Permalänk
Medlem

Gå över från analog till digital-tv.

Hej min mormor och morfar att fått beskedet att de kommer att gå från analog till enbart digital-tv.
Hur funkar det om dom inte har smart-tv, måste de inhandla nya tv-apparater nu? Dom har 2 st platta plasmor eller blir det till att skaffa en digital-box?

Om så är fallet måste man skaffa en per TV eller kan man dela upp boxen?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@crew seven: deras tv kanske har detta?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag måste kolla men jag tror tyvärr inte det,l har inte fått komma dit sen Corona.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Eftersom de har fått beskedet nu att TV går från analog till digital så antar jag att de har kabeltv via Comhem. Är väl ingen som har missat i media om att de släcker ned det analoga nätet nu i september.

Utan att veta exakta modeller så är det svårt att svara men majoriteten av alla TV apparater som sålt rätt långt tillbaka har inbyggt stöd för dvb-c (digital tv via kabeltv).

Om deras apparater inte har inbyggt stöd så behöver de boxar ja.

Ta reda på modellnamn/nummer så är det ju lätt att leta reda på om de har inbyggda dvb-c mottagare eller inte.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Eftersom de har fått beskedet nu att TV går från analog till digital så antar jag att de har kabeltv via Comhem. Är väl ingen som har missat i media om att de släcker ned det analoga nätet nu i september.

Utan att veta exakta modeller så är det svårt att svara men majoriteten av alla TV apparater som sålt rätt långt tillbaka har inbyggt stöd för dvb-c (digital tv via kabeltv).

Om deras apparater inte har inbyggt stöd så behöver de boxar ja.

Ta reda på modellnamn/nummer så är det ju lätt att leta reda på om de har inbyggda dvb-c mottagare eller inte.

Ja det är Combort dom har, kan bli svårt för nån på 90 bast med 2 kontroller?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Hej min mormor och morfar att fått beskedet att de kommer att gå från analog till enbart digital-tv.
Hur funkar det om dom inte har smart-tv, måste de inhandla nya tv-apparater nu? Dom har 2 st platta plasmor eller blir det till att skaffa en digital-box?

Om så är fallet måste man skaffa en per TV eller kan man dela upp boxen?

Jag gissar att de har TV via Comhems kabel-TV. Det är ju det som varit aktuellt i tidningarna. Om de har två platta plasmor är nog apparaterna tillräckligt nya för att klara digital-TV. Då blir det bara fråga om en ny kanalsökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Ja det är Combort dom har, kan bli svårt för nån på 90 bast med 2 kontroller?

Kanske det, men om deras TV apparater stödjer dvb-c så behöver de ingen extra fjärrkontroll.

Det som behöver göras då är en ny kanalsökning för att hitta de digitala kanalerna och så sparar ni dem förslagsvis på samma kanalnummer på fjällkontrollen som tidigare så ska det förhoppningsvis inte vara någon direkt skillnad, förutom bättre bild, för dina morföräldrar.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Ja det är Combort dom har, kan bli svårt för nån på 90 bast med 2 kontroller?

@Hubertus Det låter bättre än att behöva ha box.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@crew seven:

Vet du modell på apparaterna så går det att kolla upp? Många apparater från ca 2007 och senare har DVB-C stöd och från ca 2010 så har de även stöd för HD-kanaler med Com Hem.

Annars säljer Com Hem en box:
https://www.comhem.se/tv/bestall-box

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Rekordmedlem

Man måste inte ha en smart-tv men tvn måste ha en dvb c mottagare, det är inte alls samma sak eftersom "smart" inte har nått med tunerdelen i tvn att göra.
Har tvn inte dvb c så går det att skaffa en extern box för det om man inte vill byta tv, com hem ska väl själva sälja nån box men det finn ju andra boxar hos valfri tv handlare.
Förstår inte varför den billigaste verkar vara slutsåld, vilket underligt sammanträffande ...
https://www.ginza.se/product/denver-dvb-c-kabel-tv-box-mpeg-4...
https://cdon.se/hemelektronik/denver-dvb-c-kabel-tv-box-mpeg-...
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/dig...

Leta vidare själv om tvn inte har dvb c tuner>
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?b=s450707588

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

@Hubertus Det låter bättre än att behöva ha box.

