Testpilot: KFA2 GeForce RTX 2070 Super EX Gamer ett välbalanserat Turing-kort

Permalänk
Viking
Skrivet av Chibariku:

Prestanda skalar tyvärr sällan med priset. 2070 super presterar ca 10% bättre i SweClockers prestandaindex.

Antar vi dessutom att hela datorn med 5700xt kostar 12k landar isåfall samma dator med 2070 super på 14k och det är en skillnad på 16%. Vilket ändå är en ganska rimlig ökning.

Skillnaden är dock ca 5-6% enligt prestandaindexen...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Så du slirar lite på sanningen kan man säga?

5700 kortet har man då och då kunnat köpa på netonnet för 2990 kr och 5700xt har kunnats köpa under 4000 kr från andra sidor då å då sedan november typ. Det är kort som kommit till fyndhörnan många gånger. Om du är intresserad av billiga kort så rekommenderar jag att kolla diverse fyndhörnorna med jämna mellanrum då det kan få ner priset reellt 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Skillnaden är dock ca 5-6% enligt prestandaindexen...

Kollade 4k 139 mot 126

Permalänk
Medlem

Billigaste 5700XT som finns i lager på Prisjakt just nu:

https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-AMD-Radeon-RX-57...

4299Kr

Det är onekligen billigare än 2070 Super, och det skall det vara

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikodemous:

5700 kortet har man då och då kunnat köpa på netonnet för 2990 kr och 5700xt har kunnats köpa under 4000 kr från andra sidor då å då sedan november typ. Det är kort som kommit till fyndhörnan många gånger. Om du är intresserad av billiga kort så rekommenderar jag att kolla diverse fyndhörnorna med jämna mellanrum då det kan få ner priset reellt 🙂

Man kunde köpa rtx kort billigare för några månader sedan också.
Förstår inte hur ni tänker där, kan jag säga att det var billigare förut och få det billigare om jag säger det i kassan?

Så jäkla tråkigt att alltid dessa "nvidia kort tester" testas spårar ur till amd vs nvidia.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Man kunde köpa rtx kort billigare för några månader sedan också.
Förstår inte hur ni tänker där, kan jag säga att det var billigare förut och få det billigare om jag säger det i kassan?

Så jäkla tråkigt att alltid dessa "nvidia kort tester" testas spårar ur till amd vs nvidia.

Det spelar inte mej någon roll vilket "lag" som säljer utan har jag en stram budget och tex vill ha Nvidia så kollar givetvis om korten ibland sjönker i pris med jämna mellanrum och sedan inväntar detta intervall. Givetvis så funkar detta inte om du måste prompt köpa idag eller imorgon, men det finns nog en anledning varför många väntar med uppdateringar tills tex BF kommer. Att kolla i fyndhörnan är en liknade aproach.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Jag ser 131 mot 139. I 4k som spelas av 3% av spelarna enligt steam

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Jag ser 131 mot 139. I 4k som spelas av 3% av spelarna enligt steam

Eftersom swec inte testat några fabriksklockade kort med 2070 super så valde jag stock för 5700xt med. Kändes som den mest rättvisa jämförelsen. Min ursprungspoäng kvarstår dock oavsett fortfarande. Prestanda skalar inte linjärt med pris

Edit:
I 1440p är det 8% skillnad när man jämför standardkorten.

Permalänk
Medlem

Äger samma sen i våras. håller med om colewine. Kommer dock inte just nu ihåg när jag hörde det riktigt ordentligt, eftersom man har headset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

nästan lika bra

Där har du det.

Själv är jag i startgroparna för att byta mitt 2080 mot ett 3080, trots att ett 2080 högst sannolikt är nästan lika bra (för det jag spelar just nu).

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Vänta 3 månader på RDNA2 och Ampere istället.

Dumt köpa Turing nu.

T om Jonas skrattade åt galenskapen att köpa nytt Turingkort nu men ändå lägger Sweclockers upp en recension på ett Turingkort. Mycket möjligt att 3070 lanseras nästa månad.

Permalänk
Medlem

Super EX Gamer men fortfarande bara en 6pin och en 8pin istället för 2 8pin och ett eget pcb.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Varför skulle man köpa ett 2070s kort för 6000 när man kan få 5700xt under 4000 som är nästan lika bra...?

