Grannsämja trots kapade träd på den andres tomt

Permalänk
Medlem

Grannsämja trots kapade träd på den andres tomt

Vi har en granne som just kapat av träd på vår tomt utan lov.

Denne granne spelar dum och ber om ursäkt 15 gånger "men träden skymde sjöutsikten".

Några träd hade vi planterat, vissa hade vi bara låtit växa till sig. De går inte att missta för ogräs/sly. De är heller inte kapade på ett sätt som kan anses vara vårdande. De är bara kapade rakt av, mitt på eller någon meter från mark.
Dennes tomt gränsar heller inte till vår tomt. Istället har de på eget bevåg för 20 år sedan när de köpte deras tomt, kalhyggit den allmänning som går ner till vattnet bredvid vår tomt och har sedan dess betraktat denna allmänning som deras egen tomt. En stor del av våra (fd) träd har (hade) grenar som växer över in på allmänningen. Men lagmässigt hade det väl varit närmare till hands att enbart kapa det som i så fall hänger över?

Ursäkter eller förklaringar finns ej då denne granne är fastighetsjurist och har stenkoll på både regler och var tomtgränserna går, garanterat.

Så hur går man vidare utan att försämra situationen ytterligare? Det måste finnas några där ute som lyckats lösa sådana här grejer framgångsrikt? Just dessa träd var, om än värdefulla för oss, inte våra mest värdefulla. Vi kan således på sätt och vis leva med det..

Lite grann är jag rädd att gå så långt som att försöka bli polers med denne då jag kanske råkar säga något efter några glas, som juristen kan använda mot mig och typ gräva bort hela vårt hus. Och jag känner själv hur skadat det låter..

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Låter ju helt sjukt! Gör en tråd på https://www.byggahus.se/ så får du nog bättre hjälp!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Så en fastighetsjurist gjorde det där?...

Permalänk
Medlem

Om denna granne nu är fastighetsjurist lär denna person känna sig ganska körd vid detta läge, som lägst någon sorts ersättning typ återplantering i minsta lag skulle jag nog säga.

Bör ju vara den bästa lösningen för god grannsämja också.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Krig såklart. Plantera parkslide på deras tomt.

Permalänk
Medlem

Är grannen faktiskt jurist eller är detta bara något denne påstår? Hursom är grannen nu skadeståndsskyldig så samla ihop lite bevis på att det är just denna granne som kapat träden så har ni bra grund för att ge denne en rejäl näsbränna.
https://lawline.se/answers/falla-trad-pa-annans-tomt

En liten bonus gällande grenar etc. som hänger utanför tomten:
https://lawline.se/answers/far-en-granne-saga-ner-grenar-pa-t...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Osäker på vad frågan är?
Vill du bli kompis med grannen
Markera mot grannen eller djävlas med grannen?

"utan att försämra situationen ytterligare"
Du gräver bort träden han kapat ner, låtsas som ingenting och hoppas bli överbjuden på grillkväll.

Personligen hade jag gått på krigsstigen, men det är en annan grej.
Att han är en fastighetsjurist säger ju inget om att det han gjort är rätt.

Vill du jävlas
Kräv ersättning för de nertagna träden, du bör på inget vis erkänna att träden saknar värde, eller egentligen behålla detta inlägg om det på något vis går att spåra till dig.
Hävda att dessa träd var planterade av din bortgångna styvmor du avskydde eller vad som nu känns mest lagom och kräv återplantering/ersättning för återplantering.
En stämning där du har på papper eller inspelning att han vet var gränsen går, men tog ner dem för att han störde sig på dem torde vara ganska lätt att dra i domstol.
Kräv ersättning för bortgrävning av ganla träd och rötter, och ersättning för återplantering, gör vad du vill med pengarna sen.

Ta reda på vad som är allmänning, och börja nyttja denna allmänning själv med, se gärna till att övriga grannar gör det med, eller att du sätter besökare att slå upp tält där eller vad nu allmänningen ger möjlighet till.

Få gärna ett inspelat samtal där du ifrågasätter vad han gjort och får hans värdelösa bortförklaringar inspelade, även om du inte drar det till domstol, så kan det vara skönt att veta vad som sagts. Det är alltid lagom att spela in samtal med tveksamma figurer.

Framförallt som ni kanske inte på något vis är kompisar om ett halvår.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Polisanmälan för att markera?
Hot om polisanmälan eller kompensation på något sätt?
Gråt ut i lokaltidningen?
Snoka reda på klienter/kollegor till grannen och informera om tilltaget [utan att framstå som en stolle]?

Bron mellan er är ju redan nedbränd, frågan är om någon rättvisa kan skipas med en tillräckligt liten risk för att någon ytterligare skit sprätter tillbaka i ansiktet på dig...
Jag tror verkligen att du borde göra något och inte bara låtsas som det regnar. Extremt knepigt.

