Gasar ni mer när ni lyssnar på viss musik i bilen/mc?

Permalänk
Medlem

Jo, blir nog så. Dras Metallica eller Rammstein igång på mixlistan så trycker jag lite extra på gasen omedvetet. Kommer på mig själv varje gång, "nu gick det lite för fort".

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morannon:

Vad då gasa på? Kör alltid den maximalt tillåtna hastigheten förutom vid omkörning, skarpa kurvor samt diverse hinder. Efter att ha läst tråden hoppas jag antalet fartkameror ökar markant.

Men om man "kör om" hela vägen till jobbet då? Alltid finns det ju någon framför....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dl380g7:

JA, i ca 250 km/h och uppåt endast på Tyska Autobahn(och endast i Tyskland) och då precis strax söder om Hannover på den goa långa 4 filiga raksträckan som går rakt ner till gränsen till annat land mil efter mil och full gas och det helt lagligt med härlig musik som:
AC/DC Thunderstruck
AC/DC Highway To hell mfl andra goa låtar
Europe
ZZ TOP
Kiss
E-Type
80 talsmusik (pop & rock)
90 talsmusik (pop & rock eurodisco)
vissa Techno låtar med tyska Scooter på Autobahn = Helt djuvligt underbart, på högsta dunk
och annat smått och gott i musikväg.

Att köra i 250 km/h och mer på Tyska Autobahn i Tyskland är som att ha skön SEX med den man älskar! Samma upplevelse, samma euroforia! Alldeles helt underbart! Något som ingen förstår sig på förrän man själv testat! Jag förstår dock inte de som bara vill köra på Nurburgring när man kan köra mil efter mil genom ett helt land i över 250 km/h helt lagligt!

Men i Sverige på svenska motorvägar? Aldrig i helvete att man vågar, då ingen kan köra bil snabbt på rätt sätt i Sverige, då alla, precis alla idioter på svenska motorvägar skall leka POLIS. Skulle vilja säga, samt påstå att Sveriges nutida motorvägar inkl bilister är europas farligaste. Sveriges bilister kan inte köra bil snabbt på rätt sätt men det kan verkligen Tyskarna! Sverige = Blinkers försent, Bromsar försent, Sveriges motorvägar = livsfarliga tack vara idioter till bilister! Att sedan nästan riskera livstids fängelse i just Sverige för att man kör som i Tyskland aldrig i livet. Det är inte värt det. Känns dessutom som alla nuförtiden fått körkort på brevkurs i just Sverige. Inga krav alls. Just därför kör man som i filmen Driving Miss Daisy(jädrigt lugnt och låter alla idioter pasera) i just Sverige oavsett musik & låt =).

Ingen har klarat hålla 250 runt ringen, rekordet är 234 så vill du prova så...
Det verkar vara svårare att köra fort när vägen är krokig för även om bilen saknar stereo så verkar Timo Bernhard gasglad i sin Porsche 919.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nä... kör alltid fort, finns en anledning till att jag har 420HK

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Nä... kör alltid fort, finns en anledning till att jag har 420HK

Jag har 525hk och kör i stort sett alltid lagligt, förutom när jag ska köra om och glömt bort de där hästarna.
Tror anledningen heter "omogen förare".

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Eftersom jag alltid kör med farthållare på bilen så påverkas inte min fart av musiken.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Proffsmoddare

Tycker inte om hög hastighet, men visst kan vissa låtar göra att man kör lite mer aggressivt

Det förutsätter ju dock att man är i den roliga bilen.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk

En av mina första aha upplevelser om hur obehagligt lättsuggererad man är var när jag plötsligt insåg att jag låg i 120 på en smal (typ1,5 fil totalt), fruktansvärt slingrig grusväg, med fullt ställ i kurvorna i en gammal Renault 5 som höll på skaka sönder redan i 80. Bara för att Ace of spades råkat gå på i stereon. Möte där och ingen hade överlevt.

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem

Hardcore Techno i olika former brukar ju få en att känna sig "optimistisk" på vägarna.
Grindcore är som warp speed! Innan låten är slut är man framme...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Lyssnar aldrig på musik i bilen. Blir poddar eller böcker, fördriver tiden bättre imo. När jag var yngre lyssnade jag på mer musik i bilen men nu lyssnar jag bara om jag slö surfar och gymmar.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Självfallet så måste någon kläcka den obligatoriska kärringkommentaren.

Naturligtvis anser du dig själv vara en lämplig bilförare. Från mitt perspektiv: Om du tror att du kan bedöma folks bilkörningsförmåga genom att läsa lite kommentarer på internet så är du nog inte särskilt lämplig som bilförare själv.

