Internet Explorer fyller 25 år – länge leve IE

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag någonsin haft några positiva upplevelser eller minnen med IE. Fanstyget har mest ställt till besvär både i arbetet och privat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Önskar IE död och Microsofts EEE metoder, vilket de till stor del har minskat rejält vilket är positivt överaskande. Internet Explorer är verkligen inte bra, renderingsmotorn är helvild med HTML/CSS standarder och ecmascriptmotorn är trasig med ett överflöd av minnesläckor. Har fått göra så mycket jobb för att arbeta runt dess ecmascriptmotor att det inte ens är roligt. (Inklusive kontakt med Microsoft själva som dessvärre inte kunde bidra så mycket då det finns många delar de själva inte ens verkar veta längre hur de fungerar.)

Vill ni höra något obehagligt? Internet Explorer har officiellt stöd utan end of life planerat. 😔 Så man lär fortsätta hitta det på alla möjliga ställen där intresset är svalt att migrera.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Här hickar Firefox upp sig och det har Google räknat ut bra: https://earth.google.com/web/
Nya Internet Explores som man förr var tvungen att använda för att kunna köra vissa sidor.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

Grattis till Internet Explorer för 25 långa år i tjänst, må vi inte träffas igen.

Haha!

Alltid undvikit IE av någon anleding, även back in the days när de flesta använde det. Har kört Netscape, Opera, Mozilla m.fl. Rebellisk snorvalp som jag var (är)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Körde IE enda in i det sista. Tror jag bytte i våras när YT inte ville spela upp HD längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

"Denna sida kräver Internet Explorer" är ett irriterande minne.

Som yrfhar nämner nedanför. Chrome är nya IE. Denna sida kräver Chrome för att fungera optimalt....

Skrivet av yrfhar:

Här hickar Firefox upp sig och det har Google räknat ut bra: https://earth.google.com/web/
Nya Internet Explores som man förr var tvungen att använda för att kunna köra vissa sidor.

Vad är det som strular? För mig fungerar det. Lite smålaggigt dock. Men det får man ju räkna med då det körs i webbläsaren.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Hatar verkligen Chrome, att dom hela tiden försöker procka på en det, ofta när man installerar moderkort, programvara osv så får man verkligen se till att avbocka chrome, irriterande helt enkelt ,folk gnäller på microsoft men google är 7 reser värre.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Körde IE enda in i det sista. Tror jag bytte i våras när YT inte ville spela upp HD längre.

Liknande för mig. Men jag gick över till Edge när det släpptes.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

@wargreymon: Google har sina fingrar i sjukt många tjänster och expert på att driva användare till chrome genom att råka glömma små saker då och då som gör att något lite buggar ut här och där ibland i andra webbläsare eller tillräckligt långsammare här och där att det kan vara små störande. Sådär att man får "det bara funkar" känsla när man kör chrome.

"Här är en irriterande popup. Installera vår spionmjukvara för att slippa den varje gång du söker"

IE må ha brister, men jag ogillar chrome mest.

Permalänk
Medlem

Tiden då jag använde internet mer i skolan än hemma då det var för dyrt. Blev mycket Netscape navigator och x antal fula färgglada bilder utprintade så att patronerna tog slut. Minns att jag köpt ett 50-pack 3,5" disketter som vi försökte överföra quake 1 demo till, men utrymmet räckte inte.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yrfhar:

Här hickar Firefox upp sig och det har Google räknat ut bra: https://earth.google.com/web/
Nya Internet Explores som man förr var tvungen att använda för att kunna köra vissa sidor.

Vad är det som inte fungerar? Verkar fungera bra för mig i Firefox 79 på Debian Sid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Kan vara bra för dig att bli påmind om ie, så du kan bearbeta ditt trauma, och sedan gå vidare 😁😉😉😉

Haha : ) Jag har efter tre veckors semester nästan slutet tänka på jobbet så ofta...så kommer den här saken. Grattis, snart är det åter till Kommunstandarden.

Det där med att bråka med familjen om tele/modemtider var kul ja : )

(Everquest)
"Nu har du spelat i två timmar, nu finns det faktiskt dom som vill ringa!!!"
"-Men jag har ju knappt hunnit uträtta något.."

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Grattis Internet Explorer!

Tyckte att IE 2 var riktigt bra. Sedan gick det bara utför efter IE 3.0 när Microsoft försökte hitta på egna taggar.

Har genom åren använt allt från Mosaic, Opera, Voyager, IBrowse, Netscape, Firefox, Safari, Camino, Brave, Chrome/Chromium och aldrig blivit vän med IE igen.

När Microsoft släppte Windows 8, så gjorde de även en riktigt bra webbläsare för pekskärm och eBook/PDF-läsning. Den lyckades dock Microsoft förstöra genom att skapa Edge som varken fungerade bra med tangentbord eller pekskärm (samt bara gick att uppdatera genom att uppdatera Windows i sig).

Permalänk
Inaktiv

Använder fortfarande IE 11 dagligen på jobbet. Det är inte med vilja.

Permalänk
Medlem

Anvönde aldrig IE som standard mer än för sidor som var skapade i ASP de såg ofta konstiga ut i de andra webläsarna.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Jag fick Internet 1993/94, körde Mosaik och Netscape först, sedan Explorer 2.0 och övriga Explorer hela 90-talet ut, sedan blev det blandat med Opera och Firefox och nu Chrome senaste fem åren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Avstängd

Även om Internet Explorer inte var den bästa så tyckte jag om den, körde med den tills runt 2008 då jag gick över till Chrome istället.

