Två st windows-7 datorer har tappat internet nyligen

Permalänk
Medlem

Två st windows-7 datorer har tappat internet nyligen

Farsan ringde nyss och beklagade sig över att två gamla stationära datorer har tappat internet. Båda kör windows 7 (dom stödjer inte Windows 10), och är anslutna via vanlig nätverkskabel. Enligt farsan så var händelseförloppet såhär:

  1. Internet funkar bra, och allt är frid och fröjd

  2. Han får för sig att installera Edge på båda datorerna

  3. Därefter försvinner internet ibland, men en omstart hjälper oftast

  4. Efter några dagar krävs flera omstarter innan det kommer igång

  5. Senaste dagarna har internet inte kommit igång trots ett flertal omstarter

  6. Avinstallation av Edge har inte hjälpt

Datorna rapporterar mha felsökningsguiden att som om att det inte finns en kabel fysiskt ansluten.
Han har provat koppla in en htpc i samma kabel, och det har fungerat bra.
Han har inte gjort några andra ändringar på dessa datorer, eller någon ändring i routern eller kabeldragningen. Det finns ingen annan i hushållet som skulle kunnat tänkas gjort något mystiskt med datorerna eller routern.

Pga långt avstånd och Corona så har jag ingen möjlighet att felsöka på plats. Men jag har inte en susning om vad som kan tänkas ha hänt. Först tänkte jag fel på nätverkskortet, men sannolikheten att det skulle hända på båda datorerna samtidigt är väl rätt låg. Jag bad honom försöka ta bort Lan-anslutningen för jag vill minnas att det ska gå, men den sa bara att den inte kunde tas bort. Inte heller gick det att skapa en ny (den ville antingen ha inloggningsuppgifter eller wifi-uppgifter, vilket antyder att den försökte skapa något annat än en regelrätt Lan-anslutning).

Jag hittade en guide om att nollställa ens nätverksadapter mha kommandoterminalen som jag har skickat till honom. I övrigt har jag inga idéer.

Vad kan ha orsakat detta? Vad mer för felsökning kan jag tipsa honom om?

Permalänk
Medlem

Inte ovanligt att Windows update ställer till det med diverse drivrutiner, installera rätt från tillverkarens sida skulle jag göra först iallafall.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är nån hjälp men det händer att nätverkskort ger upp efter ett tag.
Kan han testa med WLAN.

Funkar inte det heller när t.ex. en mobil kan ansluta så är det något i windows.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Inte ovanligt att Windows update ställer till det med diverse drivrutiner, installera rätt från tillverkarens sida skulle jag göra först iallafall.

Jag trodde Microsoft slutade skicka ut uppdateringar till Windows 7 för ett antal månader sen?
Men även om det kom in en ny drivrutin via windowsupdate, det är ändå märkligt att det drabbar båda datorerna. Vad jag minns så är det två olika datormärken inköpta flera år emellan, men kanske dom ändå har samma sorts nätverkskort...

Jag ska tipsa honom att prova det, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Inte ovanligt att Windows update ställer till det med diverse drivrutiner, installera rätt från tillverkarens sida skulle jag göra först iallafall.

7 får inga nya uppdateringar så om de inte varit offline länge borde det inte vara det.

Kanske någon vigilante-aktig hacker som disconnectar Windows 7 maskiner från internet? Fast det borde man ju hört något om.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Rekordmedlem

Systemåterställning til len tid innan Edge och hoppas det hjälper är nått som kan vara värt att provas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Vet inte om det är nån hjälp men det händer att nätverkskort ger upp efter ett tag.
Kan han testa med WLAN.

Funkar inte det heller när t.ex. en mobil kan ansluta så är det något i windows.

Dessa datorer har inget wifi, och han har ingen wifi-dongle eller motsvarande att koppla in. Kan han ju såklart köpa och testa, men känns ju förstås surt att behöva köpa ny hårdvara för att fixa något som troligen är ett mjukvaruproblem.

För jag har svårt att tänka mig att två olika nätverkskort, i två olika datorer, går sönder mer eller mindre samtidigt.

Skrivet av mrqaffe:

Systemåterställning til len tid innan Edge och hoppas det hjälper är nått som kan vara värt att provas.

Farsan återkom nyss och sa att han "har provat allt på listan nu, inget funkar!". Lite otydligt dock om det fanns en återställningspunkt men den hjälpte inte, eller om det inte fanns någon återställningspunkt. Men det kanske inte är så viktigt att veta, eftersom resultatet ändå är detsamma. 😕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jpau94:

7 får inga nya uppdateringar så om de inte varit offline länge borde det inte vara det.

Kanske någon vigilante-aktig hacker som disconnectar Windows 7 maskiner från internet? Fast det borde man ju hört något om.

Klart att windows 7 fortfarande har uppdateringar, till och med XP spottade ut en uppdatering för någon månad sen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jimih:

Dessa datorer har inget wifi, och han har ingen wifi-dongle eller motsvarande att koppla in. Kan han ju såklart köpa och testa, men känns ju förstås surt att behöva köpa ny hårdvara för att fixa något som troligen är ett mjukvaruproblem.

