Vilken film såg du senast?

Permalänk
Inaktiv

Första Alien filmen från sent 70-tal. Lika bra som alltid, dock första gången jag ser UHD utgåvan.

5/5.

Permalänk
Inaktiv

Street Fighter (1994). Film jag sett delar av men aldrig hela. Kalkon film.

2/5. Men Raul Julia som Bison gjorde hela filmen sevärd! Hört mycket gott om hans insats under åren och kan bara ge hans insats 5/5. En del intressanta biroller, gillade allmänt Sagat och Kylie Minogue som Cammy.

Permalänk
Medlem

London has fallen - Action med Leonidas. Väldigt actionfylld. Dock ej trovärdigt på något sätt. 6/10
Offspring - Kannibaler kidnappar folk och äter dem. Småtrevlig familjefilm, dock lite amatörmässigt gjord. 6/10
Angel has fallen - Leonidas blir ditsatt för att ha försökt mörda Morgan freeman. Men det skulle de inte gjort för han blir jätte-jättearg. Mer av samma. Man tycker att om Terrorister var så här jävla super-dupersmarta och hade denna typ av resurser, kunde de inte gjort sig av med Trumpen på en pissekvart? Välgjord men skrattretande dum story. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Första Alien filmen från sent 70-tal. Lika bra som alltid, dock första gången jag ser UHD utgåvan.

5/5.

hmm var det inte den filmen som närmast blev berömd för en viss liten del av bandet var väldigt slitet och dålig kvalitet på VHS-hyrfilmerna...

(Ni som inte upplevt tiden innan Internet kan nog inte föreställa hur svältfött det var på 'kvinnlig fägring' när man var på nivå att ännu inte våga köpa fibban i affären för att den som satt i kassan var skvallercentralen i området...)

Permalänk
Medlem

Greyhound. 2/5 balla Skeppsbataljer. Inget mer.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Du borde kolla på Twilight Zone: The Movie (en film som t o m resulterade i dödsfall under inspelning, två av dem barn) där Lithgow är med i berättelsen Nightmare at 20,000 Feet. Helt klart bästa exemplet på hur de som har flygrädsla kan känna sig, John är suverän.

Tack för tipset, den får jag lägga till i listan!

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

hmm var det inte den filmen som närmast blev berömd för en viss liten del av bandet var väldigt slitet och dålig kvalitet på VHS-hyrfilmerna...

(Ni som inte upplevt tiden innan Internet kan nog inte föreställa hur svältfött det var på 'kvinnlig fägring' när man var på nivå att ännu inte våga köpa fibban i affären för att den som satt i kassan var skvallercentralen i området...)

För att inte tala om hur populär Elloskatalogen m.fl. var innan internets tid. Konstigt nog var den mest uppskattad bland tonårskillar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xxargs:

hmm var det inte den filmen som närmast blev berömd för en viss liten del av bandet var väldigt slitet och dålig kvalitet på VHS-hyrfilmerna...

(Ni som inte upplevt tiden innan Internet kan nog inte föreställa hur svältfött det var på 'kvinnlig fägring' när man var på nivå att ännu inte våga köpa fibban i affären för att den som satt i kassan var skvallercentralen i området...)

Kan jag tänka mig.
Vet inte när jag såg något på en VHS senast, måste närma sig 20 år sedan. Men hyrfilm var verkligen inte bra, slitna filmer och kan definitivt tänka mig att den scenen var nött lite extra på bandet när folk försökte tyda konturer och former...

HD-upplagan var redan den bra. Minns jag satt och njöt av hur bra filmen såg ut i 1080p. Väl restaurerad film, och scenen i fråga var inte tokig heller. Men i UHD/2160p så är den magnifik. Hela filmen förstås, men också denna scenen.

Vita trosor, med "gällivarehäng" och spetsiga bröstvårtor väl synliga genom tunn vit T-tröja. UHD gör underverk för scenen.

Dold text

Nu gillar jag att se om film jag redan sett, speciellt när en nyare och ofta (men inte alltid*) bättre version av äldre filmer dyker upp. Den dag vi får 8K-versioner av Alien så kommer jag åter se om den, även om jag säkert sett om den ett par gånger innan dess.
Underbar film som sagt. 40 år gammal, och då unga Sigourney Weaver fyller 71 nu i höst. Tiden går verkligen undan.