Vill minnas att TV apparaterna fick inbyggda digitalboxar rätt tidigt när platt-tv apparaterna börjat spridas.

Nu har jag förvisso en premium-plasma från 2010, men den har både DVB-C DVB-S och DVB-T.
Så dina morföräldrars plasmor bör iallafall ha DVB-T.
Så frågan är just om Comhem levererar genom DVB-C.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Vill minnas att TV apparaterna fick inbyggda digitalboxar rätt tidigt när platt-tv apparaterna börjat spridas.

Nu har jag förvisso en premium-plasma från 2010, men den har både DVB-C DVB-S och DVB-T.
Så dina morföräldrars plasmor bör iallafall ha DVB-T.
Så frågan är just om Comhem levererar genom DVB-C.

/Lifooz

Ja det krävs dvb-c för att ta emot Comhems digitala kabeltv.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Ja det krävs dvb-c för att ta emot Comhems digitala kabeltv.

Som jag misstänkte, då kan det nog bli digitalbox för deras del.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lifooz:

Vill minnas att TV apparaterna fick inbyggda digitalboxar rätt tidigt när platt-tv apparaterna börjat spridas.

Nu har jag förvisso en premium-plasma från 2010, men den har både DVB-C DVB-S och DVB-T.
Så dina morföräldrars plasmor bör iallafall ha DVB-T.
Så frågan är just om Comhem levererar genom DVB-C.

/Lifooz

Ja det har inte sålts rena anslog tv på länge, analognätet släktes 29 oktober 2007 på sista platsen i Sverige och då hade det sålt tv apparater med digitalmottagare ett bra tag typ 15 år. Digitalt är så gammalt att det faktisk finns digitaltuners och hdmi ingångar på en del sena crt tvar.

Comhem förtjänar dock all skit de kan få för sitt uppträdande då de blockerat marknätet i sina kabelnät och dessutom erbjudit bedrövlig kvalitet på must carry och fria kanaler om man inte har tecknat ett abb hos dem, tvbilden i marknätet är riktigt bra till skillnad från skiten Comhem skickat ut i sina nät för de som inte har köpt nått svindyrt paket för att få gratiskanalerna.

Och tidpunkten är ju så exttemt uselt vald att det är ofattbart liksom tidsspannet på informationen de går ut med, om de tydligt meddelat typ 1-2 år i förväg hade det varit ok och inte med kort framförhållning under en pandemi när väldigt många (majoriteten ?) av de kinder som påverkas är i en riskgrupp.
De förtjänar verkligen skit för detta !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan inte huset helt enkelt koppla ihop ett par boxar för de "fria" kanalerna? Så kan seniorerna kolla på analog TV tiden ut.

För vanlig T-mottagning finns det centraladaptrar till analog RF som kan ta flera kanaler. Kanske kan funka om antennen är kvar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Kan inte huset helt enkelt koppla ihop ett par boxar för de "fria" kanalerna? Så kan seniorerna kolla på analog TV tiden ut.

För vanlig T-mottagning finns det centraladaptrar till analog RF som kan ta flera kanaler. Kanske kan funka om antennen är kvar.

Om "mormor och morfar" bor någorlunda nära sändaren, så räcker det med en enkel antenn man har inne vid TVn/i samma rum. Kostar någon hundralapp. Här är exempel:
https://www.amazon.de/Bqeel-Zimmerantenne-HDTV-Verst%C3%A4rke...

Tar tyvärr i Sverige (utan Boxer-abonnemang) bara emot SVT+TV4+TV6. Men blir cirka sex kanaler i alla fall. Kopplas direkt till TVs antennuttag. Då kringgår man comhem totalt. Men givetvis måste man ändå köra digitalt.

Har två liknande antenner, som backup om någon idiotisk grävmaskinist skulle gräva av min fiber till villan..

Permalänk
Medlem

Vi kanske ska nämna att första informationen om denna omläggning kom långt innan någon börjat prata om pandemi.
Om informationen kommit ännu tidigare har inte spelat någon roll. Det har blivit samma situation ändå.

Jag tycker TS ska få undersöka om det kanske räcker med en ny kanalsökning innan man börjar undersöka olika boxar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det har inte sålts rena anslog tv på länge, analognätet släktes 29 oktober 2007 på sista platsen i Sverige och då hade det sålt tv apparater med digitalmottagare ett bra tag typ 15 år. Digitalt är så gammalt att det faktisk finns digitaltuners och hdmi ingångar på en del sena crt tvar.