Lämplig maxhastighet och körstil varierar enormt beroende på personliga färdigheter, dagens kondis samt vilken bil man sitter i.

Personen ifråga skrev inget om han/hon ansåg sig vara en bättre förare?

Han/hon påpekade endast det uppenbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Lämplig maxhastighet och körstil varierar enormt beroende på personliga färdigheter, dagens kondis samt vilken bil man sitter i.

Lämplig maxhastighet bör ju vara högsta tillåtna hastighet på den sträcka man kör på för tillfället? Eller har jag fel?
Möjligtvis om föraren i fråga kanske är äldre eller har något fel på bilen, så denne kör saktare...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Har väl gjorts en del forskning på området och det kommer alltid fram till att majoriteten kör snabbare/hårdare när det spelas musik.

Är nog några som köat upp t.ex den här och rullat på på E4an och trycker ner pedalen helt https://www.youtube.com/watch?v=iuJDhFRDx9M

Åh fy fan vilken pinsam tanke, att köra som en idiot, till en låt man hört i historiens största skitfilmsserie. Men jag tror du har rätt, det har nog hänt många gånger.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Lämplig maxhastighet bör ju vara högsta tillåtna hastighet på den sträcka man kör på för tillfället? Eller har jag fel?
Möjligtvis om föraren i fråga kanske är äldre eller har något fel på bilen, så denne kör saktare...

Ja du har fel. Inte bara stämmer det inte med verkligheten utan du hade även fått underkänt på teoritestet om du hade skrivit det där.

Permalänk
Medlem

Det är smått fantastiskt vad utfallet alltid blir av såna här trådar:
5% ärliga inlägg om att man tillåter sig busa lite när andan faller på.
95% moraliserande om hur man minsann måste följa lag och regler.

Drive on, you whimsical fellows. Drive on. 🍸🧐

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

Nej, så lätt bör man inte påverkas av sådan stimulans

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Lämplig maxhastighet bör ju vara högsta tillåtna hastighet på den sträcka man kör på för tillfället? Eller har jag fel?
Möjligtvis om föraren i fråga kanske är äldre eller har något fel på bilen, så denne kör saktare...

Största felet till ditt argument brukar uppenbara sej under tidig morgon sent på hösten när en större del av våra fordonsförare söder om Dalälven plötsligt kommer till insikt om årstider kan påverka vägbanan, den andra heter ”lekande barn” och menas småttingarna utanför bilen samt en och annan vuxen i samma mentala tillstånd efter blöt kväll på krogen.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Nej. Har trots allt inget körkort.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Judas Priest - Turbo Lover, då ökar hastigheten hela tiden med låten

Visa signatur

__________________
i5-4690K @ 4.5GHz | Gigabyte Z97X Gaming 3 | Crucial BallistixSport 16GB 1600MHz | HyperX Fury 240GB SSD | Crucial MX100 512GB SSD | 2x EVGA GTX 970 SC ACX 2.0 4GB SLI | EVGA Supernova G2 750W | Hyper Evo 212 | Windows 10 x64 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Det är smått fantastiskt vad utfallet alltid blir av såna här trådar:
5% ärliga inlägg om att man tillåter sig busa lite när andan faller på.
95% moraliserande om hur man minsann måste följa lag och regler.

Drive on, you whimsical fellows. Drive on. 🍸🧐

Bor hyfsat nära en 70 väg där motorcyklar sommartid drar på i säkert 200km/h. Sån jävla idioti rent utsagt. Helt ok att dessa stolpskott riskerar sina egna liv men man sätter ju andras liv i fara. Ta bara olyckan på Öland nyligen när någon idiot fick för sig att gasa som en dåre på en 50väg och kör ihjäl två personer.

Men det är klart det är ok att busa lite..............

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Rekordmedlem

Man måste nog vara riktig hjärntvättad av musik för att köra ut i trafiken som Fordögarnaa nedan som visar hur man inte ska göra och tå tänker jag inte på burnouts utan på situationerna med övrig trafik på vägen de kör ut på.

Det borde bedrivas skyddsjakt på såna förare..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av mrqaffe:

Man måste nog vara riktig hjärntvättad av musik för att köra ut i trafiken som Fordögarnaa nedan som visar hur man inte ska göra och tå tänker jag inte på burnouts utan på situationerna med övrig trafik på vägen de kör ut på.
https://www.youtube.com/watch?v=79ReYorMDzI

Det borde bedrivas skyddsjakt på såna förare..

