Kaffeclockers -- Allt för din perfekta kopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Alla dessa män med smala intressen.

En av mina favoriter i kaffe världen är Johanna Alm, duktig kafferostare och VD på Drop Coffee. Likaså finns Eva på Åre Kafferosteri, grymt kompetent kafferostare. Det är bara två av många kompetenta kvinnor i branschen.

Så även om det är många män så finns det gott om duktiga kvinnor i branschen.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Efter att ha laborerat lite själv med olika typer av kaffe fick jag lite nog efter ett besök på Johan & Nyström. Alla dessa män med smala intressen.
Med det sagt trillar jag nog dit någon gång igen vad gäller kaffenörderi. Efter lite utflykter med perkulator, press och pour over hamnade jag rätt med Moccamaster. Den brygger relativt konsekvent och med Arvid Nordquist Eco så blir 8/10 bryggningar ok. Har ännu inte malt själv så jag sneglar lite då och då på en kvarn men är lite för kräsen så det blir alltid för dyrt för att trycka på köp. Har druckit kaffe sedan 7-8 års åldern (på vuxenkalas och när jag var med farsan på jobbet. Med 12 skedar socker ska tilläggas). Dagligdags började det hela i gymnasiet. Dricker 4-6 koppar om dagen, inte för att jag måste (glömmer ibland bort det) men för att det är bland det godaste jag vet (intalar jag mig själv).

För bryggkaffe behöver du ingen särskilt dyr kvarn, så köp dig en. Färsk malet, nybryggt med något kaffe man själv gillar. Mycket trevligare än vaccumförpackat.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Desk Master

I egenskap av finländare dricker jag 12-14 koppar per dag. Mörkrostad arbetarkaffe, hellst lite barkat och kokhett.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

En av mina favoriter i kaffe världen är Johanna Alm, duktig kafferostare och VD på Drop Coffee. Likaså finns Eva på Åre Kafferosteri, grymt kompetent kafferostare. Det är bara två av många kompetenta kvinnor i branschen.

Så även om det är många män så finns det gott om duktiga kvinnor i branschen.

Försökte inte förringa kvinnor utan mer, kanske lite raljerande, att det är ett beteende som jag inte ser så ofta hos kvinnor. Ber om ursäkt om det verkade okänsligt! Det här med att man får ett intresse och grottar ned sig totalt. Det beskriver rätt väl mig själv. Tror inte för en sekund att det inte finns kompetenta kvinnor i kaffebranschen! Det var bara det att på Johan & Nyström fick jag bevittna något som kändes så smalt att jag blev lite avskräckt...

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

För bryggkaffe behöver du ingen särskilt dyr kvarn, så köp dig en. Färsk malet, nybryggt med något kaffe man själv gillar. Mycket trevligare än vaccumförpackat.

Har du något tips? Får man något ok för en tusing?

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jud1th:

Har du något tips? Får man något ok för en tusing?

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_wilfa-kaffekvarn-wscg-2...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Har du något tips? Får man något ok för en tusing?

Nä, inget tips, men ska du bara brygga kan du köpa valfri på närmsta elektronikbutik, behövs inga nörd-nivå prylar för det!

Kostnaden kommer när man ska mala för espresso, det fixar inte de billiga kvarnarna.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Tack ska kolla upp om den finns på varuhus i närheten.

Skrivet av Mindfighter:

Nä, inget tips, men ska du bara brygga kan du köpa valfri på närmsta elektronikbutik, behövs inga nörd-nivå prylar för det!

Kostnaden kommer när man ska mala för espresso, det fixar inte de billiga kvarnarna.

Det är nog där jag hamnat när jag kollat på det förut. Brukar vilja köpa det bästa så man inte behöver köpa fler av samma sak.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Skulle önska att få ställa en fråga till någon med erfarenhet inom att mala kaffe.

Jag har kört med en billig handdriven kaffekvarn jag fick för 169kr som maler mycket gott kaffe. Just denna kvarn har keramiska koniska malskivor vilket kanske är anledningen till mina erfarenheter nedan.

Här om dagen valde jag att uppgradera mig till en elektrisk kaffekvarn, en Wilfa CG-110B Auto som jag fick för 500kr. Den har en ratt på framsidan där man ställer in koppar mellan 2-12 och på sidan en ratt för hur grovt kaffet ska vara mellan fine och coarse. På min handdrivna kvarn så brukar jag ställa in den på medium eller medium-coarse då jag använder den till min Moccamaster bryggare. Min mängd kaffe för en god kopp är 16 gram till 1/4 liter vatten.