Permalänk
Medlem

Är han fastighetsjurist och gör något sådant här? Är nog något den lokala tidningen skulle tycka vara roligt att rota i.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Kapa ner träd på din tom som du själv planterat. Ska det inte vara krig då så vet jag inte vad det skulle bli det av. Han får ju först och främst ersätta dig för träden, och eller ta bort "stubbarna" och plantera nya träd. Sånt här ska man inte komma undan med. Punkt!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Det minsta han ska göra är att ta bort stubbarna han lämnat och sätta dit ersättare.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Finns det inte träd på "juristens" tomt du kan kapa ner någon väl vald dag när hen inte är hemma?
Spela dum och säg att det nog bara var något som stod i vägen för någon.
"otur, men sådant verkar hända här i trakten"

Förövrigt är inte jurist en skyddad titel, så du kan gå över och kalla dig trädjurist eller vad du önskar bäst du vill.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att försök att inte trappa upp situationen mer än det är möjligt. Få/ingen tjänar på en konflikt 2 grannar emellan. Men där med inte sagt att han får agera hur som helst. Försök lösa situationen med så mycket samförstånd som möjligt och så lite konflikt som möjligt.

Föreslå någon lösning där du blir ersatt något för varje kapat träd och att han att han återplanerar dina träd och tar ordning på stubbar etc.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Hade någon gått in på min tomt och sågat ner träd, för att få en bättre utsikt mot sjön. Då hade jag krävt skadestånd och att han skulle göra iordning och plantera nya träd.
Hade personen inte gått med på det, hade jag planterat en Tujahäck utmed hela tomten på den sidan. Tuja kan bli upp mot 15m och som häck blir det tätt...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Oj, många snabba svar. Jag känner att jag vill utveckla ytterligare.
Byggahus.se känns som att grannen kanske hänger på, så jag vill hellre tjöta på swec.

Vi har en lång historia av just osämja pga tidigare beteende av dennes familj när de skaffade tomten. Då inträffade värre saker och vid den tiden det begav sig för 20 år sedan så satte vi en häck i tomtgräns av olika anledningar, men vi kan heller inte påstå att vi brydde oss om ifall denne inte uppskattades av den nye grannen.
Denna häck har vi delvis hållt efter, men delar av den har växt till sig betydande.
Sedan några år har dennes far gått bort, och det har varit lugnt med otrevligheter.

I "trevlig" dialog med grannen gav vi tillåtelse att kapa 50-60 cm av vår häck som de tyckte skymde utsikten onödigt mycket. Såhär i efterhand skulle vi självklart aldrig gett OK för detta utan i så fall kapat ner den själva. Men vi tänkte att det var rimligt att grannen fick göra jobbet och ta hand om riset.

Anledningen till att jag inte skrivit detta i huvudinlägget är att det är lätt att avfärda händelsen som ett missförstånd om man inte har mer kontext. I våra ögon så har händelsen ingenting med vår häck att göra. De träd som är kapade är inte en del av en häck, de är inte häckliknande, de är inte beskurna 50-60 cm från toppen.

Men att ge sig in i en juridisk strid är otänkbart av flera anledningar. Dels kan denne granne säkert lyckas argumentera ihop att vår överenskommelse innefattade dessa träd i dennes ögon (missförstånd). Dels ÄR grannen fastighetsjurist. Hela familjen är inblandade i juristfirman. Och vi har ingen chans där. Dels är det grannsämja vi söker.

En ersättning för återplantering vore fantastiskt. Om det inte sker på grannens eget initiativ så låter det som en bra ide att hålla det i bakhuvudet att kanske ta upp på ett smidigt sätt om tillfälle ges.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Din granne har redan bäddat för allt djävulskap i världen efter att ha gjort en sån här grej. Självklart ska du behandla denne som denne behandlar dig.

Har din granne ingen upphöjd altan vars bärande stolpar du kan råka såga ned?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Oj, många snabba svar. Jag känner att jag vill utveckla ytterligare.
Byggahus.se känns som att grannen kanske hänger på, så jag vill hellre tjöta på swec.

Vi har en lång historia av just osämja pga tidigare beteende av dennes familj när de skaffade tomten. Då inträffade värre saker och vid den tiden det begav sig för 20 år sedan så satte vi en häck i tomtgräns av olika anledningar, men vi kan heller inte påstå att vi brydde oss om ifall denne inte uppskattades av den nye grannen.
Denna häck har vi delvis hållt efter, men delar av den har växt till sig betydande.
Sedan några år har dennes far gått bort, och det har varit lugnt med otrevligheter.

