Gasar ni mer när ni lyssnar på viss musik i bilen/mc?

Permalänk
Skrivet av CusmaR:

Körde ganska fort när jag var ung och hade en relativt snabb bil med lite acceleration i, men nu har jag typ minsta motorn (103hk) så det händer inte så mycket. Valde dock den bilen pga att den var billig att äga/köpa samt att jag tankar inte alls ofta vilket är skönt, blev väldigt mycket pengar över till saker som jag tycker är roligare.

Dock kan min lilla audi a3 gå rätt fort när Mötley Crüe - Kickstart my heart kommer på!

Finns nog inte ett enda fordon som inte går fortare till Mötley när man ska klippa mil!

Permalänk
Medlem

nu med V8a o dubbla turbo + sportavgas, så gasar jag mer utan musik - dvs när jag hör motorn mer

// LZ

Permalänk
Medlem

Nej, för min bil har ingen gas

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Känns som det är en åldersgrej.

Håller med, när man är nog gammal hör man inte musiken längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men med nya bilar med farthållare så har jag extremt svårt att förstå varför någon ens skulle vilja gasa med foten ute i trafiken för det är så okomfortabelt

Har man bara en "vanlig" farthållare så blir körningen extremt mycket mer obekväm. En "adaptiv" farthållare underlättar.

Om man kör en bil med "prediktiv" farthållare så tycker jag absolut man kan använda den ofta. Speciellt om den också stödjer så kallad "stop-and-go".

Permalänk
Hedersmedlem

Bytte till bil med automat, adaptiv farthållare och lite för klen motor för ett par år sedan, det drog ner gas-lusten en hel del

Det hindrar mig dock inte från att vara snabbast genom rondellerna eller först i rödljusen, även om det bara brukar gälla de första 10 metrarna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nej, för min bil har ingen gas

Är detta ett "ödmjukt" sätt att svara ja på frågan men samtidigt smyga in att man kör en Tesla (antar jag)?

Permalänk
Medlem

Omöjligt att lyssna på running in the 90s utan att gasa på!

Permalänk
Medlem

Möjligtvis i början, typ 18-20 års åldern. Omogen och tyckte säkert det var coolt...

Kör sedan många år med adaptiv farthållare för det mesta och nu för tiden kör bilen själv på långsträckor. Avslappnande och skönt. Enda är att man får andra idioter till förare precis i röven hela tiden. Så håller med @mrgaffe om att självkörande bilar kan inte komma för snart.

Även om jag ofta lyssnar på musik, så är det också underbart att susa fram med en elbil mellan 70-90km/t på landsvägen och lyssna på fågelkvittret utanför.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Är detta ett "ödmjukt" sätt att svara ja på frågan men samtidigt smyga in att man kör en Tesla (antar jag)?

Förstår inte alls vad du menar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DaBone:

Möjligtvis i början, typ 18-20 års åldern. Omogen och tyckte säkert det var coolt...

Kör sedan många år med adaptiv farthållare för det mesta och nu för tiden kör bilen själv på långsträckor. Avslappnande och skönt. Enda är att man får andra idioter till förare precis i röven hela tiden. Så håller med @mrgaffe om att självkörande bilar kan inte komma för snart.

Även om jag ofta lyssnar på musik, så är det också underbart att susa fram med en elbil mellan 70-90km/t på landsvägen och lyssna på fågelkvittret utanför.