För jag har svårt att tänka mig att två olika nätverkskort, i två olika datorer, går sönder mer eller mindre samtidigt.

Farsan återkom nyss och sa att han "har provat allt på listan nu, inget funkar!". Lite otydligt dock om det fanns en återställningspunkt men den hjälpte inte, eller om det inte fanns någon återställningspunkt. Men det kanske inte är så viktigt att veta, eftersom resultatet ändå är detsamma. 😕

Prova att manuellt ominstallera nätverksdrivrutinen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag installerade Windows 7 på en dator idag och det fanns inga drivrutiner för Wi-Fi. Det är bara att hitta datorernas modeller och ladde ned de drivrutiner som behövs och sedan installera dem på laptop.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av futhark14:

Jag installerade Windows 7 på en dator idag och det fanns inga drivrutiner för Wi-Fi. Det är bara att hitta datorernas modeller och ladde ned de drivrutiner som behövs och sedan installera dem på laptop.

Hmm skumt, installerade om min LG R405 för exakt en vecka sen och Wifi funkade direkt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ExcZist:

Hmm skumt, installerade om min LG R405 för exakt en vecka sen och Wifi funkade direkt.

Det finns många men inte alla drivers i win och det finns ju fortfarande driverpaket som man själv kan integrera på installationsmediat om man vill för att få stöd för ännu mer ( nästan allt) direkt vis installationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns många men inte alla drivers i win och det finns ju fortfarande driverpaket som man själv kan integrera på installationsmediat om man vill för att få stöd för ännu mer ( nästan allt) direkt vis installationen.

Mjo för Wifi funkade direkt men allt annat för trackpad, grafik drivrutiner med mera togs hem via Windows updated så jag tycker att det fortfarande funkar helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimih:

Farsan ringde nyss och beklagade sig över att två gamla stationära datorer har tappat internet. Båda kör windows 7 (dom stödjer inte Windows 10), och är anslutna via vanlig nätverkskabel. Enligt farsan så var händelseförloppet såhär:

  1. Internet funkar bra, och allt är frid och fröjd

  2. Han får för sig att installera Edge på båda datorerna

  3. Därefter försvinner internet ibland, men en omstart hjälper oftast

  4. Efter några dagar krävs flera omstarter innan det kommer igång

  5. Senaste dagarna har internet inte kommit igång trots ett flertal omstarter

  6. Avinstallation av Edge har inte hjälpt

Datorna rapporterar mha felsökningsguiden att som om att det inte finns en kabel fysiskt ansluten.
Han har provat koppla in en htpc i samma kabel, och det har fungerat bra.
Han har inte gjort några andra ändringar på dessa datorer, eller någon ändring i routern eller kabeldragningen. Det finns ingen annan i hushållet som skulle kunnat tänkas gjort något mystiskt med datorerna eller routern.

Pga långt avstånd och Corona så har jag ingen möjlighet att felsöka på plats. Men jag har inte en susning om vad som kan tänkas ha hänt. Först tänkte jag fel på nätverkskortet, men sannolikheten att det skulle hända på båda datorerna samtidigt är väl rätt låg. Jag bad honom försöka ta bort Lan-anslutningen för jag vill minnas att det ska gå, men den sa bara att den inte kunde tas bort. Inte heller gick det att skapa en ny (den ville antingen ha inloggningsuppgifter eller wifi-uppgifter, vilket antyder att den försökte skapa något annat än en regelrätt Lan-anslutning).

Jag hittade en guide om att nollställa ens nätverksadapter mha kommandoterminalen som jag har skickat till honom. I övrigt har jag inga idéer.

Vad kan ha orsakat detta? Vad mer för felsökning kan jag tipsa honom om?

Värt att kontrollera.
Öppna kommandotolken, skriv "ipconfig /all", kontrollera att det är ett IP-nummer som där bör vara, kontrollera att det finns ett IP-nummer under "Default Gateway" som motsvara IP-numret för Routern.
Om det finns där, prova kör kommandot "Ping <ip-nummer till router>".
Får man svar så fungerar anslutningen och det är något annat som strular.

Något som kan vara värt att komma ihåg är att kontrollera om IPv6 är aktiverat för nätverskortet och i sådant fall prova deaktivera denna. Beroende på nätverskskort och router så kan just IPv6 ibland orsaka problem. (egna erfarenheter med gammal utrustning trots att enheterna skulle have stöd för detta.)

Ytterliggare värt att kontrollera. Ibland får enheter och routrar fnatt på sådant sätt att de vill använda/blir tilldelade samma IP-nummer.
Om din far har "låsta IP-nummer" i routern, så kan han behöva "låsa upp" dessa, låta routern identifiera dessa på deras IP-nummer igen, och sedan "låsa" dem igen. (också egen erfarenhet, kommer dock ej ihåg vad som var orsaken till denna manöver.)