Intel avtäcker tillverkningstekniken 10nm Superfin

Permalänk
Medlem

Blev först mäkta förvånad över att en super kondensator skulle kunna höja switch hastigheten på en FET, då alla framsteg i hastighet gällande FET har handlat om att minska strö-kapacitansen eller med diverse tekniker minimera dess inverkan på switch hastigheten -> stig- och fall-tid -> max klockhastighet.

När jag sen sökte på Super MIM så blev det uppenbart, Super MIM har inte direkt med FET'ens funktion att göra, den minskar ej heller spänningsfallet över FET'en utan ger snarare en liten ökning. Men summa summa så ger ändå en möjlighet till högre hastighet då tillgänglig energi för switch'ning av FET'en är högre.

Glömde av mig att materialet från Intel sammanställs av en marknadsavdelning, phuu...

Energidistribution och även distribution av klocksignal (synkronisering) har varit en betydande del av forskningen för att få till snabbare och även mer energieffektiva stora kisel kretsar.
Så uppgiften som Super MIM kondensatorn har är att lagra energi lokalt, så energin är tillgänglig på substratet när grindarna behöver switcha. Se det som en mellanlagring som ger möjlighet till konstant arbete, utan Super MIM eller dess föregångare så skulle energidistributionen på substratet endast klara av att ge energi för en kort burst.

Men frågan är när nästa stämning gällande patent intrång sker...
Hittade detta arbete när jag sökte:

High-Performance MIM Capacitors

Key Laboratory of Instrumentation Science and Dynamic Measurement, Ministry of Education,
North University of China, Taiyuan 030051

Received: 20 October 2017; Accepted: 31 January 2018; Published: 4 February 2018

Källa: https://res.mdpi.com/d_attachment/micromachines/micromachines...
---

Edit: Läste precis "Intel Architecture Day 2020 – en summering" och tittade på filmen "Tiger Lake SoC Architecture Explaned".

Dom nämner "Super MIM Capacitor" under skyskrap-bygget, och "minimize voltage reduction" 1:44 in i filmen.

Det är inte det samma som spänningsfall över FET transistorn. Utan det betyder precis det som jag skrev ovan
Det då man skulle få spänningsfall lokalt på substratet vid ökad frekvens om man inte har lokal lagring av energi, som med Super MIM.

Det är en av effekterna man motverkar med en förhöjd spänning vid överklockning!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Hm, Ice Lake använder väl redan 10+, och Superfin ersätter 10++.
Cannon Lake var först ut med 10nm utan plus.