Xbox Series X uppges få prislapp om 6 500 kronor

Permalänk
Melding Plague

Xbox Series X uppges få prislapp om 6 500 kronor

Källor med insikt hos återförsäljare rapporterar att prislappen för Xbox Series X landar på 599 USD, eller cirka 6 500 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ni som har koll. Vad erbjuder en Xbox som inte en PS 5 kommer ha?

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Köpte PlayStation 3 med 2 game-pad + 1 film >6400 kronor 2007-xx-xx

Verkar vara ett hyggligt pris för den nya om det är sant.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Ouch, låter lite för mycket för att få föräldrarna att köpa en låda till sina barn!

Permalänk
Medlem

Nu när delbetalning är mer acceptabelt kanske folk tycker 6500kr är inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Det låter som ett bra pris med tanke på vilken hårdvara man får. Själv vill jag uppgradera min PC under hösten till en nivå som är ett liten bit över X och räknar med att betala mer än det dubbla. Hade jag velat skaffa en ny konsol hade jag inte tvekat på det priset för det man får!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Köpte PS3-modellen med 60 GB HDD för cirka 6 500 kr när det begav sig, lade till en extra Sixaxis-kontroll och ett spel också, landade på sköna 7 500 kronor. Då var jag sketen universitetsstudent så kontot ekade väldigt tomt där ett tag

Ett pris mellan 6 500 och 7 000 kronor är alla gånger rimligt med tanke på vad man får i paketet. Både RDNA 2 och toksnabb SSD kommer vara i allra högsta grad modern teknik när konsolerna lanseras.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@PierreB: För mig är det främst GamePass.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Låter dyrt men inte helt orimligt. Jag tror PS5 kommer vara billigare än Xbox X

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Ni som har koll. Vad erbjuder en Xbox som inte en PS 5 kommer ha?

Snabbare hårdvara....thats it

Resten blir ju en smaksak vad gäller kontrollen och vilka spel.

Kommer bli som vanligt att multiplattformspel kommer vara där du har skillnaden i att de lär ha lite högre fps / högre upplösning på Xbox Series X än PS5 men som alltid är det ofta försumbart.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Köpte PlayStation 3 med 2 game-pad + 1 film >6400 kronor 2007-xx-xx

Verkar vara ett hyggligt pris för den nya om det är sant.

Ska dock tilläggas att PlayStation 3 hade det jävligt tufft i början just för att det ansågs vara på tok för dyrt.

Men det vara också i kontrast till att Xbox 360 låg mycket lägre i pris.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Låter billigt för det man får.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

7000 är ju inte farligt med tanke på livslängden på en spelkonsol. Tycker det låter prisvärt om man jämför med vad en vettig speldator kostar. Återstår ju att se hur konsolen presterar men med tanke på specifikationerna man vet redan nu så ser det lovande ut.

Sen får man i och för sig inte glömma att vi entusiaster är villiga att betala mer än gemene småbarnsföräldrar som ska köpa en spelkonsol i julklapp till sina barn. Kan väl finnas risk för att försäljningssiffrorna blir för låga då, med färre intäkter från spel och prenumerationstjänster som följd.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Skulle jag skaffa en av kommande konsolerna så skulle det lätt bli en Xbox istället för PS den här gången då man får så mycket mer med Xbox game pass om man äger en PC också.

För högt pris på konsolen kan straffa sig, spelen har ju ändå sjuka överpriser så det är där de drar in mest pengar oavsett.

Permalänk
Medlem

6500kr inkl moms + kemikalieskatt med 448kr+moms=560kr och till sist 80 kr till copyswede
Så 6500+560+80= 7140 kr

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på vad man får för hårdvara så är det ett väldigt rimligt tycker jag!
Hoppas dock att ps5 och nya Xbox har bättre stöd för högre uppdateringsfrekvens!
Någon som hört något om det?
Gillar fps-spel men blir lite avskräckt av eventuell gräns på 60 fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Skulle jag skaffa en av kommande konsolerna så skulle det lätt bli en Xbox istället för PS den här gången då man får så mycket mer med Xbox game pass om man äger en PC också.

För högt pris på konsolen kan straffa sig, spelen har ju ändå sjuka överpriser så det är där de drar in mest pengar oavsett.

Jaså? Jag ser ingen poäng att köpa en xbox överhuvudtaget om man har en vettig PC. Bättre att köpa PS5 så man kan ta del av dom exklusiva spelen där.

Permalänk
Lego Master

Undrar om de kommer justera ner priset nu när det blev känt att nya Halo är försenat, vilket (vad jag förstår) skulle varit den enda konsolexklusiva titeln vid lansering. Att lansera en helt ny konsolgeneration utan exklusiva titlar borde kännas lite knasigt för Microsoft, även om jag själv inte förespråkar exklusivitet (CHOICE, DAMMIT!).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Ni som har koll. Vad erbjuder en Xbox som inte en PS 5 kommer ha?