Så jag ställde in den nya kvarnen på den lägsta mängd koppar och på medium. Resultatet var i stort sätt samma konstens som min handdrivna kvarn vilket var goda nyheter trodde jag. Efter att ha bryggt kaffet så smakade det mycket svagt, nästan vattnigt. Så jag provade igen genom att välja en aning grövre inställning men det gav samma svaga kaffe. Provade en mildare inställning men fick samma dåliga resultat. Det sista jag provade var att öka mängd gram kaffe från 16 till 20 gram men ändå fick jag ett dåligt resultat.

Är det något jag gör fel med inställningarna? Som jag nämnde tidigare kan det ha att göra med att malskivorna i den nya kvarnen är av plast och därav sämre kvalitet än keramiska? Värt att nämna att jag inte än har provat den grövsta inställningen än, men är inte den till för kallbryggt kaffe och Franskpress?

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av freddiebox:

Skulle önska att få ställa en fråga till någon med erfarenhet inom att mala kaffe.

Jag har kört med en billig handdriven kaffekvarn jag fick för 169kr som maler mycket gott kaffe. Just denna kvarn har keramiska koniska malskivor vilket kanske är anledningen till mina erfarenheter nedan.

Här om dagen valde jag att uppgradera mig till en elektrisk kaffekvarn, en Wilfa CG-110B Auto som jag fick för 500kr. Den har en ratt på framsidan där man ställer in koppar mellan 2-12 och på sidan en ratt för hur grovt kaffet ska vara mellan fine och coarse. På min handdrivna kvarn så brukar jag ställa in den på medium eller medium-coarse då jag använder den till min Moccamaster bryggare. Min mängd kaffe för en god kopp är 16 gram till 1/4 liter vatten.

Så jag ställde in den nya kvarnen på den lägsta mängd koppar och på medium. Resultatet var i stort sätt samma konstens som min handdrivna kvarn vilket var goda nyheter trodde jag. Efter att ha bryggt kaffet så smakade det mycket svagt, nästan vattnigt. Så jag provade igen genom att välja en aning grövre inställning men det gav samma svaga kaffe. Provade en mildare inställning men fick samma dåliga resultat. Det sista jag provade var att öka mängd gram kaffe från 16 till 20 gram men ändå fick jag ett dåligt resultat.

Är det något jag gör fel med inställningarna? Som jag nämnde tidigare kan det ha att göra med att malskivorna i den nya kvarnen är av plast och därav sämre kvalitet än keramiska? Värt att nämna att jag inte än har provat den grövsta inställningen än, men är inte den till för kallbryggt kaffe och Franskpress?

Du ska mala finare för mer smak.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Det var bara det att på Johan & Nyström fick jag bevittna något som kändes så smalt att jag blev lite avskräckt...

Intressant, vad var det som var så hemskt där?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Det var någon specialespresso som skulle göras åt någon och alla inblandade var som barn på julafton. Säkert något helt fantasiskt gott.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du ska mala finare för mer smak.

Jag ska prova ett av de finare inställningarna i morgon bitti. Man kan bli galen av att försöka hitta information då alla säger olika. Frågade på Reddits kaffesubreddit och där säger de strängt nej till finmalet för vanliga kaffebryggare och vill istället att jag kör med grovt.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med min DeLonghi Magnifica S helautomatiska espressomaskin

Nu senast använde jag Caffe Mauro de Luxe bönor, men jag tycker faktiskt att Espresso House (Johan & Nyström) och Starbucks mörkrost är gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

Jag ska prova ett av de finare inställningarna i morgon bitti. Man kan bli galen av att försöka hitta information då alla säger olika. Frågade på Reddits kaffesubreddit och där säger de strängt nej till finmalet för vanliga kaffebryggare och vill istället att jag kör med grovt.

Det kan ju vara kvarnen som maler ojämnt. En del hävdar att kvarnen är det viktigaste. Jag är inte riktigt där än själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du ska mala finare för mer smak.

Många koppar senare så lyckades jag äntligen hitta en inställning som ger samma styrka och smak som min handdrivna kaffekvarn. Du hade helt rätt med att det behövde malas finare. Ratten kan vara lite förvirrande då ställer man in den på mitteninställningen så antar man att det betyder medium. Manualen förklarar inte detta särskilt bra. Detta är i alla fall vad jag hittade för inställning som smakar bäst för mig för en vanlig kaffebryggare om någon annan skaffar denna kvarn. Gå inte mycket finare dock då till slut blir det mjöl i konsistens som är bättre för espresso eller turkiskt kaffe.

https://i.ibb.co/Xp8zVj1/20200814-152354.jpg

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Brygger du? Uppgraderade till en Wilfa Uniform i somras och köpte en V60 och en Brewista Artisan (hemmajobbandet gjorde kaffet till största nöjet om dagarna) och har provat en mängd bönor från Arvid och Zoega, och Arvids Solid är den enda jag verkligen gillat, av stormarknadskaffena dvs. Dessa blir aldrig riktigt goda men just Solid funkar när man bara vill ha en stärkande kopp på morgonen eller så.

Många stirrar sig blind på att ha mörkt och fylligt och kraftigt och rejält, men utan en viss syra och ton av bär eller frukt så blir kaffet väldigt tomt. Eco känns skaplig men Solid är så frisk och balanserad att den slår allt. Hade Mollbergs Blandning som enda alternativ förr men ju mer jag tweakat recept och provsmakat så ju mindre har jag gillat den. Kanske skörderna som skiljt sig från förr.

Själv brukar jag köpa kaffe från min lokala rostare (Budhas Kafferosteri) eller beställa från Koppar pga smidigheten. Deras Colombia Huila smakar fint.

Just nu har jag ett specialkaffe från Budha med fermenterade bönor som smakar oerhört mycket frukt och russin, så ofattbart mycket att jag blandar det 50/50 med Gran Dia-bönorna som jag inte tycker smakar annat än lite kryddigt, och den kombon blir faktiskt väldigt god.

Min kvarn heter nog oxo uniform Ja, lite syra får det gärna vara - gillar nog mest när det drar åt choklad / mustiga hållet! Såg att Te-kaffe affären i Tyresö centrum säljer hela bönor, ska höra med dem vad de har!

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

Skulle önska att få ställa en fråga till någon med erfarenhet inom att mala kaffe.

Jag har kört med en billig handdriven kaffekvarn jag fick för 169kr som maler mycket gott kaffe. Just denna kvarn har keramiska koniska malskivor vilket kanske är anledningen till mina erfarenheter nedan.

Här om dagen valde jag att uppgradera mig till en elektrisk kaffekvarn, en Wilfa CG-110B Auto som jag fick för 500kr. Den har en ratt på framsidan där man ställer in koppar mellan 2-12 och på sidan en ratt för hur grovt kaffet ska vara mellan fine och coarse. På min handdrivna kvarn så brukar jag ställa in den på medium eller medium-coarse då jag använder den till min Moccamaster bryggare. Min mängd kaffe för en god kopp är 16 gram till 1/4 liter vatten.

Så jag ställde in den nya kvarnen på den lägsta mängd koppar och på medium. Resultatet var i stort sätt samma konstens som min handdrivna kvarn vilket var goda nyheter trodde jag. Efter att ha bryggt kaffet så smakade det mycket svagt, nästan vattnigt. Så jag provade igen genom att välja en aning grövre inställning men det gav samma svaga kaffe. Provade en mildare inställning men fick samma dåliga resultat. Det sista jag provade var att öka mängd gram kaffe från 16 till 20 gram men ändå fick jag ett dåligt resultat.

Är det något jag gör fel med inställningarna? Som jag nämnde tidigare kan det ha att göra med att malskivorna i den nya kvarnen är av plast och därav sämre kvalitet än keramiska? Värt att nämna att jag inte än har provat den grövsta inställningen än, men är inte den till för kallbryggt kaffe och Franskpress?

Mal finare. Din gamla kvarn malde troligtvis ojämnt vilket gav massa fina partiklar ("fines") som sjunker till botten av filtret vid bryggningen och stryper vattenflödet. Väldigt vanligt vid manuell pour over främst med Chemex-kanna om man agitera för hårt. Detta ökar extraktionstiden och ger mer smak, men ojämnheten i malningen leder till stora bitar som blir underextraherade (sura) och fina partiklar som blir överextraherade (bittra). Mer smak men sämre smak.

Mal finare tills det smakar bra, så långt som möjligt utan att det blir bittert när det börjar vara ljummet. Håll koll på byggtiden också, det är ett bra mått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Min kvarn heter nog oxo uniform Ja, lite syra får det gärna vara - gillar nog mest när det drar åt choklad / mustiga hållet! Såg att Te-kaffe affären i Tyresö centrum säljer hela bönor, ska höra med dem vad de har!

mvh Lazze

Har märkt att det går styra rätt ordentligt, köpte Colombia från Koppar och tyckte de smakade lagom fruktigt men ändå rätt "knäckigt" och gott. Sambon tyckte dock den var lite syrlig så jag fick tipset av lokala rostaren att mala finare och att man även kunde minska dosen litegrann. Helt plötsligt försvann all syra och kvar blev en mängd karamell, choklad och annat sött och härligt. 1 gram mindre och 2 klick på kvarnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Har märkt att det går styra rätt ordentligt, köpte Colombia från Koppar och tyckte de smakade lagom fruktigt men ändå rätt "knäckigt" och gott. Sambon tyckte dock den var lite syrlig så jag fick tipset av lokala rostaren att mala finare och att man även kunde minska dosen litegrann. Helt plötsligt försvann all syra och kvar blev en mängd karamell, choklad och annat sött och härligt. 1 gram mindre och 2 klick på kvarnen.

ah! Bra tips! Nästan väl många klick-möjligheter på kvarnen Jag kör ofta en böna med god smak + en hårdare rostad böna för mer substans. Brukar bland cirka 70/30 eller 80/20 direkt i kvarnen när jag maler.