Ja komfortfördelarna med elbilar är nått som lyfts fram för lite, de är faktisk mycket skönare att åka i sett till buller och karaktären på motorn även om det inte är en Tesla utan nån med en mycket klenare motor är det lite snarlik känsla som att glida fram i ett stort slagskepp med V8-V12, jämnheten i draget och "lugnet" är fascinerande även i en Nissan Leaf, jag tycker man upplever dem som mycket lyxigare än nått med motsvarande fossildrivlina, tyst och civiliserat och att värmen kommer igång så fort.
Elfordon tar verkligen de delarna av komforten till nästa nivå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

jag kör nog nästan alltid för fort på landsväg och motorväg även om jag använder adaptiv farthållare till 99% i städer kör jag dock lagligt. att lyssna på en låt med tryck i gör inte saken bättre,dock har jag märkt att lyssnar jag på en debatt eller föreläsning osv så går det oftast lagligt för man vill hinna lyssna färdigt innan man är framme.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att inte köra med farthållare är enormt obekvämt när man väl börjat använda det och jag har i princip aktiverat den så fort det varit möjligt för att kunna få "handgas" vid justeringar och brukat toucha kopplingen ( om det finns) för att stänga av den när jag inte velat justera ner hastigheten utan bara rulla.
Tycker det är rätt fruktansvärt obekvämt att åka med någon som inte håller jämn fart på öppen väg utan sitter och "småpumpar" på gasen utan att direkt variera hastigheten utan bara får ljud och vibrationer att hela tiden ändra sig lite i bilen.

Första bilen jag lärde mig köra i hade farthållare så är väl medvetna hur de är. Dock aldrig åkt med någon som är så dålig på att hålla jämn gas. Det är väldigt skönt på långa körningar men inte ett måste för en bekväm tur

Vi har inte ens AC, lampor i taket eller sätesvärme i bilarna på jobbet (visste ni ens att nya bilar 2020 säljs utan sånt?). Så någon farthållare får man inte köra med där tyvärr.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Retrowave! Den här listan brukar gå varm när man är ute och kör bil. Drömmer sig bort till att köra genom ett neonupplyst Tokyo i regnigt väder.
Annat bra exempel som lyssnas varmt på i samma stuk är covern på the weeknd

stavning och annan idioti
Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Läste rubriken o tänkte att jag måste delge att jag gasar på rejält av ZZ Top när jag tränar intervaller (löpning). Sen log jag när just den gruppen fanns med i frågeställningen, så JA på frågan

Permalänk
Medlem

Låter som folk borde lyssna mer på Enya vid bilkörning

Permalänk
Avstängd

Händer väl att man gasar på lite men inte överdrivit fort bara några km.

Gillar mest att röv slicka bmw så dom blir lite sura och gasar på som fan.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Det är mycket lugnare med den saken idag än för säg femton år sedan, men finns fortfarande en låt som är helt livsfarlig

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Baalex:

Retrowave! Den här listan brukar gå varm när man är ute och kör bil. Drömmer sig bort till att genom ett neonupplöst Tokyo i regnigt väder.
Annat bra exempel som lyssnas varmt på i samma stuk är covern på the weeknd https://www.youtube.com/watch?v=iDVKMdnvgl8

Å brukar köra originalet när jag kör bil detta var guld!

Permalänk
Medlem

För kanske gasen åkte ner med bra ös i musiken, men har åldrats och det enda som är gött nu är accelerationen.
Den får man INTE i vår V70, vilket blev då till att ta MC kort för några år sedan.
Har nu sport touring och en V-rod, så nu finns det acceleration, krävs en riktig supersportbil för att hänga med mig nu:)
Har man gött om pengar kan man flyga ofta också för att få god acceleration sittande i säte

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Modernas bilar har farthållare som gör att man slipper gasa, mycket bekvämt.
Helt självkörande fordon kan inte komma snabbt nog så att man kan förbjuda mänskliga förare för att skona miljön och öka trafiksäkerheten.

Farthållare är fantatiskt för motorvägskörning och viss landsvägskörning (det var därför ett skall-krav på min lista när jag skaffade en bättre begagnad bil), men jag tror att farthållare har en ytterst begränsad effekt på detta fenomen.

