Facebookvirus? i androidtele hur gör jag

Permalänk
Medlem

Facebookvirus? i androidtele hur gör jag

En kollega till mig har börjat skicka ut liknande inlägg från sin telefon, vad gör man åt detta?

Mycket viktig information att dela😭😭😭

Det tar några minuter av din dyrbara tid.

Jag vill bara meddela dig om en allvarlig olycka som inträffade idag klockan 07:23. Anslut med Facebook för att titta på offrens video och foto bon och se om du känner till dem:http://shesaurus.com/P2w9ZSZpPTE5OEs0ZDBZOGsxRg==

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

En kollega till mig har börjat skicka ut liknande inlägg från sin telefon, vad gör man åt detta?

Mycket viktig information att dela😭😭😭

Det tar några minuter av din dyrbara tid.

Jag vill bara meddela dig om en allvarlig olycka som inträffade idag klockan 07:23. Anslut med Facebook för att titta på offrens video och foto bon och se om du känner till dem:http://shesaurus.com/P2w9ZSZpPTE5OEs0ZDBZOGsxRg==

Du kan nog inte göra mycket från din sida. Det är personen som skickar det som måste bland annat byta lösenord på Facebook. Du har alltså inget virus på din telefon

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du kan nog inte göra mycket från din sida. Det är personen som skickar det som måste bland annat byta lösenord på Facebook. Du har alltså inget virus på din telefon

Nej från min sida är det lugnt. Men vad bör hon göra på sin tele? Lösen är bytt men jag antar att där ligger något annat skit i telefonen också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Nej från min sida är det lugnt. Men vad bör hon göra på sin tele? Lösen är bytt men jag antar att där ligger något annat skit i telefonen också?

Tror inte att det räcker med att bara byta lösenordet, hon bör nog se till att logga ut alla sessioner som är igång om det ska ha någon effekt.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Nej från min sida är det lugnt. Men vad bör hon göra på sin tele? Lösen är bytt men jag antar att där ligger något annat skit i telefonen också?

Har de upphört? För vad jag vet, är det inget på telefonen när det är sånt, utan det är mer att ni get åtkomst till Facebook typ. Vad jag hört räcker det med o byta lösen. Aktivera också 2 stegs verifiering när ni ändå håller på

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det verkar ha upphört. Det sjuka är att hon fick massa hatmail från folk hon inte känner

Permalänk
Medlem

Som sagt inget virus. Helt enkelt någon som kommit in på dennes konto.
Det är VÄÄÄÄÄÄLDIGT vanligt bland okunniga med kassa lösenord.

Ser mossans kompisar ofta blir "hackade" (helt fel ord imo men jaja).

När man byter lösenord kommer det upp typ "vill du logga ut på alla inloggade enheter" och då gör man det samtidigt så personen med åtkomst loggas ut också.
Oftast försöker dessa personer inte att ta över ett konto permanent heller utan de kommer in och spammar ner allt och allt med sådana här olika meddelande.

Att hon får meddelande ifrån personer hon inte känner är väl för personen i fråga har spammat ner allt möjligt folk hon inte känner. Ex vänners vänner eller liknande.