Är med i belastningsregister, delvis rädd för att söka jobb

Permalänk

Är med i belastningsregister, delvis rädd för att söka jobb

Hej, jag kom med på belastnignsregistret för ett brott jag känner en stor pinsamhet för, och är generellt rädd för att det ska komma ut eftersom ingen i min omgivning vet att det har hänt.

Grejen är att jag har vänner som känner chefer, som kan erbjuda mig jobb, men om de gör en bakrungskontroll, via tex "belastningsregistret.se", där jag såg att företaget är kund hos, så ser de väl vilket brott jag har begått. Är rädd att det på någotvis kommer att berättas till vännen om chefen kollar upp det.

Det är jätte svårt att hitta jobb, bl.a via bemanningsföretag har fått 3 intervjuer och alla begärde uppgifter från polisen. Detta har fått mig väldigt deprimerad och ingen vill anställa mig oftast pga av det.

Jag vill itne gå in på vad det gäller, men det är inget våldsbroitt och sysslar inte med brottslighet överlag detta hände för ett par årsedan. Jag vill liksom bara gå vidare och jobba och ha ett nromalt liv, vilket är svårt nu efter händelsen, känns som jag är straffad för livet, är uthängd på tex lexbase, mrkoll osv.

Min fråga är, vad hade ni gjort i min situation? vad är det för uppgifter som belastningsregister.se visar egentligen?
Vilka bransher är enklast att få jobb utan krav på fri belastningsregisgter? är det brottsligt för chefen jag söker jobb hos att berätta till andra om vad jag är dömd för, om det händer?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem

Acceptera vad du gjort och gå vidare. Låt de ta utdrag. Helt ärligt tror jag du bryr dig mer än vad de gör. Eftersom du inte sitter inne.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

@Dahle86: Grejen är att de släpper inte in mig om du har nåt i registret, det är de som är problemet. Jag ahr redan accepterat vad som hänt, det bara förföljer mig i arbetslivet

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchoolGamer:

@Dahle86: Grejen är att de släpper inte in mig om du har nåt i registret, det är de som är problemet. Jag ahr redan accepterat vad som hänt, det bara förföljer mig i arbetslivet

Vet du det eller tror du det?
Hos oss görs en säkerhetskontroll av Säpo och vet flera som tidigare har domar, som t.ex. misshandel. Det handlar om omfattning och när det skedde.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

@Dahle86: de senaste jobben sa de att man inte ska ha något i belastningsregistret, har även hört att det måste misnt gått 5år bl.a efter domen. Så av erfarenhet, ja

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchoolGamer:

@Dahle86: de senaste jobben sa de att man inte ska ha något i belastningsregistret, har även hört att det måste misnt gått 5år bl.a efter domen. Så av erfarenhet, ja

Tacka de nej pga det eller backa du ut när de skulle göra registerkontroll?
Ja, efter 5 år försvinner det i vanlig registerkontroll.
Du får nog förtydliga med mer info för jag orkar inte dra det ur dig.
Men nästan alla arbetsplatser skiter i vad du gjort så länge det inte har med ditt jobb att göra. Ekonomisk brottslighet, pedofili.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Tänker lite såhär.

Vad jag vet så måste du själv begära utdrag och sedan ge det till dem du ansöker hos.
Kommer frågan upp på en intervju så får du nog vara ärlig med det. Det hade jag som chef uppskattat mer än att det kryper fram på annat sätt.
Om det är något du gjort som de tycker kan påverka att du har ett visst jobb/ ansvar med tanke på det du gjort så låt det vara så. Inte mycket du kan göra åt...

Bemanningsföretag begär det regelmässigt och jag kan förstå varför
Så är ju inte fallet hos alla arbetsgivare, långt ifrån.

Men jag tycker nog att det är bäst att vara ärlig och berätta om frågan kommer upp. Du blir ju inte diskvalificerad direkt för ett jobb pga att du är med i registret.. beror på vad det handlar om.

Visa signatur
Permalänk

@Dahle86: HAr inte backat ut, de frågar "har du något i belastningsregister, jag svarar:ja. Då säger dom tydligt att företaget du söker till kräver att man inte har något i belastningsregistret.

