Quake II gratis under begränsad tidsperiod

Permalänk
Medlem

Gav bort alla gamla PC spel med deras originalkartonger, var nog ett par hyllmeter, när jag flyttade i höstas, Doom I II III, Quake samtliga, Hexen 1&2, Heretic 1&2, Descent 1,2&3 mfl. QuakeII och dess två expansioner var nog bland de jag tyckte bäst om.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk

Jag testade lite snabbt och det var riktigt svårt med Q2! Jag har kört Q1 och Q3. Det var oväntat svårt på medium. Jag körde en bit och dog sen av några fiender en bit in i spelet. Att spara är en bra idé. Q2 har jag inte kört, men jag körde ettan en hel del och det känns som att Q2 är på samma nivå ungefär grafikmässigt.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jecretur:

Max 1600x1200. Fullscreen fungerar inte. Mus fungerar inte. Trevligt. Jaja, skiten var gratis i alla fall.

1600x1200 är från tiden med CRT skärmar, fullscreen fungerar utmärkt, mus fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flue_81:

Hittade inget gratis, men väldigt bra priser för mycket jag gillar.
Sen med Launchern är nödvändigt ont gillar inte direkt någon men att slippa köra pirat eller försöka få igång CD från 1990 så är Lanucher plus 20-40kr helt ok för mig.
Tack för tipset.

Det är gratis under games, gå inte till shop.

Dock så slutade scrollen att fungera i B-launcher. En av de sämsta mjukvaror jag varit med om...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av era909:

Blev runt 10 år för mig.
Fortfarande det multiplayerspel jag haft mest kul med.

<3

Permalänk
Medlem

Det går att spela fullversionen av Quake 2 RTX gratis genom att claima Quake 2 från Bethesda Launcher!

I vänsterhörnet ovanför alla spelikoner i Bethesda Launcher finns >> att trycka på, och sen välja "All Games". Där kan man sedan scrolla ner till Quake 2 och välja "Install" gratis fram till lördag klockan 18:00.

Det funkade att först installera Quake 2 via Bethesda Launcher, sen gå till Steam och välja fullversionen under installationen av Quake 2 RTX (kostnadsfri men inkluderar annars bara demo-banorna).

Alternativt så kan man bara köpa Quake 2 av Steam för 4,99€ för att få tillgång till fulla RTX-versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Ja, epics launcher är skräp
https://i.imgur.com/SynNfar_d.webp?maxwidth=728&fidelity=grand

Tur att det är bethesdas launcher man får Quake på, den är kass men det kunde varit värre.

Utdaterad på åtminstonde en punkt jag såg på en gång. Cloudsaves är ett stort rungande YES på Epic.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av OptiMizer:

quake2 <3 13+ år spelade

Körde ctf till 2004/05 i Clanbase, har inte blivit mycket online sedan dess men kör lite single player ibland...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jecretur:

Max 1600x1200. Fullscreen fungerar inte. Mus fungerar inte. Trevligt. Jaja, skiten var gratis i alla fall.

Quake 2 RTX (gratis på Steam) löser allt det där. Se inlägg ovan.

Skrivet av [SmR]BMF:

Du kan ställa in custom resolution i config filen, angående musen: om du inte kan lösa det från menyerna så går det också att lösa från console/cfg. Du får betänka att när spelet släpptes var det långt ifrån alla som använde mus i spel

Quake 2 RTX har fixat till interfacet så att det passar modern hårdvara.

Permalänk
Medlem

Jag har både Quake 2 och Quake 3 på original CD och det kräver inte ens CD krack för att fungera utan dessa med senaste patchen så tror jag håller mig till min DRM fria version.

Bethesda launcher lär jag inte skaffa om dom fortsätter på den vägen dom är nu med F76.
Fan av Fallout och elders Scrolls men nej företaget har värkligen blivit skit och dom har ju noll säkerhet på sina tjänster sist jag kollade så några uppgifter av mig får dom inte.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Det går att spela fullversionen av Quake 2 RTX gratis genom att claima Quake 2 från Bethesda Launcher!

I vänsterhörnet ovanför alla spelikoner i Bethesda Launcher finns >> att trycka på, och sen välja "All Games". Där kan man sedan scrolla ner till Quake 2 och välja "Install" gratis fram till lördag klockan 18:00.

Står 44,99 kr för Quake II hos mig. Har tiden gått ut?
Måste vara inloggad för att se det kanske...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Står 44,99 kr för Quake II hos mig. Har tiden gått ut?
Måste vara inloggad för att se det kanske...

Hittar det inte heller gratis, trots att jag är inloggad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Står 44,99 kr för Quake II hos mig. Har tiden gått ut?
Måste vara inloggad för att se det kanske...

Skrivet av DaCapo_X:

Hittar det inte heller gratis, trots att jag är inloggad.

I butiken finns det "Quake II" och sen finns det även "Quake II RTX". Det förra kostar och det senare är gratis. RTX-versionen innehåller dock endast tre banor.

På sidan för Quake II RTX står det "Purchase the game to access all levels as well as multiplayer support.". Betyder det att alla banor har RTX-support eller är det fortfarande bara de tre gratisbanorna som kör med RTX?

RTX-versionen är för övrigt 1.000MB, en så jämn siffra att man funderar på ifall de gjort det med flit.

Permalänk
Skrivet av DaCapo_X:

Hittar det inte heller gratis, trots att jag är inloggad.

Sök på Quake, klicka på Quake II, då står det "You already own this product".
Och mycket riktigt, i listan över spel jag äger finns Quake II med. Bara att installera.

Permalänk
Medlem

ca 30 fps med en 2080 Super på 1440. Att rtx är väldigt tungdrivet har jag förstått men kan det 30 fps verkligen vara rimligt? I så fall är Quake II det mest tungdrivna spelet jag äger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

På sidan för Quake II RTX står det "Purchase the game to access all levels as well as multiplayer support.". Betyder det att alla banor har RTX-support eller är det fortfarande bara de tre gratisbanorna som kör med RTX?

För mig blev det så att så fort jag hade installerat Quake 2 (i mitt fall via Bethesda Launcher) så kunde jag välja att installera fullversionen av Quake 2 RTX i Steam. Alla banor har RTX-stöd.

Jag har inte kopplat ihop Bethesda Launcher och Steam på något sätt, utan det är nog så enkelt att Steam använder resurserna från den befintliga installationen av Quake 2, vilket gör att man kan skaffa fullversionen Quake 2 från t.ex. GOG.com (eller något annat ställe där det är billigt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag har både Quake 2 och Quake 3 på original CD och det kräver inte ens CD krack för att fungera utan dessa med senaste patchen så tror jag håller mig till min DRM fria version.

Då kan du installera den och sen installera Quake 2 RTX kostnadsfritt på Steam, så får du en starkt uppdaterad version som även kan rendera i vanlig OpenGL.

Skrivet av Trunk:

ca 30 fps med en 2080 Super på 1440. Att rtx är väldigt tungdrivet har jag förstått men kan det 30 fps verkligen vara rimligt? I så fall är Quake II det mest tungdrivna spelet jag äger...

Testa Options/Graphics Settings/Resolution Scaling Options, ställ din "Target Frames Per Second" på 60 FPS.

Kör ett vanligt 2080 i 1440p, pendlar mellan 30-40 FPS, tills jag fuskar upp frameraten med ovanstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

ca 30 fps med en 2080 Super på 1440. Att rtx är väldigt tungdrivet har jag förstått men kan det 30 fps verkligen vara rimligt? I så fall är Quake II det mest tungdrivna spelet jag äger...

Äger du någon annan titel som helt renderas i RT?

Finns ju minecraft också, men inte många som helt skippar raster

Detta är väl anledningen till att många dissar RT på 2000-serien, det var mer av en beta. Inte tillräckligt med RT-prestanda och många valde att vänta på nästa generation helt enkelt

Permalänk
Medlem

Det spel som ligger mig varmast om hjärtat. Minnen som nästan får en att ta till gråten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Den bilden kan inte vara från igår, många av dom sakerna som står NO på epic är numera YES. Men ligger fortfarande efter Steam.

Tror inte att alla kommer lämna steam för epic i första taget.
Då får dom allt lägga till det som steam har och göra ett bättre jobb än steam

Permalänk
Medlem

Går spelet alltså fortfarande att köpa någonstans? Trodde det hamnat som freeware för en 10 år sedan eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

ca 30 fps med en 2080 Super på 1440. Att rtx är väldigt tungdrivet har jag förstått men kan det 30 fps verkligen vara rimligt? I så fall är Quake II det mest tungdrivna spelet jag äger...

Då måste det vara väldigt o-optimerat för inte ens Control är så tungdrivet

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

Då måste det vara väldigt o-optimerat för inte ens Control är så tungdrivet

Control är dock inte 100% RT

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Detta är väl anledningen till att många dissar RT på 2000-serien, det var mer av en beta. Inte tillräckligt med RT-prestanda och många valde att vänta på nästa generation helt enkelt

Jag ser det personligen som att jag sponsrat utvecklingen av ny teknologi genom att köpa 20-serien.

Det är ju inte ofta första generationen med ny teknik har mycket att komma med, men i det här fallet är det åtminstone tillräckligt bra för att köra övertygande teknikdemon. Det i sin tur skapar incitament för att skriva kod som nyttjar den nya tekniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Utdaterad på åtminstonde en punkt jag såg på en gång. Cloudsaves är ett stort rungande YES på Epic.

Ja, existerar gör det, men fungerar är desto mer varierande. Både jag och flera vänner har fått sina saves överskrivna när de installerat spelet på en ny dator. Kan säga att jag föredrar ingen cloud save över en som skriver över mina save-filer.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Control är dock inte 100% RT

Ah se där ja. Men det är snyggare än Quake 2 ändå 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Utdaterad på åtminstonde en punkt jag såg på en gång. Cloudsaves är ett stort rungande YES på Epic.

Det är tyvärr inte helt sant. Finns Cloud Save men tyvärr fungerar det inte som det skall. Förlora alla mina saves och framgång på Metro Exodus, kollade google och då var det flera andra som hade haft samma problem med både detta spelet men även andra. Så nej det funkar EJ som det skall.
Köpte om spelet på Steam istället så man vet att grejerna fungerar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Quake 2 RTX (gratis på Steam) löser allt det där. Se inlägg ovan.
Quake 2 RTX har fixat till interfacet så att det passar modern hårdvara.

Bra att veta men det dröjer nog tills jag skaffar ett grafikkort som orkar ro Q2 med strålspårning. Kör min istallation frå -97 tills vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Bra att veta men det dröjer nog tills jag skaffar ett grafikkort som orkar ro Q2 med strålspårning. Kör min istallation frå -97 tills vidare

Det går som sagt att spela OpenGL varianten via RTX-releasen

Permalänk
Medlem

@medbor: jo, spelar redan opengl versionen, har samtliga Quake och en del andra idtech spel i orginalutgåvor Spelat tusentals timmar Quake!