Jag för 15 år sen: "FAN VA KOOLT, jag vill också kunna göra så! MERA ÖL!"
Jag nu: "Vilket jävla oväsen, och vad det luktar. Kan ju inte vara bra för naturen det där. Och alla barnfamiljer, WON'T SOMEONE THINK OF THE CHILDREN?!"

Jisses. Självinsikt är en jävla röv.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag har 525hk och kör i stort sett alltid lagligt, förutom när jag ska köra om och glömt bort de där hästarna.
Tror anledningen heter "omogen förare".

Bär du keps oxå när du är ute och gubbkör

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag för 15 år sen: "FAN VA KOOLT, jag vill också kunna göra så! MERA ÖL!"
Jag nu: "Vilket jävla oväsen, och vad det luktar. Kan ju inte vara bra för naturen det där. Och alla barnfamiljer, WON'T SOMEONE THINK OF THE CHILDREN?!"

Jisses. Självinsikt är en jävla röv.

Skrivet av _niko_:

Bär du keps oxå när du är ute och gubbkör

Man kan ju vara gasglad på rätt ställe och ha en civiliserad bil, det blir en ganska annorlunda upplevelse då.

Hittade förresten en bild på Don med keps, han är 82 där så det är väl att klassa som gubbkörning i keps men han har ju ännu inte tappat vettet och gett sig ut och buskört på allmän väg under sin legendariska racingkarriär.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av _niko_:

Bär du keps oxå när du är ute och gubbkör

Nära nog.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Har inte råd med böterna men så fort jag blir VD på Apple så blir det 120 på 110 väg. 😉 Då har man förhoppningsvis även råd med en bil som går 120 utan att den rasar sönder vid 70. Drömmen vore en Loyd Alexander 58.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk

Min bil blev flaggad för en hit & run när jag hade gjort en liten hastig bromsning på essingeleden här i stockholm för att klämma mig in i kön norrut. Tydligen hade några bilar bakom mig åkt in i varandra, men det hade jag inte alls märkt.
Norr om stockholm så ser jag i bakspegeln en snutbil komma i en hiskelig fart och tänkte "shit, nån har gjort något dumt". Det visade sig att det var jag som hade gjort det.
Polisens första fråga när vi hade kört åt sidan var att skrika i mitt ansikte "VAFAN LYSSNAR DU PÅ FÖR MUSIK".
Viktigt för historien är att jag har en rätt.. dråplig aura. Ingen har någonsin blivit typ arg på mig eftersom jag är som jag är. Svårt att förklara, men lite som Stig Helmer typ. Fast lite snyggare.
Så efter att snuten hade skrikit i mitt ansikte så svarar jag med lite skämmig ton i rösten "Aaah.... asså... Ted Gärdestad". Polismannen insåg att hans hetstaktik kommer inte riktigt landa med mig och lugnade successivt ned sig ju mer vi pratade. Jag hade inte gjort något fel i trafiken, men min handling var ju såklart jävligt dum.

Detta hände 2011, så det är ju ett tag sen, men jag berättade denna händelse för min kompis som har kontakt med personer som jobbar som polis. Då sa han att de, då, hade hembrända CD-skivor som det stod "Uttryckning #4" på. Med musik som får ens adrenalin att skjuta liiiite högre.
SO MR AINA, VAFAN SPELADE DU FÖR MUSIK

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Bär du keps oxå när du är ute och gubbkör

Bak och fram.....

Gubbkör och gubbkör. Kör man så mycket som jag, så får man se mycket i trafiken.
Är många gånger det varit millimeter (bokstavligt) från frontalkrockar etc.. Sen har jag ett antal gånger sett
utgången från olika olyckor, så pga. vad jag upplevt och vad jag sett har jag valt att hålla en lugn och laglig
hastighet. Inte minst för att lugna ner tempot hos andra.
Det kanske blir så när man inser att det är ett under att man fortfarande lever idag.
Är det ingen som t.ex. håller 70 på 70-väg, så skenar det strax iväg.. är det flera som håller 70 så är sannolikheten större att ännu fler gör det
Att det sen finns andra som inte bryr sig om hastighetsgränser eller att hålla avstånd, är väl mest deras problem, men tyvärr drabbar deras IQ-befriade handlingar även andra ibland.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Fortare troligtvis men jag håller dock alltid för hög hastighet. Speciellt när man har en motor som sjunger så fint!

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

Kanske inte gasa men visst kan man tappa fokus. Mins en gång när jag körde lastbil och lyssnade på nattradion i P4. Då kom en låt som fick både mig och lastbilen att dansa fram. Lyckligtvis var klockan ca 03 och jag var långt åt helvete ute på vischan så ingen större risk för kollision just där

Visa signatur