Tips på nyare bil som är billig att äga och köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Trodde faktiskt vanlig hybrid och mildhybrid var samma sak. T.om säljarna på Toyota har kallat sina bilar för mildhybrid när jag varit och tittat på dem. 😳🙄

Läste lite om det inför att jag skaffade toyotahybrid förra året.
Är nog säljaren som blandat ihop begreppen.

https://www.grandons.ie/pages/news/local-article/hybrid-v-mil...
https://www.toyota.se/sa-funkar-det-elhybrid/vad-ar-skillnade...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Med det sagt så skulle jag även undersöka Mazda lite närmare. Har flera gånger sett trådar på reddit som är i stil med "hej mekaniker, vilken bil skulle ni köpa om man vill ha en problemfri bil?".

äldre mazda 323 (tror jag den hette) har liksom corolla hos toyota väldigt bra rykte. min bror är jobbade som mekaniker i 7 år och som bil provare i 3 år för ca 1 år sedan, nu är han grävare.
Vill man köra problem fritt är asiatiska märken överlag mer driftsäkra med en del undantag. corolla från toyota är de bilar som alltid rullade igenom år efter år med minimala problem. hål i avgasröret var de vanligaste.
nackdelen är att det är hemskt tråkiga och omoderna bilar(bättre idag) som ofta drar lite mer bensin än sina moderna syskon från europa med mängder av bränsle reducerande finesser(som också brukar gå sönder).

Jag köpte min bil när jag lyfte på huven och såg toyota motorn. då tog jag den lilla 107an illa kvickt. säljaren som jag är bekant med kom nyligen fram och ångrade att han sålde den till mig. när jag frågade varför så sa han: hur många gånger har du besökt verkstaden sen du köpte den för 4 år sedan? noll gånger sa jag han sa just det min jävla bil får jag åka in med stup i kvarten.

Frågade lite om min bil på besiktningen och han sa att enda gången han sett att en av trilligbilarna inte gått igenom är PGA rost så det ska jag hålla koll på och det gäller de flesta asiatiska bilar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kan också rekommendera fabia! Kolla noga bara så du får de tillval du vill ha när du köper lagerbil, gäller för alla märken.

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Kostnaden för en ny Duster är jämförbar med en lätt begagnad (1-2 år) golf.

En Golf kostar väl betydligt mer att äga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

En Golf kostar väl betydligt mer att äga?

Troligtvis inte då andrahandsvärdet är i en helt annan liga än för en Duster även om inköpspris är samma. Bara för att en ny Duster kan kosta mindre än en Golf innebär inte att de är billigare i försäkring, skatt, soppa och service. Så frågan är om den är så mycket dyrare att äga i slutändan.

En kollega skulle ha en andra bil till hushållet och han tittade på en Duster (efter att ha haft Renault). Han konstaterade snabbt att det inte ingick något som man förväntar sig av en ny bil. Saknade fönsterhissar, centrallås, radio och till och med högtalare. Att utrusta den i nivå med vilken annan instegsmodell som helst så skulle den inte bli så mycket billigare. Kan iofs förstå att man skippar högtalare och radio i en Duster, man kan förmodligen inte använda dem under färd, iaf om man ska tro tidigare kommentarer.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

En Golf kostar väl betydligt mer att äga?

Skatt, soppa, försäkring och service lär vara lika billigt (om inte billigare) på en golf. Eller vad menar du med att den skulle vara betydligt dyrare att äga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Kostnaden för en ny Duster är jämförbar med en lätt begagnad (1-2 år) golf.

Konstig jämförelse. Är man ute efter en begagnad kan man ju köpa en 1-2 år gammal Duster ännu billigare i så fall.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Konstig jämförelse. Är man ute efter en begagnad kan man ju köpa en 1-2 år gammal Duster ännu billigare i så fall.