* Alien 3 höll knappt för DVD med 90-tals animerade xenomorphs, blev inte bättre med bluray... för att ta ett exempel. Alien 3 har andra saker jag gillar, men Alien och Aliens är favoriterna för mig. Scenen i slutet av Alien 3

när Sigourney faller baklänges ner i lava, eller vad det är, är en av de bästa scener jag nog sett i film någonsin.

Dold text

.

Edit: Spoiler 1 beskriver scenen som omnämns. Den bör ses, inte läsas i mitt tycke. Spoiler 2 avslöjar slutet på Alien 3, lika där, bör ses.

Permalänk

Såg Greyhound 7/10 var mycket bättre än vad trailern visade , såg mer påkostad ut än det intryck trailern gav.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Läste ut boken Ender's Game på stranden i förrgår så tänkte att jag kan ju se filmen med nu då och se vad som skiljer. Boken slog filmen på fingrarna rätt rejält men skulle inte säga att filmen var dålig direkt.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Subzero299:

Läste ut boken Ender's Game på stranden i förrgår så tänkte att jag kan ju se filmen med nu då och se vad som skiljer. Boken slog filmen på fingrarna rätt rejält men skulle inte säga att filmen var dålig direkt.

Måste se den vid något tillfälle! Inte läst boken men hört i form av ljudbok. Även lyssnat på nästa del i serien men har för mig jag kom av mig vid den, eller delen efter. Enders Game minns jag bättre.

Ifall du vill ha mer läsning på stranden.

Permalänk
Inaktiv

Street Fighter II: The Animated Movie (1994)
Också en film jag tänkt se länge. Minns svagt Super Plays artiklar på animesidorna i mitten av 90-talet och nu har jag tillslut sett denna med. På många vis bättre än spelfilmen från samma år. Lite ovant att Bison heter Vega, men det är ju vi som fick fel namn då.

Cammy! Chun-Li! Sagat! Bison(som kallas Vega i Japan dvs)! Och alla de andra är som de är och bör vara. Hade gärna sett mer strider, vilket spelen ändå är till för, men också mer av de olika teman kopplade till karaktärerna.

4/5, möjligen svag 5a. Jag är petig men att "fel" namn används är lite störande. Vega har klor. Och sedan att inte ens Guiles Tema används. Som vi alla vet blir allt bättre med Guiles Tema. Hade Seinfeld varit lite mer observant på 90-talet hade Frogger avsnittet i sista säsongen, där vår Peter Stormare är med, använt Guiles Tema när förslagsvis George korsar vägen.

Lätt sagt så här, 20+ år senare förstås.

En fråga till övriga, finns det någon mer Street Fighter film jag bör se? Anime är ett område jag inte lagt så mycket tid på (eller ja... inne på avsnitt 146 av One Piece, bara 9000 kvar eller något för att vara ikapp).

Permalänk
Medlem

When the last sword is drawn - Lite annorlunda Samuraj-film som är väldigt välgjord, känslofull och bra. Fightingen är inte huvudsaken här även om det köttas en del. 8/10

The night comes for us - Indonesisk action med Iko Uwais. Fighting, knivar, blod överallt och en massa coola badguys. Bra ultravåld med lite tunn i handling. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Ink (2009) tack vare den här tråden. Gillade den. 7/10. Coola effekter, hjärta.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Inaktiv

Addams Family (1991)

Första gången jag sett den, sjukt nog. Men på tiden. Ville börja med serien från 60-talet men var inte tillgänglig.

Raul Julia som Gomez gillades, lika Christopher Lloyd som Fester. Christina Ricci i tidig roll som Wednesday var kul att se. I övrigt gillade jag insatserna i de olika rollerna, speciellt The Thing, Morticia, Lurch och framförallt Cousin It.

Stör mig något att jag inte sett den tidigare, men bättre sent än aldrig?

5/5

Permalänk
Medlem

@anon5930 Ja den är förvånansvärt bra. Bra insatser all around, men f.a. från Christina Ricci's Wednesday, Lloyds Fester och Raul Julias Gomez.

