Internet Explorer fyller 25 år – länge leve IE

Permalänk
Melding Plague

Internet Explorer fyller 25 år – länge leve IE

En fjärdedel av ett århundrade har hunnit passera sedan Microsoft lät Windows-användare utforska internet via egen webbläsare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilka minne när man ser dom bilderna.
Ljuva 90-tal

Vet inte varför men ett minne kom sådär pang.

Vi brukade boka tid på Biblioteket och där kunde vi ladda ner saker och lägga över på EGNA floppy.

Minns speciellt jag och en kompis var där och laddade ner ljudklipp ifrån bland annat Ace Ventura osv.
Tog bra med tid men många roliga ljudklipp osv fick vi med hem på våra disketter

Permalänk
Medlem

Föredrog IE framför Google som lever på att sälja min info till företag(ja NSA oxå)
P.S men det e ju mest en ståndpunkt över mänskliga rättigheter än något annat.
Man borde gå över till firefox så man slipper google & för stor övervakning av samma mänskliga rättigheter skäl.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Jag har kört IE tills i år. Det fungerade som jag ville och hade inga problem med det. Däremot började det helt plötsligt sluta fungera med vissa saker som fungerat utan problem förut, och eftersom det tappar stöd mer och mer så gick jag över till Chrome.

Permalänk
Medlem

Ja, nostalgi! Vilka var det nu igen, Internet Explorer, Netscape och någon till under Alta Vista-tiden?
Jag körde Netscape back in the day.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Citat:

länge leve IE

Förbannat provocerande rubrik.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

IE 3 var den bästa, hade den på några floppies som backup... efter det gick det bara utför.

https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Explorer_version_histo...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en del minnen, mest avskyvärda sådana...
Förutom brott mot konkurrenslagar, etablerade webstandarder samt Active-X var det som bäst när någon lyckats radera IE-ikonen på Windows XP.

Då kom användarna gastandes om att någon "tagit bort Internet" som ju var namnet på genvägen...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Slår ju inte Netscape för fem öre dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Ja, nostalgi! Vilka var det nu igen, Internet Explorer, Netscape och någon till under Alta Vista-tiden?
Jag körde Netscape back in the day.

Tror du tänker på webläsaren Mosaic som var vanlig under några år, Microsoft licensierade Mosaic och utvecklade IE från det.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Inaktiv

Grattis IE.

Netscape lever förövrigt vidare i sin spirituella uppföljare Firefox som man varit trogen användare av i många år.

Permalänk
Medlem

Jag hör ett visst ljud när man ska koppla upp sig då. ^^

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

@wargreymon: Google har sina fingrar i sjukt många tjänster och expert på att driva användare till chrome genom att råka glömma små saker då och då som gör att något lite buggar ut här och där ibland i andra webbläsare eller tillräckligt långsammare här och där att det kan vara små störande. Sådär att man får "det bara funkar" känsla när man kör chrome.

Sjukt fult beteende.

Personligen så finns det egentligen bara två saker jag ogillar med IE eller rättare sagt IE och Edge. Edge är hur microsoft pushat för den. Senaste Windows uppdateringen får mig bara att ogilla det av princip, trots att när jag ex sitter på min frus dator har jag inga problem med att hon bara har edge installerat.

IE specifikt är att de äldre versionerna hade en tendens att vissa saker bara funkade i vissa specifika versioner. Oftast olika tjänster som används i en arbetet. Ex diverse portaler för leverantörer och dylikt vilket gjort det ett helvete emellanåt att hålla en någorlunda homogen, uppdaterad och säker IT miljö. Problemet var i grund inte IEs fel utan snarare företag som inte ansåg sig behöva uppdatera sina sidor.

Sedan är det självklart kul att rippa på Internet Exploaded men det känns som att vi som gillar det har dragit det så långt att vi förtjänar att skämtas om själva.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Slår ju inte Netscape för fem öre dock!

Netscape hade rätt kass stabilitet.
Kör FF idag, bäst plugins och skönt att stänga av lagring på SSD, bara låta minnet fungera som cache.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

"Denna sida kräver Internet Explorer" är ett irriterande minne.

