Från mus till ljus – en teknikstund om input lag och latens

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ajp_anton:

Han kunde t.o.m säga när jag startade och stoppade inspelningen på datorn.

Japp – jag tror definitivt att man kan märka av förändringar på spel man är bekant med och spelar mycket. Där kan man märka av att något är lite annorlunda mot vad man är van med. Latens kan vara en förklaring men det kan också finnas andra förklaringar som ofta handlar om omedvetna förändringar.. Analog signal förändras när man tappar den genom någon form av filter, likt en splitter. Det kan var skillnader i exempel luminansnivåer och subtil distorsion i signalen. Tillräckligt för att man ska märka att något är förändrat även om man inte kan sätta fingret på exakt vad.

Fällan man lätt faller i är den att man enkelt kan räkna på latenser. Alla kan jämföra siffror. Så blir diskussionen till att handla om latens när det kan finnas långt fler förklaringar till varför upplevelsen är annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

När det handlar om en TV är det ingen RGBHV-signal som körs utan ofta en kompositvideo eller liknande som avkodas till något. Vilket kan (och bör adderas latens)

Vi får fram exakt samma resultat i latenserna med komposit som med RGB (scart), på de TVs som stödjer RGB.

Skrivet av Laxpudding:

Japp – jag tror definitivt att man kan märka av förändringar på spel man är bekant med och spelar mycket. Där kan man märka av att något är lite annorlunda mot vad man är van med. Latens kan vara en förklaring men det kan också finnas andra förklaringar som ofta handlar om omedvetna förändringar.. Analog signal förändras när man tappar den genom någon form av filter, likt en splitter. Det kan var skillnader i exempel luminansnivåer och subtil distorsion i signalen. Tillräckligt för att man ska märka att något är förändrat även om man inte kan sätta fingret på exakt vad.

Fällan man lätt faller i är den att man enkelt kan räkna på latenser. Alla kan jämföra siffror. Så blir diskussionen till att handla om latens när det kan finnas långt fler förklaringar till varför upplevelsen är annorlunda.

Ja, när man kopplar in en annan apparat i splittern så sänks flimrar det till i TVn, och ljusstyrkan sänks under en sekund tills TVn återhämtar sig. Men tittar man bort medan någon mekar med sladdarna så blir det mycket svårare att veta.

Poängen är dock att även med en "analog" bildskärm i form av CRT-TV så kan latenserna variera med så mycket som ett par hundra ms, och inställningarna på en och samma TV har också en påverkan.

Permalänk
Bildexpert 📺

@ajp_anton: Scart-RGB använder kompositvideo för sync, så det är nog ganska väntat

Edit: Tack förresten för erfarenheterna runt latenser på CRT-TV – typiskt en sådan sak som jag aldrig lär få tiden eller möjligheterna till att göra själv

Permalänk
Medlem

@laxpudding

Tack för en bra video.

Men jag är fortfarande rätt så förvirrad.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ajp_anton:

edit2: Vi har också blindtestat att om man splittar kompositkabeln (för att spela in turneringar på en dator med capture card) så ökar det latensen på TVn en liten aning. Vi har inte mätt detta med nån utrustning, så jag har inga siffror, och de flesta spelare märker ingen skillnad, men en speciellt känslig spelare klagade på detta (jag var ofta ansvarig för inspelningen) så vi blindtestade och han fick rätt 10 gånger av 10. Han kunde t.o.m säga när jag startade och stoppade inspelningen på datorn.

Det där är ju ganska galet. Hur är det ens möjligt? (Det vill säga att det orsakar latency.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det där är ju ganska galet. Hur är det ens möjligt? (Det vill säga att det orsakar latency.)

Jag gissar på en splitter med elektronik, och inte bara en Y kopplad kabel ?

Permalänk
Bildexpert 📺

Nvidia har med senaste generationen 360 Hz-skärmar tagit detta med latensmätningar till skrivbordet med vad de kallar "NVIDIA Reflex"

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/reflex-low-latency-...

Här finns mycket mer information om hur spelmotorer och renderingsköer fungerar om man vill grotta ned sig. Mycket mer än jag någonsin kommer kunna bidra med.

Nvidia sammanfattar i videon vid 3:40 ungefär hur mycket total latens man kan räkna med i spelen: https://youtu.be/-cXg7GQogAE?t=219

Nvidia räknar med en total latens om 40-55 ms för ett typiskt 144 Hz-system och det finns mer grafer på Reflex-sidan länkad ovanför. Med andra ord är skärmar med latenser som ofta är en bra bit under 10 ms inte längre det stora problemet, utan det är systemet som helhet som står för latens.

Otroligt detaljerat med info från Nvidia om detta. Inte en dag försent. Men så vill Nvidia förstås pusha på de nya Nvidia-baerade 360 Hz-skärmarna kommer ned i en total latens om ca 15 ms.

Permalänk
Medlem

Latensen för ens ISP är väl med också?

Dvs, har jag 10 ms från Telia fiber är väl också det med i kedjan?

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

... utan testade ett par 3D brillor, så det var helt oväntat.

Om det var 3d-brillor som är typ som VR-glasögon så kan det bero på en teknik som heter timewarp som headset:en använder för att hantera jitter och tappade frames från grafikkortet.

Se typ: https://xinreality.com/wiki/Timewarp

Timewarp minimerar delayen för huvudrörelse -> bildförändring men kommer att lägga till ett par frames delay (minst en) för saker som inte har med huvudrörelser att göra. Din flippertiming borde påverkas om du helt plötsligt kör på "typ motsvarande knapptryckning-upplevd händelse" på 80 fps (12 ms istället för 8).

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Om det var 3d-brillor som är typ som VR-glasögon så kan det bero på en teknik som heter timewarp som headset:en använder för att hantera jitter och tappade frames från grafikkortet.

Se typ: https://xinreality.com/wiki/Timewarp

Timewarp minimerar delayen för huvudrörelse -> bildförändring men kommer att lägga till ett par frames delay (minst en) för saker som inte har med huvudrörelser att göra. Din flippertiming borde påverkas om du helt plötsligt kör på "typ motsvarande knapptryckning-upplevd händelse" på 80 fps (12 ms istället för 8).

uh, nä.
Det jag upplevde var att min input delay halverades när jag gick från 120 fps till 240 fps. dvs, 4,16 ms istället för 8,33 ms. I och med att jag var inkörd på 120 fps, så orsakade det att jag istället för att träffa en ramp i övre delen av skärmen, träffade rampen bredvid, eller mellan ramperna. Vilket var en överraskande stor skillnad för futtiga ca 4 ms skillnad i input. Så det blev en aha upplevelse.

Rent tekniskt så funkar 3D brillor som så att dom ritar varannan frame för höger/vänster öga. Vilket innebär att varje öga ser 60 fps om skärmen kör 120 fps. Så det jag laborerade med var v-sync inställningar, då det av nån anledning bara gav 60 fps (dvs 30 fps per öga, det var nån knasig default inställning från drivarna som var orsak har jag för mig.) Detta var länge sedan dock.