Facebook menar att Apples App Store-avgift skadar småföretagare

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Precis som steam. 3:)

Är inte skillnaden att Apple Store tvingas att du att använda? Steam är valfritt att ladda ner. Släpper du ett spel på Windows kan du låta användarna ladda ner det direkt från hemsidan. Eller lägga det på steam där dom tar avgift men det är frivilligt.

Tänk om Microsoft tagit avgift för alla spel på Windows och tvingat dom att lägga det på Microsoft Store.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av osgorth:

@mrqaffe: aha, intressant. Så om jag förstår det korrekt: ocker har enbart att göra med utlåning, inte försäljning av varor och tjänster?

Åtminstone är det bara i samband med lån man kan bli straffad men ocker används ju som ett begrepp när man klagar på att man tycker att någon gör en oskälig vinst på varor och tjänster också.
Att det bara går att straffas för dyra lån beror nog på att snabblåneföretagen har skapat så mycket problem och kostnader för samhället att man infört begreppet högkostnadskredit i konsumentkreditlagen.
Men avgifterna får ju fortfarande vara groteskt höga så den effektiva räntan på snabblån kan ju fortfarande bli otroligt hög.

Konsumentkreditlag (2010:1846)
Räntetak och kostnadstak för högkostnadskrediter
19 a § För en högkostnadskredit får varken krediträntan eller dröjsmålsräntan per år överstiga den vid varje tid gällande referensräntan enligt 9 § räntelagen (1975:635) med ett tillägg av 40 procentenheter.
19 b § För en högkostnadskredit får kostnaderna inte överstiga ett belopp som motsvarar kreditbeloppet eller, i fråga om en kontokredit, varje enskilt utnyttjande av kreditbeloppet som konsumenten har gjort.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det börjar bli riktigt tråkig nivå på diskussionerna i det här forumet. Istället för att diskutera sakfrågan så ska många istället fokusera på huruvida den som kommer med uttalandet är bra eller dålig, vilket är en annan fråga.

Huruvida nivån på avgifterna som Apple och Google tar ut är rimliga har inget att göra med huruvida man gillar Epic eller Facebook. Sakfrågan kvarstår oavsett åsikt om det sistnämnda och något sorts lag- eller identitetstänkande gynnar inte diskussionen över huvud taget.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av ratbongo:

Det börjar bli riktigt tråkig nivå på diskussionerna i det här forumet. Istället för att diskutera sakfrågan så ska många istället fokusera på huruvida den som kommer med uttalandet är bra eller dålig, vilket är en annan fråga.

Huruvida nivån på avgifterna som Apple och Google tar ut är rimliga har inget att göra med huruvida man gillar Epic eller Facebook. Sakfrågan kvarstår oavsett åsikt om det sistnämnda och något sorts lag- eller identitetstänkande gynnar inte diskussionen över huvud taget.

Lite som när Kina beskyller västvärlden för industrispionage. Frågan är relevant, men hyckleriet ligger lite för tjockt för att det ska kunna tas på allvar.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Kan inte bara Facebook bara plocka bort sin app från App Store? Kommer väl ta kanske mindre än en timmer innan Apple blir fullständigt översvämmade av krav från deras användare att ta bort sina avgifter när de för reda på varför Facebook tog bort sin app. Facebook har råd att vara utan det i ett tag men Apples har inte råd att få sitt rykte skadat, för jag tror att folk hellre byter telefon än ger upp Facebook, så därför tar nog de flesta Facebooks sida. Speciellt då åtminstone på ytan verkar vara för att Facebook ställer sig emot det av moraliskt goda skäll. I princip hela Apples inköpskretskrets skulle nog tveka att köpa en Iphone om de var rädda att de inte fick Facebook i telefonen.

Permalänk
Medlem

Man kan väl tycka vad man vill om att apple tar 30%, men att det skadar småföretag är att ta i, de har fått en distrubutionskanal och en massiv marknad utan att behöva göra något direkt själv för att få tillgång till den (mer än att betala provision, noll risk, stora förtjänst möjligheter). AppStore är en "gudagåva" till småföretagare. Har uppstått en väldig massa små firmor som aldrig hade funnits utan AppStore.

Problemet är väl snarare att vi har en duopol på mobilmarknaden. Vi har ju bara Apple (ios) och Google (android) numer och de har därmed kontroll över respektive app-butik. Duopol är inte bra på någon marknad så avsaknaden av konkurrens DET är det egentliga problemet!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Man kan väl tycka vad man vill om att apple tar 30%, men att det skadar småföretag är att ta i, de har fått en distrubutionskanal och en massiv marknad utan att behöva göra något direkt själv för att få tillgång till den (mer än att betala provision, noll risk, stora förtjänst möjligheter). AppStore är en "gudagåva" till småföretagare. Har uppstått en väldig massa små firmor som aldrig hade funnits utan AppStore.