Rekommenderar även uppföljaren Addams Family Values från 1993.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Alita Battle Angel. Slår i stort sett alla superhjältefilmer rätt enkelt, mer mänsklig än människor.
Borde få en fortsättning.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

The tax collector - Gäng-action i L.A. Väldigt våldsam och ganska snygg film men ganska så tom på innehåll. Folk går mest runt och är vackra eller tuffa samtidigt som de gör fruktansvärda saker. 6/10

Taken - Härlig film med Liam Neeson som avrättar kvinnohatande kräk på löpande band. 9/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Såg senast hateful eight för typ tredje gången, fantastiskt underhållande film

Permalänk
Inaktiv

Outpost (2008)
Gillar denna typ av film. Skum man anlitar legosoldater i en håla i östra Europa, åker ut i skogen mitt i brinnande inbördeskrig för att undersöka en bunker från andra världskriget. Missade den totalt när den var ny.

3/5

It Comes at Night (2017)
Lite väl lik andra liknande filmer i mitt tycke, men sevärd. Familj lever ute i skogen i ett hus, någon form av smitta finns i världen som gör mänsklig kontakt livsfarlig.

3/5

Carriers (2009)
Zombie-film, i Australien eller något. En grupp vänner försöker ta sig fram genom ett förfallet land, saker händer på vägen.
Rätt likt mycket annat, helt okej i som film.

3/5 även här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

@anders190 Ja den är förvånansvärt bra. Bra insatser all around, men f.a. från Christina Ricci's Wednesday, Lloyds Fester och Raul Julias Gomez.

Rekommenderar även uppföljaren Addams Family Values från 1993.

Verkligen! Blir att se om igen bara jag får tag i de andra Addams Family-filmerna. Values har jag heller inte sett, så ska bli kul!

Permalänk
Medlem

Say It Isn't So - inget jag kände igen, men endå med kända skådisar.
Som en av snubbarna i american pie o pappan i stepbrothers.
Fick sej ett o annat gott garv

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Inaktiv

Doomsday (2008)
Dokumentär om vad som händer med UK efter Brexit och Corona.
Nej men en rätt härlig blandning av olika klassiker. Lite zombies (eller allmänt infekterade), en del gore, mad Max och annat mys.

Inte sett den sedan den släpptes så var överlag ett kärt återseende. En del kända namn med. Rhona Mitra som Eden Sinclair är riktigt bra med.

4/5, egentligen en 3a för min del men Rhona gör ensam hela filmen bättre.

Permalänk
Medlem

Timetrap (2017) - Finns på Netflix.

Ett gäng ungdomar klättrar ner i en grotta där tiden går supersakta, så när det är nere i grottan passerar typ tusen år utanför. Slutet är väl ungefär som man vill att det borde vara, även om det är lite antiklimax.

Helt ok film - 6/10

Permalänk

Brightburn. Kan inte säga att det var någon höjdare. Vill man se en "powers gone bad" film så är chronicles ett bättre val. Trista skådespelare, och lite för äckligt våld som nästan försöker väga upp bristen på ett intressant manus.

Permalänk
Medlem

Project power.
Klart sevärd, kunde vara intressant med en uppföljare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Conagher - Gammal Western med go känsla i. Välgjord och ganska fin film. 7/10
Zatoichi meets the one-armed swordsman - Gammal samuraj-film från -71. Bra story om än lite lam fighting. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Lego Master

The Revenant, för andra gången.
Fortfarande en riktigt välgjord och vacker film. Dock inget man slänger på bara för att ha nåt att titta på, känns som att den kräver en speciell stämning för att matcha.

Honorable mention: Leo DiCaprio morrar 90% av filmen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Prospect (2018) - Riktigt bra "låg-budget" Sci-fi som inte tar för givet att tittaren är lika dum som en sten. Plus i kanten för Prince Oberyn 4/5
Peppermint (2018) (2020) - Meningslös och osannolik revenge-flick med en del snygga actionscener 2,5/5
Project Power (2020) - Medioker film med bra skådisar, helt okej filmidé och uselt manus. 2,5/5
Code 8 (2019) - Dum film som bara blir dummare ju längre man tittar. 2/5

Visa signatur

There can be only one...

Permalänk
Medlem

Såg Greenland på bio nyligen. Klichéfest deluxe, skämskudden åkte fram några gånger. CGI var som ett dåligt skämt i vissa scener, men några bitar var spännande iaf.
4/10