I "trevlig" dialog med grannen gav vi tillåtelse att kapa 50-60 cm av vår häck som de tyckte skymde utsikten onödigt mycket. Såhär i efterhand skulle vi självklart aldrig gett OK för detta utan i så fall kapat ner den själva. Men vi tänkte att det var rimligt att grannen fick göra jobbet och ta hand om riset.

Anledningen till att jag inte skrivit detta i huvudinlägget är att det är lätt att avfärda händelsen som ett missförstånd om man inte har mer kontext. I våra ögon så har händelsen ingenting med vår häck att göra. De träd som är kapade är inte en del av en häck, de är inte häckliknande, de är inte beskurna 50-60 cm från toppen.

Men att ge sig in i en juridisk strid är otänkbart av flera anledningar. Dels kan denne granne säkert lyckas argumentera ihop att vår överenskommelse innefattade dessa träd i dennes ögon (missförstånd). Dels ÄR grannen fastighetsjurist. Hela familjen är inblandade i juristfirman. Och vi har ingen chans där. Dels är det grannsämja vi söker.

En ersättning för återplantering vore fantastiskt. Om det inte sker på grannens eget initiativ så låter det som en bra ide att hålla det i bakhuvudet att kanske ta upp på ett smidigt sätt om tillfälle ges.

Få en inspelning där du tar upp denna diskrepans.
Ni fick tillåtelse att ta ner häcken, men träden där är ju inte häcken, ni har dessutom gått in på vår tomt och tagit ner träd godtyckligt.
"ja, ni sa träd, men vi hade igång motorsågen och passade på att ta ner din 500 år gamla ek samtidigt"

Kolla med försäkringsbolag etc, även fast de har en juristfirma (advokatbyrå?) så är det väl inte ovärt att kolla vad hemförsäkring täcker och få åtminstone ett utlåtande från konkurrerande juristfirma i trakterna som har möjlighet att sätta sig in i situationen.

oavsett att du söker grannsämja är det ju ingen garanti att grannen ifråga gör det (uppenbart inte)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Du kan väl bjuda hem honom på kaffe och fråga honom, som är fastighetsjurist, vad som är tillåtet och lagligt vad gäller att kapa träd på andras tomtar och allmänningar..

Permalänk
Medlem

Jag blev hänvisad till civil rätt när min granne gjorde lika mot mig, TOG LAGEN I MINA EGNA HÄNDER.,, han bor inte kvar

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Oj, många snabba svar. Jag känner att jag vill utveckla ytterligare.
Byggahus.se känns som att grannen kanske hänger på, så jag vill hellre tjöta på swec.

Vi har en lång historia av just osämja pga tidigare beteende av dennes familj när de skaffade tomten. Då inträffade värre saker och vid den tiden det begav sig för 20 år sedan så satte vi en häck i tomtgräns av olika anledningar, men vi kan heller inte påstå att vi brydde oss om ifall denne inte uppskattades av den nye grannen.
Denna häck har vi delvis hållt efter, men delar av den har växt till sig betydande.
Sedan några år har dennes far gått bort, och det har varit lugnt med otrevligheter.

I "trevlig" dialog med grannen gav vi tillåtelse att kapa 50-60 cm av vår häck som de tyckte skymde utsikten onödigt mycket. Såhär i efterhand skulle vi självklart aldrig gett OK för detta utan i så fall kapat ner den själva. Men vi tänkte att det var rimligt att grannen fick göra jobbet och ta hand om riset.

Anledningen till att jag inte skrivit detta i huvudinlägget är att det är lätt att avfärda händelsen som ett missförstånd om man inte har mer kontext. I våra ögon så har händelsen ingenting med vår häck att göra. De träd som är kapade är inte en del av en häck, de är inte häckliknande, de är inte beskurna 50-60 cm från toppen.

Men att ge sig in i en juridisk strid är otänkbart av flera anledningar. Dels kan denne granne säkert lyckas argumentera ihop att vår överenskommelse innefattade dessa träd i dennes ögon (missförstånd). Dels ÄR grannen fastighetsjurist. Hela familjen är inblandade i juristfirman. Och vi har ingen chans där. Dels är det grannsämja vi söker.

En ersättning för återplantering vore fantastiskt. Om det inte sker på grannens eget initiativ så låter det som en bra ide att hålla det i bakhuvudet att kanske ta upp på ett smidigt sätt om tillfälle ges.

Känner att mycket av ditt resonemang är av typisk svensk "vill inte bråka" mentalitet. Du har allt på din rätt.. De fick tillåtelse att klippa häcken, men det är långt ifrån att gå in på tomten och såga ner träd. De gjorde helt klart en fuling och hoppas att du inte vågar säga till.
Om du tycker det är svårt att prata med dem, så skulle jag skrivit ihop ett brev, där jag ifrågasätter vad de gjort och vad jag förväntar mig av dem. Dvs. göra iordning och återställa tomten. Vill de inte det, så skulle jag gått vidare (polisanmält, tidning etc.) eller låtit häcken växa alternativt planterat Tuja istället...
Har själv nyligen haft en dust med en jurist som försökte sig på en fuling, men i ett annat sammanhang.. Han kröp dock till korset och gav upp. Så bara för att de är jurister, så betyder inte det att de vet allt, kan allt och vinner allt.
Men som sagts det är bra med ljudinspelning, där de "erkänner" att de varit inne på tomten.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

tycker absolut du ska bli kompis med han så du blir överbjuden, tamed surströmming eller räkor och plantera i gardinstängerna tar nog inte många veckor innan han har panik. (är desutom jäkligt svårt att hitta var en doft kommer ifrån) När min syster köpte mitt första hus passade en granne på att försöka få en kompis på kommunen att plocka ner ett plank som användes för torkning, var mycket jäklandes mot henne, så planket kapades och en stor klädhängare monterades i stället, samt satte en vägg av tujor som nog är 3 meter idag och helt tätt grannens min när han insåg att hans utsikt skulle försvinna helt var priceless.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Krig såklart, har grannen bevis/vittnen på att ni sa okej till häcken? Om nej så kan han inte hävda missförstånd, du har ju aldrig sagt något om någon häck.

Så ljug, anmäl och gör allt som krävs. Sen börjar du blanda in tidningar/skriver egna ”artiklar” om det online ifall han blir dömd att betal skadestånd, betala även för lite SEO så kan folk som söker efter firmans namn hitta att deras anställda inte kan juridik och kanske då väljer en annan firma.

Permalänk
Medlem

Begär ersättning och plantera något nytt.

Tex Leyland cypresser.

Permalänk
Medlem

vill ni bo kvar? Om Ja, då är inte krig ett alternativ.

Där jag växte upp så tog också en granne allmänningen till sin... så pass att när en kompis till oss parkerade där(han hade stor amerikanare o ville inte blockera hela gatan) - så ringde de på hos oss o skällde ut oss för att vi parkerat på "deras plats".

De var trevliga o "normala" människor - förutom denna grej...

// LZ

Permalänk
Medlem

Alltså, det är ju en tolkningsfråga. Tex var själva trädet var placerat och så. Då TS godkänt kapande av häck så är det nog fullt möjligt att det skulle kunna vara krångligt i ett mål. Rättsligt brukar inte vara det bästa för grannsämjan oavsett, men man kan väl anse att grannsämjan är förlorad redan.

Som jag ser det så finns det två rimliga steg:
1. Be om ersättning/nyplantering av träd. Kommer ni till en överenskommelse, så är allt frid och fröjd.
2. Låt häcken växa. Om något år så har den tagit igen dom där 50cm, och när grannen vill kapa så är det bara att säga nej.

Sen kan man ju alltid ta lantis varianten: Om dom har fin upsikt över din tomt och där trädet stod, ställ dig och pissa där regelbundet. Säg att du alltid pissat bakom trädet, och dom får skylla sig själva då dom kapade trädet.

Permalänk
Medlem

Min faster hade en granne som gick in i en skog och högg ner en jävla massa träd bara för att få lite kvällssol... det var kommunens träd haha.

Krig låter dock otrevligt, men en rejäl diskussion borde ni ha med dom.

Permalänk
Inaktiv

Enligt min erfarenhet, det som vinner i långa loppet är tydlighet: Detta är inte ok. På kort sikt kan det bli lite oordning på fjäderdräkterna men på lång sikt, det som både ger bra relation och frihet från konflikter, är att sätta sig i respekt. Du kommer aldrig att ha en bra relation med någon som inte respekterar dig.

Ett sätt att gå till polisanmälan. Troligen bättre att gå till advokat. En väg framåt är att din advokat förhandlar fram en ersättning för misstaget, kanske också skriva ett avtal att om misstaget upprepas så förbinder sig grannen att betala en rejäl ersättning. Alltså ett rätt kyligt och formellt förhållningssätt som då indikerar att du tar det på allvar och inte är rädd för att använda den juridiska makt du har i situationen. En fastighetsjurist begriper sig på makt. Han testar dig nu. Han ger dig en "off ramp" genom att drapera det som ett misstag men egentligen är det en test som pågår.

Ta gärna in en annan fastighetsjurist, att han blir smälld på fingrarna inför sina kollegor.

Så fort han sätter sig ner och går med på en diskussion innebär det ett medgivande av skuld. Från den punkten är du säker på att vinna ett civilrättsligt mål.

Permalänk
Permalänk
Sötast

Hmm, han sågar ner dina träd och du vill bli hans vän, men är rädd för att säga något dumt?
Ja, tänk om han som sågat ner dina träd blir sårad. Fy fan - stackars man!