Billigaste 5700XT jag sett är 4200:- just nu (3 fläktar som detta 4587:-) . Billigaste 2070S ligger på 5567:- (3 fläktar 5571:-). Du får RayTracing, G-sync (må vara dyrare men bättre), DLSS och lite högre prestanda i snitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Billigaste 5700XT jag sett är 4200:- just nu (3 fläktar som detta 4587:-) . Billigaste 2070S ligger på 5567:- (3 fläktar 5571:-). Du får RayTracing, G-sync (må vara dyrare men bättre), DLSS och lite högre prestanda i snitt.

Skiljer ca 1200 kr mellan ett kvalitets 5700 XT och 2070 Super.

Tycker själv inte 5% mer prestanda och DLSS 2.0 användbart i 3 spel är värt 25% mer i pengar.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Skiljer ca 1200 kr mellan ett kvalitets 5700 XT och 2070 Super.

Tycker själv inte 5% mer prestanda och DLSS 2.0 användbart i 3 spel är värt 25% mer i pengar.

DLSS 2.0 är i 13 spel + att Cyberpunk 2077 kommer få stöd för det. Samt att det är numera lättare att lägga in stöd, så kommer ju bara bli ännu mera i framtiden. Men visst. Kommer man inte spela nya spel så är det väl värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

DLSS 2.0 är i 13 spel + att Cyberpunk 2077 kommer få stöd för det. Samt att det är numera lättare att lägga in stöd, så kommer ju bara bli ännu mera i framtiden. Men visst. Kommer man inte spela nya spel så är det väl värdelöst.

Vilka spel är de? Vet Control, Death Stranding o Wolfenstein.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

T om Jonas skrattade åt galenskapen att köpa nytt Turingkort nu men ändå lägger Sweclockers upp en recension på ett Turingkort. Mycket möjligt att 3070 lanseras nästa månad.

Detta är en "bumpad" testpilot från 2020-07-20 18:39. Inte något sweclockers själva producerat eller gjort nyligen.
Men det är ett konstigt val att göra detta när de som du säger inte tycker någon bör köpa nytt idag. Antar de behövde dra in lite extra reklamintäkter på artikeln.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Sant, enda förklaringen är om man behöver spela just nu. Behöver man inte det skall man såklart vänta för det händer stora saker i September!

Kommer man kunna köpa nya korten i september?

Skrivet av jOnÄTÄn:

Detta är en "bumpad" testpilot från 2020-07-20 18:39. Inte något sweclockers själva producerat eller gjort nyligen.
Men det är ett konstigt val att göra detta när de som du säger inte tycker någon bör köpa nytt idag. Antar de behövde dra in lite extra reklamintäkter på artikeln.

Antagligen i nåt kontrakt att den ska bumpas efter ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vilka spel är de? Vet Control, Death Stranding o Wolfenstein.

5 sekunder googling, https://www.ozarc.games/best-dlss-games/ :
Cyberpunk 2077
Death Stranding
Minecraft
Bright Memory
Mechwarrior V: Mercenaries
Deliver Us The Moon
Control
Wolfenstein : Youngblood
Anthem

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

5 sekunder googling, https://www.ozarc.games/best-dlss-games/ :
Cyberpunk 2077
Death Stranding
Minecraft
Bright Memory
Mechwarrior V: Mercenaries
Deliver Us The Moon
Control
Wolfenstein : Youngblood
Anthem
Metro Exodus
Battlefield V
Shadow of the Tomb Raider
Final Fantasy XV
Monster Hunter: World

Många av dessa har INTE DLSS 2.0...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Många av dessa har INTE DLSS 2.0...

Du har rätt, 5 har DLSS 1.0 och kommer antagligen inte få 2.0, så har redigerat listan. Lämnar fortfarande 8 lanserade och ett nionde på väg, som antagligen är ett av de mest väntade släppen på många år. Och sist jag kollade är 8 > 3.

Permalänk
Lego Master

Ser ju ut som att GTX 1080 -> RTX 2070 Super är en schysst uppgradering för 1440p.

Kan man vänta sig att Ampere kommer leverera kort i samma prisklass (eller något över)?
Jag tänker ju inte vänta på 3000-serien bara för att den ska kosta 8000kr och uppåt för kort som kan leverera minst 40% ökning från 1080.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dizzö:

Skiljer ca 1200 kr mellan ett kvalitets 5700 XT och 2070 Super.

Tycker själv inte 5% mer prestanda och DLSS 2.0 användbart i 3 spel är värt 25% mer i pengar.