Comhem förtjänar dock all skit de kan få för sitt uppträdande då de blockerat marknätet i sina kabelnät och dessutom erbjudit bedrövlig kvalitet på must carry och fria kanaler om man inte har tecknat ett abb hos dem, tvbilden i marknätet är riktigt bra till skillnad från skiten Comhem skickat ut i sina nät för de som inte har köpt nått svindyrt paket för att få gratiskanalerna.

Och tidpunkten är ju så exttemt uselt vald att det är ofattbart liksom tidsspannet på informationen de går ut med, om de tydligt meddelat typ 1-2 år i förväg hade det varit ok och inte med kort framförhållning under en pandemi när väldigt många (majoriteten ?) av de kinder som påverkas är i en riskgrupp.
De förtjänar verkligen skit för detta !

Alltså, men den logiken som Comhem för, så kan de ju lika gärna tvinga folk att betala dem för luften de andas.

De tar något som betalas av skatt och reklam och ser till att tjäna pengar på det.
Tycker att landet borde ha någon lag som förbjuder den saken.

När de dessutom spärrar möjligheten att se på utbudet som det var tänkt (fritt) så är det ju bara ännu lägre.

Och jag som tyckte att RMS Titanic sjönk långt ner, Comhem ligger fan på en ännu djupare botten.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Alltså, men den logiken som Comhem för, så kan de ju lika gärna tvinga folk att betala dem för luften de andas.

De tar något som betalas av skatt och reklam och ser till att tjäna pengar på det.
Tycker att landet borde ha någon lag som förbjuder den saken.

När de dessutom spärrar möjligheten att se på utbudet som det var tänkt (fritt) så är det ju bara ännu lägre.

Och jag som tyckte att RMS Titanic sjönk långt ner, Comhem ligger fan på en ännu djupare botten.

/Lifooz

Vad menar du? Jag begriper inget.

Permalänk
Avstängd

Comhem har fått sjukt mycket skit för detta som det statliga marksända nätet införde för ganska många år sedan nu (2005-2007 genomfördes släckningen av det marksända analoga nätet). Visst är tidpunkten inte den bästa, men pandemin kan ju också spela in från deras håll så att säga, deras analoga nät kanske är på sista versen nu och uppdatering hade krävt en massa jobb och delar som är svåra att få tag i i dagsläget eller så.

Jag har läst flera artiklar om hur hemskt det är att pensionärer tvingas köpa ny TV mitt under pandemin och så, men det är ju fel, det räcker med en digitalbox och Comhem har säkerligen flera sådana som går att beställa via nätet eller kundtjänst. Inte gratis, om inte din hyresvärd har något avtal som innebär att de betalar för ett grundutbud (så är det här, sedan vi bytte till fiber så subventionerar hyresvärden boxar för att komma åt ett visst basutbud från diverse leverantörer), men de har boxar för under en femhundring och sen kostar det ju inget mer.

Jag är verkligen inte förtjust i Comhem, har varit tvungen att ha dem i många år och de har brister i kundtjänsten, är ofta dyra och har en tendens att försöka lura på folk saker de inte behöver eller vill ha. Men i detta fallet ser jag inte att de gjort något fel. De har låtit sina kunder vänta med övergången till digital-TV i många år jämfört med i princip alla andra i landet och nu är det hög tid att dra av plåstret och bara gå över helt.

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat många år inom hemtjänsten, och redan för fem år sen tyckte jag det var lustigt att "tjock-TV" nästan helt hade försvunnit från de äldres hem. Barnen fixar nya till gamlingarna, så det var inte sällan 40-50 tum i vardagsrummet. Jag tror att det är väldigt få med apparater som inte klarar att växla till digitalt från Comhem.