Permalänk
Medlem

Körde internet explorer tills opera kom. Sen körde jag det ganska länge tills jag tack vare Linux började köra chromium och senare chrome.

Firefox är bra men nu har jag vant mig. Förr va det ganska segt vill jag minnas.

Egentligen va väl alla webbläsare skit på windows 95 tiden? Minns bara en massa strul.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag lynx, det var snabbt på den tiden man satt med långsamt modem.

Permalänk
Medlem

Internet Exploder -- When do you want to crash today?

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

"Denna sida kräver Internet Explorer" är ett irriterande minne.

haha just det, hade helt glömt detta!

Permalänk
Medlem

Kan nån sluta påminna mig om Internet Explorer?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Kanske får gå tillbaka till Edge. Jag har kört med firefox i fler år än vad jag minns men firefox har börjat strula med twitch, ljudet buggar och jag tvingas trycka refresh ett antal gånger tills ljudet blir normalt. Vilket även innebär att jag ofta får se om reklam mellan refresh varven.

Ni som kör med Edge, är ni nöjda? Och vilka andra alternativ finns det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Och vilka andra alternativ finns det?

Jag har kört Opera sedan Firefox började strula.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Kan nån sluta påminna mig om Internet Explorer?

Kan vara bra för dig att bli påmind om ie, så du kan bearbeta ditt trauma, och sedan gå vidare 😁😉😉😉

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Tacka vet jag lynx, det var snabbt på den tiden man satt med långsamt modem.

Lynx är fortfarande ok. Eller ja "fortfarande" är att ta i, pajade skrivbordet i *buntu för typ sju år sedan och då var det bra att ha men har inte använt sedans dess kom jag på. Hjälp vad tiden går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Kanske får gå tillbaka till Edge. Jag har kört med firefox i fler år än vad jag minns men firefox har börjat strula med twitch, ljudet buggar och jag tvingas trycka refresh ett antal gånger tills ljudet blir normalt. Vilket även innebär att jag ofta får se om reklam mellan refresh varven.

Ni som kör med Edge, är ni nöjda? Och vilka andra alternativ finns det?

Jag har kört Edge Chromium på både mobilen och datorn i flera månader nu, och måste säga att det är den bästa webbläsaren jag använt. Precis som i Firefox får man bra anti-tracking, men till skillnad från Firefox så strular Edge aldrig, utan "bara fungerar". Vad det vill säga är att alla hemsidor jag besöker fungerar korrekt, vilket de inte alltid gör i Firefox. Den är också otroligt snabb och synkar bokmärken och lösenord utan problem.

Uppskattar också att man i Edge kan få upp en "dagens bild" à la Windows låsskärm, och dessa bilder är ofta otroligt vackra.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cloudstone:

Ja, nostalgi! Vilka var det nu igen, Internet Explorer, Netscape och någon till under Alta Vista-tiden?
Jag körde Netscape back in the day.

Det är inte Opera du tänker på? Även den är snorgammal. Nu har förstås Opera aldrig varit en stor webbläsare, speciellt då den varit både betalbrowser, reklambrowser och tillslut gratis. Men var nog ganska försent då.

Nu är jag osäker på vad som hänt rent tekniskt med Opera över åren men det kan ju trots allt vara den äldsta browsern vi har kvar som fortfarande supportas och någon faktiskt använder. Men samtidigt är det ju bara en i raden av alla chromium-browsers så känns inte lika relevant.

Firefox annars möjligen, men den reste sig ur askan efter Netscape så tycker heller inte det är riktigt aktuellt. Och Edge är inte Internet Explorer, men det är chromium, förstås.

Permalänk
Medlem

när någon sida inte laddas korrekt eller inte fungerar med moderna webbläsare drar man igång gamla trogna IE och i 9 fall av 10 fungerar sidan då.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ujuj... Tempus fugit.

Permalänk
Medlem

Det blev bra mycket mer användarvänligt att koppla upp sig från och med win 95 jämfört med Winsock i 3.11. Kommer ihåg trumpet loggan på den senare :).

US robotics var också det rekommenderade modemet enligt dåtidens datortidningar.

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag Netscape!