Ett tips är att läsa trådstarten .. 😃 Dessutom är det väl precis så man gör? Jag har X kronor att lägga på en bil - vad är det bästa jag kan få för denna summan? Där menar jag att ryms en ett år gammal golf i budgeten så är den oändligt mycket bättre bil än en ny Duster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

En Golf kostar väl betydligt mer att äga?

Beror väl på. Tänkte du på service-kostnad så är i regel VAG dyrare ja.

Försäkringen är i regel också högre för en Golf.

Sedan är det förstås mer saker på en Golf som kan krångla och därmed medföra extra kostnader jämfört med en Dacia som saknar denna utrustning. Jag vet att äldre Golf, runt 2015 någonstans, hade problem med motorerna. Vilket förvisso gäller ALLA VAG-bilarna runt denna period eftersom de använder samma motormodell i flera bilar från de olika tillverkarna SEAT, Skoda, Audi och Volkswagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Beror väl på. Tänkte du på service-kostnad så är i regel VAG dyrare ja.

Försäkringen är i regel också högre för en Golf.

Sedan är det förstås mer saker på en Golf som kan krångla och därmed medföra extra kostnader jämfört med en Dacia som saknar denna utrustning. Jag vet att äldre Golf, runt 2015 någonstans, hade problem med motorerna. Vilket förvisso gäller ALLA VAG-bilarna runt denna period eftersom de använder samma motormodell i flera bilar från de olika tillverkarna SEAT, Skoda, Audi och Volkswagen.

Service är jag mycket tveksam till att det skulle skilja särskilt mycket. Några liter olja kostar lika mycket oavsett om den hälls i en Dacia eller en Volkswagen Samma gäller filter, stift, remmar, bromsvätska och övriga förbrukningsdetaljer. Även så däck osv. Möjligen någon krona mer för att utföra jobbet men det har jag också svårt att tro - märkesoberoende verkstäder servar ju alla bilar på lika villkor.

Försäkringen avgörs garanterat mer av ålder, boendeform och postkod. Duster TCe130 har ju t.o.m mer effekt än den minsta golfmotorn, så där är det inte omöjligt att dustern faktiskt är dyrare.

Att mer extrautrustning innebär fler saker som kan gå sönder är ju i teorin sant. Å andra sidan har jag aldrig hört om någon som haft problem med att den adaptiva farthållaren, apple carplay/android auto, backkamera etc gått sönder? Med det resonemangen skulle man ju snarare säga att man alltid skall undvika all extrautrustning för att spara pengar? Dessutom, på så pass nya bilar är det ju inte ovanligt att det finns nybilsgaranti kvar. Om inte har man ju försäkringen. Så att undvika en bättre utrustad bild för att det teoretiskt sett finns fler saker som kan gå sönder känns bakvänt.

Gällnade att just Golf skall ha haft problem - Hänvisa gärna till specifika problem. Att säga att en viss bilmodell "haft problem med motorerna" är ju ganska luddigt och riskerar att sprida missförstånd. Alla bilmodeller har haft någon typ av problem. Det gäller att kunna trovärdigt och gärna med statistik kunna peka ut de bilmodeller som är överrepresenterade i felstatistiken. Där är jag rätt övertygad om att golf inte sticker ut åt något håll. Exempelvis denna statistik som visar att Dacia faktiskt har sämre felstatistik än VW; https://www.nyteknik.se/fordon/ny-studie-avslojar-de-gor-de-m... ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Hej hopp,

Är inte speciellt intresserad av bilar, vill bara ha något som fungerar och inte kostar skjortan att köpa, äga och köra.

Förslag på bil av senare årsmodell?

Budget 100k - 150k.

Köp japanskt.. ex.vis Honda.
En Civic är rätt billig på samtliga punkter

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Service är jag mycket tveksam till att det skulle skilja särskilt mycket. Några liter olja kostar lika mycket oavsett om den hälls i en Dacia eller en Volkswagen Samma gäller filter, stift, remmar, bromsvätska och övriga förbrukningsdetaljer. Även så däck osv. Möjligen någon krona mer för att utföra jobbet men det har jag också svårt att tro - märkesoberoende verkstäder servar ju alla bilar på lika villkor.