Däremot är det ju ingen smal sak att göra ny kanalsökning och lägga in digitalkanalerna på ett vettigt sätt. Även jag bor i ett "Comhem-hus" och fick meddelande i våras om att det var dags att växla över. (Jag har en 5-6 år gammal 40-tummare från Philips, men kollar i stort sett aldrig på TV via den. Bara när det är längdskidor på vintern och jag grejar med nåt i köket, så kanske 20-30 timmar per år.) Men jag bestämde mig ändå för att göra kanalsökningen. Ja, det var inte så enkelt. Instruktionerna från Comhem var otydliga, och jag fick leta efter vad motsvarande saker hette på min TV. Manualen till TV:n var otydlig. Menyerna i TV:n var svårtydda. Själva sökningen tog sen 40-50 minuter, har jag för mig, och därefter hade jag några hundra kanalplatser inlagda i TV:n, i en enda röra. SVT 1 hade plats 168 eller nåt liknande. När jag hade kämpat med det i några timmar tyckte jag att det fick räcka, och TV:n är kvar i det läget än i dag, 4-5 månader senare, med alla kanaler slumpmässigt utkastade på de 999 kanalplatserna... Att flytta om manuellt är ett drygt jobb, som inte är värt det för så lite tid jag tittar på TV, men om jag skulle göra det handlar det förmodligen om 1-2 timmar ytterligare tid.
Och då är jag ändå vass på teknik generellt!

En teknikointresserad eller okunnig, särskilt om man är äldre med kognitiva försämringar, skulle förmodligen se det som enklare att segla runt jorden på en vindsurfingbräda än att programmera om TV:n och flytta kanaler.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Jag har jobbat många år inom hemtjänsten, och redan för fem år sen tyckte jag det var lustigt att "tjock-TV" nästan helt hade försvunnit från de äldres hem. Barnen fixar nya till gamlingarna, så det var inte sällan 40-50 tum i vardagsrummet. Jag tror att det är väldigt få med apparater som inte klarar att växla till digitalt från Comhem.

Däremot är det ju ingen smal sak att göra ny kanalsökning och lägga in digitalkanalerna på ett vettigt sätt. Även jag bor i ett "Comhem-hus" och fick meddelande i våras om att det var dags att växla över. (Jag har en 5-6 år gammal 40-tummare från Philips, men kollar i stort sett aldrig på TV via den. Bara när det är längdskidor på vintern och jag grejar med nåt i köket, så kanske 20-30 timmar per år.) Men jag bestämde mig ändå för att göra kanalsökningen. Ja, det var inte så enkelt. Instruktionerna från Comhem var otydliga, och jag fick leta efter vad motsvarande saker hette på min TV. Manualen till TV:n var otydlig. Menyerna i TV:n var svårtydda. Själva sökningen tog sen 40-50 minuter, har jag för mig, och därefter hade jag några hundra kanalplatser inlagda i TV:n, i en enda röra. SVT 1 hade plats 168 eller nåt liknande. När jag hade kämpat med det i några timmar tyckte jag att det fick räcka, och TV:n är kvar i det läget än i dag, 4-5 månader senare, med alla kanaler slumpmässigt utkastade på de 999 kanalplatserna... Att flytta om manuellt är ett drygt jobb, som inte är värt det för så lite tid jag tittar på TV, men om jag skulle göra det handlar det förmodligen om 1-2 timmar ytterligare tid.
Och då är jag ändå vass på teknik generellt!

En teknikointresserad eller okunnig, särskilt om man är äldre med kognitiva försämringar, skulle förmodligen se det som enklare att segla runt jorden på en vindsurfingbräda än att programmera om TV:n och flytta kanaler.

Oj oj, en ny kanalsökning. Jag gör nog tio sådana per år då varenda hotel jag bott på eller stuga jag hyrt har sabbat det på något sätt så att en fabriksåterställning är nödvändig för att få åtkomst till HDMI-kontakten eller slippa bläddra förbi hundra låsta kanaler mellan de som faktiskt fungerar. Det tar inte timmar hur gammal och kass teven än är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Oj oj, en ny kanalsökning. Jag gör nog tio sådana per år då varenda hotel jag bott på eller stuga jag hyrt har sabbat det på något sätt så att en fabriksåterställning är nödvändig för att få åtkomst till HDMI-kontakten eller slippa bläddra förbi hundra låsta kanaler mellan de som faktiskt fungerar. Det tar inte timmar hur gammal och kass teven än är.

