Permalänk

Uppgradera dator?

Hej sitter idag med en dator som har följande!
Asus M51ac
I7-4770 3.GHz
20g ram
Radeon RX 580 grafik

Vad skulle ni byta i första hand för att pigga upp datorn lite?
/kenny

Permalänk
Medlem

@Hyperkentaboy: Datorn har en bra balans och allt bör uppgraderas för en ordentlig prestandalyft.

Med bra balans, jag menar att vad du än uppgraderar så blir det som är kvar en flaskhals.
Bästa uppgraderingsvägen är grafikkortet och för att få ut det mesta av det bör du överklocka processorn för att den ska orka med.

Visa signatur

😑

Permalänk
Avstängd

@Hyperkentaboy: Din processor är inte överklockningsbar, men den duger än. Skaffa bara ett 5700xt och du kan fortsätta spela ett bra tag till.

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på samma cpu, men mindre ram (16gb) och gick från en 290x (presterar ungefär som en RX 580 men förbrukar mer ström) till en RX 5700 XT. Datorn klarar än så länge av de flesta spel på 1440p med optimerade inställningar och når 60-75 fps (på en 75 Hz Freesync skärm).

I många spel dubblerades prestandan mätt via inbyggda benchmarks. Jag skulle rekommendera att uppgradera gpu till minst Nvidia 2060 eller AMD 5600 XT, eller om du väljer att spara pengarna för en uppgradering av cpu+mobo+gpu när aktörerna presenterat nya generationens cpu och gpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperkentaboy:

Hej sitter idag med en dator som har följande!
Asus M51ac
I7-4770 3.GHz
20g ram
Radeon RX 580 grafik

Vad skulle ni byta i första hand för att pigga upp datorn lite?
/kenny

Jag hade uppgraderat plattformen och behållt grafikkortet. Det går alltid att tweaka grafikinställningar för att få ut önskad framerate om du har kraftfullare cpu, men en äldre låst processor går inte att göra speciellt mycket åt. Nu är i7 4770 helt okey för spel som inte kräver högsta möjliga framerate förvisso. 60fps i de flesta titlar som kräver det bör inte vara några problem även om det finns några undantag. 20GB ram låter dumt däremot. Typ 2x8+4GB? Ta bort 4GB stickan och säkerställ att dina ram körs i dual channel samt att de kör i sin högsta möjliga hadtighet med XMP om det finns tillgängligt.

Har du ingen SSD så är det hög tid att skaffa. Det skulle vara den största uppgraderingen rent generellt.

Uppgradera grafikkort kan du göra när nästa generation är här. Idag är de dyra med tveksam prestanda sett till vad de kostar. Sitter själv på både ett R9 290 och ett 290X. I spel som kräver hög framerate som quake champions eller doom eternal drar jag bara ner allt till low. I doom eternal ser jag knappt någon skillnad mellan grafikinställningarn heller. Och även om jag hade sett någon större skillnad så är det inget man har tid att stå och glo på ändå. Själv kommer jag köpa nytt, men behålla SSDer, nätagg och chassin när zen 3 släpps. Kommer troligtvis uppgradera ett av grafikkorten i samma veva. Men om jag var tvungen att välja mellan att uppgradera plattform eller grafikkort så hade det lätt blivit plattformen. Själv sitter jag på i7 2600K och en i7 3770.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...