Försäkringen avgörs garanterat mer av ålder, boendeform och postkod. Duster TCe130 har ju t.o.m mer effekt än den minsta golfmotorn, så där är det inte omöjligt att dustern faktiskt är dyrare.

Att mer extrautrustning innebär fler saker som kan gå sönder är ju i teorin sant. Å andra sidan har jag aldrig hört om någon som haft problem med att den adaptiva farthållaren, apple carplay/android auto, backkamera etc gått sönder? Med det resonemangen skulle man ju snarare säga att man alltid skall undvika all extrautrustning för att spara pengar? Dessutom, på så pass nya bilar är det ju inte ovanligt att det finns nybilsgaranti kvar. Om inte har man ju försäkringen. Så att undvika en bättre utrustad bild för att det teoretiskt sett finns fler saker som kan gå sönder känns bakvänt.

Gällnade att just Golf skall ha haft problem - Hänvisa gärna till specifika problem. Att säga att en viss bilmodell "haft problem med motorerna" är ju ganska luddigt och riskerar att sprida missförstånd. Alla bilmodeller har haft någon typ av problem. Det gäller att kunna trovärdigt och gärna med statistik kunna peka ut de bilmodeller som är överrepresenterade i felstatistiken. Där är jag rätt övertygad om att golf inte sticker ut åt något håll. Exempelvis denna statistik som visar att Dacia faktiskt har sämre felstatistik än VW; https://www.nyteknik.se/fordon/ny-studie-avslojar-de-gor-de-m... ...

Just Volkswagen har inga jätteproblem med elektroniken, men visst förekommer det. Så det är absolut så att du bör undvika elektronisk extrautrustning om du vill minska risken för dyra reparationer. Men å andra sidan bör du ju helst skippa bilägande helt och hållet, så i slutändan blir det ju en prioriteringsfråga.

Angående motorfel så har ju VAG haft problem med kamkedjesträckaren på de mindre TSI-motorerna. Det va ett tag sen man hörde om det, så det kanske inte är aktuellt för TS, men runt 2012-2014 var det ett problem. Här är förresten en annan bra källa om man vill ha driftsäkerhetsstatistik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Service är jag mycket tveksam till att det skulle skilja särskilt mycket. Några liter olja kostar lika mycket oavsett om den hälls i en Dacia eller en Volkswagen Samma gäller filter, stift, remmar, bromsvätska och övriga förbrukningsdetaljer. Även så däck osv. Möjligen någon krona mer för att utföra jobbet men det har jag också svårt att tro - märkesoberoende verkstäder servar ju alla bilar på lika villkor.

Nej lämnar man in bilen på en märkesoberoende verkstad så skiljer det inte lika mycket mellan olika bilmärken/modeller. Beror såklart på, det finns undantag här också. Det är nog mer avgörande vart i landet man är. T.ex. så valde jag att lämna in min bil hos märkesverkstad för att priset inte skiljde så pass mycket hos någon av de övriga alternativen här i stan.

Skrivet av Havrefras_:

Försäkringen avgörs garanterat mer av ålder, boendeform och postkod. Duster TCe130 har ju t.o.m mer effekt än den minsta golfmotorn, så där är det inte omöjligt att dustern faktiskt är dyrare.

Jo det är många faktorer som påverkar vilket pris det blir på försäkringspremien. Där baserade jag mitt antagande på en liten snabb sökning som jag gjorde själv hos några olika försäkringsbolag. Det är såklart inte lika för alla.