Finns faktiskt flera saker som talar för Nvidias fördel. Många här på forumet brukar ju vara väldigt snabba på att tala om att man kan göra andra saker än spela när det är CPU:er som diskuteras, vilket är helt samt.

Det roliga är att GPGPU-stöd har riktigt börjat användas även utanför HPC och simuleringar, är kanske främst för de som jobbar med redigering av film och liknande det hänt mest. Senaste generationen av Adobes programvaror har fått rejält uppskruvat GPGPU-stöd, fler kärnor i CPUn kanske ger tiotals procent extra, GPGPU-stöd ger ofta heltalsfaktorer bättre prestanda.

Det trista med GPGPU är att CUDA är bundet till Nvidias GPUer och CUDA är så tekniskt överlägset allt annat som funnits så här långt* att GPGPU-stöden är i praktiken allt bättre på Nvidia. I de fall det finns stöd för OpenCL fungerar det riktigt bra på GCN, men av någon anledning är OpenCL stödet fortfarande en veritabel shit-show på RDNA även ett år efter släpp. Det är helt enkelt instabilt i en rad applikationer, t.ex. så kraschar ofta Blender på RDNA trots att samma scener fungerar med GCN.

Vidare sträcker sig DLSS längre än Nvidia. Med DLSS 2.0 gick det upp för de flesta hur extremt bra denna teknik är, tyvärr är DLSS bundet till Nvidia så gissar att det inte kommer bli superpopulärt. Däremot pushas ju DirectML rätt hårt.

Men DirectML fungerar ju på alla GPUer, så det är ingen fördel för Turing/Ampere! Rätt och fel. DirectML fungerar på alla GPUer, men om man använder DirectML till att göra motsvarande som DLSS är en av huvudfinesserna med DirectML att ramverket automatiskt utnyttjar acceleration för maskininlärning där sådan finns. Det betyder att precis som med DLSS kommer beräkningarna utföras på Tensor-kärnorna på Turing/Ampere -> stor prestandavinst, medan övriga GPUer kommer få offra "vanliga" GPU-kärnor -> mycket av det man vinner äts upp av själva DLSS-mekanismen -> faktiskt prestandavinst lär bli relativt marginell (men kan bli en ökning av bildkvalité om tekniken fortsätter utvecklas).

Så vare sig man spelar, redigerar film, 3D-modellerar eller vad man nu gör är Turing ett bättre val än RDNA om kapaciteten och priset är likvärdigt. Exakt hur mycket mer Turing är värt är självfallet personligt.

Klicka för mer information

* Ironiskt nog får AMD sätta sitt hopp till Intel på denna punkt. Vi börjar närma oss lansering av Xe, med den lanseringen kommer och Intels lansering av oneAPI. OneAPI är väldigt ambitiöst, man siktar verkligen på att bräcka bredden av GPGPU-stöd Nvidia har med CUDA och saker runt CUDA redan från start.

OneAPI är första tekniken för GPGPU som faktiskt har flera praktiska fördelar över CUDA för programmerarens produktivitet. OpenCL må fungerar på alla GPUer, men att programmera direkt mot OpenCL är löjligt komplicerat jämfört med att jobba i CUDA -> det är för dyrt att använda OpenCL, folk har därför valt CUDA.

Intel har också insett att man kan bara ta sig an CUDA om man har ett riktigt brett stöd. Redan från start kommer grunden, oneAPI level zero, inte bara ha stöd för Xe, utan det stödjer även AMD (i alla fall GCN och CDNA) samt Nvidia.

Visa mer
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Med tanke på priserna som precis kommit fram på nya korten verkar det ju bättre att sikta in sig på något äldre så ja varför inte. verkar ju dugligt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoppklossen:

Med tanke på priserna som precis kommit fram på nya korten verkar det ju bättre att sikta in sig på något äldre så ja varför inte. verkar ju dugligt!

Är väl samma priser som förra generationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoppklossen:

Med tanke på priserna som precis kommit fram på nya korten verkar det ju bättre att sikta in sig på något äldre så ja varför inte. verkar ju dugligt!

Är inne på samma linje och funderar på att slå till på detta

Visa signatur

MSI RTX 3080 Ventus OC, i9 10850K, MSI Z490 Ace, Corsair 2x16gb 3200 mhz Vengeance LPX, Fractal Design Define 7 Compact, Noctua NH-D15 chromax.black