Nej 10 år är amn med hos polisen om det gäller villkorlig dom. Böter stannar bara i 5år

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchoolGamer:

@Dahle86: HAr inte backat ut, de frågar "har du något i belastningsregister, jag svarar:ja. Då säger dom tydligt att företaget du söker till kräver att man inte har något i belastningsregistret.

Nej 10 år är amn med hos polisen om det gäller villkorlig dom. Böter stannar bara i 5år

Sluta sök via bemanning då.
Ring företag direkt.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Har inte testa själv med om man erbjuder sig som egen konsult. Kan det vara ett sätt att komma runt problemet?
Inte jättesvårt att starta företag och det borde gå att söka samma jobb som alla andra men att arbetsgivaren betalar via faktura istället för lön.

Men jag har ingen erfarenhet så det är bara en tanke.

Permalänk

@Dahle86: Beror ju sjävlklart vilken branch med, antar jag. Jag söker allt möjligt, lite svårt med jobb s¨jag söker ju det jag kommer åt både direkt till företag och bemanning, bemanning är itne ett problem, det är kunderna hos bemanningsfretagen som kräver utrag, inte själva bemanningsföretaget

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem

Inte alla företag kräver ett utdrag. Om du skäms för att berätta så mycket om vad det gäller online där du är någorlunda anonym så bör du nog inte ens ge det till en arbetsgivare. Dock får de inte dela med sig till dina kompisar vad det står; men hindrar ju inte dem för att själva kolla upp.

Önskar dig all lycka till dock

Permalänk
Medlem

Har svårt att se att alla företag slentrianmässigt drar registerkontroll på alla anställningar. Det kostar ju ändå en slant för företaget att göra den typen av kontroll.

Eller har de bett dig ta med ett kuvert med ditt eget utdrag?

Att rekryterare/bemanningsfirmor kan få det att låta som att alla tar utdrag har jag lättare att tro.
Men klimatet kanske har hårdnat, var ett tag sen jag bytte plats....

Permalänk

@JeanC: Svårt att veta vilka företag som inte gör det. Vissa säger det inte rakt ut. Hade vart enklare om man visste, då hade jag ju inte ens behöva göra denna tråd, jag gör den pga av den svårigheten. Tack sp myvket

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk

@henkiii: det kostar dom ingenting om de är kunder hos sidor som https://belastningsregistret.se/ då de är redan prenumererande kudner eller något.
De kan bara med ett klick få upp uppgifter. Dessutom frågar de ändå efter papper från polisen ifall de inte är kund hos ett registerkontroll företagg, när de frågar mig om jag är dömd, när mans varar äörligt så brukar de svara med att de inte får lov att anställa folk med en dom. Men som sagt, inte alla gör det, men svårt att hitta företag som inte har det som krav, då de inte säger det öppet på sina annonser.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk

@Pepe's Bodega: Går sjöälvklart att starta eget, men man behöver ju kapital, vilket jag itne har ännu

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem

Vad är det för typer av jobb, ofta är ju exempelvis konkurrens kring lågavlönade jobb sådan att allt kollas för att minska antal.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Va med i belastningsregister för en fortkörning. Va en del turer kring det då jag inte erkände pga vissa omständigheter. Men jobbar idag på en anstalt så. Visst kanske inte det värsta man kan göra men här görs ändå stora säkerhetskontroller på alla som ens kommer hit från byggföretag för att utföra ett arbete

Permalänk
Inaktiv

Inte allt som står med när du gör registerutdrag för jobb från Polisen.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag ju inte vad du gjort. Men enklast är väl att spela med öppna kort och redan i förebyggande syfte i personligt brev eller möte förklara läget, att man gjorde en dum sak som man ångrat och levt med och vad det lärt en och hur man förändrats som person.

Hade iaf vägt tungt för mig kontra någon som låtsas som ingenting, vet att ett utdrag kommer ske och sedan få tillbaka något på personen.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchoolGamer:

Min fråga är, vad hade ni gjort i min situation? vad är det för uppgifter som belastningsregister.se visar egentligen?

Flyttat utomlands. Tråkigt svar, men om du har så stora problem är det nog det minst dåliga i längden.

Lexbase och liknande företag begär massutdrag på domar från tingsrätterna, scannar dom och indexerar personnummer, namn, adresser mm. Belastningsregister.se verkar medvetet otydliga med vad de håller på med - eventuellt begär de utdrag från domstolarna i varje ärende, men det lär i så fall kosta rejält med pengar i varje ärende på grund av administration. Troligen använder dom bara lexbase...