Skrivet av nick-li:

Kan nån sluta påminna mig om Internet Explorer?

Internet Explorer
Internet Explorer
Internet Explorer
Internet Explorer
Internet Explorer

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Explorer, ren dynga, Microsoft följer aldrig W3C-standarder riktigt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Använder fortfarande IE än idag för bland annat att skicka kvitton till kunder och vissa typer av mail SMS som är noreply. Inte värt för företaget att uppdatera de systemen.

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Rekordmedlem

Har inga minnen alls av tidiga versioner för då fanns ju Netscape,
Sedan när IE kom förinstallerat i win så använde man den en gång när man gick till www.getfirefox.com
Nån gång post xp började man däremot tvingas använd IE när en del företag blivit blåsta av MS och låst fast sig i webbläsaren när den användes som interface till uselt kodade program och där är vi än i dag och det tar nog minst 20 år till innan den webbläsaren kan skrotas pga alla program den agerar interface åt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har inga minnen alls av tidiga versioner för då fanns ju Netscape,
Sedan när IE kom förinstallerat i win så använde man den en gång när man gick till www.getfirefox.com
Nån gång post xp började man däremot tvingas använd IE när en del företag blivit blåsta av MS och låst fast sig i webbläsaren när den användes som interface till uselt kodade program och där är vi än i dag och det tar nog minst 20 år till innan den webbläsaren kan skrotas pga alla program den agerar interface åt.

Nostalgi serverad! https://web.archive.org/web/*/http://www.getfirefox.com/

Jag svor tyst när IE gick om Netscape i marknadsandelar och fick över 50 %. Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_web_browsers var det runt 1998 Q4. På den tiden stod inte Microsoft högt i kurs där jag arbetade då. Dels hade jag precis installerat Linux hemma för första gången och snart skulle jag få första chansen börja programmera mot en SUN-server. Solaris, ooohhh. Det var mycket hos Gates företag som inte riktigt passade in.

EDIT: Det här var den äldsta länken som fungerade https://web.archive.org/web/20080516045859/http://www.getfire...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Borde vara livstid i straffskalan på den som hänger kvar vid gammalt skräp när det finns nyare bättre webbläsare som inte gör livet surt för oss som webbutvecklare. Så mycket extra pengar det kostar helt i onödan. // rant

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dlq84:

Borde vara livstid i straffskalan på den som hänger kvar vid gammalt skräp när det finns nyare bättre webbläsare som inte gör livet surt för oss som webbutvecklare. Så mycket extra pengar det kostar helt i onödan. // rant

Det är väl tvärt om så att det finns en del applikationer där utvecklarna låst fast sig i ett behov av IE och inget annat fungerar, ingen surfar ju med den i normal bemärkelse men så länge den måste användas som interface till en massa program så lär den finnas kvar, jag tror inte den är utrotad på länge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Använde Microsoft Frontpage till att bygga en "snygg" sida som låg på swipnet.se på den tiden och självklart vann ie över mig och netscape också... Fan vad nostalgisk man blir över vissa saker, 80 och 90 talet var ju sjukt kul när det gäller datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Vill ni höra något obehagligt? Internet Explorer har officiellt stöd utan end of life planerat. 😔 Så man lär fortsätta hitta det på alla möjliga ställen där intresset är svalt att migrera.

Inte detta dom pratar om i gårdagens artikel här? Eller menar du något annat med "officiellt stöd"?
https://feber.se/internet/microsoft-lagger-ner-stod-for-inter...
https://www.theverge.com/2020/8/17/21372487/microsoft-interne...

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk

Använde faktiskt MSIE som primär webbläsare på Macen ett tag i början av 00-talet, från det att Netscape blev för gammalt och omodernt. Sedan släppte Apple Safari och man fick en riktigt bra webbläsare inbyggd så att säga.

För min del kan man gärna förpassa IE in i den elektroniska evigheten. Men i verkliga livet stöter man på kunder som fortfarande använder det. Oftast för att de alltid gjort så ("klickat på internet"). En del använder olika webbläsare för olika sidor (man kan ju inte läsa Outlook.com-mailen med gåggel), andra har en specifik sida som kräver IE. I det sistnämnda fallet är det ofta inom vården eller i annan kontakt med någon myndighet, och webbsidan ser ut som den designades för en dator med 1024-upplösning år 1999. Vilket förmodligen är exakt det den är.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Körde Netscape länge och väl från mitten av 90-talet, och bytte till IE när 5:an släpptes. Då hade den redan blivit så dominant att sajterna generellt körde specialkod som bara funkade i IE. Man hade inte mycket val.

Uppgraderade till 6:an nångång när den släpptes, och körde vidare på den på tok för länge, tyckte de senare versionerna var sönderbloatade.

Nånstans i mitten av 00-talet tog väl Firefox fart på allvar, vill minnas det var version 3 som till sist fick mig att byta till den. Konservativ som jag är kör jag fortfarande Firefox, har aldrig gillat Chrome

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Opera använde jag flitigt tills de övergav sin egna motor

Permalänk
Lego Master

Använder fortfarande IE i jobbet ibland, pga nån idiotleverantör inte har uppdaterat sina webappar. Kör som nån xbap-applikation. Värsta skitet jag har att göra med i mitt arbetsliv för tillfället tror jag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield