Finns det något spel du saknar från förr och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jo, men den funkade dåligt så behövs något ordentligt.

Vad är det som inte funkar?

För mig har det alltid funkat (och funkar än i win 10).

Permalänk
Medlem

Prototype 2 var ett spel som jag också spelade mycket när de begav sig, skulle va kul att se en remaster på de.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

* UFO: Enemy Unknown
Originalet från tidigt 90-tal, finns inget nyare med samma fantastiska spelkänsla.

* EF2000
Ett spel som hade en dynamisk kampanj med en hel regions strider som dynamiskt pågick samtidigt. Tror inte nåt liknande gjorts senare, utan att bli multiplayer (vilket jag hatar).

* Enemy Engaged: Apache vs Havoc + Comanche vs Hokum
Fantastiskt spel med väldigt dynamiskt stridssystem och väder som förändrades under uppdragets gång och beroende på var du var. Minns också hur jag en gång hade gått ner på låg höjd över en väg för att gömma mig bakom en vägbank, och helt plötsligt blev beskjuten av en stridsvagn som såg mig som ett markmål!

* Frontier: Elite II
Har inte sett nåt jämförbart under de 27 år sen som gått sen spelet släpptes. Bara multiplayer-bajsversioner.

Körde också EF2000, SuperEF2000 och F22 Air Dominance Fighter Alla från samma utvecklare. Jag var inte så bra men kul för det. Det sägs att det fanns riktiga piloter som spelade spelet på nätet. Tror vi lirade på Kali på den tiden

Enda skillnaden mellan EF2000 och Super EF2000 var att EF2000 var för DOS och SuperEF2000 för Windows och högre upplösning

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bacardi_avt:

Vad är det som inte funkar?

För mig har det alltid funkat (och funkar än i win 10).

Jag körde det på win 7 eller 10:an och det hängde sig med jämna mellanrum. Min dator gillade nog inte spelet bara.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Sublogic FS1 (för Apple II)

SWOTL - Secret Weapons of the Luftwaffe (1991)
Total Annihilation

Ja- jag är gammal

Permalänk
Medlem

Läst igenom allt och håller med om många spel.

X-Wing, Tie Fighter, Settlers 2, Valfritt Microprosespel, Valfritt Lucasartspel utöver De två först nämnda etcetcetcetc............

Har många minnen från svunna tider. En del frustrerande då men ljuva minnen idag. Var väl något eskortuppdrag i X-Wing med en A-vinge? Man skulle möta upp någon transport med diplomater mellan cruisers och man hann fram med nöd och näppe? Kommer ihåg hur jag fick göra om uppdraget ett antal gånger och försöka tänka ut "vinkeln" som Imperiet kom från så jag kunde "snedda" över och möta upp dem där istället..... (?)

Lucasarts flightsims. Snurra runt i en BF109´a och inte riktigt komma ikapp plan som försökte fly. Komma på att jag kunde snedda lite uppåt för att kunna dyka och öka hastigheten så emellanåt. Tålamod hade jag.

Hade någon flygsimulator till Amigan. Kommer inte ihåg vad det hette men för att vara ett Amigaspel så var det snyggt. jetflyg. Var ute på uppdrag och blev sönderskjuten men lyckade halta mig tillbaks till basen med sirener tjutandes oavbrutet om att planet höll på att gå i bitat. Nödlandade utan att kunna fälla ut landningsställ. Kände mig töntigt stolt framför Amigan och lilltvn den var kopplad till.

Microprose´s Red Baron:

Jisses vad jag nötte det.

Måste verkligen begränsa mig själv om alla spel jag kan sakna från förr. Visst. Ett lir som Red Baron skulle mer än något behöva ha grafik av "idag" men jag ser ju inga spel som det idag. Iofs har jag en tendens att missa en hel del men det beror på sviktande intresse och alla dessa förgrymmade dlc´s som kommer i parti och minut. Haft mitt goda öga till Il2 Sturmovik men inser ju att köpa tilläggen till det skulle dränera kassan ordentligt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

GunZ: The Duel

Permalänk
Medlem

Starflight.

Spelet som väckte suget att spela spel där man utforskade.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd

Saknar tiden där jag spendera massa tid på olike Thief 1 och 2 fan missions. Många av dem är av helt fantastisk kvalitet.
Jag har förstås spelen installerade och det dyker fortfarande upp fler missions, så kan ju förstås börja igen, men det var något mer speciellt på den tiden eftersom det även återuppväckte mitt spelintresse.
När man köpte ett ljudkort med bra EAX, jissös vilken inlevelse. Ett av de få spel som lyckas skrämma mig mer på psykologiskt än de "boo!"-varianter som är så vanliga.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gifting:

GunZ: The Duel

Gunz: The Duel

jävlar... jag trodde jag var den enda som skulle nämna detta spelet.... synd att det var så många fuskare :/:/. sjukt roligt skillbaserat pvp spel med mycket bra BGM.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk

Saknar tiden man la 100talls timmar på runescape det var goda tider det. Önska man kunde bli ung igen och gråta över alla items man förlora i wildy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakmakt:

Total Annihilation

Tanka ned lite unitpacks och kartpaket och givetvis lite killer AI's så har du nått att bita i när 50 karganeth försöker forcera ditt försvar med vulcans som sprutar hylsor över hela kartan...Det fungerar utmärkt på nya operativsystem, men för installationen behövs nog ett 32bits system dessvärre så där får du hitta en gammal dator och se ta med dej installationen på sticka bara.

JSF(joint strike fighter), ett gammalt flygspel som inte fungerar på moderna maskiner och som jag dessutom inte hittar någonstans saknar jag.
FA/18 hornet till amiga 500 var en annan favorit.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Quake och Unreal Tournament.

quakeworld.nu

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Cs betorna 1 till 5, obalanserat, roliga banor, roliga vapen, många timmar spenderade på lan.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Inaktiv

Age of empires 1!
Spänningen när man som liten 7-åring utforskade banan med polarna!😄

Permalänk

Tabula Rasa, ett scifi mmorpg med skjutvapen från 2007. Det floppade o lades ned. Jag tyckte dock att det var helt fantastisk skoj spel, och erbjöd något lite unikt bland alla MMOs därute

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Anarchy Online. Där har man lagt ett par timmar

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Lemmings skulle jag vilja se en remaster eller liknande på spelade det mycket som liten, kul med puzzel spel som inte tar så lång tid och som alla kan spela.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Star Wars: Galaxies. Tänker på det rätt ofta. Kom med i en guild. En kille i guilden gillade att göra samma saker som mig men med lite olika inriktning. Han älskade crafting och jag gathering. Han hade börjar bygga en by på en bergstopp. Ingen i guilden var interesserad annat än jag. Så det var han och jag där upp bland en massa hus.

Jag älskade att fara runt och scanna efter material för att sen slänga upp mina harvesters. Fylla på dem med bränsle bara för att sen åka och tömma harvesters som jag hade på andra ställen och lägga i hans förråd för crafting.

Hatar gathering i andra spel. WoW, Stardew Valley för att nämna ett par. SWG, att närma sig "mina" harverster och se dem stå där och pumpa upp material........ *mmmmm*......

Det finns en bra EMU som heter Star Wars Galaxy Legend Youtube
Verkar som att det finns ett dev team bakom som utvecklar den vidare, hittade detta rätt nyligen och är såååå sugen på börja lira SWG igen.

Visa signatur

NAS: QNAP TS-469L | 4x3TB WD RED - 3GB ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaphio:

Det finns en bra EMU som heter Star Wars Galaxy Legend Youtube
Verkar som att det finns ett dev team bakom som utvecklar den vidare, hittade detta rätt nyligen och är såååå sugen på börja lira SWG igen.

Tack. Ska kolla upp. Skulle vilja snurra runt och jaga "gathering" igen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

The last ninja & the last ninja 2 - spelade detta på cartridge för c64 och vet inte hur många timmar jag körd detta.
Var sjuuukt kul

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch