själva husen i staden jag kunde inte känna igen något hus. Inte bara att höjdhusen var borta men konturerna kändes inte ens nära något jag kände igen. Jag lyckades hitta igen broarna och e4n söder om stan kunde jag följa. Såg parkeringsfickor som fanns på den även om E4n självt mest såg ut som grusväg.

Men ändå det går flyga VFR vilket är grymt och aldrig gått förut Lyckades hitta ut till golfbana 3 mil bort och bortåt sommarstuga. Fast lär krävas mycket detektivarbete för att hitta rätt stuga så de får bli med helikopter DLC. Sen så kommer förhoppniningsvis trädfix snart som gör VFR lättare när man slipper 30 meters träden.

Men sjukt imponerad över kvaliten överlag

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Om någon är på den nivån att man "behöver" den, så kan jag inte tänka mig en bättre lösning faktiskt och då framstår priset nästan som billigt med tanke på vad man får, hade jag ekonomin för det skulle jag inte ens tveka.

Men som sagt, bara yoken är en fantastisk början på flygandet. Sen skulle jag hellre lägga lite extra på bildvisare på höger och vänster sida innan jag gick vidare med gas och denna. Överblick är guld i ett spel som detta.

Tänk er tre 65" i vardagsrummet, vinklade för cockpit, hehe! Ultimata inlevelsen!

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Har inte hunnit spela mycket, blir mer ikväll..men kan summera med ett ord.

Wow!

Det är ju helt fantastiskt! Har en 4770K, 16gb ram och ett 1080 kort, så ville börja försiktigt med medium inställningar på grafiken. Flyter på som en dröm så ska skruva upp vissa parametrar.

Det är förbluffande vackert ändå, blir tårögd, vilken upplevelse! Visst det e lite för grönt och byggnader e lite fel etc, men för min del gör det inget. Det är en otrolig teknisk bedrift dom lyckats med, alla vägar, byggnader etc e ju där!

Flög med VFR över Stockholm och ner längs Sörmlandskusten och visste hela tiden exakt var jag var. Riktigt nöjd att jag införskaffat mig yoke, throttle och pedaler, kändes kanon!

Nä det här blir ett spel man kan lägga många år på å det kommer bara bli bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Någon som vet utifall ens gamla saitek produkter går att få att fungera på fs2020 yoke n fungerar men inte bip en eller flight switch panel har kollat runt i inställningar men ej lyckats ännu nån som vet hur om det går tacksam för hjälp/svar MVH Arne övrigt så måste jag säga att det är otroligt snyggt även de lokala små segelflygfälten finns på plats & ser ut som på riktigt.(P.s har laddat ner logitechs drivisar)

Borde fungera med Spad drivrutinerna: https://www.spadnext.com/home.html

Ska testa själv ikväll