Det går inte att använda farthållare på alla vägar, t.ex. vid stadskörning eller vid kurviga landsvägar så gör man bättre i att modulera gasen själv. Inte heller i alla trafiksituationer, som t.ex. att stå i en korsning och bedöma när man ska svänga in på en väg. En farthållare tar inte heller bort förarens beslut. Jag kryper upp bakom ett fordon som kör 5 km/h mindre. Vad gör jag, sänker jag farthållaren med 5 km/h, byter jag bara fil och kryper förbi långsamt vid hastighetsgränsen, eller gasar jag på? Eller vad gör jag när en väg är helt tom och rak med en (som man upplever) omotiverat låg hastighetsgräns? Håller man gränsen eller trycker man + en stund för att det ska gå snabbare?

Samma gäller för övrigt om man kör med automatiskt farthållare. Även här är det man som förare som bestämmer vad bilen ska göra. Köra om eller ligga bakom? Öka maxhastigheten eller inte? Minska, öka eller lämna avstånd till framförvarande bil oförändrat?

Alltså, även om man kör en bil med farthållare så har alltså ens egna mentala tillstånd mycket att göra med hur man kör och hur man reagerar på situationer.

Men för att svara på frågan: Jag tror absolut att jag har kört mer aggresivt med viss musik i bakgrunden. Det gäller också när jag cyklat. Att vara aktivt medveten om denna mentala påverkan som musik kan ha på hur man kör, kan dock göra att man också kan motverka denna effekt, antingen genom att välja annan musik när man kör, eller genom att vara medveten om ens förändrade betende och mentalt kompensera för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Händer väl att man gasar på lite men inte överdrivit fort bara några km.

Gillar mest att röv slicka bmw så dom blir lite sura och gasar på som fan.

Att ligga tätt bakom någon annan är inte bara farligt för dem i bilen framför, utan det är också otroligt dumt, då du riskerar att förlora ditt körkort om polisen ser dig.

Men detta beteende är efter egen statistik mest BMW och Audi-förare som håller på med och har nog dragit alla sådana över en kam och ser dem som en grupp med låg IQ.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pv2b:

Farthållare är fantatiskt för motorvägskörning och viss landsvägskörning (det var därför ett skall-krav på min lista när jag skaffade en bättre begagnad bil), men jag tror att farthållare har en ytterst begränsad effekt på detta fenomen.

Det går inte att använda farthållare på alla vägar, t.ex. vid stadskörning eller vid kurviga landsvägar så gör man bättre i att modulera gasen själv. Inte heller i alla trafiksituationer, som t.ex. att stå i en korsning och bedöma när man ska svänga in på en väg. En farthållare tar inte heller bort förarens beslut. Jag kryper upp bakom ett fordon som kör 5 km/h mindre. Vad gör jag, sänker jag farthållaren med 5 km/h, byter jag bara fil och kryper förbi långsamt vid hastighetsgränsen, eller gasar jag på? Eller vad gör jag när en väg är helt tom och rak med en (som man upplever) omotiverat låg hastighetsgräns? Håller man gränsen eller trycker man + en stund för att det ska gå snabbare?

Samma gäller för övrigt om man kör med automatiskt farthållare. Även här är det man som förare som bestämmer vad bilen ska göra. Köra om eller ligga bakom? Öka maxhastigheten eller inte? Minska, öka eller lämna avstånd till framförvarande bil oförändrat?

Alltså, även om man kör en bil med farthållare så har alltså ens egna mentala tillstånd mycket att göra med hur man kör och hur man reagerar på situationer.

Men för att svara på frågan: Jag tror absolut att jag har kört mer aggresivt med viss musik i bakgrunden. Det gäller också när jag cyklat. Att vara aktivt medveten om denna mentala påverkan som musik kan ha på hur man kör, kan dock göra att man också kan motverka denna effekt, antingen genom att välja annan musik när man kör, eller genom att vara medveten om ens förändrade betende och mentalt kompensera för detta.