Problemet är väl snarare att vi har en duopol på mobilmarknaden. Vi har ju bara Apple (ios) och Google (android) numer och de har därmed kontroll över respektive app-butik. Duopol är inte bra på någon marknad så avsaknaden av konkurrens DET är det egentliga problemet!

Tänker precis samma utan Apple store och Googles motsvarande hade ju knappast det funnits några småutvecklare som lyckats bli miljonärer på sin lilla app, klart dom tar en bit av kakan, det gör ju typ ALLA företag inte så att ICA kör +\- noll på blöjor och kaffe liksom

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Jag presenterar objekt A: Youtube Premium.
Köper man prenumerationen utanför iOS kostar det mindre än om man köper den i iOS. Tjänsten som levereras är densamma i båda fallen, i och utanför iOS.

Nu kan Google såklart ha ett separat avtal med Apple som Floatplane Media inte har.

Men finns det en länk i youtube (telefonappen) till webbversionen där det är billigare?

Eller menar du att du går helt separat in på youtubes hemsida och köper prem.? Är ju två olika grejer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Lite som när Kina beskyller västvärlden för industrispionage. Frågan är relevant, men hyckleriet ligger lite för tjockt för att det ska kunna tas på allvar.

Dålig jämförelse eftersom du tar ett exempel där man målar ut sig själv som offret, eller tycker du Facebook är ett småföretag? Det spelar dock föga roll då det oavsett är låg nivå när vissa inte kan behandla sakfrågan utan istället fokuserar på ad hominem-attacker. Det blir lite tonårsnivå på det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Helt korrekt, därför avstår Netflix, Spotify och många andra tjänster från att överhuvudtaget erbjuda Apples betalningslösning i appen. Logiskt hade ändå varit att höja priset med 30% för de personer som faktiskt ändå vill använda sig av Apples betalningslösning.

Njae, stämmer inte... flera iOS appar kör betalning via appen utan att den går via apples betalning.
Det är ju detta som exempelvis Epic tycker är fel.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Njae, stämmer inte... flera iOS appar kör betalning via appen utan att den går via apples betalning.
Det är ju detta som exempelvis Epic tycker är fel.

Vill du ge exempel på detta?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vill du ge exempel på detta?

uber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Transporttjänster är väl undantagna?

Eller var det så att alla tjänster som utförs i den fysiska världen var undantagna?

Är ju skillnad på det och när en tjänst är appen i sig, typ spotify, ett spel, etc

Borde stå här om någon orkar leta:
https://developer.apple.com/app-store/review/guidelines/#purc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vill du ge exempel på detta?

Som Epic poängterar i deras stämning
Thousands of apps on the App Store approved by Apple accept direct payments, including commonly used apps like Amazon, Grubhub, Nike SNKRS, Best Buy, DoorDash, Fandango, McDonalds, Uber, Lyft, and StubHub.
Apple själva har detta som en del i deras agreement, dvs att just ”spelappar” måste förhålla sig till detta, men inte andra.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Men finns det en länk i youtube (telefonappen) till webbversionen där det är billigare?

Eller menar du att du går helt separat in på youtubes hemsida och köper prem.? Är ju två olika grejer

Hör inte till frågan i detta fallet då påståendet var att man var tvungen att ha samma pris i iOS som på andra plattformar. Dvs, stämmer påståendet så bryter Google mot Apples TOS.

Men för att svara: Nej, det finns ingen länk.

Permalänk

Skadar småföretagare?

Är det här samma Facebook som låter småföretag göra det kämpiga jobbet att samla följare (som i sin tur gynnar Facebook) för att sedan enligt rapporter endast låta småföretagens inlägg nå ut till endast ca 10% av dessa hårt-jobbade-för följare och hålla tillgången till de resterande 90% bakom en betalvägg?

Är det här samma Facebook eller finns det två Facebook?

https://www.causely.com/blog/why-only-ten-percent-of-your-fac...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Man kan väl tycka vad man vill om att apple tar 30%, men att det skadar småföretag är att ta i, de har fått en distrubutionskanal och en massiv marknad utan att behöva göra något direkt själv för att få tillgång till den (mer än att betala provision, noll risk, stora förtjänst möjligheter). AppStore är en "gudagåva" till småföretagare. Har uppstått en väldig massa små firmor som aldrig hade funnits utan AppStore.

