Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Men vafan, lämna tillbaka direkt
Om du bor i stockholm så kan jag hjälpa dig att bygga ihop en vettig likvärdig dator, säkert också billigare.
Det var det värsta jag sett OCH dessutom 95C som är långt över vad man skall förvänta sig. USCH!
PMa om du vill ha hjälp

EDIT:
Kollade runt lite och det verkar som Datan kostade runt 20kkr, det är överpris för nästan skräp.
Som sagt PM om du vill ha hjälp med redigt bygge.

https://www.inet.se/datorbygge/b1175864/robink

Denna går det att modifiera lite om priset skall upp eller ned lite.

Kollade upp Aurora R10 review
Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Skrivet av RobinK:

Hej igen! Vill bara tacka er så mycket för att ni hjälper mig körde hwinfo och det ser ut som att processorn hoppar mycket i temperaturen. Mestadels ligger jag på mellan 75-82 vissa kärnor blir 84 eller 86. Jag trodde att datorn körde konstant i 95-98 grader när jag spelade, verkar som det är bara ena kärnan som blev så varm. Stresstestet blev 95c konstant men inte över det. Jag ökade fläkten som är ovanför cpun och det verkar vara rätt så effektivt. Jag kontaktade dell community och dom säger också att det är okej. Men ja jag vill ju inte att processorn ska gå sönder efter en kort period. Ska ringa dell imorgon och kolla om man kan få vattenkylare istället. Ha det fint allihopa!

Temperatur: Åtminstone en moderkortstillverkare(Gigabyte) tycker från fabrik att så fort temperaturen går upp till 60 grader ska det ösas på till 100% på cpu fläkten. Här är lite info om hur jag lärde mig hantera det #18374002
Det är lite väl aggressivt, det bästa är om fläkten ökar successivt, med fördröjning och att det bör hålla sig under 70-80 grader, där är det 100%. Över 80 grader är det för varmt och processorn klockas ned stegvis för att inte bli ännu varmare, lika med presterar sämre redan från början.
Hur varmt blir grafikkortet, även det klockar ner sig vid ~70-80 grader?
Vattenpump/kylning, ja hur mycket kallare blir det med en sådan?

Volt: Temperaturen sticker iväg(som för de flesta Ryzen processorerna) och sådant där kan man alltid finjustera uppåt och neråt i bios om man köpt ett moderkort och byggt datorn själv eller låter någon annan bygga den.
Skillnaden är ju att processorer är ju olika, och en del är lättare att kyla av när de klockar upp sig varför det kanske varit annorlunda med tidigare Alienware.
Drivrutiner till chipset och bios uppdateras och förbättrar/optimerar prestanda kan vara värt att titta på.
Sen har vi en annan sak som man BÖR titta på i windows(eftersom Microsoft inte kan få till det på alla punkter), nämligen hur processorn är inställd att jobba i Energialternativ https://youtu.be/6NcZCMu5kCw dvs, det är onödigt om processorn alltid är klockad max.

Ljud: Ja, ju mer varv det är på fläktarna och ju mindre till diameter desto mer låter de. Lägg då till var du placerar datorn, på golvet samlar de damm och blir ännu varmare när de fyller igen alla små vrår där luft tidigare passerat i värsta fall.

Ljud/vibrationer/tar plats: Jag skulle hålla mig borta från vanliga hårddiskar/dvdläsare så långt som möjligt om jag hade ett sådant minimalt bygge

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Temperatur: Åtminstone en moderkortstillverkare(Gigabyte) tycker från fabrik att så fort temperaturen går upp till 60 grader ska det ösas på till 100% på cpu fläkten. Här är lite info om hur jag lärde mig hantera det #18374002
Det är lite väl aggressivt, det bästa är om fläkten ökar successivt, med fördröjning och att det bör hålla sig under 70-80 grader, där är det 100%. Över 80 grader är det för varmt och processorn klockas ned stegvis för att inte bli ännu varmare, lika med presterar sämre redan från början.
Hur varmt blir grafikkortet, även det klockar ner sig vid ~70-80 grader?
Vattenpump/kylning, ja hur mycket kallare blir det med en sådan?

Volt: Temperaturen sticker iväg(som för de flesta Ryzen processorerna) och sådant där kan man alltid finjustera uppåt och neråt i bios om man köpt ett moderkort och byggt datorn själv eller låter någon annan bygga den.
Skillnaden är ju att processorer är ju olika, och en del är lättare att kyla av när de klockar upp sig varför det kanske varit annorlunda med tidigare Alienware.
Drivrutiner till chipset och bios uppdateras och förbättrar/optimerar prestanda kan vara värt att titta på.
Sen har vi en annan sak som man BÖR titta på i windows(eftersom Microsoft inte kan få till det på alla punkter), nämligen hur processorn är inställd att jobba i Energialternativ https://youtu.be/6NcZCMu5kCw dvs, det är onödigt om processorn alltid är klockad max.

Ljud: Ja, ju mer varv det är på fläktarna och ju mindre till diameter desto mer låter de. Lägg då till var du placerar datorn, på golvet samlar de damm och blir ännu varmare när de fyller igen alla små vrår där luft tidigare passerat i värsta fall.

Ljud/vibrationer/tar plats: Jag skulle hålla mig borta från vanliga hårddiskar/dvdläsare så långt som möjligt om jag hade ett sådant minimalt bygge

Tusen tack för detta! Nu låter det ingenting och när jag spelar så ligger den på 60-65c! Tack allihopa för er hjälp nu är jag nöjd!