Här är de största skillnaderna enligt mig;

1. Kompatibilitet, Xbox kommer i princip köra allt som kunde köras på nuvarande generation, Playstation kommer att ha ett snävt bibliotek i början som går att spela på den. Samma med hårdvarutillbehör.

2. Rå GPU , Xbox kommer ha ca 20% mer GPU-prestanda.

3. Lagring, Playstation kommer teoretiskt ha avsevärt snabbare lagring, upp till 100% snabbare, oklart om den ens använder nVME för den interna lagringen.

Permalänk
Medlem

@anon236072: Du kan köra en xbox i 144hz på en 144hz skärm och även använda freesync idag ,
Om du menar fps så är det upp till utvecklaren av spelet som du vill spela.

Ang: lagrings hastigheter xbox vs Play boxen. så är detta bara spekulationer.
Innan vi får en oberoende källa att göra en indept review av bägge konsolerna så är detta oklart..
Sony har dock pushat en hel del för att deras system ska vara snabbast.. Men bara framtiden kan utvisa detta..
I november vet alla vad som är vad.

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

Dom säljer förmodligen 2 modeller 1 dyrare och 1 billigare, om nu Lockhart eller vad den heter är sant. Så priset verkar rimligt för hur mycket kraft det finns i dom nya konsolerna.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

För det priset är det kanske inget som föräldrar köper till sin 8-åring för att spela Minecraft och Fortnite, men det är väl inte direkt målgruppen för den heller.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Med tanke på vad man får för hårdvara så är det ett väldigt rimligt tycker jag!
Hoppas dock att ps5 och nya Xbox har bättre stöd för högre uppdateringsfrekvens!
Någon som hört något om det?
Gillar fps-spel men blir lite avskräckt av eventuell gräns på 60 fps

Båda har stöd för 120 Hz.

https://youtu.be/MXLcaGNp8GY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jaså? Jag ser ingen poäng att köpa en xbox överhuvudtaget om man har en vettig PC. Bättre att köpa PS5 så man kan ta del av dom exklusiva spelen där.

Inte mycket att hänga i julgranen, i så fall borde man köpa en Nintendo Switch, där finns många spel som bara finns där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ouch, låter lite för mycket för att få föräldrarna att köpa en låda till sina barn!

Men en iphone för 12k går bra?

Tycker det är väldigt mycket hårdvara för pengarna, kan nog mycket väl bli ett köp.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Låter dyrt men inte helt orimligt. Jag tror PS5 kommer vara billigare än Xbox X

Tror tvärt om, $649/699 för PS5.

@ipac lär dock vara väldigt få spel som kommer inte kommer begränsa sig till 60fps.

Permalänk
Medlem

Inte så jävla dyrt med tanke på komponenterna. Xbox One släpptes väl för $499 för 7 år sedan. Lite inflation och avsevärt mycket bättre komponenter än vad man fick på den tiden. Om man så skulle jämföra vad man fick i en Xbox mot en gamingdator.

Så det är väl inte så jävla farligt egentligen. Dock så kan det säkert vara så att man känner att den är mycket dyrare i USD eftersom de gick över den magiska gränsen på $500. ... Att den gick från att vara affordable till att vara slightly expensive.

(ursäkta engelskan, har knappt sovit i natt och hittar inte de svenska orden. back to work liksom .. )

Edit: Sen kanske jag tycker det är billigt med tanke på vad jag är villig att lägga på datordelar. När man får två Xbox för sitt grafikkort :/

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jaså? Jag ser ingen poäng att köpa en xbox överhuvudtaget om man har en vettig PC. Bättre att köpa PS5 så man kan ta del av dom exklusiva spelen där.

Ägde PS4 sen det släpptes och gick över till PS4 Pro när den kom, enda exklusiva spelet jag körde var MGSV.

PS plus hade ju bara dynga som spel så game pass känns bättre med fler val.

Xbox Game Pass får man ju spelen på båda plattformarna så det är ju perfekt om man har både PC och konsol men det var om jag skulle köpa konsol igen, vilket inte lär hända på flera år.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Chibariku:

6500kr inkl moms + kemikalieskatt med 448kr+moms=560kr och till sist 80 kr till copyswede
Så 6500+560+80= 7140 kr

Inga problem, det är fränt att betala skatt!
...eller
Så köper man från en utländsk butik i stället, inte lika fränt men billigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuuFi:

Ägde PS4 sen det släpptes och gick över till PS4 Pro när den kom, enda exklusiva spelet jag körde var MGSV.

PS plus hade ju bara dynga som spel så game pass känns bättre med fler val.

Xbox Game Pass får man ju spelen på båda plattformarna så det är ju perfekt om man har både PC och konsol men det var om jag skulle köpa konsol igen, vilket inte lär hända på flera år.

MGSV fanns väl till PC och Xbox också?