Skrivet av Havrefras_:

Att mer extrautrustning innebär fler saker som kan gå sönder är ju i teorin sant. Å andra sidan har jag aldrig hört om någon som haft problem med att den adaptiva farthållaren, apple carplay/android auto, backkamera etc gått sönder? Med det resonemangen skulle man ju snarare säga att man alltid skall undvika all extrautrustning för att spara pengar? Dessutom, på så pass nya bilar är det ju inte ovanligt att det finns nybilsgaranti kvar. Om inte har man ju försäkringen. Så att undvika en bättre utrustad bild för att det teoretiskt sett finns fler saker som kan gå sönder känns bakvänt.

Ja ifall man har en max 3 år gammal bil så täcks väl det mesta in i nybilsgarantin, därefter så beror det på vilken försäkring man har.

Skrivet av Havrefras_:

Gällnade att just Golf skall ha haft problem - Hänvisa gärna till specifika problem. Att säga att en viss bilmodell "haft problem med motorerna" är ju ganska luddigt och riskerar att sprida missförstånd. Alla bilmodeller har haft någon typ av problem. Det gäller att kunna trovärdigt och gärna med statistik kunna peka ut de bilmodeller som är överrepresenterade i felstatistiken. Där är jag rätt övertygad om att golf inte sticker ut åt något håll. Exempelvis denna statistik som visar att Dacia faktiskt har sämre felstatistik än VW; https://www.nyteknik.se/fordon/ny-studie-avslojar-de-gor-de-m... ...

Som jag nämnde så var 1.4 TSI-motorerna med kamkedja drabbade av "haverier". Detta är väl inte aktuellt för TS då det är nyare bilar som eftersöks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Jag är rädd för att jag kommer bli utskrattad och hånad, men nästa bil som kommer hem till oss blir nästa år och det blir en Dacia Duster

Javisst, det är inte det fräckaste man kan äga, men den är billig i drift och service.

Har varit och provkört ett antal gånger innan jag bestämde mig och skulle helt klart rekommendera att provköra för många fördomar kommer att försvinna.

Min fru ville ha en ny bil och då en lite högre "SUV"-modell. Jag föreslog XC60 eller något annat i den klassen, men hon hade snöat in på Duster och att den var så billig. Ja, ja tänkte jag, det är hennes pengar och jag har en egen bil. Men så här i efterhand känns det faktiskt fel att jag inte gick in och sa ifrån, inte minst pga. säkerheten.
Dustern är billig och det är "mycket" bil för pengarna... men, kommer man från en "modern" bil och är van vid kvalitét och utrustning, så kommer man bli smått galen till slut.
Den vi har är i stort sett fullt utrustad och här är några saker jag dissar.

Stolsvärme: Av eller på eller rättare sagt Av eller Grilläge.
Värme i bilen på vintern: Drar väldigt kallt utmed benet mot dörren.
Dåligt sprut på vindrutespolarna
GPS:n som finns i bilen har bildskärmen långt ner i mitten, vilket gör den trafikfarlig.
Handsfree:n är det brutalt dåligt ljud i.
Radion kommer aldrig ihåg vad den spelade sist utan nollställs till någon bruskanal när man startar bilen igen.
Tycker det är svårt att komma åt vissa reglage och om man inte har hundra koll på vart de är, så är det i stort omöjligt att veta i mörkret, då inga knappar är belysta.
Valde automat då vi inte ville växla 4 ggr bara för att komma över en korsning...
Sist men inte minst som jag kommer på så här på rak arm, är väghållningen. Gör ingen undanmanöver över 70km/h, då ligger du i diket. De välter lätt...

Rent spontant känns det som att åka i en gammal Volvo 240, när det gäller standarden, men den var nog bättre ändå.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Min fru ville ha en ny bil och då en lite högre "SUV"-modell. Jag föreslog XC60 eller något annat i den klassen, men hon hade snöat in på Duster och att den var så billig. Ja, ja tänkte jag, det är hennes pengar och jag har en egen bil. Men så här i efterhand känns det faktiskt fel att jag inte gick in och sa ifrån, inte minst pga. säkerheten.
Dustern är billig och det är "mycket" bil för pengarna... men, kommer man från en "modern" bil och är van vid kvalitét och utrustning, så kommer man bli smått galen till slut.
Den vi har är i stort sett fullt utrustad och här är några saker jag dissar.