Nä, som sagt, själva kanalsökningen tog väl runt en trekvart (tiden som TV:n tuggade på för sig själv). Men att förstå hur och vad tog extra tid, för att instruktionerna var så bedrövligt dåliga, både för TV:n och från Comhem. Det är säkert enklare på en bättre TV, men det kan ändå ge en fingervisning om hur illa det kan vara.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har jobbat många år inom hemtjänsten, och redan för fem år sen tyckte jag det var lustigt att "tjock-TV" nästan helt hade försvunnit från de äldres hem. Barnen fixar nya till gamlingarna, så det var inte sällan 40-50 tum i vardagsrummet. Jag tror att det är väldigt få med apparater som inte klarar att växla till digitalt från Comhem.

Däremot är det ju ingen smal sak att göra ny kanalsökning och lägga in digitalkanalerna på ett vettigt sätt. Även jag bor i ett "Comhem-hus" och fick meddelande i våras om att det var dags att växla över. (Jag har en 5-6 år gammal 40-tummare från Philips, men kollar i stort sett aldrig på TV via den. Bara när det är längdskidor på vintern och jag grejar med nåt i köket, så kanske 20-30 timmar per år.) Men jag bestämde mig ändå för att göra kanalsökningen. Ja, det var inte så enkelt. Instruktionerna från Comhem var otydliga, och jag fick leta efter vad motsvarande saker hette på min TV. Manualen till TV:n var otydlig. Menyerna i TV:n var svårtydda. Själva sökningen tog sen 40-50 minuter, har jag för mig, och därefter hade jag några hundra kanalplatser inlagda i TV:n, i en enda röra. SVT 1 hade plats 168 eller nåt liknande. När jag hade kämpat med det i några timmar tyckte jag att det fick räcka, och TV:n är kvar i det läget än i dag, 4-5 månader senare, med alla kanaler slumpmässigt utkastade på de 999 kanalplatserna... Att flytta om manuellt är ett drygt jobb, som inte är värt det för så lite tid jag tittar på TV, men om jag skulle göra det handlar det förmodligen om 1-2 timmar ytterligare tid.
Och då är jag ändå vass på teknik generellt!

En teknikointresserad eller okunnig, särskilt om man är äldre med kognitiva försämringar, skulle förmodligen se det som enklare att segla runt jorden på en vindsurfingbräda än att programmera om TV:n och flytta kanaler.

Det tar inte timmar, gjör bara en favoritlista med de kanaler du vill ha, tar max 5 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Det tar inte timmar, gjör bara en favoritlista med de kanaler du vill ha, tar max 5 minuter.

Läs hela inlägget innan du kommenterar...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av cyklonen:

En teknikointresserad eller okunnig, särskilt om man är äldre med kognitiva försämringar, skulle förmodligen se det som enklare att segla runt jorden på en vindsurfingbräda än att programmera om TV:n och flytta kanaler.

Jag tog ett enhällig beslut för några år sedan att sluta testa den inbyggda TV-mottagaren av precis de orsaker du nämner. Gränsnitten driver en till vansinne, utöver att bilden från inbyggda mottagare är alltid dålig men dålig på olika sätt. Finns ingen större poäng att testa något som alltid är sämsta tänkbara.

Men framför allt kröp jag på väggarna över att brottas med gränssnitten som är helt galet omständliga. Särskilt som flera tillverkare hela tiden gjorde om systemen år efter år. Jag fick till slut nog med att slösa timmar av mitt liv varje månad med att lista ut hur kanalhanteringen fungerar och hur man gjorde favoritlistor på varje specifik modell jag testade. Det kan ta en bra stund att bara hitta rätt menyer och man behöver ofta knacka en sifferkod som man kanske satte i TV: för flera år sedan.

Tips när du hjälper en släkting inom närmaste veckorna – sätt koden som 1234 (0000 är ofta nekad som kod) så kommer alla andra människor som måste hjälpa till senare dra en tacksam suck På många äldre TV-modeller måste man också manuellt knacka in kanalinfo för DVB-C-mottagaren, vilket innebär att man behöver googla fram över vilken av Comhems kanalkoder som används i den stad man bor i.

Helt klart ett mitt livs bästa beslut att ge långfingret åt inbyggda TV-mottagare. Har full förståelse inför att Comhem släcker analog service och fimpar sista kopplingen till 60-talet. Har också full förståelse varför detta är ett besvärligt problem, även om det inte riktigt är Comhems fel att så många TV-apparater har så kassa grässnitt.