Min Wilfa står på "14" i malningsgrad

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Tips: Lidl säljer ljusrostat Drop Coffee Uraga från Etiopien, 89kr för 250gr har jag för mig. Riktigt gott kaffe, ganska saftigt och åt det söta hållet med mycket tropisk frukt och lite choklad.

Om man föredrar mörkrost säljer de även Rutasoka från Kongo i flera varianter, både som hela bönor och malet. Typ 79kr för 450gr (har jag för mig).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

ah! Bra tips! Nästan väl många klick-möjligheter på kvarnen Jag kör ofta en böna med god smak + en hårdare rostad böna för mer substans. Brukar bland cirka 70/30 eller 80/20 direkt i kvarnen när jag maler.

Min Wilfa står på "14" i malningsgrad

mvh Lazze

Körde du brygg sa du? Brukar ligga på runt 18 beroende på kaffe för 10/160 gram kaffe/vatten och en V60, men bryggmetod gör ju så klart en väldans skillnad, likaså kaffe. Tycker etiopiska ljusroster tar lång tid att dränera medans Arvid och liknande forsar på. Sen är ju alla kvarnar lite olika

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Är det verkligen skillnad i smak på olika kaffesorter? De flesta smaker (såna som finns på ICA) smakar lika bra/dåligt skulle ja säga. Starkt o inte gott utan mjölk lr socker.

På jobbet gör vi rätt starkt så ja har alltid massa mjölk i. Körde socker innan men äter nyttigt nuförtiden.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Är det verkligen skillnad i smak på olika kaffesorter?

Ja! Hur tillreder du ditt kaffe?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Är det verkligen skillnad i smak på olika kaffesorter? De flesta smaker (såna som finns på ICA) smakar lika bra/dåligt skulle ja säga. Starkt o inte gott utan mjölk lr socker.

På jobbet gör vi rätt starkt så ja har alltid massa mjölk i. Körde socker innan men äter nyttigt nuförtiden.

Ja! Men mycket på Ica smakar tämligen lika. Visst något är mörkrostat och annat mellanrostat. Prismässigt ligger de ganska lika också.
Kliv över till det som kallas specialkaffe och det blir en helt annan sak. Kaffet håller mycket högre kvalitet och kan rostas mycket ljusare så kaffets smak kommer fram och inte primärt själva rostningen.
Visst, priset går upp, från ca 300 kr/kg och uppåt. Men smaken blir något helt annat.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Försökte inte förringa kvinnor utan mer, kanske lite raljerande, att det är ett beteende som jag inte ser så ofta hos kvinnor. Ber om ursäkt om det verkade okänsligt! Det här med att man får ett intresse och grottar ned sig totalt. Det beskriver rätt väl mig själv. Tror inte för en sekund att det inte finns kompetenta kvinnor i kaffebranschen! Det var bara det att på Johan & Nyström fick jag bevittna något som kändes så smalt att jag blev lite avskräckt...

Upplevde det mest som att du tyckte specialkaffebranschen verkade full av manliga nördar. (Många andra områden där det nördas ordentligt tycks domineras av män.) Ville mest lyfta fram specialkaffebranschen som ett lysande undantag där många av de riktiga nördarna är kvinnor.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elof94:

Jag har inte kört prenumerationen men köpt lösa påsar därifrån. Mycket smidigt att dom levereras direkt till brevlådan istället för ombud. Nyrostat och smakar bra, åtminstone för mina nybörjar-smaklökar...

La en beställning på en påse Kenya (tror jag, kan ha varit Etiopien). Ser fram emot leveransen med spänning!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har lätt för att nörda in på saker och förra hobbyn var kaffe i allmänhet och espresso i synnerhet. Suget efter att uppgradera utrustning tog tillsist slut när väl en La Marzocco Linea och Elektra Nino landat i köket. Sedan tog landsvägscyklingen över och nu lägger jag mest mina pengar på kolfiber…

Kaffe dricks förstås fortfarande om än inte på samma nördnivå. Favoritbutik är Kaffecompagniet där jag på sistone nog mest handlat kaffen från Gringo. Orkar jag inte ta mig dit blir det kaffen från Haugaard eller J&N som brukar vara det lättaste att få tag i nära hemmet.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

@Mayhem SWE: jag förstår att det är svårt att uppgradera det där paketet, bara kvarnen kostar mer än vad min första bil gjorde...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.