Stolsvärme: Av eller på eller rättare sagt Av eller Grilläge.
Värme i bilen på vintern: Drar väldigt kallt utmed benet mot dörren.
Dåligt sprut på vindrutespolarna
GPS:n som finns i bilen har bildskärmen långt ner i mitten, vilket gör den trafikfarlig.
Handsfree:n är det brutalt dåligt ljud i.
Radion kommer aldrig ihåg vad den spelade sist utan nollställs till någon bruskanal när man startar bilen igen.
Tycker det är svårt att komma åt vissa reglage och om man inte har hundra koll på vart de är, så är det i stort omöjligt att veta i mörkret, då inga knappar är belysta.
Valde automat då vi inte ville växla 4 ggr bara för att komma över en korsning...
Sist men inte minst som jag kommer på så här på rak arm, är väghållningen. Gör ingen undanmanöver över 70km/h, då ligger du i diket. De välter lätt...

Rent spontant känns det som att åka i en gammal Volvo 240, när det gäller standarden, men den var nog bättre ändå.

En Volvo XC60 kostar ungefär lika mycket som 3 st Dacia Duster... känns ju som en rättvis jämförelse?

Dacia är ju ett ganska så självklart val mellan dem iallafall, om ekonomin har betydelse. I annat fall så vore givetvis Volvon ett solklart val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

En Volvo XC60 kostar ungefär lika mycket som 3 st Dacia Duster... känns ju som en rättvis jämförelse?

Dacia är ju ett ganska så självklart val mellan dem iallafall, om ekonomin har betydelse. I annat fall så vore givetvis Volvon ett solklart val.

Att konfigurera en Duster upp till en nivå där det ens är lönt att jämföra med en XC60 så landar du på över 200' för Dustern.. Och då får du inte ens automatlåda! Vansinnigt egentligen att inte få automat på en ny bil för 200'+.

Du kan utan problem hitta en 2016-2017 XC60 i fint skick för dem pengarna. Gissa vilken bil som är säkrast, bekvämast, bäst utrustad och håller sitt andrahandsvärde bäst... 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

En Volvo XC60 kostar ungefär lika mycket som 3 st Dacia Duster... känns ju som en rättvis jämförelse?

Dacia är ju ett ganska så självklart val mellan dem iallafall, om ekonomin har betydelse. I annat fall så vore givetvis Volvon ett solklart val.

Ber om ursäkt då jag kanske var lite otydlig där. Vi hade i så fall köpt en begagnad XC60..
Den hade hamnat på ungefär samma pris.. kanske något dyrare.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ber om ursäkt då jag kanske var lite otydlig där. Vi hade i så fall köpt en begagnad XC60..
Den hade hamnat på ungefär samma pris.. kanske något dyrare.

För ca 200 000 kr kan man väl få en 3 år gammal XC60 med dryga 9000 mil på mätaren.

Finns ju mer prisvärda alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

För ca 200 000 kr kan man väl få en 3 år gammal XC60 med dryga 9000 mil på mätaren.

Finns ju mer prisvärda alternativ.

Jo, det är väl där någonstans man hamnar. Många tidigare leasingbilar vars avtal gått ut efter 3 år.

Själv tittar jag mer på kvalitét och framför allt säkerhet, när jag är ute efter bilar. Pris kommer längre ner på listan.
Men är man gift med en småländsk fru, så har jag fått lära mig att priset kommer först, sedan så behöver den bara rulla......

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

För ca 200 000 kr kan man väl få en 3 år gammal XC60 med dryga 9000 mil på mätaren.

Finns ju mer prisvärda alternativ.

För de pengarna kan man iallafall få tag i någon annan bilmodell som inte gått mer än 2000 - 3000 mil.