Om du vet om att Belastningsregister.se har använts gällande dig kan du ju alltid begära ett GDPR-utdrag för att (om dom inte helt enkelt ljuger) få veta vad som sparar om dig.

Bemanningsföretag och andra har i värsta fall också egna register. På PUL-tiden var det förbjudet för andra än myndigheter att behandla personuppgifter om brott. Med GDPR vet jag inte vad som gäller och offentlighetsprincipen som ger tillgång till domar från domstolar trumfar nog ändå det i praktiken.

Dom olika samlingsregistren hos myndigheter gallras som tidigare nämnts efter viss tid, så hos arbetsgivare som tycker att du ska ha med ett utdrag som du själv begärt hos polisen är det i alla fall ett övergående problem. Själva domarna i domstolarna gallras vad jag vet aldrig, så det problemet är permanent, i alla fall tills övrig lagstiftning stramas åt.

Permalänk

Jag är med i belastningsregistret, för grova saker, dock lagt allt skit på hyllan och skaffat mig familj osv.
Men fast dessa brott har jag 2st jobb och haft ansvarighets positioner.
De gäller att vara ärlig och rakt fram och säga hur de ligger till och varför det hände och hur de ser ut för dig nu.
Lägg fram alla korten på bordet de är de bästa du kan göra

Rättstavning pga snabb skrivning via mobilen med extremt kass autokorrekt
Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Avstängd

Jag har behövt visa utdrag tidigare när jag sökt jobb i rätt pissiga bemanningsföretag typ Lernia och så. Men jag förstår inte riktigt hur tjänster som belastningsregistret.se är lagliga. Polisen får inte skicka utdragen till någon annan än personen som det handlar om, så hur kan de få tillgång till uppgifterna och lämna ut dem bara sådär. Det finns förslag på att det ska bli förbjudet att kräva detta utdrag om inte tjänsten kräver det, typ om man ska jobba inom barnomsorg eller som polis eller så, men det verkar inte ha gått igenom.

Själv så är jag väldigt glad att jag inte är desperat efter jobb nu, så kan jag tacka nej till de som kräver sånt här, eller drogtester och så. Inte för att det hade varit något problem eller så, men i mina ögon är det ett tecken på att arbetsgivaren inte respekterar sina arbetstagare. På samma sätt hade jag inte accepterat att vara övervakad konstant på jobbet med kameror, gps eller liknande.

Mitt råd till TS är att, om du inte har möjligheten att söka jobb som inte kräver sånt här, så får du helt enkelt vara öppen från första intervjun, inte i ansökan för då sorteras du bara bort direkt.

Permalänk
Medlem

@snajk tyvärr är de lagliga pga att de utnyttjar missar i vissa lagar, det har diskuterats om att stänga de hålen sedan de börja dyka upp men det går segt både pga att en del motarbetar samt att det är grundlagar så inget man ändrar snabbt eller hur som helst.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

@snajk tyvärr är de lagliga pga att de utnyttjar missar i vissa lagar, det har diskuterats om att stänga de hålen sedan de börja dyka upp men det går segt både pga att en del motarbetar samt att det är grundlagar så inget man ändrar snabbt eller hur som helst.

Jo, som jag ser det är det två fel som det fungerar nu. Dels att man kan kräva detta utdrag för vilket jobb som helst och dels att de kan komma åt det själva utan att personen får reda på det.

När jag sökte (skit-) jobb så fanns inte denna typ av tjänster så då var det ju det där kuvertet man fick ta med sig. Fortfarande dåligt men det kom i alla fall inte som en överraskning.

Permalänk
Sötast
Skrivet av OldSchoolGamer:

@Dahle86: HAr inte backat ut, de frågar "har du något i belastningsregister, jag svarar:ja. Då säger dom tydligt att företaget du söker till kräver att man inte har något i belastningsregistret.

Nej 10 år är amn med hos polisen om det gäller villkorlig dom. Böter stannar bara i 5år

Låter ytterst tveksamt.
Om du bara här hade sagt gäller det exempelvis Y också? så tror jag du fått ett annat svar.

Du, och många andra kan vara dömda för precis vilket "skit" som helst som har noll påverkan på ett arbete, skulle de då tacka nej till en i övrigt bra kandidat bara på grund av det? Njäe, i de absolut flesta fallen så nej. Tror att du stoppar dig själv här faktiskt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

//.. Men jag förstår inte riktigt hur tjänster som belastningsregistret.se är lagliga. ..//

Skrivet av Ferrat:

@snajk tyvärr är de lagliga pga att de utnyttjar missar i vissa lagar, det har diskuterats om att stänga de hålen sedan de börja dyka upp men det går segt både pga att en del motarbetar samt att det är grundlagar så inget man ändrar snabbt eller hur som helst.

För att vara konkret är det lagliga för att de har utgivningsbevis och faller då under tryckfrihetslagstiftningen, som är grundlagsskyddad. GDPR biter alltså inte på vad t.ex. Lexbase m.fl. sysslar med.
Hur detta kan få ske är en annan fråga. Jag tycker personligen att det är absurt.

Permalänk
Avstängd

Har sökt ett antal jobb senaste 10 åren och även varit på många intervjuer via rekryterare men ingen av dessa har någonsin tagit upp frågan om brottsregister så kanske ska du skita i bemanningsföretagen och söka andra typer av jobb helt enkelt.

Nu har jag ingen av vad du har gjort, vad du har för utbildning i grunden eller vad du ens söker för jobb men lycka till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OldSchoolGamer:

@Dahle86: Beror ju sjävlklart vilken branch med, antar jag. Jag söker allt möjligt, lite svårt med jobb s¨jag söker ju det jag kommer åt både direkt till företag och bemanning, bemanning är itne ett problem, det är kunderna hos bemanningsfretagen som kräver utrag, inte själva bemanningsföretaget

Det är skillnad på vad arbetsgivare säger att de kräver hos bemanningsbolagen, en annan vad de faktiskt kräver/behöver. Beroende på vad det är för jobb kan det handla om orealistiskt högt ställda krav på utbildning och erfarenhet, bara för att arbetsgivare är slappa och försöker filtrera så mycket som möjligt. (Något som i slutändan leder till att de bara får kandidater som är överkvalificerade och desperata för jobb, eller olämpliga på något sätt som inte täcks upp av "checkboxarna"...) Låt inte rekryterares syn på dig som en lista med egenskaper du ska uppfylla förstöra din bild av dig själv som person.

Det bästa är därför att försöka komma så nära arbetsgivaren och kollegorna som möjligt med din ansökan, s.a.s "att få in foten i dörren" så att säga, och försöka kringgå rekryterare och liknande som bara ser dig som en lista med checkboxar, som inte vill ta med dig i tång om du inte matchar checkboxarna.

Om du berättar vilken bransch jobbar du i och vilken del av Sverige du bor i så kanske det kommer upp lite konkreta tips på hur du kan göra i den branschen.

Permalänk
Inaktiv

Bemanningsföretag låter som en tuff väg att gå. Dom bryr sig inte så mycket om personen, dom vill mest ha rationell förmedling.

Testa med att söka jobb på småföretag. Dom är glada för de ansökningar dom får och dom ser mycket mer till personen. Erbjud dig att ta en provanställning. Kom till intervjun välklädd och ansad.

Sedan har vi alla gjort dumma grejer. Skilnaden är hur vi tar ansvar för dom. Jag skulle vara helt öppen och redovisa allt

Leif GW Persson har sagt att ungefär en tredjedel av fängelsedömda skäms utav h-e, sitter av sin tid och kommer aldrig mer göra något värre än att gå mot röd gubbe. Dom har lärt sig läxan. Se till att du hör till den kategorin och visa det.

Lycka till!

Edit:
En reporter hade fått nys på att Ingvar Kamprad var nazist i sin ungdom. Extremt pinsamt. Ledningen på IKEA hade krismöte. Ingvar var först helt inne på att förneka allt. Övriga i ledningen lyckades övertyga honom att istället gå ut med press-release med snabbt och fullständigt erkännande samt att be om ursäkt. Visst sjutton var det jobbigt för Ingvar men å andra sidan så dog hela prylen snabbt. Han hade erkänt och bett om ursäkt. Klart. Alla visste allt som fanns att veta. Snart glömt. Ingvar behövde heller inte gå omkring och känna att han hade något att dölja. Finns mycket psykologi i det här.