Ja människor har dålig förmåga att framföra fordon på ett säkert sätt och det är därför förbud mot mänsklig inblandning i trafiken inte kan komma snabbt nog.
Men nog är en bra farthållare ändå oerhört användbar i de flesta situationer och sköter om både hastighet och att hålla avstånd mycket bra och det är ju inte heller egentligen nått jätteproblem att själv gasa lite extra om inte bilen gör det automatisk vid byte till vänsterfil för omkörning, tycker i vart fall att Volvos bästa system funkar mycket bekvämt när man lärt sig det så man inte behöver fippla med manövreringen i trafik.
Många som har avancerade hjälpsystem lär sig faktisk inte hur de funkar och det är lite synd men ändå förståeligt då det ännu inte finns nån standard mellan olika bilar för det.
När bilarna kom så var det också ganska rörigt med hur reglagen fungerade och vad som sköttes automatiskt eller inte fast det var på en annan nivå.
Jag tror knappt att det hinner utvecklas en reglagestandard för avancerade hjälpmedel innan föraren tas bort den här gången.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Modernas bilar har farthållare som gör att man slipper gasa, mycket bekvämt.
Helt självkörande fordon kan inte komma snabbt nog så att man kan förbjuda mänskliga förare för att skona miljön och öka trafiksäkerheten.

Även bilar som har några år på nacken har farthållare. Jag har t.ex. en saab 93 årsmodell 1999 som har det. Kan inte tänka mig att köra långa sträckor utan en sån

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wuzu:

Även bilar som har några år på nacken har farthållare. Jag har t.ex. en saab 93 årsmodell 1999 som har det. Kan inte tänka mig att köra långa sträckor utan en sån

Ja det är ingen nyhet var ganska vanligt redan på 80 talet. Själv haft en saab 9000 1989 som hade en farthållare.
Men det har blivit vanligare som standardutrustning och i budgetbilar på senare tid.
Har för mig jag sett något om att det kom till amerikanska bilar redan på 50 eller 60 talet. De var tidiga med lyxfunktioner (automatisk avbländning AC osv)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wuzu:

Även bilar som har några år på nacken har farthållare. Jag har t.ex. en saab 93 årsmodell 1999 som har det. Kan inte tänka mig att köra långa sträckor utan en sån

Ja farthållaren i sig är gammal, de första patenten för olika system i bilar är från 40 talet och det finns cruise control på lyxigare 50 tals jänkebilar och de första försöken med radar kom på 60 talet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör inte snabbare, men accelererar och bromsar nog hårdare med bra musik på hög volym.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Intressant att så många tycker det blir enklare att trycka på gasen. Själv så blir jag "kördöv" om jag kör fortare och lyssnar på musik. Måste alltid sänka volymen om man ska gasa på, vill höra motorn och känna bilen. Gör jag inte det så känns det som jag är döv av någon konstig anledning.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fronix:

Intressant att så många tycker det blir enklare att trycka på gasen. Själv så blir jag "kördöv" om jag kör fortare och lyssnar på musik. Måste alltid sänka volymen om man ska gasa på, vill höra motorn och känna bilen. Gör jag inte det så känns det som jag är döv av någon konstig anledning.

Det är lite individuellt. Bland de som vill köra snabbt så vill vissa som du höra motorn, andra vill hellre höra musiken och bara gasa på och känna hastigheten med sina andra sinnen.

Personligen så tycker jag att motorljud är en oönskad egenskap, och tycker därför bättre om bilar där man inte hör lika mycket väg- och motorljud. Elbilar t.ex. visar att en bil inte behöver låta mycket för att vara snabb.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Att ligga tätt bakom någon annan är inte bara farligt för dem i bilen framför, utan det är också otroligt dumt, då du riskerar att förlora ditt körkort om polisen ser dig.

Men detta beteende är efter egen statistik mest BMW och Audi-förare som håller på med och har nog dragit alla sådana över en kam och ser dem som en grupp med låg IQ.

Jag har gjort tester som visar att jag ligger mellan 100-150 i IQ.

Jag gör det bara på 50 vägar och är redo att bromsa, BMW som kör 30 på en 50 väg då blir det att man röv slickar dom tills dom har kommit upp till 50.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666