Problemet är väl snarare att vi har en duopol på mobilmarknaden. Vi har ju bara Apple (ios) och Google (android) numer och de har därmed kontroll över respektive app-butik. Duopol är inte bra på någon marknad så avsaknaden av konkurrens DET är det egentliga problemet!

Problemet är att Apple tar 30% för något som normalt ligger på runt 3% bara för att dom kan.

Rekommenderar att dom som är intresserade kollar dom första 15 minuterna på den här videon för att se hur småföretag drabbas av Appleskatten och allt skit apple håller på med i bakgrunden.

https://www.youtube.com/watch?v=Kp9PG5o-37o

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Antar det är ett "bra" sätt att få ner arbetsbördan för validering av alla appar /S

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Problemet är att Apple tar 30% för något som normalt ligger på runt 3% bara för att dom kan.

Normalt? vem bestämmer vad som är normalt? Steam tar 30%, Google tar 30%, jag skulle därmed påstå att 30% verkar vara branschstandard att ta i provision. Vilka butiker tar runt 3% i provision?

Och ja, bara för att de kan, det var ju det jag pekade på, det saknas vettig konkurrens eftersom vi har ett duopol (apple och google) vad gäller app-butiker i mobiler.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

MIN MIN, MIN DYRBARA APPARAT!

Det jag har problem med är att när jag köper en så dyr apparat ska jag väl ändå äga den och göra vad jag vil med den. Även installera den programvara jag vill och betala hur jag vil. Jag kan välja i Android att använda en tredjepart om jag vil och agoogle går inte in och spärrar nåt för den anledningen, utan jag får skylla mig själv om jag gör nåt så jag mister mina data til en läcka eller mina lösenord eller helt enkelt brickar min telefon. Visst tar dom lika styggt betalt som Apple, men jag blir ju inte tvingad åtminstone att använd doms tjänst! Det är MIN TELEFON när jag köper android. Jag kan installera google tjänster på en Huawei som dom inte stödjer ens utan att bli straffad, bara dom får sina pengar och jag kan installera och spela fortnite (vilket jag inte gör) utan att bli straffad, även om dom inte erbjuder spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Personligen anser jag att Epic kör ett fulspel för att få sin vilja genom att "korkade" människor ställer sig på deras sida.

Att de planerade detta med 1984nite film och hela konkarongen säger allt.

Jag tror detta kommer skapa en våg av liknande ärenden.

Dock är Apple betydligt större än Epic, om Apple viker sig kommer de få ett helvete.
Dock skulle de ge sig om det märks att deras försäljning av iPhones minskar radikalt.
Men då kommer Apple minska till lägre än 30% för alla.

Eller så är man korkad för att man glatt låter Google och Apple ha sin makt och låtsas som ingenting? Tycker det är bra att starta en debatt kring deras makt på marknaden, visst att man har en plattform som man får styra över men när man blir såpass stor så tycker jag den ska vara mer öppen och fri, jag tror tyvärr de hämmar mer än att göra nytta, klart dom ska ha en liten andel för utveckling osv men 30% är för mycket, helt klart.

Nu är de ju faktist inte så att man bara kan välja en annan plattform, på Apple är man ju låst till Apple store

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Normalt? vem bestämmer vad som är normalt? Steam tar 30%, Google tar 30%, jag skulle därmed påstå att 30% verkar vara branschstandard att ta i provision. Vilka butiker tar runt 3% i provision?

Och ja, bara för att de kan, det var ju det jag pekade på, det saknas vettig konkurrens eftersom vi har ett duopol (apple och google) vad gäller app-butiker i mobiler.

Nu är ju inte problemet själva sales i appstore, utan att apple tvingar på apputvecklare att använda deras API för betalningar inuti apparna också, och tar 30% även där.
så vill Netflix låta dig köpa en subscription i appen förlorar de antingen 30% eller får sätta ett högre pris för att kompensera så att deras affärsmodell fortsatt fungerar.

Till följd är Netflix appen på IOS en "klient" i allra högta grad, du kan logga in och se den film du dittkonto har tillgång till, inget annat. du kan inte heller unsubscriba direkt i appen, mycket användarvänligt...! (tänker främst på äldre människor som inte är "inne" i hur sånt fungerar.)

På Android kan apputvecklare hänvisa till egen payment processor utan problem, eller till och med bara öppna sin webbsida i en webbapplet.
du kan också installera en annan appstore t.ex Amazon har en, utan problem. eller till och med köra exklusivt med sideloadade appar som är freeware, så där är inte samma "monopol"-problem där i min mening.

för en bild av hur absurt det är för utvecklare på IOS är LTT's clip from WAN show om Floatplane appen bra att kolla på (https://www.youtube.com/watch?v=1QzHu-sjdB8)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+